Gå til innhold

Oggien`s D3......


Anbefalte innlegg

1 time siden, Rune80 skrev:

Hmm...tror jeg og har en av de kodene permanent (blenda egr), men merker ikke noe forskjell i effekt jeg.. men du har ikke røket en slange da? Intercoolee eller til turbo..? Kanskje den ble litt for mye futt for systemet når turbo begynte å virke som den skal? Bare en tanke..Min intercoolerslange fikk en revne..og dårlig drag og svart røyk som resultat når jeg dro på...

Tanken er god. 

Men da burde ikke bilen gå normalt i 5-10 minutter? 

 

Nå kjørte en litt på høyt turtall, kun 3 og 4 gir. La den i auto, og fikk feilmelding... Sikkert tilfdig. 

IMG_20210708_234023.jpg

IMG_20210708_232352.jpg

Hjelper ikke slette feil heller. Like dau etter... 

 

Stopp å Starte igjen ser ut til å hjelpe litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 550
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, Rune80 skrev:

Hmm...tror jeg og har en av de kodene permanent (blenda egr), men merker ikke noe forskjell i effekt jeg.. men du har ikke røket en slange da? Intercoolee eller til turbo..? Kanskje den ble litt for mye futt for systemet når turbo begynte å virke som den skal? Bare en tanke..Min intercoolerslange fikk en revne..og dårlig drag og svart røyk som resultat når jeg dro på...

Tanken er god. 

Men da burde ikke bilen gå normalt i 5-10 minutter? 

 

Nå kjørte en litt på høyt turtall, kun 3 og 4 gir. La den i auto, og fikk feilmelding... Sikkert tilfdig. 

Må sies at Engine fault har eg hatt lenge, men den har ikke redusert ytelsen siden turbo aktuator har vært låst, antagelig halveis åpen... Så da fungerte Manuel giring og høyt turtall. 

 

Får sjekke maf sensor imorgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd maf og luftmasse fra annen bil. 

Samme feil. 

Sjekket den korte slangen utfra turbo, klemmen var litt skeiv, og dekket ikke slange på baksiden. 

Fikset, men samme feil. 

 

Begynner minske på feilkilder... 

 

Ingen eksperter på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg trodde. 

Vnt ringen og spjeld sitter bom fast 

Derfor den lille tappen knakk etter å ha dradd vel hardt i armen :huh:

IMG_20210709_215914.jpg

IMG_20210709_215848.jpg

IMG_20210709_215825.jpg

IMG_20210709_215806.jpg

Mye sot, tyder det på dårlig forbrenning? 

IMG_20210709_221441.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Timo@ skrev:

bra at du har funnet årsak ^_^

Ja, det er på turboen eg tok ut. 

Utfordringen nå er P132b feilkoder 

Med ny montert turbo. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Timo@ skrev:

har du lest den?

https://www.disco3.co.uk/forum/grease-turbo-actuator-rod-immediately-122113.html?highlight=turbo+actuator+rod+sticking

 

actuator service kit LR023086

 

også kun ledningsbrudd mellom turbo og høytrikspumpe som må isoleres  

Nå sitter ikke armen fast, og step motoren drar staget. 

Hva resulterer eventuelt lednings brudd i? 

Bilen starter å går normalt 1st 5-6 min, lengre om eg girer manuelt og holder høyere turtall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Timo@ skrev:

Bare lest at folk sitter med samme symptomer som du beskrevet med turbo 

Derfor eg bytta turboen nå. 

1mm er nok sier Anne Grethe Preus... Eller sa 

1mm for langt ut på denne sett skruen var antagelig det som genererte feilmelding. 

Justert 1 turn tilbake. 

Småkjørt i området ca halvtimes tid uten feilmelding... 

Får satse det holder.... 

 

Da håper eg bunnplate på tanken blir byttet kjapt, tanken er skåla tom. 

Prøvde aleine her, men tror eg skal få en xtra mann med 

IMG_20210710_184405.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger fortsatt... blush

IMG_20210711_153950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va visst ikke for tidlig 

IMG_20210711_161736.jpg

IMG_20210711_161802.jpg

IMG_20210711_162349.jpg

IMG_20210711_162400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det. 

 

Fikk sandblåst og grunnet den eg monterte. Pluss masse seig rust beskyttelse innv i bunnen... 

Bør holde noen år da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, motom skrev:

Hvordan er det å bytte tanken, kommer den ned når du senker beskyttelsen?

Den kommer ned. Eg tok jekke stropp u tanken. 

Skulle bytte pumpen I tanken, men bilen stod m helling bakover seff der fylle rør går inn. Så det ble litt diesel søl. Og jobb kansellert. 

Ligg YouTube video som forklarer greit måten. Er slanger m klips, som må av. 

Eg hadde bare 5 liter på tanken, så det hadde vært fint å bytte pumpe. Siden ny ligger i eska si :huh:

 

Fikk no nytt deksel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørt noen lengre turer, og ser ut som alt er ok. 

 

Noen som har liggende en panser pakning. Den manglende biten har irritert eier i 7 år nå. 

Drar inn mye støv tenker eg 

 

Bytta motor olje og filter idag. 

Tenker bilen er klar for en dommer tur B)

IMG_20210725_203657.jpg

IMG_20210727_164028.jpg

IMG_20210725_203653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, @le skrev:

Skal det ikke være slik? Her er min:

 

20210729_201127.jpg

Akkurat ja 

Kommer oss til Dombås via tindevegen... 

 

Vogn på 1000 kg. 

Synes forbruket er høyt tross fjell overganger 

Ca 1,4 på mila 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøye 2400 km m vogn uten feilmelding. 

Oh yeah B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt xtra kjøring siden været er dårlig 

IMG_20210804_094833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Omsider hjemme etter Tana turen. 

Ca 2400 km hver vei pluss en del kjøring der oppe. 

Bilen har fungert upåklagelig hele veien. 

Fikk litt hikke når en tilhenger ble koblet til en gang. 

 

Fått noen nye lyder underveis. Kanskje hjul lagre foran begynner bli dårlig. 

De var bytta før eg kjøpte bilen ca 100k km siden. 

Litt sånn syngende lyd, men kan kanskje være dekk har endret seg pga slitasje... Kem vet. 

 

Har også fått en slags lyd som om noe clyttrty/vrir seg, spes m fullt rattutslag og I det man begynner kjøre. Tilegner den Vibrasjoner man har fått, siden noe er litt slakt. 

Stab stag foringer har aldri vært byttet. Lurer på de, og hvilke symptomer de kan gi. 

 

Litt bilder fra turen... 

 

IMG_20210827_115605.jpg

IMG_20210826_102856.jpg

IMG_20210825_062016.jpg

IMG_20210824_173555.jpg

IMG_20210824_141435.jpg

IMG_20210824_092406.jpg

IMG_20210813_113616.jpg

IMG_20210810_210243.jpg

IMG_20210805_073730.jpg

IMG_20210801_174142.jpg

IMG_20210801_174202.jpg

IMG_20210801_094939.jpg

IMG_20210731_204912.jpg

IMG_20210731_204855.jpg

IMG_20210731_115639.jpg

IMG_20210729_184552.jpg

IMG_20210729_172626.jpg

IMG_20210729_121207.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må man si at den Led baren er eg glad for. 

Dro forbi en menneske bil på Dovrefjell hin natten, med 1 telys I fronten, tenker han fikk sett lyset da eg dro forbi og fyrte opp lampa. 

Ble dagslys i forhold, de la seg ihvertfall på hjul ned til Dombås. Så eg va snill og kjørte ikke fra de :rolleyes:

 

Ser ut som selvgjort turbo overhaling holder seg også. 

Har ikke vært daukjørt på turen kan man trygt si.... 

 

Hadde ikke vogna med på returen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...