Gå til innhold

Vurderer kjøp av D3. Hva bør jeg se etter


MS86

Anbefalte innlegg

Har hatt d2 v8 04 mod i ca 4 mnd nå og ble fort frelst, men vurderer å gå over til d3 om jeg kommer over noe fornuftig og om jeg får noe fornuftig for d2’n.

 

Hva bør jeg se etter og evt holde meg unna?

Ser for meg noe som har gått under 200’ og helst rundt 150’ .

kjenner ikke til service intervallene og når feks reggreim skal byttes. Hver 60’?

Virker som det er mange uheldige eiere med motor havert og el feil som på de fleste lr..

Er det store forbedringer på de siste årgangene som på d2?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, personlig ville jeg heller gått for en d3 med litt over 200k på klokka, vs. en med rundt 150k. Viktige av alt er uansett vedlikeholdet den har fått, samt i hvilken forfatning bilen er. Det er mange deler som etter det jeg leser er modne for utskiftning nettopp mellom disse km standene. I 2007 kom krav om DPF, og litt uti 2007modelrekken kom derfor også d3en med dpf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok og er det positivt eller ikke med partikkelfilteret?

Er for så vidt enig i det du skriver vedr. km. Stor prisforskjell på under og over 200’

 

noen eksempler her på noe som kunne vært av interesse

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=144779181

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140634614

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146025517

Siste her ser jo fin ut?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert positivt for de som bor i by og har luftveisproblemer... men sånn teknisk sett for en motors kompleksitet og driftssikkerhet er det ikke i seg selv positivt etter min mening... Ikke billig er et heller, om det skulle oppstå problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en pre DPF som skrevet over her. Ellers, understellsbehandlet, minste lydsystemet (mulig å montere feks 2din DAB spiller), vært fulgt opp på oljeskift osv. Sett deg inn i problematikken med oljepumpe, girkasse/converter. Bilene spiser foringer til lunsj, og andre slitedeler til dessert. 

Ting som cruisekontroll og kjøleboks er lett å ettermontere om det mangler.

 

Søk på forumet her og engelske forum.

Vil anbefale deg å melde deg inn i Facebookgruppen Discovery 3&4 owners group. Les "pinned post" siden der, alt er oppsummert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Hva drikker en d3 på gjennomsnittlig kjøring?

min v8 bruker 2,1 på småkjøring og 1,54 på langkjøring med full bil. 

Bruker en d3 ca 1liter på mila vil mellomlegget finansiere kjøpet:)

 

Noen gode argumenter må jeg legge på bordet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruksmessig vil også variere etter hvem som gir deg svar, hvor og hvordan de kjører. Det er ingen problem å ligge under literen på langkjøring, men ikke blandet. I min del av landet, og med vår kjøring ligger snittfart og forbruk og vaker rund 35 - 40kmt / 1.1 - 1.2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn å les D3 trådene her f.eks. Så gir det deg en peke pinn.

Man kjøper ikke en D3, på over 2,5 tonn, som i tillegg er firkanta, og bekymrer seg om forbruket... om den bruker 0,9 eller 1,3 betyr nada i min verden.

Kjøregleden veier opp for det. Da får man heller kjøpe seg en eldre Audi A2 diesel el.l som ligger nede på u 0,3 pr mil.... :P

 

 

https://www.lrforum.com/forum/index.php?/forum/38-mitt-prosjekt/

 

Eller her

 

https://www.disco3.co.uk/forum/discovery-3-lr3-vc9.html

 

Lykke til m ny bil B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at jeg bryr meg mere om forbruket en gjennomsnittet, men når det koster 1250 å fylle på 80L og har kortere rekkevidde enn en eldre Nissan Leaf (el) så er det et godt argument for meg å bruke litt penger på en bil jeg har lyst på som bruker halvparten på mila:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke en Leaf over 50 mils rekkevidde? 

På tur oppover E4 i jevnt 100 har eg hatt nærmere 70 mil på en tank. 

Greier fint over 50 mil pr tank ved små kjøring. 

Nå går ikke bilen vår mere enn 15k i året grunnet offshore jobbing etc. 

Hadde nok ikke hatt denne type bil til daglig små kjøring. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt ta den helt ut og gå for D4. Tror jeg har til gode å se forbruk over literen på bilen min. Selv da jeg bodde i Asker og kjørte inn til Oslo Sentrum hver dag. I forhold til D2 med V8 så blir det rene sparegrisen mht forbruk. Banken kommer til å ringe og klage over at kontoen din er full. :D :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MS86 skrev:

min v8 bruker 2,1 på småkjøring og 1,54 på langkjøring med full bil. 

 

Synes dette var høyt for en 4.0 V8, kanskje du burde ta deg tid til å sjekke / skifte litt enkle ting som MAF sensor,  lambdasonder, luftfilter og montere de foreskrevne champion pluggene. Se om det får ned forbruket.

Du burde ligge rundt 1,5 -1,6 på hverdags / småkjøring.

Klart at over 2 liter pr mil gjør noe med kjøregleden, når prisen da lett blir 32-35kr mila. Så skjønner at du ser på alternativ.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja svir litt å fylle for 1200,- når det gir meg noen turer frem og tilbake til barnehagen:)

 

MEN alt dette med forbruk ble en avsporing. Jeg er også klar over at en disco ikke er fornuftig kjøp når den fort blir bil nr2 til småkjøring etc.

spørsmålet var egentlig hvilke årganger jeg bør kjøpe, hvilke bør jeg holde meg unna, hva bør jeg se på ved en befaring/vurdering av bil,  se etter i service historikken etc etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for en D4.  Etter min mening er det en annen, og (enda) kjekkere, bil enn D3’n.  Mulig at det var noe galt med D3’ern jeg prøvekjørte, men herregud hvor mye bedre det var å kjøre D4 på neste prøvekjøring. Stor forskjell på hvordan 2,7 opplevdes ift. 3 literen..

 

Edit: Ser nå at du spurt om kjøp av D3.. Da er jo svaret mitt skivebom:) Beklager det!

Endret av Discokongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Disco 3 er det vel noen viktige ting å ta med seg som jeg har fanget opp.

 

1. Registerreim skiftet ( hvert 7 år ), også den bak på motoren.

2. At motoren har påmontert det riktige oljepumpehuset. ( Altså ikke det som sprekker rundt innfestningen til registerreimen sitt strammehjul )

3. At motoroljen er skiftet med hyppigere frekvens. ( med tanke på de dårlige lagerskålene til veivaksel ) 

4. Sjekk for vibrasjoner fra drivlinjen / girkasse.

5. Er du litt offroad interessert, sjekk at den har E- sperre diff bak.  

6. EL. håndbrekk operativt.

7. Understells foringer tilstand.

 

Det er en kort sjekkliste.

De entusiastiske Disco 3 eierne kan sikkert spe på litt.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For både D3 og D4:

Sjekk at luftfjæring hever og senker bilen greit, at kompressoren ikke går i tide og utide, og at den står i vater når den står på flatt underlag.

 

Ellers er det ikke så mye utover det Brage nevner her som jeg kommer på i forbifarten. Det er mye annet som kan skape dårlig stemning, men det aller meste er slitasje som man må regne med på en eldre bil, og ytterst lite er økonomiske katastrofer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 23.36, lafterolf skrev:

Vår D3 ligger alltid under literen på bygdekjøring, da inkludert minst 5-10 min tomgang før kona drar på jobb.

Manuell gir og 235 bredde på dekk.

 

Brede dekk øker raskt 2dl pr mil.

 

Min D4 med sdv6, automat og 255/50 dekk går på sånn rundtomkring 0,8 når jeg holder meg til kjøring til fra jobb (fra bygda og inn til byen; ca 25 km hver vei)...  Småkjøring gjør at forbruket øker... 

 

D3 trenger ikke være noen katastrofe.  Vårt eksemplar gikk sånn ca 260 000 km før vi kvittet oss med den uten at vi fikk kjenne på de helt store katastrofene.  I farta to kompressorer, en dynamo, noen bremseklosser, mye for- og bakstillingsdeler, et par batterier, nokså mye dekk og helt på tampen noe bråk med soltak og lekkasje. Oljeskift etter boka, ingen motorproblemer, en ny varmeapparatvifte. Og selvfølgelig registerreim på intervall.  Flusha girkassa en gang.  EPB'en ble skifta på garanti i 2010 og hadde ellers ingen krøll med den.  Bilen lever enda.

 

Slå til - både D3 og D4 kan nytes uten for mye frykt for å ende opp med gjeldsordning og det som verre er.  Nydelige kjøremaskiner!  B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...