ian928 Report post Posted May 8 Får opp følgende feilkoder: P0151-1A(E8) P0051-00(AA) Har søkt litt og skjønner at det har med lambda å gjøre, men er usikker på hva som er galt. Prøvde å resette men motorlampen kom tilbake etter en liten stund med de samme feilmeldingene. Noen tips? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brage Report post Posted May 8 Skift lambda, ville jeg gjort. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted May 9 (edited) Ja, det er jo det mest innlysende! Vil bare sjekke, noen ganger er det noe annet som er feil og man skifter feil del... så kommer spørsmålet, hvilken Lambda er det? Forstår det slik at det er 4 stk under der, 1 før og en etter katalysator på hver bank? Edited May 9 by ian928 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brage Report post Posted May 9 (edited) Ja du har 4 stk. Når du har 4 stk, ja da kan det kanskje være greit å finne ut hvilke det er( eller skift alle 4 ) Mvh Brage Edited May 9 by Brage Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted May 10 Fant en video fra Atlantic British der de påstår at dette er en servicedel og levetiden er ca 160.000km. Vår har gått 190.000 så jeg skifter alle. Takk folkens! Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted October 13 OK, oppdatering om feilmelding på Lambda: Skiftet alle 4, etter kort tid kom motorlampe tilbake. En periode forsvant den igjen men har nå kommet tilbake. IIDTool gir følgende feilkode og tekst: P0160-00(E8) Heated exhaust gas oxygen sensor - circuit no activity detected (bank 2, sensor 2) Sååå, det kan høres ut som feilen ikke er hos sensoren, men brudd i ledning, kobling etc? Eller blir jeg lurt og problemet er at katalysatorene er på vei ut? Ihvertfall får jeg nå beskjed om hvilken sensor det er problemer med. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted October 16 Mer oppdatering, forhåpentligvis for arkivet... Sjekket begge de bakre sensorene, koblinger osv. Sjekket at det var 12V mellom 2 av pinnene i koblingene på bilen. Alt så greit ut. Byttet så side på sensorene for å se om feilen også byttet side. Jeg jinxer det vel nå med å skrive dette, men motorlampen har ikke kommet tilbake... Aner ikke hva som var feil, og som kan bli riktig av å bytte plass på sensorene... Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted October 25 Ny oppdatering, feilen kom tilbake! For å sjekke om det var sensoren som var problemet så byttet jeg om de to sensorene. Jeg får samme kode, dette burde da bety at feilen ikke er i sensoren. Har lest meg frem til at det er Moen sikringer i motorrommet som er relatert til oksygensensorene. Skal sjekke disse. Er det noen som har vært borti disse sikringene? Kan sikringsbrudd gi problemer med en sensor? Quote Share this post Link to post Share on other sites
parrafin23 Report post Posted October 28 Hvis du drar fram Live values / Data på o2 sensorene, så skal du se at de endrer seg. du kan jo også skjekke om den er i Closed Loop også. Hvordan ser Short trim fuel B2 S2 ut kontra B1 S1 ? Mr.P Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted October 29 (edited) Takk Parrafin23! Kan jeg ta ut Live data for O2-sensorer på min IIdtool (ikke BT)? Jeg prøvde faktisk å finne ut om IIDtool kunne gi meg Live-values i går etter å ha sett på noen Youtube-videor av feilsøking. Ser fantastisk ut i så fall! Måtte lese meg opp på Short trim fuel og B2 S2 osv før jeg kunne svare, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan sammenligne B2 S2 og B1 S1? Mener du B1 S2? Litt logisk tenking her: De opprinnelige feilkodene var jo for feil på B2 S1 (P0151-1A og P0051-00). Etter bytte av alle 4 sensorer får jeg feilmelding på B2 S2 og har verifisert at det I KKE er sensoren. Jeg strevde med koblingene som var tektylert og som var vanskelig å splitte. Kan jeg ha skadet koblingen tro? Edited October 29 by ian928 Quote Share this post Link to post Share on other sites
SiggenRRC Report post Posted October 31 Mye mulig skadet ledning ved kontakt, er ikke ukjent at dette blir sprøe greier, eller så har du muligens et brudd lenger opp et sted? Kan man kjøpe nytt ledningsnett kun til disse sensorene? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ian928 Report post Posted November 7 Har ikke greid å få frem live data på O2-sensorene på Iidtool dessverre. Om det er jeg som ikke får det til eller om det ikke er tilgjengelig, det vet jeg ikke. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SiggenRRC Report post Posted Monday at 02:35 PM Har samme problem, men på en RRS Sc 4.2 nå. Fikk meldinger på o2 sensor, bank 1, sensor 2, byttet begge sensorer på to, altså begge sider etter cat. Får noen ganger dårlig volt / ingen volt til sensor. Driver å undersøker dette Quote Share this post Link to post Share on other sites
jorgenht Report post Posted Monday at 04:26 PM Er ikke det typisk sånn teit kabelbrudd som lager sånt krøll? Hull i isolasjon også har det irret bort. Bare så vidt det har kontakt, noen ganger ved spesielle omstendigheter. Hadde slikt for høydesensor, og har opplevd på menneskebil og. Quote Share this post Link to post Share on other sites
parrafin23 Report post Posted Tuesday at 05:43 AM Vil anbefale at dere tar en titt på youtube og søker opp scanner danner og sønnen hans caleb. Veldig flinke til å tegne & forklare. Han underviser på en skole med teori & praksis hånd i hånd. Veldig arti & lærerikt å se på. Mr.P Quote Share this post Link to post Share on other sites
SiggenRRC Report post Posted Wednesday at 11:29 AM Forsket litt mer på dette... Renset MAF-sensoren, etter dette har det ikke kommet noen motorlampe (bank i bordet)... Quote Share this post Link to post Share on other sites
parrafin23 Report post Posted yesterday at 05:50 AM Hvordan ser short fuel trim og long fuel trim ut på begge bankene etter rensing? Mr.P Quote Share this post Link to post Share on other sites