Gå til innhold

D3 som ikke tåler vann


Anbefalte innlegg

God dag. Har ett problem. Bilen min (D3) tåler ikke vann og kulde lengre. 
Ved snø eller hvis jeg vasker bilen når det er minus grader så klikker det for den. Starter med:
-Parking brake fault
-Suspension lowered (med påfølgende feil på stabilisering)
- Temp måleren går rett til topps
-Etterfølges av motor som slår seg av og får ikke startet opp igjen. Over 90 feilemdinger på diagnoseverktøyet. 

Må koble av betteriet, gå en runde rundt bilen og koble på igjen. Da kommer jeg meg ett stykke til. Når bilen tørker opp så er alt borte. Har sjekket transfer CPU bak batterikasse, det er ikke korrusjon der. 

Forslag til hvor jeg kan begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper kabelbrudd og grønn overledning ved fukt jeg også. Den pene ansamlingen av feilmeldinger kommer nok av "mjukvare" som får "sensorinfo" helt utenfor normale parametre, tenker jeg. Bilen går så i frø i selvforsvar... 

 

(Batteriutkoblingen tar knekken på de "permanente" feilmeldingene, derfor hjelper det sånn delvis?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har vært borti ett tilfelle hvor det ikke var dårlig ledning, men dårlig kontakt inni kontakten oppå rammen innenfor venstre bakhjul mellom en hann og en hunn :) så dra i ledningene som går inn i kontakten. Mulig det må ohmes helt fra første enhet som er på canbus, husker ikke hvilken, men mener EPB er siste "datamaskin" på canbus. Hvis en av de på canbus streiker, konker alle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakten @engebo nevner kan med fordel fjernes, og lodde ledningene sammen. Dette er et "sårt" punkt for våre discoen. 

Det kan også være fukt / brudd rundt A-stolpe høyre, men som fler er inne på ligger EBP helt til slutt, og siden feilene kommer i rekkefølgen du nevner er det nok der feilen også ligger :) Du får ta deg en tur til Lommedalen sitt ute-verksted når det blir mer ålreit i været så bys det på dekksparking og feilsøking!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åge er inne på noe der, bussen begynner ved abs modulen og går over til motor og transfer kasse modulen, så en sving innom cjb før den stikker innom all terrain modulen, forlater denne og en svipptur innom eas modulen før den tar en omvei innom park bremsen (e-diff if fitted først) også den lange veien til sin ende stasjon, instrument panelet.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og det er ikke bremselyspære som er defekt? Har skjønt at den, og evnt bremselysbryter lager mye krøll. 

Billig å sjekke pærer, en bremser og en annen kikker? 

Kan forklare at feilen ikke alltid var der, tråden la seg på igjen, mens nå er den helt oppbrukt. 

Bare et forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som symptomer jeg har hatt på min bil. Da var det kabelbrudd til høre hastighetsensor. Begynt med sporadiske feil ved regn og ente med kronisk feil. 

 

Tror du må begynne med å finne "kjernefeilen" blant alle de 90 feilmeldingen. De fleste er helt sikkert følgefeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rensket opp i venstre hjulbue. Ingen brudd der. Målte motstand i Can bus kablene, og hvis jeg har målt rett ( målt de tvinnede kablene, mellom hver kabel) så får jeg 124ohm, hvor det skal være 60. Målt i kontakten som går fremover i bilen.

Så er vel bare å rive ut interiør og følge ledningene. Kenneth på strømmen bilsenter mente det var instrument panelet. Kan man bare flytte over fra annen bil eller krever det koding og programmering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, DISCODISPONENT skrev:

Har rensket opp i venstre hjulbue. Ingen brudd der. Målte motstand i Can bus kablene, og hvis jeg har målt rett ( målt de tvinnede kablene, mellom hver kabel) så får jeg 124ohm, hvor det skal være 60. Målt i kontakten som går fremover i bilen.

Så er vel bare å rive ut interiør og følge ledningene. Kenneth på strømmen bilsenter mente det var instrument panelet. Kan man bare flytte over fra annen bil eller krever det koding og programmering?

 

Husker ikke sånn i farta, men mener du må ha et instrumentpanel fra en bil som har gått mindre enn den du skal putte den i :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DISCODISPONENT skrev:

Har rensket opp i venstre hjulbue. Ingen brudd der. Målte motstand i Can bus kablene, og hvis jeg har målt rett ( målt de tvinnede kablene, mellom hver kabel) så får jeg 124ohm, hvor det skal være 60. Målt i kontakten som går fremover i bilen.

Så er vel bare å rive ut interiør og følge ledningene. Kenneth på strømmen bilsenter mente det var instrument panelet. Kan man bare flytte over fra annen bil eller krever det koding og programmering?

120ohm betyr etter det jeg husker med CAN feilsøking at det er brudd et sted. Så lenge alt er koblet sammen i CAN bussen skal du ha 60ohm. Nå har jeg ikke feilsøkt CAN bus i Land Rover, så når du skriver målt i kontakten som går fremover er jeg usikker på hvor dette er og om noe er koblet fra. Det beste er vel å måle i diagnosekontakten med alt utenom batteriet tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...