Gå til innhold

Bue's Discovery 3


Bue

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å lage en tråd om Discoveryen. Gjort litt med den siden den ble kjøpt, og blir nok gjort endel til.

Grunnen til kjøp av bilen var i utgangspunktet at vi vil til Island med egen bil til sommeren. Etter litt leting fant jeg denne i november, en 2005 TDV6 SE som repobjekt. Hovedgrunnen til at det ble denne var at den er en av få med manuell kasse men ellers ok utstyrt. Ble solgt som repobjekt på grunn av problemer med luftfjæringen, men kom meg hjem ved å ta ut sikringen. 

Luftfjæringen var et knekt stag til høydesensoren på høyre side fremme. Nytt stag til 10 kroner og litt kalibrering med IID Tool så var den rett igjen.

Et av de først bildene av bilen etter piggdekkene kom på. 

 

IMG_5488.JPG

 

Noe av det første som ble gjort var en grundig vask med tepperenser og ombygging til personbil.

IMG_5459.JPG

 

IMG_5875.JPG

 

Eller ble det byttet diverse ting som mellomaksel bak (gummi på opphenget var borte), viftereim med strammer, motstand til varmeapparat og diverse parksensorer.

Siden dette er en SE mangler den original skjerm i midtkonsollen. Fant ut jeg ville ha inn en skjerm, men noe mer moderne enn den som er levert, så da ble det montert en Android sak med DAB, navigasjon og diverse. Denne ble koblet til AUX inngang på original anlegget. 

Samtidig ble det også byttet klimapanel med et brukt siden bilen originalt ikke har varme i frontruten og setevarmere. Frontruten var byttet tidligere til en med varmetråder, så da var det bare å koble til nytt panel for å få det til å fungere. Setevarmer er litt mer jobb som kommer senere.

IMG_5690.JPG

 

Bilen hadde manuelle seter, men jeg savnet veldig en form for tilt på sitteputen, så derfor blir det en oppgradering til elektriske seter med minne og tilt.

Må også på på plass rails på taket for å få på takbøyle/boks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanslr skrev:

Godt med en skikkelig rengjøring når man kjøper bruktbil :D likte godt den skjermen din, er vel ikke så god plass i dybden der?

Den hadde godt av en skikkelig rengjøring ja, så godt å få tatt dette når setene skulle inn. 

 

Er bedre plass enn jeg trodde i dybden, men så er ikke skjermen så dyp heller, rundt 4 - 5 cm kanskje, men endel mer å gå på. Skjermen er laget for Discovery 3, så ikke noe problem å få på plass. 

Hatt litt trøbbel med å få brukenes signal til DAB radioen. Prøvd diverse vindusantenner som har fungert heller dårlig, så har fått tak i original antenneforsterker til vindusantenne som brukes i D4. Trenger en adapter for å gi 12V til denne, så satser på denne kommer i begynnelsen av uken.

Når skjermen først var på plass måtte ryggekameraet også ordnes. Kostet et par 100 fra Kina, og fungerer veldig greit. Erstatter et av ryggelysene, også var det litt jobb for å legge kabel frem til skjermen, men ville ha kabel i stede for trådløst når jeg først satte inn.

 

IMG_5900.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt med fremstolene i helgen. Ville som sagt ha inn elektriske stoler og setevarmer siden begge deler manglet. Kjøpte derfor noen brukte komplette seter fra en 2006 Range Rover Sport Supercharged. Planen var å bare bruke understellet fra RRS stolene og bruke pute og rygg fra de som sto i bilen, men da jeg fikk stolene og fikk prøvesitte de var de såpass mye bedre å sitte i en Discovery setene at det bare var å sette i gang å få reparert de nye stolene for å bruke de. Etter mange timer jobb kom de på plass. Det meste av kabler til el manøvreringen var på plass, men måtte legge en kabel fra førerstolen til central junction box for å få til minne på stolen. Brukte disco3.co.uk endel for å sjekke hva som måtte gjøres, men kunne ikke finnen noen som hadde fått minne på stolen til å fungere ved ettermontering, så her ble det litt lesning av verkstedsmanualen.

Slik ble resultatet til nå. Mangler armlene på førerstolen, men er på vei i posten.

IMG_5912.JPG

 

IMG_5910.JPG

 

Etter stolene var koblet opp begynte jobben med å koble opp setevarmere. Dette er endel mer jobb å ettermonter siden mye av kablene mangler. Ligger kabler fra setet til fotbrønnen, men der stopper det. Så da måtte det lages et lite ledningsnett for å få koblet til klimapanelet. Ligger noe om jobben på disco3.co.uk, ellers gikk det mye i lesing av koblingsskjema for bilen. Men varme ble det :) 

 

Sommerdekkene kom også på for noen uker siden

 

IMG_5918.JPG

 

Ellers er det en bestilling fra England på vei med rails og takbøyler sammen med diverse andre smådeler. Var også skjermer i nakkestøtten på setene jeg har satt inn, men ser ut som det ikke er så lett å få liv i de uten hele RSE pakken. Har derfor bestilt en skjerm fra Kina som forhåpentligvis passer perfekt i stede for de originale, men med vanlig HDMI, RCA og VGA inngang. Burde være her i løpet av en ukes tid, så får se hva jeg kan få til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom diverse deler fra LRparts på torsdag, så da ble det montering av rails i går kveld. Takbøylene jeg kjøpte var selvfølgelig 0,5 cm for brede til at u-bøylene til takboksen går rundt de, så da må jeg skaffe nye fester til takboksen før den kan prøvemonteres.

 

IMG_5963.JPG

 

Armlene på førersete kom også på plass:

 

IMG_5968.JPG

 

Monterte også originalt strømuttak i bagasjerommet. Ledningen lå allerede klar bak dekselet, så det var bare en 2 minutters jobb.

 

IMG_5964.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bue skrev:

Monterte også originalt strømuttak i bagasjerommet. Ledningen lå allerede klar bak dekselet, så det var bare en 2 minutters jobb.

Hei; det har jeg ikke sett noen plass tidligere. Leitet på LRparts.dk uten å finne den. Har du link?

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drive å sjekket litt på understellet da det ofte er litt vibrasjoner i bilen som jeg er i tvil om skal være der. Kjenner det blant annet i rattet, men usikker på hva det kan komme av. Føler det blir endel verre med dårlig asfalt, mens med fin asfalt kan det være helt borte. 

Derfor har jeg sjekket litt på foringene, og synes kanskje bakre foring på nedre bærearmer fremme virker litt slappe, men mulig de er ganske myke på disse bilene og skal være slik? Legger ved en video der jeg bruker kubein på bærearmen. Bruker ikke mye makt på kubeinet, kun en finger på enden. Noen som kan si om dette ser normalt ut?

 

 

Endret av Bue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at de virker litt slappe. De er en gjenganger på disse bilene. Skal du kjøpe nye bærearmer, kjøp kvalitet. Ville anbefalt Meyle HD fra Advanced Factors, men ser at de nå bare har disse til biler med spiralfjærer . Kanskje de er gått tom for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg bytter nedre bærearmer fremme må det vel en firehjulskontroll til antar jeg? Antar de ikke klarer å justere noe bak fordi ting sitter fast etter det jeg leser om understell på disse, men pleier de da bare å justere foran og la den være bak? Har sjekket foringene bake det jeg kan uten å finne noen problemer der, så hadde ikke så lyst til å koste på den alt nytt der om det ikke er nødvendig.

Kan vibrasjonene komme av at disse foringene er slappe? Synes først og fremst det virker som det kommer på grov asfalt, på ny eller fin asfalt er den gjerne helt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må ha ny 4hjulskontroll ved bytte av fremre nedre og alt bak. 

 

Vibrasjoner kan være pga slitte framre bærearmer, sjekk også oppheng på bakre mellomaksling og om bremsekalipper er treg.. det kan også verke inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jschille skrev:

Ja må ha ny 4hjulskontroll ved bytte av fremre nedre og alt bak. 

 

Vibrasjoner kan være pga slitte framre bærearmer, sjekk også oppheng på bakre mellomaksling og om bremsekalipper er treg.. det kan også verke inn. 

Mellomaksel bak ble byttet i januar på grunn av oppheng som var omtrent borte. Begge bremsekalipperene fremme samt en bak er byttet for snaut to år siden. Alle er kontrollert igjen nå i vår, og alle ser ut til å gå fint. Sjekket flere ganger for varme uten å finne antydning til at noen henger. 

 

Tenkte først og fremst på om det normalt lar seg gjøre å ta en firehjulskontroll uten å bytte alt? Etter det jeg har sett sitter normalt det meste i opphenget helt fastrustet på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på en løsning for ryggekamera og har lurt på og bruke "siggenRRC" sin metode med trådløs overføring, men har veldig lyst på kablet kamera.

Har du mulighet til og ta en enkel forklaring av ruten du gikk med kabelen? Jeg har ikke klort særlig mye i interiøret så er usikker på hvilken vei det er best og ta.

 

Edit: Ellers var det et spennende prosjekt som skal følges^_^

Endret av Andershauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andershauk skrev:

Jeg lurer også på en løsning for ryggekamera og har lurt på og bruke "siggenRRC" sin metode med trådløs overføring, men har veldig lyst på kablet kamera.

Har du mulighet til og ta en enkel forklaring av ruten du gikk med kabelen? Jeg har ikke klort særlig mye i interiøret så er usikker på hvilken vei det er best og ta.

 

Edit: Ellers var det et spennende prosjekt som skal følges^_^

Tok av dekslene på bakluken, kabel rundt og gjennom gummistrømpen sammen med slangen til spylevæskeslangen (høyre gjennomføring til luken). Litt smøring med zalovann så gikk den legg gjennom. Derfra i taket og ned langs C-stolpen på førersiden. Jeg gjorde jobben samtidig som jeg monterte original DAB forsterker i venstre bakrute, derfor var jeg allerede i området her. Ellers hadde jeg nok gått ned langs D-stolpen (bakerste). Tok opp innstegslistene fremover på førersiden og la kabelen skjult under her, opp ved panserspaken og inn i dashbordet opp til skjermen. Største problemet jeg hadde var å komme ut i håndtaket til bakluken siden skruene her ikke var mulig å skru ut. 

 

Merk at kabelen som fulgte med ble for kort hos meg. Rakk omtrent til fotbrønnen på førersiden. Kjøpte et skjøtestykke for RCA plugg og koblet inn 1,5 meter ekstra RCA kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bue skrev:

 

Merk at kabelen som fulgte med ble for kort hos meg. Rakk omtrent til fotbrønnen på førersiden. Kjøpte et skjøtestykke for RCA plugg og koblet inn 1,5 meter ekstra RCA kabel.

Takk:) 

 

Så jeg trenger ca 7meter total lengde da? Var vel 5 som fulgte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andershauk skrev:

Takk:) 

 

Så jeg trenger ca 7meter total lengde da? Var vel 5 som fulgte med?

Om jeg husker rett var det vel 1 meter som hang fast i kameraet, samt 5 meter som fulgte med. I tillegg måtte jeg ha 1,5 meter, så har 7,5 meter i min. Må ikke ha noe særlig mindre enn det for å rekke greit frem til skjermen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble takboksen og prøvemontert før Islandsturen. Kom litt høyere over taket enn hva den gjerne kunne vært, men fant ikke rimelige takbøyler med lav høyde. Litt værre å komme oppi boksen på en såpass høy bil, men det får gå.

 

IMG_6002.JPG

 

Vurdere også om jeg bør få av hengerfeste før turen. Det sitter som på mange D3 helt fast og lar seg ikke ta av, men samtidig finnes det heller ikke slakk i det som jeg og ser endel sliter med når det kan tas av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blitt litt jobb med bilen i det siste. For et par uker siden la jeg merke til en uling som fulgte motorturtallet. Prøvde å høre etter hvor det kom fra og kom frem til at jeg trodde det var servopumpen. Bestilte en brukt fra England, men noen dager senere ble det plutselig helt stille. Merket samtidig at det var slutt på kjølingen i ACen, så da fant jeg ut hvor lyden kom fra.. Funnet lekkasje i kondensatoren i front og i AC pumpen ser det ut som. Hele undersiden av AC pumpen er full av sporstoff fra anlegget. Bestilt ny kondensator som er på vei, samt brukt kompressor som og er på vei. Foreløpig står bilen demontert mens jeg venter på deler. Å bytte AC kompressor på D3 er ingen kosejobb... Skruingen skjer stortsett inn på begge sider av demperern, og der er mye annet i vegen..

IMG_6125.JPG

 

Fant ut jeg skulle benytte anledningen til å få byttet ut alle bærearmene fremme siden foringene på de jeg hadde var rimelig slappe. Usikker på hvor gamle de kan være og om de faktist kan være fra bilen var ny. Var originale Land Rover som sto på.

Ferdig byttet på høyre side. Tatt nedre på venstre og, men setter ikke på plass øvre før AC komressor og servopumpe er på plass.

 

IMG_6123.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hanslr skrev:

Må snart til med det samme :unsure:

Hvor mye må man av med for å skifte AC kompressor? Har lest at det er noe knot.

Det er noe knot vil jeg si ja. En fryd å skru motor på Alfa i forhold til denne. 

Jeg fulgte stort sett det som står i verkstedmanualen til LR. Kan laste opp det som står der om du ikke har den. Jeg fjernet i venstre hjulbue; innerskjerm, øvre bærearm og varmeskjold. I motorrommet fjernet jeg først viften og allle deksler rundt. Så var det vekk med servopumpen og løsne på litt slanger samt røret fra turboen mot intercooler. Etter det koblet jeg fra AC rørene og tok ut kompressoren. Nå gjenstår det bare å få den sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen endelig tilbake på hjulene igjen. Ny AC kondensator og brukt AC kompressor ble montert i går og anlegget fylt med gass igjen i dag. Endelig blåser det kaldt og godt igjen :)

Ikke så vanskelig å se lekkasjen i den gamle kondensatoren:

IMG_6144.JPG

 

I tilegg ble det 4 nye bærearmer fremme og lenkearmstag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...