Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kom over denne metoden i et annet fora.

Som skal testes ut ved 1st anledning.

Metoden er sikkert like gammel som elektrisiteten.

Men dette ser jo ut til å la seg gjennomføre med enkle middler i hjemme verkstedet.

Utfra bildene eg så, er det absolutt verdt forsøket.

 

Noen som har prøvd?

 

Tekst er kopiert og lånt.

Denne metoden sliter ikke på stålet slik syredypping eller sandblåsing gjør, og dette er den samme metoden som brukes til å fjerne rust fra oldtidsfunn.

 

De rustne delene legges i et bad av vann og krystallsoda. I badet legges også en offeranode. 12 volt strøm kobles til, minus på delen og pluss på offeranoden, og rusten vil nesten på magisk vis flytte seg fra delen til anoden. Det vil være igjen et tynt sort belegg av magnetitt, som er en jernforbindelse som lett lar seg fjerne. Til offeranode har jeg brukt en utslitt bremseskive.

Det beste med denne metoden er at den er nesten gratis. Krystallsoda kjøpte jeg på Meny til 45 kr for ca 500 gram, og jeg bruker halve boksen til 40 liter vann. Strømmen er fra en gammeldags batterilader, 12V 15A. Delene har jeg latt ligge i 24 timer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne metoden i diverse youtubevideoer, og det ser i det minste ut til at det fungerer bra. Men om man hadde oppnådd samme resultat med bare å la delen ligge i sodaoppløsningen vet jeg ikke. Husker ikke nok av det jeg lærte på videregående til å dra frem kjemien/fysikken i disse prosessene. :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på denne metoden sjøl... Har sett diverse på youtube, og tenkt at resultatet er  omtrent som melassebad og høytrykksspyler.

 

Melassebad har jeg forsøkt, og det er jo effektivt. Men baksiden av medaljen er at år man tar delene opp, og spyler så blir de brune før man rekker å tømme en halv kaffekopp....

 

Men elektrolyse kunne kanskje brukes til å legge på noe som beskytter?.. Noen som har forsøkt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hm.... eller rusfri.... jaja... he he. 

 

Dette så jo meget bra ut. 

Må testes ved anledning :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg tester elektrolyse på  bensintank - holder til en RR-P38. Lovende resultat så langt.  8 timer ut i prosess er en god del fjernet.

Jeg bruker natron (biltema, 34kr for 500g) , tre måleskjeer til 'noen liter' i et badekar.(karet er ute :-) )  Systemet trekker 5A. Jeg bruker et 24v power.  Positiv på offer-metall;  negativ på 'del' med rust.

Det produseres gørr og gass. Ser ut som det tar møkk og rust faktsik

Pga formen på delen, må jeg ta det i fllere steg.

Legger ut noen bilder;  Før og underveisbilder.  Sluttresultat må jeg legge ut senere

20210830_191840.jpg

20210830_191901.jpg

20210831_185241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Bildene er forsvunnet :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, oggioffshore skrev:

Bildene er forsvunnet :wacko:

Jeg re-lastet opp noen bilder jeg fant frem igjen; Jeg er ikke sikker på om det er de samme bildene, dessverre. 

Det er litt lite dokumentasjon av FØR tilstanden. 

Generellt: Men jeg benytter ofte elektrolyse til rustfjerning;  f.eks på calipere.  De blir helt rene , og uten noe arbeide, egentlig.  De trenger bare litt tid i 'badet'.  Jeg bruker stort sett et lite plastkar når jeg kjører prosessen;  unntaket var denne store delen..

 

Note: Komprimerte bildene denne gang;  alikevel relativt store filer;  Jeg har fundert på om det er opplasting av bilder fra dagens telefoner;  filer på 5-6MB pr. bilde, som er problemet/medviskende til at de blir tatt vekk.

Det må nødvendigvis ta en god del plass på server.  I denne posten er enkeltbildene på rundt 1MB, og bra nok kvalitet.  På enkelte andre forum og i jobbsammenheng , registrerer jeg svært ofte sterk begrensing på vedlegg - størrelse. 

 

 

 

20210831_185304-min.jpg20210831_185252-min.jpg20210831_185241-min.jpg20210830_191901-min.jpg20210830_191853-min.jpg20210830_191840-min.jpg20210910_171445-min.jpg20210910_171443-min.jpg20210910_170008-min.jpg20210910_170005-min.jpg20210910_170003-min.jpg20210910_170001-min.jpg20210910_165954-min.jpg20210909_185541-min.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ser jo meget bra ut dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...