Gå til innhold

Oggien`s D3......


Anbefalte innlegg

Ja, kor skal man begynne.    :rolleyes:

Tenker, når man sitt her offshore, og tommeltottene tvinnes, kan man like greit lage en Disco3 tråd..... hm.

Ser det er mange som lager fine tråder på D3`n sin, som er opphav til mye nyttig informasjon.

Deriblant får man god pekepinn på hva som skjer, kan skje osv... Nå har eg inntrykk, av at   absolutt alt  kan skje med disse bilene. :P

 

Selv har man vært " HELDIG"  og sluppet unna med enkle utfordringer ( vel og merke, enkle, i min verden)

 

Bilen ble handlet inn i 2014.

en 2006 mod. med røflig 140 k, på telleren. 7 seters HSE, PP.... whatever ++++ :rolleyes: 

Både tilfeldig, og ikke, at det ble en D3. Men fikk lekt med med en flett ny, dengang de kom, en vinter på Hedmarken.

Firma bil, til noen bekjente. Fant ut at den var noe vrien å provosere på vinterføret. Bet seg fast på alle  mine forsøk på å " dra av veien"

Husker egentlig best, at 1st gang eg satt meg inn og den ble startet, så greide eg ikke høre at det var en diesel.

Så gikk årene. Og etter en noe rolig offshore tur, med kollega, som hadde D3, begynte praten, og finn.no ble fast lesing.

Masse D3`r, men rart med annonser og bilder. Så var det kun en som skilte seg ut.

prøvekjørte noen hos forhandlere,men de føltes ikke " riktig"

Nevnte bil på Finn, var plutselig solgt, og annonsen borte. Så da la man det hele på is.

Inntil, den under et tilfeldig besøk på Finn, var tilbake, samme bildene osv. Så da ble det mailet litt fram og tilbake med selger.

Hev oss i Allroad Biturboen, og sklei bokstavelig, over fjellet, til Bærum.

Selger , virket seriøs og ryddig. Prøvekjørte bilen. Bel da fortalt, at bilen hadde vært " solgt" 2ggr før.

Under test kjøringen, ser eg på fruen i bakspeilet. Og det kommer bare kort derfra... " vi trenger ikke se på flere discoer"

Som betyr, at det var akspet for kjøp. Avtalte at vi måtte ha noen dagers tenketid, durte nedover til Hamar, men ble en kort stopp før man kom seg ut fra Oslo, og enda kortere tlf samtale.... " vi tar`n"

Så sånn var det... januar 2014 ble bilen overtatt, og kjørt tilbake til Bergen.

 

Har gått slag i slag med små utfordringer underveis.

Eg leste meg godt opp på biltypen i forkant på alle slags mulige forum.

Fant ut at dette er ikke mere utfordrende, enn å eie en Audi Allroad... " bruktbilen ifra helvete" iflg Autofil.

Er fortsatt Audi mann, men , alle kjører jo Audi nå om dagene. ... he he

 

Med D3`n, har eg lagt litt i forkant på en del av vedlikeholdet.Byttet ting & tang, utfra km standen, og når tilsvarende ryker hos andre.

Tror eg har tjent inn mye frustrasjon på det. Og man kan ta seg F...n på at, når ting ryker, så skjer det på minst gunstigste tidspunkt.

 

Det første som ble anskaffet var diagnose utstyr. Det angrer man adri på. Har tjent seg inn mange ggr.

 

Det kommer nok bilder etterhvert. Av ting som er gjort, små modifiseringer. Greit m litt personlig preg på bilen.

Har ikke store planer med bilen, annet enn at den skal være i god bruks stand, og tåle litt kjøring i skauen.

 

Ting man har lyst på:

 

Vinsj:  dyrt, og tøft med kroken hengende ut foran i støtfangeren... he he. Men dyrt i forhold til behov. ( foreløpig)

Snorkel: Innkjøpt, men ikke montert.

 

Har til enhver tid, service deler liggende, som klosser, filtre etc. Som dekker 2-3 hjemme servicer, utførrt i Oggis Garage .

 

Listen over ting som er gjort, begynner bli lang.

2014:

Webasto, brennkammer ble bytta med engang.

Ble handlet inn slissede skiver og klosser ganske tidlig også.

Batt og dynamo ble også byttet ganske tidlig. Det er noe som ryker, og med passerte 150k, så er det vel bare tids spm.

Måtte rense fremre valve block også.

 

 

1st Bildet etter overtakelsen. Ble en liten snaromvei via Kongsberg, og kaffi med kollega.

Og litt bilder av de 1st tingene som ble gjort med bilen.

 

 

Kommer nok mere etterhvert tenker eg. Prøver få tingene i lett kronologisk rekke følge her .

 

Har passert 220 k. Og må si at det har vært veldig lite utfordringer med denne bilen. Når eg leser hva andre har slitt med.

Regner med det kommer en del store ting etterhvert. 

Crossover pipe, slipper man nok ikke unna.

 

 

 

 

 

 

DSC_1154.jpg

DSC_0011_1.JPG

DSC_1685.JPG

DSC_2487.JPG

DSC_2490.JPG

DSC_2474.JPG

P1050974.JPG

P1050975.JPG

P1050983.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 550
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ble jo noen turer til Modalen , og andre daler, pluss  noen treff, i 2014.

 

LItt bilder fra det.

 

Modalen, Flåm, Pinsetreffet i Fusa, og Forumtreffet Rødberg

IMG_0407.JPG

P1070133.JPG

P1070136.JPG

P1070117.JPG

P1070124.JPG

IMG_0582.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0550.JPG

P1060255.JPG

P1060241.JPG

P1060246.JPG

 

LED mods på lampene i dørene....

Litt Plasti dipp av felgene. Brukte " smoke" og la på så mange lag, at de ble tilnærmet bilens farge. Da smoke, er noe transparent. Lag med topcoat til slutt.

de er fortsatt veldig bra den dag i dag. 

Bytte til silikon slanger.

dip1.jpg

dip4.jpg

20151106_101430.jpg

20151106_101436.jpg

20160106_224058.jpg

20160106_224206.jpg

20160106_224233.jpg

Rygge kamera ble installert i 2015.

Kina typen.

20150828_055759.jpg

20150828_060552.jpg

20150828_061158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Begynner på 3 uka nå, og enda ikke fått gjort det vi er her for :rolleyes:

 

Sist eg sjekket, lå den lille blå i en av eskene m deler.... 

Så den ble nok ikke tatt. 

Burde være mulig å bytte den? 

Og burde kanskje vært tatt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2016:

Da ble det omsider Finnmarks tur på D3`n... I forkant ble det bytta vannpumpe, i den forbindelse oppdaget man at oljepumpa ikke var av den

" gode" utgaven. så da ble den også byttet. med reg reim og det som hører med der.

 

Fantastisk langtur bil. Blir nok ikke siste turen oppover.

Veien ble lagt over fjellet via Jevnaker og inn til sverige og E4 fyrran hele veien ti Tana.

Ble 3 overnattinger, pga av jentungen. Var nok litt for tidlig for henne, med slik langtur.

 

Ingen utfordringer å snakke om med bilen, m unntak av at det da, knappe 2 år gamle batteriet, tok kvelden underveis.

Forbandt m da på at Sønnak skulle aldri inn igjen i denne bilen. Men det ble det. Seff så vær Sønnak eneste lokale esso stasjonen

hadde i hylla da man måtte ha nytt der og da. det hold omtrent like lenge, ca 1,5 år, så tok det kvelden.

Nå er det Biltema sitt. Så får man se hvor lenge det varer.

Forøvrig aldri kjørt bilen så " tom" for diesel før... når det står range  "0" km, er det ikke mye igjen. tror det ble fylt over 75 liter.....

 

 

 

Lite knippe bilder fra den turen.

20160625_124806.jpg

20160625_154053.jpg

20160625_211257.jpg

P1120825.JPG

P1120879.JPG

20160720_222449.jpg

20160714_163005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Brage skrev:

Kjipt å kjøre tanken tom i Nord Finland, men det er jo heldigvis ikke minus 40 utenfor bilen nå på året.

Vil ikke anbefale å prøve det..:o

Erfaring? He he. 

Bilen gikk gikk fortsatt, var ca 5 liter igjen i tanken. Og "testen" ble gjort i Tana samme sommeren. 2016. 

Men man burde jo hatt en Jerry kanne xtra m seg når det fartes rundt i nord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å bytte til en større tank.  I Defenderen hadde jeg to tanker.  Veldig greit når jeg kjørte til Finnmark.  
Og forsåvidt på alle lengre turer.  Kunne kjøre drøye 100 mil før jeg måtte tanke.
Ulempen med å ha stor tank er at man gjerne kjører forbi tankstasjonene fordi man har plante igjen på tanken.  :P
Slik blir det jo med ekstra Jerrykanner og.

 

Ronny S
 

Endret av RonnyS
Trykkleif!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tråden blir nok litt lengre... he he...

 

Nå mangler eg noen bilder her, så fortsettelsen får komme etterhvert, om den skal bli noen lunde kronologisk.

 

På 4.5.2019 den 18.58, RonnyS skrev:

Alternativet er å bytte til en større tank.  I Defenderen hadde jeg to tanker.  Veldig greit når jeg kjørte til Finnmark.  
Og forsåvidt på alle lengre turer.  Kunne kjøre drøye 100 mil før jeg måtte tanke.
Ulempen med å ha stor tank er at man gjerne kjører forbi tankstasjonene fordi man har plante igjen på tanken.  :P
Slik blir det jo med ekstra Jerrykanner og.

 

Ronny S
 

Finnes visstnok xtra tank, man kan installere der reserve hjuet henger.

Foreløpig, greier man planlegge kjøringen og kaffi pausene etter tettheten på  fylle stasjonene B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manger flotte bilder allerede!

 

Ellers har rotopax kommet med en del fine bensintanker som er litt enklere å slenge på taket (eller andre steder) enn de gode gamly jerry kannene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 23.29, jschille skrev:

Kjekt du lage prosjekttråd Oggi! Gleda meg :)

Takker. 

Kommer mere etterhvert. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tja , påtide med liten oppfølger og update....Tia flyr. 

 

Har gjort mye greier siden sist eg va innom denne tråden, men stort sett funker jo bilen. 

Nå går den knappe 13000km i året, så det er jo ikke allverdens. 

 

Hadde en runde med EPB og gul lampe, som viste seg å være klassiske lednings brudd, bak med ene multi pluggen, bruddet lå dog et stykke inne i det sorte plast røret. ...der lå ledningen i type "S" form....  den var egentlig ikke røket av, men røk tvert av, da man dro i den. Sort, missfarget kobber... tyder på at det er meget dårlg kvalitet på kobber nettet, og isloasjon som er brukt. Men det ble no bra, og EU ok. Kanskje 2 år siden dette da. 

 

Hadde en periode med litt hard giring, spes når det var kaldt, gjerne i kombinasjon med hekken i lett nedover bakke, da skjedde det ingenting før man ga litt gass, og da slo den inn. 

Så da ble det kjøpt inn olje og filter m stål panne. Selvgjort er velgjort. Dro igang med en hjemme flush, utfra youtube video, skulle det komme en anseelig mengde olje, stor var overraskelsen, da det bare kom ut en god del mindre. 

Viste seg at det manglet noen liter, men har ikke hatt noe synlig tegn på olje lekkasje. 

Fant at ene slange på olje kjøler, svettet vel mye rundt slange klemma. Slangen var litt sprukket der, kappet av litt, og skrudd på igjen. Holdt tett siden. 

Så har nok lekket ut litt i noen år dette. 

 

Har også byttet alle dempere og belger. 

Kompressor, var vel noe av det førtse eg måtte bytte. Så det ble rett etter at eg overtok bilen. Begynte med forsøk på overhaling. Men det ble oppgitt. Ny er best. 

 

2019: Byttet alt av Bære armer, lagre, bremse skjold, etc, hele veien rundt. Og 4 hjuls kontroll. 

Turbo bytte måtte jo også til. Det bød jo på noen utfordringer, men man gir jo ikke opp heller da... 

Så det gikk seg til. 

 

 

 

Siste greien eg har gjort i disse korona tider, er å ordne opp i AUX inngangen, og den lave inngangs følsomheten. 

Så det ble innkjøpt en HK-BT 10, som fungerer upåklagelig. Men ble ikke helt det store lyd trykket. greit nok liksom. 

Så gikk man til anskaffelse av en Hodetelefon forsterker. Som gjorde susen. Med den kan man justere volum ut, og inn på AUX. 

Har brukt den etpar år, men den var litt følsom for dynamo støy. Så det ble eg litt lei av, og fant et filter som greide ta den. 

Minuset med oppsettet, er kanskje at eg koblet det opp med konstant spenning på. Siden det er batteri i den lille forsterkeren, ligger dette hele tiden å drar litt strøm, pluss 2 USB ladere med lys i. I det siste har batt vært langt nede etter noen dager. 

Så på mistanke,  satt eg tilbake relè som styrer 12 v uttaketeg har tatt spenning fra. Da ble jo seff utfordringen at batt i forsterkeren stort sett var flatt, og den fungerte heller dårlig med batt og lading. Av en el annen grunn, så fungerer den ikke skikkelig med flatt batteri med lading plugget 

Så der ble det en liten modifisering også. Koblet bort batteri, linket inn 5 V direkte fra USB pluggen. Så nå virker nå det.

Den lille forsterkeren, virker som god kvalitet utfra måten den er laget og satt sammen på. Alu hus, skikkelig kretskort og komponenter, såvidt eg kan avgjøre. Ikke dyr heller. 

Lang forklaring, for lite... he he. Men tok noen bilder da. 

Greiene ligger inni dash, til v for NAVI skjermen.... 

 

Ellers, så har man jo lakket 17" vinterdekk felgene i samme farge som bilen. Ble fornøyd med det resultatet. 2nd sesongen nå. 

Fikk tak ett sett til, med samme felger, som skal lakkes. Så er planen å få på noen 17" offroad dekk. GG har noen som heter x3 el noe, synes de ser bra ut. 

 

Tror jaggu man fikk bytta radiator også i 2019, med alle slanger og termostater etc. 

Tenker det, at når bilen er passert 200 K , så kan man jo like gjerne bytte litt her å der. Har mistet kjølevann over tid, men det hjalp ikke med radioator. Så da lekker det sikkert andre steder internt. Men etter å fyllt på noe lurium mix, ser det ut til å vare. 

 

Fått montert E merket 32" LED bar, m spot lysbilde i grillen også. Man er jo glad i slikt. Så slipper EU mannen å påpeke dette hver gang. 

OLEDONE nighthawk 32, heter denne. Er ikke så mye " spot" som eg vil ha den, men skal man ha LAZER, RIGID el.l begynner budsjettet å få puste vansker.... 

 

Things to do: hm.... Burde bytta støtfanger bak. Hatt den liggende lenge nå. Montere snorkel, som ligger på hylla. Ikke helt bestemt meg enda. Mye vind støy? Finne utav rygge sensor bak, har en feilmld inne, men de fungerer . 

 

Ting man har lyst på.....   Vinsj, foliering,  mere tid å anledning til treff virksomhet.  og massemyemere liksom .... he he. 

 

Eneste offroad kjøringa for tiden, blir med RC defenderen.... som også får sitt av stæsj.... 

 

 

Slenger inn noen bilder fra elvedalen 2018. 

Og litt fra Turbo, og annet .... 

 

Blir vel overstått påske da tenker eg. 

 

 

 

 

 

 

IMG_20200411_000130.jpg

IMG_20200411_000411.jpg

IMG_20200411_001256.jpg

IMG_20200411_005212.jpg

DSC_0064.JPG

DSC_0065.JPG

IMG_20191103_112934.jpg

IMG_20191108_192945.jpg

IMG_20191116_114055.jpg

IMG_20191116_114320.jpg

IMG_20191116_122724.jpg

IMG_20191116_162102.jpg

DSC_1243.JPG

DSC_1251.JPG

DSC_1253.JPG

DSC_1255.JPG

DSC_1263.JPG

DSC_1295.JPG

DSC_1309.JPG

23433080_10159574929340346_939910568_o.jpg

IMG_20190901_075906.jpg

IMG_20190901_105155.jpg

IMG_20190901_113733.jpg

IMG_20190901_113756.jpg

IMG_20190903_125801.jpg

DSC_1035.JPG

DSC_8728.JPG

IMG_20191231_211624.jpg

IMG_20200216_010739.jpg

DSC_0091.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har laget ny plugg og kabel rett inn på anlegget. 

Er en 3 pins kontakt der, som går til aux kontakt med baksetet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke så mye som skjer med bilen. 

Bare går å går. 

P sensorer har begynt å pipe i hytt å pine... Plagsomt. 

 

Ellers har eg begynt å legge lidd indirekte led belysning i camping vogna.

Må være klar til forum treffet... 

 

Eksperimentert med kabel kanaler og led strips. Funker ganske bra. 

Bevegelse sensor på badet... 

Lys i kjøkken skap og over benken. 

Neste blir lys i under skap. 

 

 

IMG_20200502_222513.jpg

IMG_20200502_222500.jpg

IMG_20200503_230728.jpg

IMG_20200502_235624.jpg

IMG_20200503_225936.jpg

IMG_20200503_230836.jpg

IMG_20200502_222525.jpg

IMG_20200502_161656.jpg

IMG_20200502_222626.jpg

IMG_20200502_235622.jpg

IMG_20200503_225930.jpg

IMG_20200503_225927.jpg

IMG_20200502_161839.jpg

IMG_20200502_161758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rota litt i noen bilde mapper. 

Så dukket denne lille modifikasjonen opp. 

Irriterte meg lenge over at en , dengang såpass ny bil, som 06 modellen. Og et premium merke. 

Ikke har auto opp/ ned på alle 4 vinduene..... Selv min 2002 audi allroad hadde det på alle 4... 

Drev å forsket på det en stund, da eg fikk skjematikk, så ble bildet ganske klart. At den funksjonen ligger innbakt i selve motoren, og elektronikken der. 

Eg trodde det var en spesifikk funksjon i selve bryter, pga av at den har 2 trinn. 

Så eg fikk bestilt en motor fra en UK bil, monterte motor i fremre pass dør. Og voila. automatisk vindu der også. 

Minuset, er at man har ikke 2 trinns bryter da.... 

Nå ser det ut, som at alle dørene, har samme motor, og innfesting. bare ulikt dele nr. 

Så nå har eg fått fatt i motorer fra en D4. Som skal inn i bak dørene. 

Forhåpentligvis blir det 4x auto på vinduene.... 

 

Enkel fiks, som gleder en hobby mekkers hjerte. 

 

Endret av oggioffshore
flyttet txt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rota litt i noen bilde mapper. 

Så dukket denne lille modifikasjonen opp. 

 

Irriterte meg lenge over at en , dengang såpass ny bil, som 06 modellen. Og et premium merke. 

Ikke har auto opp/ ned på alle 4 vinduene..... Selv min 2002 audi allroad hadde det på alle 4... 

Drev å forsket på det en stund, da eg fikk skjematikk, så ble bildet ganske klart. At den funksjonen ligger innbakt i selve motoren, og elektronikken der. 

Eg trodde det var en spesifikk funksjon i selve bryter, pga av at den har 2 trinn. 

Så eg fikk bestilt en motor fra en UK bil, monterte motor i fremre pass dør. Og voila. automatisk vindu der også. 

Minuset, er at man har ikke 2 trinns bryter da.... 

Nå ser det ut, som at alle dørene, har samme motor, og innfesting. bare ulikt dele nr. 

Så nå har eg fått fatt i motorer fra en D4. Som skal inn i bak dørene. 

Forhåpentligvis blir det 4x auto på vinduene.... 

 

Enkel fiks, som gleder en hobby mekkers hjerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2015

 

Da fikk man tatt et olje bytte på begge diffene. 

Ikke så mye å si om den jobben egentlig. 

Va litt metal spon på bunn skruene. Så det var nok på tide. 

Blandet i litt CERATEC, et stoff eg har forelsket meg litt i. Uten at eg kan påstå at det er noe vidunder middel. Så er tanken at det koster så lite å bruke det. 

Teorien bak det, kjøper eg. Og LM, er vel en spass seriøs aktør i det segmentet, og har vel holdt på noen år. 

Har brukt det på motoren også. 2 behandlinger hittil. Hvert 50 000 km skal det brukes sier LM. Om det kan spare meg for et av disse lager havariene, så er det verdt pengene. 

 

 

P1080830.JPG

P1080831.JPG

P1080818.JPG

P1080819.JPG

P1080824.JPG

P1080826.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt no offshore et sted, mye venting. 

Så da brukes tiden noenlunde effektivt til å planlegge feriens eventuelle biltur. 

Nordnorge med camping vogn er planen. Så man får prøve gardere seg mot drifts stans på veien. 

 

Fått noen tips at det kan være lurt å bytte noen pakninger på girkassens ventil blokk. 

Det ble ikke gjort da eg gjorde hjemme flushingen. Siden man ikke visste om det da. 

Så nå er det en UK bestilling på gang. 

 

Ny lås kassett på pass dør må også byttes, da den låser vilkårlig. 

Bytta reg reim, oljepumpe for 4 år siden, men tok ikke reima og hjulet på diesel pumpa, så det burde man kanskje gjøre. 

Selv om det ble bytta rett før eg overtok bilen for 6 år siden. Uansett kommet litt skjevt ut der. 

 

Tenker eg bytter luft tanken også, har en " overhalt/ nymalt" stående som er tett. 

Aldri sjekket tilstanden på den som er på bilen, passert 220 t/km nå.... sikkert moden. 

 

Ellers, planlegges det å modifisere vogna til 13 pins kontakt, med de fordeler det gir, ryggelys, konstant drift av kjøleskap ved kjøring. 

Skal prøve få til noe lading av batteriet i vogna også. Har et eksperiment på gang der. 

 

Snorkel... montere eller ikke montere ???? Ligger jo godt på hylla da.... 

 

Noe mere da? he he..... 

 

blush:unsure:B)

 

Lr gearbox seals.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjer mykje bra med bilen din. Kjekt å følge tråden din. Det er dei pakningene du viser på tegningen eg meiner ja. 

Ved fylling av kassa er rett temperatur på olja eit tema som er vert å passe på. 

 

Arild 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør veldig mye bra med bilen ja! Veldig inspirerende å lese/se bilder. Vi har rullet nordover (Harstad) endel år med vogn nå, D3 2007 modell. Alltid litt spent, men har ikke hatt noen store problemer på turene. Har byttet lufttanken min, den begynte å lekke (heldigvis ikke på ferie), så sikkert lurt å bytte den ja. Ellers bruker jeg å sjekke alt av bremser før lange turer med vogn, men det har du vel sikkert gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...