Gå til innhold

P38 2.5 diesel chip?


Anbefalte innlegg

Regner med jeg som mange før meg ikke er helt fornøyd med ytelsen i dieselmotoren (130hk/2,2t). Frustrasjonen kommer spesielt når bilen skal opp en bake i 80+km/t og den griper et lavere gir med 3000+rpm.

 

Hva har folk brukt og var fornøyde med?

____________________

@christianvig

så du hadde tatt din til 170, hvordan føltes det?

Endret av noteligibleforstars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er egentlig ikke 136Hk ved 4400o/min men et dreiemoment på bare 270Nm ved 2300o/min.

Sammenlign med TD5 som har 137Hk ved 4200o/min men dreiemoment på 340Nm ved 1950o/min

eller 4.6 liter V8 som har 217Hk ved 4750o/min og dreiemoment på 400Nm ved 2300o/min.

 

Riktignok er det sammenheng mellom dreiemoment og hestekrefter men siden maks hestekrefter er ved et turtall som ikke er så interessant er det dreiemoment en skal konsentrere seg om.

 

Ta kontakt med Flissundet Motorservice.  De har lang erfaring og ser ut til å ha forhandlere i ditt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg driver og sniffer litt etter på P38 igjen selv, har jeg sjekket opp litt.

Automatkassen 4HP22 som står i disse skal fint håndtere en chip. I denne konfigurasjonen skal den håndtere inntil 380nm.

De fleste seriøse aktører som chipper disse motorene henter ut i underkant av 170hk, og i overkant av 300nm.

 

Jeg har selv fått chippet de fleste biler jeg har hatt siden jeg kjøpte en 94mod Audi 80 1.9tdi tilbake i 2000 og anbefaler at du tar kontakt med en aktør som har vært på det norske markedet en stund. De siste ti årene har det dukket opp mange "tunere" som har som eneste bakgrunn at de har lært seg å flashe en hjerne via OBD2-porten. Tar jeg ikke helt feil må det loddes inn ny chip fysisk i hjernen på disse. I vårt område er jeg best fornøyd med TS Racing som har forhandler i Molde, og ES tuning som har forhandlere i Trondheim og på Lesja.

Alternativet er en trimboks som du kobler på utenom hjernen, som har som oppgave å få motoren til å øke ladetrykket og gi mer diesel. Ulempen med de er at den ikke forandrer tenning, har ikke eget kaldstartsprogram osv, slik den orginale hjernen har. Jeg er selv ingen stor fan av slike bokser, selv om det finnes mange fornøyde også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte min ecu til Superchips i england, godt fornøyd med den chippingen dem utførte. Ulempen er st det tar litt tid i postgang så hvis du ikke har reserve ecu liggende så står du fort et par uker uten bil. Forøvrig har jeg også større intercooler fra jeremy fearn så bilen går forholdsvis greit nå, noe som jeg har spist opp igjen med større hjul:blink: 

Uten tvil beste måten å chippe disse på er å bytte ut eprommene innvendig i ecu, jeg hadde kcr boks tidligere (som forøvrig kan selges billig) og ble mer harmoni mellom motor og gir med chipping. Er kun dieseltiming og mengde som kan modifiseres på disse motorene (og evt egr) da turbotrykk er mekanisk styrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Jeg fått chip på min gamle p38 fra en «spesialist» i Oslo område, husker ikke hans navn men har flyttet til utland. Kjøpte igjen en p38 diesel og ønsker chip men jeg finner ingenting godt nok på net. Noen der som vet hva jeg kan finne i Norge eller på net? Skal ikke få «powerboks» etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...