Gå til innhold

L322 Bytte høydesensor og kalibrering


vegas

Anbefalte innlegg

En av mine bakre høydsensorer har knekt og må byttes. Det virker som en enkel jobb, men jeg har ikke tilgang på utstyr for kalibrering. Har noen erfaring med hvordan høyden potensielt blir uten kalibrering?  Tenker da om bilen blir ok nok til at den går igjennom EU-kontroll, og at jeg kan ta kalibrering senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til det @Tore Kjernmoen sier her.

 

Oftest er det helt greit, men det bør i aller høyeste grad gjennomføres. Siden du holder til i Oslo, så er det helt sikkert ikke langt til noen med diagnoseverktøy. Eventuelt har du Techno Classic på Liertoppen som sannsynligvis kan gjøre dette for deg ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sensoren er knekt i armen, trenger du kanskje bare skifte den delen som er knekt. 

Det jeg prøver å si er at hvis du fortsatt kan bruke den gamle potmeter delen, så trenger du ikke kalibrere ( litt avhengig av hvor den er knekt )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Brage said:

Hvis sensoren er knekt i armen, trenger du kanskje bare skifte den delen som er knekt. 

Det jeg prøver å si er at hvis du fortsatt kan bruke den gamle potmeter delen, så trenger du ikke kalibrere ( litt avhengig av hvor den er knekt )

 

Mvh Brage

 

Interessant. Det hadde jeg ikke tenkt på, men får se om det er mulig. Det er det midtre leddet som ser ut til å ha tatt kvelden:

 

 

sensor.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, vegas skrev:

Det er det midtre leddet som ser ut til å ha tatt kvelden:

 

 

Ja hvis hullet i armen fra sensoren er helt, så trenger du nok bare skifte den nedre linken. Da slipper du kalibrere.

Den kan være lurt å smøre begge leddene med ett godt fett.( Det nede på bærebru og det som er av ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne ta av det ene leddet, så byttet til ny sensor. Trodde i mitt hode at det var lett og fjerne feilmeldingen, men jeg får fortsatt "Air Suspension Inactive", som jeg har hatt siden sensoren knakk. Har prøvd dreie rattet lock-to-lock, samt slette koder fra meny 21 i info-feltet i dashboardet, men null hell. Det hører med til historien at jeg heller ikke har lys i knappene for nivå-justering. 

 

Er det noen som har andre triks som er mulig å gjøre uten diagnose-verktøy? Jeg har en OBDLink MX, men den ser ingen feil. 

Screenshot 2019-05-12 17.42.04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sensoren er på tur/gir verdier utenfor gitte verdier eller er plukket av så får du ikke slettet feilkoden. Det er vanlig at lyset på bryteren slukker når du får den feilen.

 

Få tak i ny sensor - eventuelt få fikset det staget også får du ta sorgene ved en eventuell kalibrering etterpå. Eventuelt er det ikke så langt fra Oslo til Techno Classic på Liertoppen, og de kan nok hjelpe deg med alt det der - inklusive EU-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den knekte linken din er bare skjøvet over den lille kulen. Alle disse link armene er i grunn laget på samme prinsipp, det er ett hardgummi øye som du lett får av med en flat trekker eller noe lignende. Men du må ta i litt for å få den over kulen på utsiden;)

 

Nå som du har montert en ny sensor, må det nok kalibrering / og sletting av feilkoder til for at det skal fungere.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du holder til i Oslo, så burde det jo være noen med høvelig diagnoseverktøy som kan hjelpe deg med å slette feilkodene om ikke annet. Er du heldig så kanskje du får kalibrert også - dersom det er nødvendig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...