fensem Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Hei! Har tenkt i lengre tid på en anskaffelse av en Land Rover Discovery Sport. Har nå kommet over et eksemplar som ser fint ut. Det er en 2015 2.2 TD4 SE. Bilen har gått knapt 80k, og ser fint vedlikeholdt ut. La merke til at venstre lykt bak har tatt inn vann. Lykten skulle bli byttet da. Er det noe spesielt man skal tenke over? Svakheter generelt? Motoren forstår jeg er en eldre motor, men med gode skussmål? Hvordan er service og dele-priser på disse? Håper noen kan gi litt svar. Her er den aktuelle bilen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=144669648 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Hei, og velkommen til forumet. Discovery Sport deler veldig mye med Freelander 2. Freelander er jo et noe belastet navn (og er nok noe av grunnen til at det aldri ble en Freelander 3). Det er litt synd, for Freelander 2 er faktisk en særdeles sympatisk og driftssikker bil. Både Freelander 2 og tidlige Evoque (som også er bygget på Freelander 2) slet med underdimensjonert differensial bak. Dette ble rettet opp i senere modeller, og skal i alle fall ikke være noe problem på en Discovery Sport. Motoren er som du sier en gammel traver på godt og vondt. Litt støyende i forhold til mer moderne motorer, men med hensyn til driftssikkerhet så er det en solid konstruksjon. Lite å bekymre seg for der. Enkelte Discovery Sport har hatt underdimensjonerte foringer, og sporer derfor mer enn de skal. Dette er en kampanjesak fra fabrikk, og skal således enten være rettet på din bil (om den var av de modellene som hadde denne feilen), eventuelt så har du krav til å få det rettet. Prisnivået på service og deler er sannsynligvis ganske høyt - om du utfører service på merkeverksteder og kjøper deler i Norge. Er man derimot villig til å ta servicen i garasjen og handle deler fra England så vil du kunne ha et veldig billig bilhold. Tror ikke du behøver å bekymre deg over feil eller kostnader som du ikke kunne ha fått på en hvilken som helst annen bil fra en annen produsent om du tar alder og kilometerstand i betraktning. Men - som et generelt råd - kjøper du en bil med såpass kilometerstand - bytt alt av væsker og smøremidler, selv om det er leeenge til servicemanualen sier at det skal byttes. Det gir pluss i boka til neste eier, og deg sjelero. Og dette sier jeg ikke fordi det er en Land Rover, men fordi det er en bil som er nærmere 100.000 km enn 50.000 km. Om du liker bilen - løp og kjøp, og fortell gjerne om dine erfaringer med bilen her på forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.