Ivers Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Ja.. Den brakk da jeg prøvde å åpne for lufting. 1976 109 diesel. Venstre nipple bak. De andre gikk fint. Hva er beste fremgangsmåte for å få den ut for å få satt inn ny? Eller er det best å åpne opp og bytte sylinder osv inni der? Bilen har ikke vært i daglig bruk på over et år. Har stått litt osv. Så er det kanskje noe mer jeg bør kjøpe inn om dette skal gjøres? Den til venstre på bildet som knakk. Den til høyre er den gamle slave clutch nippelen. Tenkte kanskje den passet.. Endret 6. mai 2019 av Ivers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Ta av alle tromler, sjekk bånd og fuktighet av olje og under støvmanskjett på alle bremseslavene. Bytt hele bremseslaven, kan ratt hende du trenger mer bremse deler etter du har sett på bremsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Gode råd fra Mikal. Søker Ivers litt her finner han stygge bilder av hva som kan skje med skjeve eller dårlige bremser. Vi har ingen Landrovere å miste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Haavardsholm Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Hos meg er høyre luftenippel foran tett. Jeg klarer i hvert fall ikke å trekke ut noe gjennom den, og det som er av bremsevæske i lufteslangen (fra forrige hjul) beveger seg ikke. Får jeg ny på Biltema eller må jeg ut til EWS? Jeg ser Biltema har mange forskjellige med forskjellige gjenger og lengder https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/luftnipler-2-stk-2000018734. Hva er riktig for ex-mil foran? (Ja, Lierbussen har fått aksler, og dermed bremser, fra ex-mil...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Du skal være litt uheldig om du må ha noe mere nytt enn ett par nipler. Du borrer bare ut ( med gjengediameter ) resten av den gamle nippelen. Så gjenger du opp på nytt. Mislykkes dette kan du gå opp en dimensjon i luftenippel størrelse. Borre og gjenge opp for denne. Dette finnes på Biltema og koster ikke rare greiene, der finner du også gjengetapp i rett størrelse. Viktig å være litt nøyaktig under dette arbeidet, eller så blir det ikke tett. På den annen side så koster ikke en slik bremsesylinder til trommel rare greiene heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Luftenipler som er tette kan skrus ut og stakes opp med passende bor. Noe å tette hullet i sylinderen med ved slik kirurgi er lurt så man ikke tømmer hele anlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 1 minutt siden, gautes skrev: Luftenipler som er tette kan skrus ut og stakes opp med passende bor. Noe å tette hullet i sylinderen med ved slik kirurgi er lurt så man ikke tømmer hele anlegget. Det er sånt man kan bruke barn/ektefelle/samboer/nabos finger til det. "Hold her mens jeg fikser denne" Eventuelt få noen andre til å stake opp, og holde selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 2 timer siden, Brage skrev: Du skal være litt uheldig om du må ha noe mere nytt enn ett par nipler. Ganske uenig her 43 år gammelt system. Trolig originalt. Lite brukt. Simmeringer på aksler som blir harde og svetter igjennom olje på båndene. Sylindere som setter seg/lekker. Glaserte eller oljesugde bånd. Er No drit hvis han kun fikser der også er resten av bremse systemet så som så. Plutselig havner han i grøfta ved bråbrems. Men for all del, itte min bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Haavardsholm Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 6 timer siden, trondshj skrev: Det er sånt man kan bruke barn/ektefelle/samboer/nabos finger til det. "Hold her mens jeg fikser denne" Eventuelt få noen andre til å stake opp, og holde selv. Fordelen med å være pensjonist er at man kan skru bil på dagtid når temperatur og lys er gunstig. Ulempen er at da er barn/ektefelle/nabo/barnebarn på jobb eller skole. Jeg får finne fram en noenlunde rund trepinne og en god, gammeldags blyantspisser beregnet på grove blyanter, og se om ikke jeg kan lage en fin kon som kan "skrus" fast i hullet mens jeg legger nippelen "under kniven". Takk for tips, Gaute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 5 timer siden, Land Rover for alle penga skrev: Ganske uenig her Joda, men mitt svar var kun relatert til den knekte nippelen, ikke om han trenger å overhale bremsene eller bilen for øvrig. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 ittno tull med bremser.. bytt til nytt. bremseylindre bånd i værstefall tromler og rør.. du får alt fra enhver gjennomsnits delepusher, og dyrt er det heller ikke. men skal du bare ha luftenippel.. så må du plukke av slavesylinder og borre ut og få trekt ut den gamle om du får det av... https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=15687 dyre var de heller ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Takk for hjelp og innspill folkens. Da ser det ut til at sylinderen må ut uansett om man skal Borre, eller bytte. Så da går jeg nok for ny bremsesylindere når det først må åpnes opp. Billig som dere sier og sikkerhet er viktig på gammel bil ja. Må jeg bytte sylindere parvis slik man må bytte bremseskiver og klosser parvis? På 7.5.2019 den 6.22, Land Rover for alle penga skrev: Ta av alle tromler, sjekk bånd og fuktighet av olje og under støvmanskjett på alle bremseslavene. Bytt hele bremseslaven, kan ratt hende du trenger mer bremse deler etter du har sett på bremsene. Jepp. Bremsesylinder bånd er nevnt her i tråden i tillegg til slave. Noe annet av slitedeler inni der? Endret 8. mai 2019 av Ivers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Hvis du har litt trege pumper vil det ta skeivt om du bytter en. Du får komplett overhalingskit på paddock, koster lite egentlig. Er vel ikke råeste kvalitet men har faktisk aldri hatt noe trøbbel med britpart-bremser selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 det er noen fjærer somregel som holder båndene sammen som også har/kan ryke, hvis du ikke kjenner status på bremseanlegget ville jeg byttet alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) Bremsene er svampete og må pumpes harde, men pedalen blir hard etter ca 3 pump og pedalen siger ikke inn om man trykker den ned så hardt man kan. Vet ikke om det sier noe om standen. bremsene tar bra etter hva jeg kan bedømme, men har bare prøvd de såvidt på småkjøring på rundt på plassen. Får bytte på begge sider Ser på overhalingssettet.. noen fler som har prøvd britpart settet? ganske rimelig i fht å plukke løst. I forhold til sko, fjærer og tromler.. Har jeg 10 eller 11 "inch" ? Endret 9. mai 2019 av Ivers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 det sier at bremsebånd ikke er justert/dvs slitasje på bånd og fjærene på bremsebåndene er intakte på minst en av sett av bånd som trekker de tilbake og gjør de "svampete" når du trykker på pedalen igjen, høres ut som det er tett. usikker på inch? jeg har bare sett på one ton eller ikke oneton bremser. exmil'er har oneton, og stage one. kansje noen fler, men de fleste har standard bremser. en 76 diesel... måle trommel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Skru av hjul og trommel og sjekk hva du trenger. Skal du kjøpe inn alt du muligens kan trenge er det bare tenningsnøkkelen du sitter igjen med. Ta gjerne gode bilder så får du god hjelp av VBF. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsMartinus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Du bør bytte parvis og jeg mener også på begge sider, ellers vil du erfare at bilen drar til en kant når du bremser. Jeg hadde olje på venstre siden min framme og EU-kontrollen gikk i vasken pga for stor forskjell. Dette ble målt. Jeg har for øvrig ikke erfart at nippel har blitt knekt av, men at mutterne blir runde pga. legeringen som disse er laget av. Når jeg startet overhalingen erfarte jeg imidlertid at alt var dratt til alt for hardt, slik at røret fulgte med og ble rett og slett vridd av. Da ble jeg eier av flenseverktøy fra Biltema og bremseledning i 5 meters lengder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 13. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2019 Supert, takk robl, Gaute og Nils. skal pelle av og sjekke før bestilling. Endelig meldt fint arbeidsvær. Kjedelig at EU ryker pga det ja.. bruker dere forresten maske osv ved arbeid på gamle bremser? Det var vel asbest og slikt i klosser osv før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 Løfter denne litt igjen. Lurer fortsatt på om det er 10 eller 11 inch jeg skal bestille av bremsebånd, trommel osv? Kjedelig med feil størrelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Spander på deg å skru av to hjul og mål tromler. Ikke godt å vite hva som kan være endret på 40+ år. Tror det er store tromler rund baut orginalt på denne,men ingen garanti gis. Sjekk om tromler er ok.Sjelden man trenger å bytte såfremt bremsebelegget har vært slitt helt vekk eller naglene har truffet trommelen. Alt av bremser bør byttes parvis likt. Anbefaler å investere i nye sylindere uansett. Halvgamle sylindere og nye sko pleier å lekke etter kort tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 13. september 2019 Forfatter Del Skrevet 13. september 2019 Alt inni skal byttes. fjærer, sylindere, sko osv. er bare usikker på hvilken størrelse jeg har og hvor jeg skal måle. Vet ikke hva som er standard, eller om man bare kan bytte alt til f. Eks 10 eller 11 tommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Ved endring må også bremseskjold byttes. Ønskes bedre (X-mil) bremser foran kan du ta kontakt. Har alt du trenger liggende i nytt og brukt versjon. Trommeldiameter måles tversover innvendig . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 14. september 2019 Forfatter Del Skrevet 14. september 2019 Takk for det. Hva skiller seg ut med x mil i fht vanlige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Tromler,bånd,pumper og bremseskjold er forskjellige. Usikker på om det er mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.