Gå til innhold

P38 -Festeskrue til bremseklossholder bak: hvor?


Anbefalte innlegg

I påsken falt en av bremseklossene av (høyre bak, ytre kloss) i gangfart da jeg rygget noen meter opp en liten bakke (og for anledningen begynte å spinne). Ingenting dramatisk altså, men bilen har hatt lang påskeferie pga dette. Bestilte like godt fullt sett (brembo) skiver og klosser til ca 3k hos autodeler.no , som leverte raskt og riktig, og deretter begynte jeg med jobben. (Det gikk som ventet ikke helt som smurt, selv om bilen akkurat hadde passert EU-kontroll da jeg kjøpte den sist sommer. Denne skiva var vrak, og er helt forskjellig fra den på andre sida, som også er ventilert, etc...) 

Men til saken, og det er en bolt som er problemet i første omgang. Den øverste av de to festeskruene, 13mm, 12-kant, til kloss-holderen. Den var rundet allerede før jeg begynte og jeg fikk den ikke av med 12kant nøkkel eller pipe, og selv ikke med stor visegrip, rørtang, diverse som ble prøvd som nødløsning før endelig beslutning falt, om å krise-kutte av hele hodet til bolten, den må være mulig å få ut etterpå med delen av akslingen, når en ikke trenger sitte med hodet i hjulbuen...

Nå har jeg sett litt rundt på nettet etter deler, men finner ikke disse boltene, er det noen som vet hvor de har dem, tipper jeg bør investere i åtte stykker, gjerne et sted jeg kan få dem raskt..?

 Mvh, Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ringerover skrev:

Denne skiva var vrak, og er helt forskjellig fra den på andre sida, som også er ventilert, etc.

 

RRp38, bremseskivene på bakaksel er originalt solid, dvs  IKKE ventilerte. Kan ikke skjønne hvordan du kan ha ventilert skive på en side der?

 

( Partnr på boltene du etterspør kommer tydelig frem i linken til Q over her.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

RRp38, bremseskivene på bakaksel er originalt solid, dvs  IKKE ventilerte. Kan ikke skjønne hvordan du kan ha ventilert skive på en side der?

 

( Partnr på boltene du etterspør kommer tydelig frem i linken til Q over her.) 

Kjempefint! Takk Qcnr!


Ja, det stemmer sikkert. Jeg så at Britpart har skivene i en "Performance"-utgave, "slotted and drilled", antakelig er denne skiva av samme fabrikat.

(Jeg mente ikke ventilerte som i doble, like dem foran, altså..)

Det er (en) tidligere eier som har fått satt på denne, antakelig har det blitt gitt opp å få av den på høyre side, pga dette rundete bolthodet. Og bremsene har gjort jobben på et vis.. Jeg kjøpte jo bilen for mindre enn ett år siden og kjenner ikke historikken, men begynner å bli litt bedre kjent med den.. Morro! :)

Endret av ringerover
Upresisering, og for mange jojoinstanser, men skal ikke redigere mer nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...