Gå til innhold

Oggien`s D3......


Anbefalte innlegg

Får vel poste her også 

 

Siste utfordring er engine fault som kommer på tomgang. 

Feil mld tyder på turbo, boost control greier. 

Så må sjekke turbo aktuator om den går skikkelig. 

Rart med knapt 2 år gammel turbo.. 

Byttet høsten 2019.. 

Får vel poste her også 

 

Siste utfordring er engine fault som kommer på tomgang. 

Feil mld tyder på turbo, boost control greier. 

Så må sjekke turbo aktuator om den går skikkelig. 

Rart med knapt 2 år gammel turbo.. 

Byttet høsten 2019.. 

IMG_20210302_150904.jpg

IMG_20210302_154548.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 550
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, @le skrev:

Postet du på FB også? Var kanskje der jeg leste at en relativt nybyttet turbo fikk problemer med armen igjen? 

Poster der ja. 

 

Armen beveger seg, men ikke nok, kanskje. 

 

Engine fault kommet med engang man starter og på tomgang, sletter feil, så kommer den ikke tilbake før ny oppstart. 

 

EGR feilen har lagt inne lenge, begge er blanket av. 

 

Skal prøve få beveget og kjent på armen ikveld. 

 

Ville trodd feil kom igjen u kjøring, slik den gjorde før turbo byttet... 

 

EGR throttle ligger inne med 0%" på live values 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, @le skrev:

Armen beveger seg vel en eller flere ganger ved tenning på? Hvis den ikke får gjort det, så kommer feilmelding? 

Hører det klikker, men greier ikke se særlig bevegelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E no f... Steike alltid noe... 

 

Er såvidt vandring på aktuator armen, når eg fysisk prøver move den... Ca 1 cm, skal være oppimot 3cm bevegelse... 

Han eg kjøpte turbo hos ringer imorgen.

Kanskje garanti. Men eg vil no helst ikke bytte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, oggioffshore skrev:

E no f... Steike alltid noe... 

 

Er såvidt vandring på aktuator armen, når eg fysisk prøver move den... Ca 1 cm, skal være oppimot 3cm bevegelse... 

Han eg kjøpte turbo hos ringer imorgen.

Kanskje garanti. Men eg vil no helst ikke bytte 

Holdt liksom 10 000 km ganske nøyaktig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kveldens økt, når familie livet har roet seg... 

 

Laget turbo aktuator verktøy i håp om løsning... 

 

Tenkte kjøre motor og turbo varm og så se om den løsner. 

 

Fikk forslag om å lage en lambda holder på eksos ut, slik at ovns rens kan fylles inn ved anledning.. Var visst kjerringa råd mot dette :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, @le skrev:

Den må du ta patent på :D

Vel... Kopiert design fra uk forumet. 

Om ikke 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt deler fra øya, som ble bestilt i november. 

 

Håper ny master cylinder vil gjøre bremsene mer responsive og hardere pedal. 

Vet ikke hvilke symptomer dårlig bremse kraft forsterker gir... 

 

Fikk 4 nye glide braketter til calipers og... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig bremsekraftforsterker gir hardere pedal OG lavere bremseeffekt.

Finn deg en liten nedoverbakke,stopp motoren,pump endel ganger på bremsen til den endrer karakteristikk.

Trill så nedover bakken og prøv pedalen. 

På biler med elektrisk (ABS) hjelp må tenning være avslått.

Pass på at rattlås ikke slår inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gautes skrev:

Dårlig bremsekraftforsterker gir hardere pedal OG lavere bremseeffekt.

Finn deg en liten nedoverbakke,stopp motoren,pump endel ganger på bremsen til den endrer karakteristikk.

Trill så nedover bakken og prøv pedalen. 

På biler med elektrisk (ABS) hjelp må tenning være avslått.

Pass på at rattlås ikke slår inn.

 

 

Disco3 var plaget med olje i bremsekraftforsterkeren, det gir andre symptomer en du beskriver. 

På D3 blir faktisk pedalen myk, og lavere bremseeffekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gautes skrev:

Ok , men nå ble jeg nysgjerrig på logikken her , YMK.

 

Vet ikke helt logikken, bare praksis erfaring i denne saken :)

Men LR endret jo konseptet på disse med en ventil som skulle stoppe for oljen. 

Fant en forklaring 

Screenshot_20210401-084942~2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer å bytte brake booster fra Range Rover som har dobbelt membranen. Etter skyfte til V8 bremsesystem det blir enormt forbedring.

 

https://www.advancedfactors.co.uk/sjj500080-brake-booster-servo-range-rover-sport---upgrade-for-discovery-3-1066506-p.asp

 

mye billigere på Island4x4

 

https://www.island-4x4.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=SJJ500080&x=0&y=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er skremmende myk og siger... 

Luftet etter alle regler å kunst. 

 

Det begynte etter kaliper bytte fremme, for noen år siden var fin inntil det.... 

 

Hvis eg pumper raskt på tomgang, blir pedal hardere og man må trykke hardere for å bremse... Men den bruker vel opp vacum . 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser: harder to depress and increased stopping distance.

Men hvorfor YMK fikk myk pedal kan skyldes mye forskjellig.

 

Gjentatte pump forbruker vacum.

Myk pedal kan skyldes så mangt.

Ett triks er å klemme igjen alle bremseslanger bortsett fra en og så trykke pent på pedalen.

Roter så klemmene inntil alle har vært stengt.

Er feilen ute på et/flere hjul vil du få merkbart høyere pedal ved avstengning av tilhørende slange.

Endrer ingenting seg ligger feilen andre steder i systemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@oggioffshore Det med olje i bremsekraftforsterkeren er lett å sjekke. Jeg byttet min da jeg først kjøpte bilen, sammen med røret fra vakuumpumpa. Sitter en enveisventil der som kan feile. 
 

Dra ut røret av den gummiproppen, kan sitte litt godt. Stikk nedi hvit lang strips, og sjekk etter olje på stripset. Min hadde relativt mye i seg. 
 

Byttet både forsterker og master for å være sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Timo@ skrev:

Jeg har planer å bytte brake booster fra Range Rover som har dobbelt membranen. Etter skyfte til V8 bremsesystem det blir enormt forbedring.

 

https://www.advancedfactors.co.uk/sjj500080-brake-booster-servo-range-rover-sport---upgrade-for-discovery-3-1066506-p.asp

 

mye billigere på Island4x4

 

https://www.island-4x4.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=SJJ500080&x=0&y=0

Hva går v8 bremsesystemet ut på? Har selv montert v8 bremser, men er vel bare litt større skiver og kaliper holdere? Selve kaliperne og klossene mener jeg var like? Merket ingen stor forskjell, men har selv tenkt på om det går å montere forsterker fra d4 feks, så den du sendte link på er jo interessant! Ikke feil pris heller.. noen som har prøvd den?

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 er store kaliper holdere, skriver og kloser er også fra V8, store, men samme kalipere som 2,7TDI. Forsterker er mye bedre fra RRS samme års modell. Disco3 har 1 membranen fra fabrikk, med RRS har forsterker med 2. Det øker trykk i bremsesystemet og bremser funker bedre. Montering er enkelt og pris er fornuftig. Har lest at folk er fornøyd etter montering. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, MS86 said:

Men er klossene større også? 


Skriver foran/bak 

317/325 - 2,7TDI

336/350 - V8

 

klosser antar også siden ulik delenummer, se AF sider.

hmm... AF viser samme delenummer, men jeg kjøpt seg genuine LR klosser på den tiden, delvis fra Paddoks og delvis fra AF. Husker at genuine var ulik hos Paddoks med ulik pris til 2.7 og 4.4. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg kunne finne

bremseklosser bak tdv6 

Brake Pad Set Rear (Genuine) LR139969 LR134696 LR021316 LR019627 LR015519 SFP500140 LR016808 LR055454 LR055455 LR032377

bremseklosser bak v8 4.4

Brake Pad Set Rear (Genuine) LR139969 LR134696 LR021316 LR019627 LR015519 SFP500140 LR016808 LR055454 LR055455 LR032377

 

Uansett ikke så farlig og en avsporing i tråden. Var interessant med den bremsekraftforsterkeren. Blir neste innkjøp:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...