Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
vegas

L322 Bytte høydesensor og kalibrering

Recommended Posts

En av mine bakre høydsensorer har knekt og må byttes. Det virker som en enkel jobb, men jeg har ikke tilgang på utstyr for kalibrering. Har noen erfaring med hvordan høyden potensielt blir uten kalibrering?  Tenker da om bilen blir ok nok til at den går igjennom EU-kontroll, og at jeg kan ta kalibrering senere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke så stor forskjell på sensorene så det vil normalt gå helt bra.  I noen tilfeller viser kalibrering seg å være unødvendig men bør likevel gjennomføres for å være sikker på at alt er innenfor spec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 til det @Tore Kjernmoen sier her.

 

Oftest er det helt greit, men det bør i aller høyeste grad gjennomføres. Siden du holder til i Oslo, så er det helt sikkert ikke langt til noen med diagnoseverktøy. Eventuelt har du Techno Classic på Liertoppen som sannsynligvis kan gjøre dette for deg ganske kjapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar, da blir det handling av sensor. Forstår det også slik at de bakre er samme delenummer på begge sider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis sensoren er knekt i armen, trenger du kanskje bare skifte den delen som er knekt. 

Det jeg prøver å si er at hvis du fortsatt kan bruke den gamle potmeter delen, så trenger du ikke kalibrere ( litt avhengig av hvor den er knekt )

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er den knekt tvers av så går det kanskje å spjelke den også? Litt verre om det er ett av festene som har tatt kvelden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, Brage said:

Hvis sensoren er knekt i armen, trenger du kanskje bare skifte den delen som er knekt. 

Det jeg prøver å si er at hvis du fortsatt kan bruke den gamle potmeter delen, så trenger du ikke kalibrere ( litt avhengig av hvor den er knekt )

 

Mvh Brage

 

Interessant. Det hadde jeg ikke tenkt på, men får se om det er mulig. Det er det midtre leddet som ser ut til å ha tatt kvelden:

 

 

sensor.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, vegas skrev:

Det er det midtre leddet som ser ut til å ha tatt kvelden:

 

 

Ja hvis hullet i armen fra sensoren er helt, så trenger du nok bare skifte den nedre linken. Da slipper du kalibrere.

Den kan være lurt å smøre begge leddene med ett godt fett.( Det nede på bærebru og det som er av ) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne ta av det ene leddet, så byttet til ny sensor. Trodde i mitt hode at det var lett og fjerne feilmeldingen, men jeg får fortsatt "Air Suspension Inactive", som jeg har hatt siden sensoren knakk. Har prøvd dreie rattet lock-to-lock, samt slette koder fra meny 21 i info-feltet i dashboardet, men null hell. Det hører med til historien at jeg heller ikke har lys i knappene for nivå-justering. 

 

Er det noen som har andre triks som er mulig å gjøre uten diagnose-verktøy? Jeg har en OBDLink MX, men den ser ingen feil. 

Screenshot 2019-05-12 17.42.04.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om sensoren er på tur/gir verdier utenfor gitte verdier eller er plukket av så får du ikke slettet feilkoden. Det er vanlig at lyset på bryteren slukker når du får den feilen.

 

Få tak i ny sensor - eventuelt få fikset det staget også får du ta sorgene ved en eventuell kalibrering etterpå. Eventuelt er det ikke så langt fra Oslo til Techno Classic på Liertoppen, og de kan nok hjelpe deg med alt det der - inklusive EU-kontrollen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har som sagt byttet til ny sensor, og håpte jeg kunne slette meldinga, med å ta en sikring, strømmen eller lignende. Skal sjekke ut Techno Classic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den knekte linken din er bare skjøvet over den lille kulen. Alle disse link armene er i grunn laget på samme prinsipp, det er ett hardgummi øye som du lett får av med en flat trekker eller noe lignende. Men du må ta i litt for å få den over kulen på utsiden;)

 

Nå som du har montert en ny sensor, må det nok kalibrering / og sletting av feilkoder til for at det skal fungere.

 

Mvh Brage 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser det er enkelt å flytte over linken nå. Større problem at jeg har booket EU i morra, med tanke på feilmeldinga :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden du holder til i Oslo, så burde det jo være noen med høvelig diagnoseverktøy som kan hjelpe deg med å slette feilkodene om ikke annet. Er du heldig så kanskje du får kalibrert også - dersom det er nødvendig. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...