Gå til innhold

Campingvogn, hva velger man?


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Blir jo til at Finn.no blir flittig besøkt 

Når offshore dagene blir lange. 

 

Ser litt på vogner, behovet er egentlig ikke så stort. Men føler at å reise på treff og telte, er ikke alltid like gøy nå som alderen krever litt mere komfort og sånn. Så tanken er en liten vogn. 

Med fast dobbel køye, og egen liten sitte gruppe til bespisning o.l

Så er det jo bare komme med innspill på erfaringer, tanker og bilder. 

 

Liker Hero og caretta utfra det man ser. 

Men prismessig får man jo veldig greie vogner mot hva de koster. 

 

Kombi vogn skaphenger med seng, kjøkken og lite bad. Ser jo greit ut. 

Passer bruken perfekt. 

Ikke så mange til salgs. 

 

Tabbert 400 serien veldig tøffe. 

Poletta er ikke helt min greie.

I mellom der, er det mye. 

 

Ser jo at det er små pris forskjeller på samme størrelse vogn, hvor alder skiller opp mot 10 år. 

 

Erfaring med utleie mottas. Der kan det forsvares litt dyrere vogn kanskje. Bruken min blir jo sporadisk. 

4-5000 kr uka må jo være grei butikk? 

 

Nyttelast er det også store forskjeller på. Kan det endres. Vil jo tro akslingen er noe overdimensjonert på endel. 

 

Ligger noen på finn nå som eg ser litt på. 

Linker til de etterhvert. 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=146174487

Kuleste av disse 4. Så den skal eg se på når turen her, er over.

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=140818754

Ikke så gale, kanskje litt tøffere enn Hero camper.

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=103203186

Burstner, er den eg synes virker greiest, sånn tot sett. Grei størrelse. Praktisk innredet i mine øyne.

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=146583080

Kanskje litt dyr, i forhold til hva man kanksje får igjen?  Er jo i utg punktet en skaphenger, med litt innreding.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 1.06, oggioffshore skrev:

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=146174487

Kuleste av disse 4. Så den skal eg se på når turen her, er over.

Fælt lite bilder, men ja, kul vogn, men 70kg i nyttelast er knapt nok til å ha noe i kjøleskapet.. 

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=140818754

Ikke så gale, kanskje litt tøffere enn Hero camper.

Vogn med kjøkkendel utvendig.. skeptisk, ikke alltid det er tørt her til lands og da ønsker man kanskje tørr mat:D

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=103203186

Burstner, er den eg synes virker greiest, sånn tot sett. Grei størrelse. Praktisk innredet i mine øyne.

Absolutt min favoritt av disse fire, og burstner skal være bra vogner også, den ser jeg er solgt så tydeligvis var noen enig med meg:D

 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=146583080

Kanskje litt dyr, i forhold til hva man kanksje får igjen?  Er jo i utg punktet en skaphenger, med litt innreding.

Sikkert grei den, bra nyttelast til harryhandel, men skal du ikke dra på sykkel så hadde jeg vel heller funnet meg en ren campingvogn

Bare mine tanker hvertfall, les litt rundt på nett og forum og finn ut hva som er dine kriterier og bruk og velg vogn ut fra det:)

På 6.5.2019 den 1.06, oggioffshore skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på utkikk etter campingvogn, men for min egen del, så ville dusj- og toalettfasiliteter vært bortkastet plass. Enten er man på campingplass, og da finnes denslags på plassen, eller så er man i bushen, og da kan man vaske seg i vannkanten, og grave et lite hull i bakken for det andre.

 

Ville prioritert sengeplass, oppbevaringsmuligheter for mat (les: kjøleskap/boks) og bakkeklaring. Men det er mine høyst personlige vurderinger. Vi bruker Discoen som campingbil, og med en 12V kjøleboks og en madrass i lasterommet, så har vi greid oss godt med det. Dog er det lite egnet for å ligge på campingplass og/eller treffplass. Det skal jeg innrømme. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer hva du har av behov og ønsker nøye. Er dere bare en eller to personer fungerer det meste på markedet. 

Men når barna blir flere begynner ønskene å bli mere definert. Gjerne etter ett par sesonger. 

Vi har ikke interesse av å måtte legge ned alt når sovetid nærmer seg, og da utgår mange alternativer for vår del.

Skal det brukes om vinteren setter det også sine krav

 

Nyttelast får du aldri nok av. Vi har kun 140kg i vognkortet på vår campingvogn ( og der spises 35kg til opp av vannbåren varme..) og det resulterer i at vi ikke kan ha noe særlig med greier med oss på lovlig vis. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til trondshj, så ville jeg prioritert en ordentlig do, gjerne med dusj. Og helst ikke portapotti, men med kassett med egen utvendig luke.

Vi bor tross alt i værbitte Norge, og utvendig kjøkken, toalett og slikt blir man fort lei av når man først har campingvogn. Det er omtrent hele vitsen med å ha vogn...

YMK sitt poeng med å ha ferdige senger, og ikke sitteplass man må slå opp og ned hele tiden forstår jeg svært godt! Da kan man også ha gode madrasser, og ikke dårlige sitteputer som det er i mange vogner. Men på sommeren i fint vær, så sitter ihvertfall vi ute i forteltet, og sengene kan være oppslått hele tiden.

Av de fire du linket til er nok Burstner og Tabbert de jeg ville vurdert. Caretta teardrop er for min del helt uaktuell. Betale 95.000,- for en madrass med lavt tak og et utekjøkken??? Da hadde jeg heller kjøpt ordentlig telthenger (combicamp), da kan du i det minste står oppreist innendørs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel konkldert med at det blir ingen Caretta/ Hero type, selv om man liker konseptet. Blir det som nevnt, som å være på telt tur.

Lita vogn, blir nok tingen etterhvert.

Veldig greit å kunne ukke døren, få det varmt rimelig kjapt, lage mat innendørs osv.

Fast dobbelst seng, er også et must.

Med en liten sittegruppe for bespisning etc.

Man blir jo mye utemdørs, selv med campingvogn.

 

Må si eg har falt litt for den Knaus vogna, og det konseptet med laste rom og mulighet for overnatting.

Så den skal eg ta en titt på.

Tabbert`n eg linker til, synes eg e veldig grei. Så den skal også sjekkes ut.

 

Foreløpig, blir det mest " eyeshopping" her offshore. Tiden må jo brukes til noe. :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte splitter ny Poletta etter 8-10-12 år med gammel og renoveringsklar Poletta.

Uten dusj,dass og annen luksus slik som den gamle.

Kravet var ståhøyde,sentralfyr,kjøl og kjøkken.

Alltid oppredd seng for to og fortsatt soveplass for 4/5 store/små med litt ommøblering.

Da med fortelt i bruk.Spiser alltid ute i teltet eller borte.

Og vi og barnebavianene trives godt med den.

Våre venner med 10,5 meter vogn på x-antall tonn har mer komfort og koser seg med det.

Rentene og avdragene til banken på vogn og oppgradert bil med nok krok og 4x4 fleipes ofte med på kvelden.

Men de er nomader og ikke hyttemennesker.

 

Ser Oggi har lyst til å lage mat innendørs.

Blir mye kokemat etter første stekeforsøk inne.

Hvis du ikke har godt avtrekk,da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med å bygge sjøl Oggi. Så får du akkurat det du trenger. Og endrer behovet seg, så er det lett å fikse det også. Jeg gikk den veien for noen år siden og koser meg ennå med små camper endringer på min offroad camper.

 

Mvh 

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt det man har lyst å drive på med / gjøre, så blir ikke det så veldig aktuelt. 

Tanken har vært der. 

 

Rundt 50-75000 får man en grei liten vogn. Tanken er å komme fram på treff etc, og bare kunne hekte fra, og åpne en dør. Varme ståhøyde, koke mulighet og fast dobbelt seng. 

Bredde helst u 210. 

 

Alt er på tanke og finn. No stadiet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kanskje man skår til på en liten kjørevogn. Rett u 6m lang, og 210 brei. 

Ser ikke for meg at det blir noe tap, om det ikke blir helt slik man forestiller seg. 

 

Er vel noe man bør få med seg i en kjøpe kontrakt  av div punkter? 

Bør man forlange fukt test, eller bare ta noen målinger selv, med f.eks Biltema sin fukt tester? 

 

Eg kommer nok til å prøve leie den ut, da min bruk vil begrense seg til treff .Og at eg jobber turnus. 

Da vilman jo få dekket inn drifts utgifter, verdi tap og sånn. 

Noen som har erfaring med utleie her kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vogn, og skal vel ikke ha heller. Men om jeg skulle ha ville jeg gått for en skandinavisk velrennomert vogn som Bjølseth, Polar, Solifer osv. Godt bygget og vinterisolert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de AreM nevner, leveres i 210bredde er jeg redd. Medmindre du ser etter hønngamle 60tallsvogner da...

1 time siden, oggioffshore skrev:

Kanskje man skår til på en liten kjørevogn. Rett u 6m lang, og 210 brei. 

Ser ikke for meg at det blir noe tap, om det ikke blir helt slik man forestiller seg. 

 

Er vel noe man bør få med seg i en kjøpe kontrakt  av div punkter? 

Bør man forlange fukt test, eller bare ta noen målinger selv, med f.eks Biltema sin fukt tester? 

 

Eg kommer nok til å prøve leie den ut, da min bruk vil begrense seg til treff .Og at eg jobber turnus. 

Da vilman jo få dekket inn drifts utgifter, verdi tap og sånn. 

Noen som har erfaring med utleie her kanskje? 


210 er nå ekstremt smalt, jeg vet ikke om NOEN normale vogner som er så smale. Solifer hadde for noen år siden vogner som bare var 220 brede, Actinia og Goldie i litt mindre versjoner de begynner bli ganske gamle nå
Min påstand er at du MÅ forsikre deg om at vogna er TETT OG TØRR. Jeg har gått skoa av meg på det en gang, det endte i Ørsta tingrett, om noen er interesserte i å lese om saken, gi et hint.

Jeg leide ut forrige vogn en god del, den jeg har nå, er vi for personlig knyttet til, til å prøve oss på utleie. Det har både fordeler og ulemper å leie ut, men å svartmale utleie totalt vil jeg ikke, for det ga gode penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JokerS30 skrev:

Ingen av de AreM nevner, leveres i 210bredde er jeg redd. Medmindre du ser etter hønngamle 60tallsvogner da...

 

Det er sant, de fleste er 225 eller 230cm bred. Gamle vogner er forresten kule de, bare de virker. Bortsett fra de psykedeliske fargene de valgte i gamle dager :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en del , og har lagt noen siste tiden, som er både 210, og rett u 200 på finn. 

 

Vinterisolert er ikke noe must nå. Men om det gir mer smak, så kan det jo hende det blir neste. 

 

Skal bare brukes på sommer treff. 

Blir en slik... Caravelair Ambiance 400

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vidar S skrev:

Vinterisolert er vintervarm

= sommersval

Helt korrekt

Vår Solifer Finlandia yter minst like bra når det er 36varme i Kroatia, som i 29minus på Trysil !

IMAG0884.jpg

IMAG1331.jpg

IMAG0880.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, oggioffshore skrev:

Ligger en del , og har lagt noen siste tiden, som er både 210, og rett u 200 på finn. 

 

Vinterisolert er ikke noe must nå. Men om det gir mer smak, så kan det jo hende det blir neste. 

 

Skal bare brukes på sommer treff. 

Blir en slik... Caravelair Ambiance 400

 

 

 

Den så veldig fin ut. Kjenner "misunnelsen" kryper oppover ryggen her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble denne, prøver det ut i sommer. 

På vei til treff på Fitjar her 

IMG_20190621_133353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...