Harald Walberg Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Har fått rumlelyder fra framaksel på RR P38 og har sterk mistanke om at disse lydene kommer fra framhjulslager. Er det noen på forumet som har byttet lager og kan gi noen tips og prosedyren for et slikt lagerbytte? Drivleddene er byttet på begge sider og har gått bare ca 30000 km siden bytte så de er foreløpig ikke mistenkt å være utsltt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Det er nokså enkelt å skifte hjullager på disse, men vær noe forberedt på at ting sitter godt, og du nok trenger en presse og evt en avdrager. Velger du å skifte hele hub så er det noe enklere dog ca dobbelt så dyrt 8-900kr blir til ca 2000+ kr. Du må også vite at du må ut med ABS sensoren( risiko for at den går i stykker ) , det betyr at du skal skifte kobber bushingen som sitter der, kanskje vil du også skifte oljetetningen til akselhuset samtidig ( siden akslingen blir trekt ut ). Ellers er det kurant, låseringen til lageret sitter gjemt bak hjulflensen. Så når hub er av: Presser du ut akslingen Så presser du hjulflens ut av lageret indre bane. ( nå ødelegges nok lageret i løpet av denne prosessen ) Fjern så segerring/ låsering og press så lagerets ytre bane ut av hubben. Fjern så den delen av lageret som sitter igjen på hjulflens ( kutt og splitt) er sprøtt metall dette. Montere så i motsatt rekkefølge - pass på at du alltid holder imot på samme del av lageret som du utøver press mot, så går det nok bra. Ett siste godt tips er når du skal til å splitte hjullager hub fra styrekronen, skru de 4 boltene fra baksiden ca 1 cm ut bare, og slå på de for å splitte hubben fra styrekronen( kan være tungt ) Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harald Walberg Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, Brage skrev: Det er nokså enkelt å skifte hjullager på disse, men vær noe forberedt på at ting sitter godt, og du nok trenger en presse og evt en avdrager. Velger du å skifte hele hub så er det noe enklere dog ca dobbelt så dyrt 8-900kr blir til ca 2000+ kr. Du må også vite at du må ut med ABS sensoren( risiko for at den går i stykker ) , det betyr at du skal skifte kobber bushingen som sitter der, kanskje vil du også skifte oljetetningen til akselhuset samtidig ( siden akslingen blir trekt ut ). Ellers er det kurant, låseringen til lageret sitter gjemt bak hjulflensen. Så når hub er av: Presser du ut akslingen Så presser du hjulflens ut av lageret indre bane. ( nå ødelegges nok lageret i løpet av denne prosessen ) Fjern så segerring/ låsering og press så lagerets ytre bane ut av hubben. Fjern så den delen av lageret som sitter igjen på hjulflens ( kutt og splitt) er sprøtt metall dette. Montere så i motsatt rekkefølge - pass på at du alltid holder imot på samme del av lageret som du utøver press mot, så går det nok bra. Ett siste godt tips er når du skal til å splitte hjullager hub fra styrekronen, skru de 4 boltene fra baksiden ca 1 cm ut bare, og slå på de for å splitte hubben fra styrekronen( kan være tungt ) Mvh Brage Takk Brage,du er alltid på farten her i forumet og med gode anbefalinger! Jeg har bestilt en komplett hub/lagerhus fra UK og mener det er det beste ut i fra at rumlelydene også kan ha skadet spindelen. Byttet blir på denne måten noe enklere, men også noe dyrere, men hva gjør man ikke for disse bilene og når skal man stoppe å koste på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.