Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Kom over denne metoden i et annet fora.

Som skal testes ut ved 1st anledning.

Metoden er sikkert like gammel som elektrisiteten.

Men dette ser jo ut til å la seg gjennomføre med enkle middler i hjemme verkstedet.

Utfra bildene eg så, er det absolutt verdt forsøket.

Noen som har prøvd?

Tekst er kopiert og lånt.

Denne metoden sliter ikke på stålet slik syredypping eller sandblåsing gjør, og dette er den samme metoden som brukes til å fjerne rust fra oldtidsfunn.

De rustne delene legges i et bad av vann og krystallsoda. I badet legges også en offeranode. 12 volt strøm kobles til, minus på delen og pluss på offeranoden, og rusten vil nesten på magisk vis flytte seg fra delen til anoden. Det vil være igjen et tynt sort belegg av magnetitt, som er en jernforbindelse som lett lar seg fjerne. Til offeranode har jeg brukt en utslitt bremseskive.

Det beste med denne metoden er at den er nesten gratis. Krystallsoda kjøpte jeg på Meny til 45 kr for ca 500 gram, og jeg bruker halve boksen til 40 liter vann. Strømmen er fra en gammeldags batterilader, 12V 15A. Delene har jeg latt ligge i 24 timer

Har sett denne metoden i diverse youtubevideoer, og det ser i det minste ut til at det fungerer bra. Men om man hadde oppnådd samme resultat med bare å la delen ligge i sodaoppløsningen vet jeg ikke. Husker ikke nok av det jeg lærte på videregående til å dra frem kjemien/fysikken i disse prosessene. :D

Er litt nysgjerrig på denne metoden sjøl... Har sett diverse på youtube, og tenkt at resultatet er  omtrent som melassebad og høytrykksspyler.

Melassebad har jeg forsøkt, og det er jo effektivt. Men baksiden av medaljen er at år man tar delene opp, og spyler så blir de brune før man rekker å tømme en halv kaffekopp....

Men elektrolyse kunne kanskje brukes til å legge på noe som beskytter?.. Noen som har forsøkt det?