Gå til innhold

RR Classic 3,9 1990


Anbefalte innlegg

Hei folkens,her har jeg nok mer problemer enn jeg klarer å rydde opp i.Tar bilen ut av og til og prøver på noen nye ide`er,men uten resultat.  Bruker HawkEye total som diagnoseverktøy. Starter fint fra kald og varmes naturlig og fint opp med en liten kjøretur eller tomgang.Må vel også legge til at jeg kan kjøre så langt jeg vil ,men bør ikke stoppe for lenge (tomgang) for det er da det begynner !  Varm motor 85-90 grader  når den står i ro og går...begynner sakte men sikkert å gi seg,  den får veldig mye bensin der og da ? for det skjer på sekundet. Hawkeye leser før dette fenomenet på oxygensensorer (husker ikke nøyaktig tallene når jeg sitter her og skriver,men ikke så vesentlig her nå)  6250 på begge 2. Faller da i verdi  ned til 3250 først den ene,så umiddelbart den andre. Klarer på dette tidspunkt nesten ikke å holde den i gang.Hawkeye viser da feil på sensorer som er nye både en og 2 ganger.Ikke noe tvil at den drukner i bensin på dette tidspunkt og stopper. Må vente til den har kjølt seg litt før oppstart,men samme greiene igjen når den har fått arbeidstemperatur. Bensin ..ja..prøver meg...   . ny bensinpumpe,filter og rele.  Ut med fuelrail ,sjekket  om dyser gir noe mer drypp en manual sier. Greit å se om det er fin dusj på hver dyse..går fin med et 9 volt batteri og ta runden med en liten kopp og sjekke iallefall. Skiftet trykk regulator i samme slengen. Best å toppe det med en reserve ECU som jeg har liggende , og for all del skifte den lille rakkaren som sitter nede på fordeleren og som ikke er spesielt glad i varme.Vi tar luftmengdemåleren i samme slengen og skifter den ,så er den iallefall ny.  Ingen resultat på noe av dette.    Rask oppsummering : så drukner den i bensin av en eller annen grunn når den blir varm.Er gått helt tom på ide`er.Fulstendig stopp.  Ellers : flott rustfri bil med bremser som ny. Inen tilsvarende biler her i Karnøy/Haugesund distriktet som jeg vet om ? Hadde vært supert å lest av Hawkeye på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Antar dette er en 3.9 EFI? 

I såfall hadde jeg sjekket et par ting til, hadde lignende symptomer på min når jeg hadde restaurert den ferdig. Jævelig irriterende, fant raskt ut at det var "stepper motor" som sørger for luft vs. bensin ved inlet-manifolden. Har du sjekket denne? Om bilen har stått en stund kan denne bli relativt seig, og vil kunne gi symptomer som du lister opp over..

 

Eventuelt kan du også bytte lambda-sensorerene / o2 sensorer i samme slengen. Disse vil nødvendigvis ikke sørge for at bilen går helt i stans, men gi en mer dårlig blanding (merk bensinlukt av eksos). 

 

Når du først skal kjøpe stepper-motoren ville jeg tatt med to o2 sensorer i samme slengen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått over alle vakumslangene som går rundt omkring på motoren? Bruk gjerne en vakuumpumpe for å teste systemet. 

Jeg hadde noen sprekker i de store rundt plenum-chamber, men jeg vet det er en del andre slanger som kan ryke. 

 

I mens man skriver kommer man også på ting, det sitter en vakuum-sak på enden av fuel-railen, den åpner for retur av bensin, kan det være mulig at denne er ødelagt? 

Det vil jo sørge for at det ikke kommer noe retur, og at bensinen må ut et sted? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo gått over slangene,men en vet aldri om en har oversett noe,sjekker. Regner du mener den vakummembranen på høyre side sett forfra som jeg skiftet for en tid tilbake.Besinretur er jo en supertanke her,må sjekkes,takker for fint innspill.  

Tempsensoren for bensin viser iallefall ` normal ` temp hva nå det er .Får i iallefall ikke noe mistanke om unormal temp på bensin. Koster heller ikke en kalori å dra den ut,så jeg prøver alt av innspill her. Har hatt denne bilen i snart 20 år med super pleie,men nå er den blitt skikkelig sur og vrang. Utskjemt drittunge.:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min del med feilsøking på både 80- og 90-talls innsprøyting, og jeg har også erfart at nye deler jeg bytter er defekt fra fabrikk.
Så ikke ta for gitt at det er ok selv om delen er byttet er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Svinerik skrev:

Har jo gått over slangene,men en vet aldri om en har oversett noe,sjekker. Regner du mener den vakummembranen på høyre side sett forfra som jeg skiftet for en tid tilbake.Besinretur er jo en supertanke her,må sjekkes,takker for fint innspill.  

Tempsensoren for bensin viser iallefall ` normal ` temp hva nå det er .Får i iallefall ikke noe mistanke om unormal temp på bensin. Koster heller ikke en kalori å dra den ut,så jeg prøver alt av innspill her. Har hatt denne bilen i snart 20 år med super pleie,men nå er den blitt skikkelig sur og vrang. Utskjemt drittunge.:angry:

 

Sikkert blitt utskjemt på grunn av manglende bruk B)

 

Hold oss oppdatert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok der det ligger ,Siggen:D   Så litt på dette med bensinretur i går ....startet først opp som normalt for å få  arbeidstemperatur ,går fint som vanlig,også når den er varm,men lar meg ikke lure,MÅ ha en kjøretur på 3-4 km eller lengre for så å komme hjem igjen på tunet og på tomgang.Det er da det begynner etter en liten stund. Surner vekk,hosting og fising og stopper.Vannvittig sur og uforbrent bensinlukt når dette begynner å skje.   tar av returslange v rail  og blåser i denne ,du bør ha veldig grei lungekapasitet,men det går,bobler i tanken der bak.(synes bare at de skulle veldig mye til,men ok) Tar også luftpistol for å trykke litt ekstra igjennom.  Utfra retur /rail setter jeg en slange som jeg igjen setter ned i en 10 l kanne og starter opp. Normalt når den er så varm så vil den alltid starte,men bare et tidsspørsmål til hosting og stopp.  Dette gikk fint de 10 minuttene det tar å fylle opp en 10 liters kanne ? Motor  burde ha stoppet. !(trodde faktisk ikke det var slike mengder som gikk i retur,men det sier vel seg selv) . La meg legge til at på kjøreturen i forkant så kjørte jeg uten bensinlokk i tilfelle lufteproblemer i tank. en ide iallefall,men det ble jo samme resultat når jeg kom hjem.   Det som da ikke er mulig er å kjøre 4 km med en bensinkanne med slange i for så å komme hjem og se om det samme oppstår. litt spøk den siste der,men får ikke gjort noe med det.  Kan det være noe med retur ??  Jeg må renske litt opp og se her,har ikke helt trua. Trenger for all del innspill fra dere i panelet. Ellers så ser jeg at Steppermotor ikke er helt med(denne er ikke gammel) og inhibitswitch heter den vel (på gearkasse) har også tatt kveld.Det betyr at du kan starte bilen i drive eller ikke start i det hele tatt. jeg får startet i drive.  Har vel ingenting med denne saken å gjøre som etter mitt hode er drivstoffrelatert på en eller annen måte.  Ingen lett sak ,det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tenningen med tennningslampe når den er ok og når den har stoppet, min stoppet ikke men var veldig tungstartet.

Tenningspunktet flyttet på seg når den ble varm ? Skiftet fordeler og problem løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som problemet er knyttet til returen ja. Det var litt bekreftende med at den ikke hostet / harket når returen var koblet av. Hvor mye "gass" ga du med luftpistolen i antall bar? Var det full spiker, eller holdt med halvveis gass? Det kan være at noe har logget seg / ikke er som det skal være på returen et eller annet sted. På Biltema, eller Tess selger de bensinslanger. Biltema sine ble vel faktisk tilbakekalt etter en tid fordi de går i oppløsning (??), men sjekk om du kan få tak i noe slange-greier for å legge opp en ny retur fra aktuatoren som sitter på fuel-railen. Da utelukker du retur med en gang :)

 

Eventuelt koble deg forbi aktuatoren også? Eller var det du gjorde nå med 10-liters bøtta? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggen:  Måtte gi litt på med pistolen,men ikke full guffe.   Trakk pusten og klarte å blåse også,det var tungt,men gikk. Klarer ikke helt å forstå at med det returtrykket da ,som var i bøtta skal gå lett inn tilbake på tanken.(ja..det rant godt,men ikke noe trykk av betydning vil jeg  si det var)  Det gikk gjennom akurator slik at jeg kunne utelukke denne. Jeg må legge opp en slange der som du sier og gjerne blåse litt der bak med tanken også for å se hvordan det oppfører seg.   Jari: Vet jeg har hatt oppe fordeler for noen år siden,men det var vel fordi en fjær hadde løsnet,så skiftet jeg tenningsmodulen i samme slengen + ny vacum-membran. Skal sjekke tenning på kald og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Gammel tråd dette her fra mai 2019 som er litt riktig å avslutte dog uten at jeg kom noe nærmere problemet som jeg listet opp over.Tid er det heller ikke fluss med lengre så det stopper litt opp ,får bare gi meg, iallefall da jeg mistet reversen på gir, da blir det liksom ``gidder jeg mer nå i en alder av... ?  eller :er det noen andre som gidder ?``   Det er pokker meg ikke så mye jeg ikke har vært gjennom her.Problemet er og var når den har blitt varm så er den vanskelig(helst på tomgang) .Kald motor helt topp ,eller kjør som en gal med masse luft i front så går det også.  Fin bil og rustfri i den grad rustfri er mulig på disse bilene uten at de er plukket fullstendig fra hverandre.  Legger ut på Finn for salg så får vi se om noen gidder.  Får legge med hele delelageret i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Siggen,holder akkurat på med en annonse på Finn. Ring hvis du vil 92020283.  Det er litt trist,men må vel ta en avgjørelse etterhvert.Har hatt den i 20 år.Må vel si at iallefall 15 av de årene har den stått i garasjen. Står masse kjekt å ha der også. Har også en ekstra 3,9 motor.Nå blir det ryddet reint for denne type bil. Regner med noe abstinens ,men det er jo hjelp for det i helse-norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svinerik.

 

Relatert til problemet ditt, så er det veldig viktig at det er originale O2 sensorer ( beregnet for samme posisjon ) du brukte når du skiftet disse tidligere. Samme går egentlig for stepper motor.

I tillegg undrer jeg om diagnose på denne har - reset av adaptive verdier - som en av funksjonene. Det er i så fall viktig å resette disse, samt kjøre iht en prosedyre for å oppdatere disse korrekt ( riktig størrelse hjul og økonomisk drift er stikkord )

Disse tingene kan løse drifts problemene dine.

Får ikke du riktige verdier fra disse komponentene vil dysene gjerne pøse på med drivstoff. stemmer bra med det du forteller.

 

Sjekk ut dette og behold den fine bilen er mitt tips-_-

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage og takk for innspill som ikke er fremmed for meg i det siste. Litt enkelt så mener jeg den går med full kaldstartsystem også når den er/blir varm altså VELDIG sur eksos for da og kveles.( dra ut choke på en motor som er varm så varer det ikke lenge før den stopper). Orginale deler ? Ja-jo. NTK sensorer med samme plugg bare til å sette på,vet nesten ikke mer enn det.Britpart steppermotor  ? Jeg låner en Hawkeye i ny og ne av en kjenning så denne fungerer men.....så er det store spørsmålet jeg ikke har fått noe svar på ,og det er:  Jeg mener i begynnelsen eller første gang jeg koblet  til hawkeye og leste av verdiene .....mener jeg å huske at på varm motor så teller verdiene på oksygensensorene hele tiden,altså tallene forandrer seg noe som er naturlig i mitt hode da vi kan se at de jobber med å justere forbruk./mengde ?  Når jeg leser av disse nå så står tallene helt i ro. Er ikke dette feil ?  Skal det ikke jobbes litt her ?

Ja ,jeg har skiftet oksygensensorene en gang til bare for å være sikker,de er steindyre.  Jeg kjenner heller ikke til at hawkeye har noe reset av adaptive verdier, kun reset av feil. Litt blank på den siste her. Det er slike ting som nevnt over som er vanskelig å få svar på,jeg/vi og andre har rett og slett ikke nok greie på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svinerik skrev:

jeg har skiftet oksygensensorene en gang til bare for å være sikker,de er steindyre

 

Det jeg mener her er at noen O2 sensorer har fargekode for om de står foran eller bak katalysator, kontaktene er de samme - så de vil uansett kunne monteres. Men har du ikke riktig O2 sensor på riktig plass, blir verdiene helt fullstendig feil og dysene pøser på med drivstoff.

Derfor siden dette er ekstremt sensitivt anbefaler jeg på det sterkeste å gå for OEM / genuine på disse.

Stepper motor potensiometer kan du sjekke med voltmeter for å se om det er nogenlunde riktige verdier i hvert fall. selv om jeg vil anbefale originalvare også her.

Og ja den er i hvert fall dyr.. , men det blir fort dyrt å bruke 2,5 -  3 liter på mila også

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...