Gå til innhold

Stank fra dieseltank


wenjen

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har hatt min RR L322, 2005, TD6 inne på verksted og skiftet dieselpumpe (mater) og dieselfilter. Så skjer det snodige saker (som vanlig) med bilen.

Det stinker lik når jeg skal fylle og tar av lokket, og plutselig får jeg ikke fylt på mer enn trekvart tank... har det noe med lufting å gjøre?

Har hatt den på merkeverksted, men de har aldri vært borti noe slikt, og mener den ikke hadde startet hvis den ikke hadde vært luftet... noen som skjønner noe her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok vært luftet ja. Om ikke så hadde den vært ekstremt tungstartet. Det vil si... Den hadde ikke startet før den hadde fått fylt systemet med drivstoff. Spørsmålet er jo om bilen starter og går som før pumpen ble byttet? Eventuelt før det ble nødvendig med reparasjon. :)

 

At det stinker lik høres jo merkelig ut. Min første tanke var om de hadde brukt en eller annen festlig tettemasse i forbindelse med utskiftning av dieselpumpe som stinker...? Vet du at du bare  får fylt 3/4 tank, eller er det bare tankmåleren som viser 3/4? Kan være at giveren til tankmåleren ikke er helt i vater etter pumpebyttet. Om ikke så kan noen kanskje ha klart å kludre til luftingen... Da vil vel alt av avgasser fra tanken komme ut gjennom påfyllingsstussen også, så det kan jo både forklare lukt, og at mottrykket etter hvert blir så stort at pumper på bensinstasjoner kanskje ikke vil gi mer drivstoff. Men da burde det være mulig å "lirke" mer drivstoff på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, trondshj skrev:

Den har nok vært luftet ja. Om ikke så hadde den vært ekstremt tungstartet. Det vil si... Den hadde ikke startet før den hadde fått fylt systemet med drivstoff. Spørsmålet er jo om bilen starter og går som før pumpen ble byttet? Eventuelt før det ble nødvendig med reparasjon. :)

 

At det stinker lik høres jo merkelig ut. Min første tanke var om de hadde brukt en eller annen festlig tettemasse i forbindelse med utskiftning av dieselpumpe som stinker...? Vet du at du bare  får fylt 3/4 tank, eller er det bare tankmåleren som viser 3/4? Kan være at giveren til tankmåleren ikke er helt i vater etter pumpebyttet. Om ikke så kan noen kanskje ha klart å kludre til luftingen... Da vil vel alt av avgasser fra tanken komme ut gjennom påfyllingsstussen også, så det kan jo både forklare lukt, og at mottrykket etter hvert blir så stort at pumper på bensinstasjoner kanskje ikke vil gi mer drivstoff. Men da burde det være mulig å "lirke" mer drivstoff på tanken.

Jeg vet at jeg ikke får fylt fullt. Skulle fylle full tank i sted siden dieselen lå på 12,70, var nesten nede på reserven og fikk ikke fylt for mer enn 700 kr. Det hadde vært billig full tank, gitt.... :-)

Stanken kommer ut av tankåpningen når jeg tar av tanklokket. Så på noen BMW-sider at en med 5'er hadde opplevd det samme nå, og det var noe med lufting. Han beskrev en "kvalmende lukt" og det kan man trygt si, ja...han fikk ikke fylt mer enn 10-15 liter av gangen... jeg stikker på verkstedet igjen. Opplever stadig at merkeverkstedet ikke skjønner noe som helst av forskjellige ting, syns det er rart. Det er jo ikke en T-Ford jeg har. :-/

1 time siden, yarnslayer skrev:

Dieseldyr? (Tenker at det kan være en eller annen form for metanproduserende bakterie .... ) Men det burde vel merkeverkstedet ha funnet ut av? 

Det må da være en skikkelig bakteriekladd som opptar en 1/4 av tanken...? :-D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et merkeverksted bør så absolutt kunne finne ut av dette. Det burde ikke være rakettvitenskap dette.

 

...men de får kanskje litt problemer når det ikke er feil som kan identifiseres med diagnoseapparat... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, trondshj skrev:

Et merkeverksted bør så absolutt kunne finne ut av dette. Det burde ikke være rakettvitenskap dette.

 

...men de får kanskje litt problemer når det ikke er feil som kan identifiseres med diagnoseapparat... :(

Ja, det meste som har hendt med den bilen av merkelige ting har jeg googlet meg til etter at de har klødd seg i hodet over noen dager, så har jeg fortalt den hva de skal se etter. Kanskje jeg skulle søke jobb som sjefsgoogler der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er nok dessverre kun å ta ned tanken, fjerne pumpen og fysisk å se oppi hva som forårsaker din lukt og misvisning på måler.

Må nok være enig med Slayer familien over her, at det er nok giveren på pumpen som gir deg feil info med hensyn til Fuel mengde.

Husk er den feil montert/ justert, så vil du få mld om tom tank og lys selv om det er 20 liter igjen.( Giveren er kun ett potmeter, og en flottør )

For å sjekke dette uten å fjerne pumpen, må du fysisk kjøre tanken helt tom,  dvs til motoren stopper på mangel av Fuel ( og det vil man jo ikke med en Diesel, for det byr igjen på problem ).

 

Be verkstedet som utbedret diesel pumpen om å ta inn bilen igjen og ta ned Tanken for inspeksjon. Det har du nok krav på for Deres regning.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Brage skrev:

Løsningen er nok dessverre kun å ta ned tanken, fjerne pumpen og fysisk å se oppi hva som forårsaker din lukt og misvisning på måler.

Må nok være enig med Slayer familien over her, at det er nok giveren på pumpen som gir deg feil info med hensyn til Fuel mengde.

Husk er den feil montert/ justert, så vil du få mld om tom tank og lys selv om det er 20 liter igjen.( Giveren er kun ett potmeter, og en flottør )

For å sjekke dette uten å fjerne pumpen, må du fysisk kjøre tanken helt tom,  dvs til motoren stopper på mangel av Fuel ( og det vil man jo ikke med en Diesel, for det byr igjen på problem ).

 

Be verkstedet som utbedret diesel pumpen om å ta inn bilen igjen og ta ned Tanken for inspeksjon. Det har du nok krav på for Deres regning.

 

Mvh Brage

 

Amen og +1 til det.

 

Nå har ikke noen av våre biler sett innsiden av et merkeverksted i vårt eie (bortsett fra litt TLC da jeg arbeidet i Stockholm), men etter hva jeg hører fra både den ene og andre her, så er det ikke spesielt tillitsvekkende at merkeverksteder tilsynelatende gjør så mye feil.

 

Men der er kanskje mest vant med biler som er såpass nye at de bare skal ha et oljeskift... <_<

32 minutter siden, wenjen skrev:

Ja, det meste som har hendt med den bilen av merkelige ting har jeg googlet meg til etter at de har klødd seg i hodet over noen dager, så har jeg fortalt den hva de skal se etter. Kanskje jeg skulle søke jobb som sjefsgoogler der. :D

 

:D:D:D

 

Blir ikke penger på verkstedene av slikt vet du. Er mye mer å tjene på å bytte deler litt på måfå (på kundens bekostning) og satse på at man treffer riktig før kunden er blakk, sur og finner seg et annet verksted. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Brage skrev:

Løsningen er nok dessverre kun å ta ned tanken, fjerne pumpen og fysisk å se oppi hva som forårsaker din lukt og misvisning på måler.

Må nok være enig med Slayer familien over her, at det er nok giveren på pumpen som gir deg feil info med hensyn til Fuel mengde.

Husk er den feil montert/ justert, så vil du få mld om tom tank og lys selv om det er 20 liter igjen.( Giveren er kun ett potmeter, og en flottør )

For å sjekke dette uten å fjerne pumpen, må du fysisk kjøre tanken helt tom,  dvs til motoren stopper på mangel av Fuel ( og det vil man jo ikke med en Diesel, for det byr igjen på problem ).

 

Be verkstedet som utbedret diesel pumpen om å ta inn bilen igjen og ta ned Tanken for inspeksjon. Det har du nok krav på for Deres regning.

 

Mvh Brage

Det er nok ikke misvisning på måler, jeg vet hvor mye diesel det var på tanken, og jeg fikk ikke fylt for mer enn 700 kr. Så det er riktig at jeg ikke får fylt den full. Det stemmer veldig godt med det han med BMW X5 opplevde, og disse bilene er jo mye like. Prøver det først. Ganske sikker på at det ikke er noe som helst oppi tanken, men heller et slags vakuum pga noe luftegreier, som han får til svar på BMW-forumet. Tror det er en enkel ting. Han med BMW'en hadde heller ikke startproblemer, men nøyaktig det samme som meg, vond lukt og fikk ikke fylt opp tanken. Det skal være et slags lufterør eller en ventil av noe slag som skal åpnes etter at man har byttet pumpe og/eller filter. Selv om jeg ikke har helt maken bil er det helt maken problem, og jeg har funnet løsninger på mine problemer hos BMW før...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, wenjen skrev:

Det skal være et slags lufterør eller en ventil av noe slag som skal åpnes

 

1. Det er riktig at tanken innholder en såkalt rollover valve,   dvs en ventil som blokkerer luftingen slik at ikke drivstoff skal renne ut gjennom lufterøret om bilen ligger opp /ned.

Det kan jo være at de har klart å få denne til å stenge/ henge seg opp ved pumpeskiftet.

 

Muligens er det slik at du da vil få all utlufting via påfyllings røret - så det stemmer jo med det du opplever - da kan det være vondt å få fyllt full tank. og du vil kjenne mere lukt en vanlig

Fremdeles er nok løsningen å demontere tank åpningene (  dvs pumpen og L/H cover )

Ser at de nødvendigvis ikke må fysisk ned med tanken( men det kan være like enkelt ) Gjennom disse åpningene oppe på selve tanken, skal de kunne nå nevnte rollover ventil.

 

2. I tillegg til denne feilkilden, er det ett mulig annet scenario. som også kan gi svaret.

Hvis pumpen ble frakoblet med tennings nøkkel i en " on " stilling, vil måleren i instrument panelet ditt "huske" tankvolumet som var når pumpen ble koblet bort, og vise dette nivået når pumpen kobles til igjen uansett hva som er i tanken da( dette kan gi feil visning i følge verksted manualen )

Og den nye stanken ( Lik ) kan som nevnt tidligere være fersk tetningsmasse ( det kan lukte riktig så ille i lang tid ).

 

Begge feilkildene krever en fysisk kontroll som inkluderer at tank åpningene oppe på tanken åpnes og inspiseres, mener jeg.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, wenjen said:

Det må da være en skikkelig bakteriekladd som opptar en 1/4 av tanken...? :-D  

 

Tenkte nå mest på at bakterier kan produsere ubehagelig lukt. Det hender at det er mer enn én feil som slår ut samtidig med bil. :P

 

Blir spennende å høre hva som blir fasiten på denne soga etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal fortelle hva det ender med...

Det er nok ikke flere feil samtidig dette, det skjedde likt og begge har med dieseltanken å gjøre, så. Finner ut på torsdag, trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.5.2019 den 0.03, wenjen skrev:

Ja, jeg skal fortelle hva det ender med...

Det er nok ikke flere feil samtidig dette, det skjedde likt og begge har med dieseltanken å gjøre, så. Finner ut på torsdag, trur eg...

Hvorfor lager dere poster for andre biler enn L405 her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...