Gå til innhold

Renovere Disco 2 eller 3


Anbefalte innlegg

Noen her som har lekt med tanken om hva det koster å renovere en godt brukt disco 2/3 hos verksted? Hvor mye må man ca ut med for å gjøre bilen så nær teknisk ny med litt ekstra offraod utstyr. Er det i det hele tatt mulig å økonomisk forsvare noe sånt i forhold til å kjøpe ny bil? Noen anerkjente verksteder man kan sende til i europa som gjør sånne oppdrag?

 

Må desverre bytte ut Disco 4 min med en el suv pga horrible bom, parkering og genrelle driftkostnader med mye langkjøring med henger gjennom Oslo. Er på jakt etter en driftsikker bil nr to som ikke koster alt for mye til å bruke på dårlige veier/mye snø på fjellet og evt de gangene jeg må dra ekstra tung henger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal betale andre for å gjøre en D2/D3 nær teknisk ny, tror jeg nok du fort kan komme i konflikt med jakten på en driftssikker bil som ikke koster alt for mye...

 

Da er det kanskje mer realistisk å gjøre en risikovurdering på fortsatt bruk av din D4 vs. usikkerheten rundt el-bil og avgifter av ymse slag både ved kjøp og bruk.  cool

 

 

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, radovan skrev:

Det har vore firma i UK som har drive med slikt i årevis. Ein kjapp epost over til dei vil sikkert gje svar :)

 

Siste par åra har der vore nokre polske som har vore mykje brukt, 4land. 

 

Hvilket firma i UK?

 

4land har jeg god erfaring med på service, men de er vel ikke spesialisert på å renovere Disccovery? De renoverer kun Defendere? Hører med Tomek jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, isak skrev:

Hvis du skal betale andre for å gjøre en D2/D3 nær teknisk ny, tror jeg nok du fort kan komme i konflikt med jakten på en driftssikker bil som ikke koster alt for mye...

 

Da er det kanskje mer realistisk å gjøre en risikovurdering på fortsatt bruk av din D4 vs. usikkerheten rundt el-bil og avgifter av ymse slag både ved kjøp og bruk.  cool

 

 

Tror eller vet? ;)

 

Jeg kjører langt og ofte gjennom det som er av bommer i Oslo- området. Har tvihold på Land Rover i flere år nå til tross for dette, men vanskelig å se bort ifra at jeg sparer ca 10.000 i bom og parkering hver mnd med elbil(etter erfaringene mine med en leaf jeg bruker når jeg ikke trenger masse plass). Drivstoff til elbil koster ca 1/5 av fossibil og man kan ofte skamløst snike i køen med elbilen via kollektivfeltet. Langt over 100.000 pr år i forskjell på driftsutgifter. Iberegnet vedlikehold er Discoen over dobbelt så dyr til mitt bruk vs en stor ny elbil med garanti skal jeg stole på tallene til kollegaer som har gjort samme bytte for flere år siden. Krysser fingrene for at LR kommer med en brukbar elbil etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 med ny galv ramme i uk kommer på £5000+++, alt etter hvor mye ekstra arbeid de må ta på seg,

og hvor mange nye deler det spekkes mens bilen er i biter. Så du hadde kommet langt med en

D2+  £10000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligge jo ute pen lav km D2 på finn idag til 55´ kr.  Og fine D3 kan du finne 50-100 000 meir. Ein god D2 vil nok holde seg på det prisnivået om 5-10 år - og D3 skal ned i det prisleiet (og lavere viss den ikkje blir påpassa).    D2 og D3 er to heilt ulike bilar - med kvar sine tilhengerskarer. mange D2 vil kunne bli importert avgiftfsfritt framover med 20års regel som skal komme. 

 

Eg kjenner ikkje D2 godt,  men tillate meg å synse litt om kva det kan koste å "nullstille" ein D3: Runder av summer her - ein må gjerne krangle på dette, men totalbiletet bør gi ein peikepinn. 

 

Delepriser for hjuloppheng, stabstag, bremser,bremseslanger, hjullager, spissingstag  pr hjørne med original eller OEM deler blir grovt rekna 5000kr pr hjørne. 

Ny kompressor nytt reservoar, nye belger og nye ventilblokker blir ca 15 000-20000. 

Ny converter til automatkassen - får du kjøpt for under 10 000 og montert for det samme meiner eg. 

 

Rustbehandling av understell med sauefett (som vel er det beste dersom ikkje alt er 100% rustfritt frå før) kjem på 5000 kr. 

 

Då har du handla for 55 000. Eg meiner eit verksted som tar dette på timen bør kunne gjere ein slik jobb på godt under ei veke med karroseri av. Karroseri er vel angitt til 5-6t hos LR og gjer resten av jobben mykje lettare. Så sei 30´i arbeid. 

 

Då har du motor igjen - som mange meiner mykje om. Ny regreim og ny oljepumpe montert kjem på 15 000. Legg på ny dynamo og batteri - 5000. NB: Kjøp bil som har fått hyppige oljeskift. 

 

Altså - 100- 110 000 for teknisk nullstilling. På verksted i Norge.  Då har du ein bil som ikkje treng nye slitedeler på 100-150 000 km.  Mange er redd for motorras på D3. Likevel mange 05-06 som har vore innom finn (eg sjekker kvar dag og har gjort det alt for lenge) med km stand som nærme seg eller har passert 300 000. Så så dårlege er dei ikkje. Kjøper du ein D3 - og du kan gjere greie kjøp under 100 000kr viss du følger med - og legger samme summen i det - så har du bra skyss dei neste 100-150 000 km. 

Så vil sikkert nokon sei at for 200 000får du verkeleg shina opp ein D2. Og det gjer du. Og då er det plass til alt det som er gøy med turbil - takgrind, innredning, taktelt og alt det der. Så kor mykje vil du bruke, og kva er målet ditt ?  Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar! Var omtrent der jeg hadde regnet det ville ligge selv. Tror muligens jeg går for en D3 når den riktige bilen dukker opp. Etter å ha googlet endel om D2 og kræsj tester så frister D3 mere. Er ute etter en bil som jeg slipper mye tull med og med bedre framkommelighet og evne til å dra tung henger av og til når elbilen ikke klarer eller er på verksted. Ca 250k for oppusset bil da? Blir jo endel billigere enn å kjøpe nesten ny til 650-700k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 23.09, jschille skrev:

"Ligge jo ute pen lav km D2 på finn idag til 55´ kr.  Og fine D3 kan du finne 50-100 000 meir. Ein god D2 vil nok holde seg på det prisnivået om 5-10 år - og D3 skal ned i det prisleiet (og lavere viss den ikkje blir påpassa).    D2 og D3 er to heilt ulike bilar - med kvar sine tilhengerskarer. mange D2 vil kunne bli importert avgiftfsfritt framover med 20års regel som skal komme...." 

 

Teknisk nullstilling...  det finnes vel ingen klar definisjon på det, men det du lister opp her er vel strengt tatt bare å ordne opp i forsømt vedlikehold, eller i beste fall få utført noe preventivt?  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renovere en D2 vil jeg si kan gå begge veier. 

Har akkurat startet på min D2 som skal gå igjennom en stoe prosess. Her skal bilen plukkes delvis ned. Rustsveises og hellakkeres. I tilleg skal jeg bytte det som MÅ byttes av deler. Dette i seg selv er en relativt grei jobb og der jeg jobber tar vi på oss slike jobber. Men det tar tid og koster penger. 

 

Det er stort sett timene som dreper en slik jobb her i Norge men ta så absolutt kontakt der jeg jobber så kan du få ett prisoverslag på en slik jobb. Send pm for info. 

 

 

Det jeg ser på min så er det at det elektriske anlegget (made by BMW) som ikke holder mål. Her har LR tatt mange snareveier og det er alt foe mange tekniske duppeditter som skal fungere på ett ledningsnett som ikke er bygget for ett så omfattende utstyr som D2 ble levert med (tidligere tekniker hos LR som har beskrevet) 

 

Rust er jo ett kjent problem men overraskende bra imotsetning til tyske biler (8 års erfaring med garanti på VAG) 

 

Jeg vil nok si at jeg har vært relativt heldig med min D2 da rammen på denne er HEL og uten store utfordringer eller som tannlegen sier "null hull". 

 

Men så er det denne elektrisiteten da. Den er ett mareritt. 

Jeg har ikke eid alle LR produkter der ute men vil tørre å si at en D2 som er i 90% stand er den beste bilen man får etter hva man betaler. Fantastisk å kjøre og fantastisk med henger. 

Jeg rett og slett elsker dem og er derfor jeg tar på meg jobben med en full renovasjon av min. Og gleden blir ekstra stoe når jeg kan parkere min fiat 500 og kjøre ekte britisk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om en her oppe som kjørte til polen og fikk "nullstillt" sin Disco1. Hvilket innebar fjærning av all rust på ramme og karosseri, utbedring av alle kjente feil og alt de fant underveis, lakkering og bytte av alt av el-kabler. Prisen mener jeg lå på rundt 40 laken.

Da fremsto bilen som "ny" etterpå.

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å renovert Discoen den dagen den har blitt så gammel og giktisk at den ikke kan være bruksbil lenger.

Men det hadde nok forutsatt et par ting som jeg sliter litt med:

1. Et velutstyrt sted å kunne plukke bilen ned til sine enkelte deler

2. Tid

3. Penger til minst et lastebillass med deler.

 

Skorter helt sikkert på kunnskapen også, men man ville nok lært (mye) underveis, og forhåpentligvis fått det til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, suprlite skrev:

Veit om en her oppe som kjørte til polen og fikk "nullstillt" sin Disco1. Hvilket innebar fjærning av all rust på ramme og karosseri, utbedring av alle kjente feil og alt de fant underveis, lakkering og bytte av alt av el-kabler. Prisen mener jeg lå på rundt 40 laken.

Da fremsto bilen som "ny" etterpå.

No er jo Disco1 ein enkel bil etter dagens begrep, sjølv om det begynte å kome kompliserte saker på siste årsmodellane av dei og.

Men om dette skulle vere overførbart til D2, sjølv om eg nok trur ein må legge på nokre prosent ekstra pga meir mikkmakk på bilen, så vil dette vere veldig interessant for mange. Men då er det viktig at ein tar det på alvor og spøtar opp att bilen medan det enno er noko å redde.

Det er faktisk noko eg vurderer allereie her eg sit. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, suprlite skrev:

Veit om en her oppe som kjørte til polen og fikk "nullstillt" sin Disco1. Hvilket innebar fjærning av all rust på ramme og karosseri, utbedring av alle kjente feil og alt de fant underveis, lakkering og bytte av alt av el-kabler. Prisen mener jeg lå på rundt 40 laken.

Da fremsto bilen som "ny" etterpå.

med nærmere 30 år gamle differ, hjullager, girkasser, transferkasser, starter, dynamo, servopumpe, seter, tepper, lamper, koblinger, varmeapparatmotor og register, vinduspussermotor, vindusheiser, listverk og tettegummi og alt annet som blir ganske nedkjørt etter 30ish års drift ?

Der fjører, bremsecalipere, eksosanlegg, støtdempere, endeledd, styresnekke osv er den originale, eller er vilkårlig byttet ifbm PKK eller generellt slitasjevarsel.. ?

 

Beklager, dette nærmer seg begrepet " nyoverhalt " på en bil som har fått ny motor og girolje...

De jobber ikke SÅ rimelig i polen, og delekostnadene er ikke SÅ forskjellige, siden ca alt av deler kommer fra UK-baserte leverandører uansett.

 

En total gjennomgang eller renovering består av litt mer enn å sveise litt rust, fixe det som er ødelagt og kalle det bra. SÅNNE renoveringer heter "vedlikehold " hjemme hos meg, og er noe jeg gjør støtt og stadig...

 

At en D1, eller D2 for den sakens skyld, kan være morsom å plukke i småbiter for en skikkelig oppgradering / gjennomgang / overhaling er jeg ikke uenig i, men en operasjon som involverer skifte at det som er ødelagt eller utslitt skal kalles renovering, er rett og slett skivebom...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jokern.

 

Det er klart ny ramme, ny lakk, innvendig rens og alt fullt fungerende i øyeblikket vil gi en god opplevelse for en stund. 

men motor, girkasse, drivlinje og alt av elektriske motorer, hjerner og ledningsnett er fremdeles like gammelt som bilen

 

Teknisk nullstilling som nevnt innledningsvis er noe helt annet.

Motor med komponenter og girkasse må da være ny eller fullstendig nyoverhalt, samme gjelder drivlinje. Konstant ( ofte ) roterende el.motorer må skiftes.  dvs  el.vifter, vindusvisker motorer, spylere, vindusheiser osv. Da begynner det å ligne.

 

I tillegg kommer forsikrings / skade oppgjørs problematikk. Det er balanse gangen her som ofte får bilene til å ende på opphoggeri.

Ved en fullstendig  nullstilling, må nesten dette dokumenteres og bilen spesial forsikres, for ellers er verdien lik tilsvarende gammel bil på Finn:blink: :(.

 

Så å få dette økonomisk lurt er ikke enkelt, for egen glede og entusiasme med litt pengebruk vilje.... ja kjør på:D

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JokerS30 skrev:

med nærmere 30 år gamle differ, hjullager, girkasser, transferkasser, starter, dynamo, servopumpe, seter, tepper, lamper, koblinger, varmeapparatmotor og register, vinduspussermotor, vindusheiser, listverk og tettegummi og alt annet som blir ganske nedkjørt etter 30ish års drift ?

Der fjører, bremsecalipere, eksosanlegg, støtdempere, endeledd, styresnekke osv er den originale, eller er vilkårlig byttet ifbm PKK eller generellt slitasjevarsel.. ?

 

Beklager, dette nærmer seg begrepet " nyoverhalt " på en bil som har fått ny motor og girolje...

De jobber ikke SÅ rimelig i polen, og delekostnadene er ikke SÅ forskjellige, siden ca alt av deler kommer fra UK-baserte leverandører uansett.

 

En total gjennomgang eller renovering består av litt mer enn å sveise litt rust, fixe det som er ødelagt og kalle det bra. SÅNNE renoveringer heter "vedlikehold " hjemme hos meg, og er noe jeg gjør støtt og stadig...

 

At en D1, eller D2 for den sakens skyld, kan være morsom å plukke i småbiter for en skikkelig oppgradering / gjennomgang / overhaling er jeg ikke uenig i, men en operasjon som involverer skifte at det som er ødelagt eller utslitt skal kalles renovering, er rett og slett skivebom...

 

Det kommer jo an på hvor langt bilen har gått i utgangspunktet da. Men ok, begrepet "nullstillt" var kanskje å ta litt i.

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...