Gå til innhold

Lufte bremser, brakk luftenippel


Ivers

Anbefalte innlegg

Ja.. Den brakk da jeg prøvde å åpne for lufting. 1976 109 diesel. Venstre nipple bak. De andre gikk fint. Hva er beste fremgangsmåte for å få den ut for å få satt inn ny?

 

Eller er det best å åpne opp og bytte sylinder osv inni der? Bilen har ikke vært i daglig bruk på over et år. Har stått litt osv. Så er det kanskje noe mer jeg bør kjøpe inn om dette skal gjøres? 

 

Den til venstre på bildet som knakk. Den til høyre er den gamle slave clutch nippelen. Tenkte kanskje den passet.. 

IMG_20190506_193321.jpg

IMG_20190506_193245.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd fra Mikal.

Søker Ivers litt her finner han stygge bilder av hva som kan skje med skjeve eller dårlige bremser.

Vi har ingen Landrovere å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er høyre luftenippel foran tett. Jeg klarer i hvert fall ikke å trekke ut noe gjennom den, og det som er av bremsevæske i lufteslangen (fra forrige hjul) beveger seg ikke.

 

Får jeg ny på Biltema eller må jeg ut til EWS? Jeg ser Biltema har mange forskjellige med forskjellige gjenger og lengder https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/luftnipler-2-stk-2000018734. Hva er riktig for ex-mil foran? (Ja, Lierbussen har fått aksler, og dermed bremser, fra ex-mil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være litt uheldig om du må ha noe mere nytt enn ett par nipler.

Du borrer bare ut ( med gjengediameter ) resten av den gamle nippelen. Så gjenger du opp på nytt. Mislykkes dette kan du gå opp en dimensjon i luftenippel størrelse.

Borre og gjenge opp for denne.

Dette finnes på Biltema og koster ikke rare greiene, der finner du også gjengetapp i rett størrelse.

 

Viktig å være litt nøyaktig under dette arbeidet, eller så blir det ikke tett.

 

På den annen side så koster ikke en slik bremsesylinder til trommel rare greiene heller;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftenipler som er tette kan skrus ut og stakes opp med passende bor.

Noe å tette hullet i sylinderen med ved slik kirurgi er lurt så man ikke tømmer hele anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gautes skrev:

Luftenipler som er tette kan skrus ut og stakes opp med passende bor.

Noe å tette hullet i sylinderen med ved slik kirurgi er lurt så man ikke tømmer hele anlegget.

 

Det er sånt man kan bruke barn/ektefelle/samboer/nabos finger til det. "Hold her mens jeg fikser denne"  :P

 

Eventuelt få noen andre til å stake opp, og holde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Du skal være litt uheldig om du må ha noe mere nytt enn ett par nipler.

 

Ganske uenig her 

43 år gammelt system. Trolig originalt. Lite brukt. Simmeringer på aksler som blir harde og svetter igjennom olje på båndene. Sylindere som setter seg/lekker. Glaserte eller oljesugde bånd. 

Er No drit hvis han kun fikser der også er resten av bremse systemet så som så. Plutselig havner han i grøfta ved bråbrems. Men for all del, itte min bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, trondshj skrev:

 

Det er sånt man kan bruke barn/ektefelle/samboer/nabos finger til det. "Hold her mens jeg fikser denne"  :P

 

Eventuelt få noen andre til å stake opp, og holde selv.

 

Fordelen med å være pensjonist er at man kan skru bil på dagtid når temperatur og lys er gunstig. Ulempen er at da er barn/ektefelle/nabo/barnebarn på jobb eller skole. Jeg får finne fram en noenlunde rund trepinne og en god, gammeldags blyantspisser beregnet på grove blyanter, og se om ikke jeg kan lage en fin kon som kan "skrus" fast i hullet mens jeg legger nippelen "under kniven". Takk for tips, Gaute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Ganske uenig her 

Joda, men mitt svar var kun relatert til den knekte nippelen, ikke om han trenger å overhale bremsene eller bilen for øvrig.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ittno tull med bremser.. bytt til nytt. bremseylindre bånd i værstefall tromler og rør..  du får alt fra enhver gjennomsnits delepusher, og dyrt er det heller ikke.

men skal du bare ha luftenippel.. så må du plukke av slavesylinder og borre ut og få trekt ut den gamle :D om du får det av...  https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=15687 dyre var de heller ikke :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og innspill folkens.^_^ Da ser det ut til at sylinderen må ut uansett om man skal Borre, eller bytte. Så da går jeg nok for ny bremsesylindere når det først må åpnes opp. Billig som dere sier og sikkerhet er viktig på gammel bil ja. 

 

Må jeg bytte sylindere parvis slik man må bytte bremseskiver og klosser parvis?

På 7.5.2019 den 6.22, Land Rover for alle penga skrev:

Ta av alle tromler, sjekk bånd og fuktighet av olje og under støvmanskjett på alle bremseslavene.

Bytt hele bremseslaven, kan ratt hende du trenger mer bremse deler etter du har sett på bremsene. 

Jepp. Bremsesylinder bånd er nevnt her  i tråden i tillegg til slave. Noe annet av slitedeler inni der? 

 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt trege pumper vil det ta skeivt om du bytter en. Du får komplett overhalingskit på paddock, koster lite egentlig. Er vel ikke råeste kvalitet men har faktisk aldri hatt noe trøbbel med britpart-bremser selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene er svampete og må pumpes harde, men pedalen blir hard etter ca 3 pump og pedalen siger ikke inn om man trykker den ned så hardt man kan. Vet ikke om det sier noe om standen. bremsene tar bra etter hva jeg kan bedømme, men har bare prøvd de såvidt på småkjøring på rundt på plassen.

Får bytte på begge sider ^_^ Ser på overhalingssettet.. noen fler som har prøvd britpart settet?  ganske rimelig i fht å plukke løst. I forhold til sko, fjærer og tromler.. Har jeg 10 eller 11 "inch" ?  

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sier at bremsebånd ikke er justert/dvs slitasje på bånd :D  og fjærene på bremsebåndene er intakte på minst en av sett av bånd som trekker de tilbake og gjør de "svampete" når du trykker på pedalen igjen, høres ut som det er tett. 

 

usikker på inch?   jeg har bare sett på one ton eller ikke oneton bremser. exmil'er har oneton, og stage one. kansje noen fler, men de fleste har standard bremser. 

en 76 diesel...  måle trommel? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av hjul og trommel og sjekk hva du trenger.

Skal du kjøpe inn alt du muligens kan trenge er det bare tenningsnøkkelen du sitter igjen med.

Ta gjerne gode bilder så får du god hjelp av VBF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bytte parvis og jeg mener også på begge sider, ellers vil du erfare at bilen drar til en kant når du bremser. Jeg hadde olje på venstre siden min framme og EU-kontrollen gikk i vasken pga for stor forskjell. Dette ble målt. 

Jeg har for øvrig ikke erfart at nippel har blitt knekt av, men at mutterne blir runde pga. legeringen som disse er laget av. Når jeg startet overhalingen erfarte jeg imidlertid at alt var dratt  til alt for hardt, slik at røret fulgte med og ble rett og slett vridd av. Da ble jeg eier av flenseverktøy fra Biltema og bremseledning i 5 meters lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk robl, Gaute og Nils. skal pelle av og sjekke før bestilling. Endelig meldt fint arbeidsvær. Kjedelig at EU ryker pga det ja.. :unsure: bruker dere forresten maske osv ved arbeid på gamle bremser? Det var vel asbest og slikt i klosser osv før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Spander på deg å skru av to hjul og mål tromler.

Ikke godt å vite hva som kan være endret på 40+ år.

Tror det er store tromler rund baut orginalt på denne,men ingen garanti gis.

Sjekk om tromler er ok.Sjelden man trenger å bytte såfremt bremsebelegget har vært slitt helt vekk eller naglene har truffet trommelen.

Alt av bremser bør byttes parvis likt.

Anbefaler å investere i nye sylindere uansett. Halvgamle sylindere og nye sko pleier å lekke etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...