Gå til innhold

Hdmi, tv, forsterker og dolby digital problem


Tobba

Anbefalte innlegg

Er jo mange som kan mye her inne så prøver, har nye altibox med en huawei q22 (tror jeg den heter) dekoder og fått et lite problem her når jeg skulle koble den opp mot Emotiva UMC200 via hdmi og videre til et Samsung 65" tv, får ikke emotivaen til å gå i dolby digital, står bare i pcm på lyden, men napper jeg ut hdmi kabelen fra tv'n så går den rett over i DD, setter jeg kabelen inn igjen så går den rett tilbake til pcm 2 kanals lyd.. kjipt å måtte velge enten DD eller bilde... tar jeg hdmi kabelen ut av altibox boksen og setter den inn i f.eks bluray spilleren er det ingen problem og den går rett i DD.. noen som aner hva som kan hjelpe her?

Alle lydsettinger i altibox dekoderen er satt til DD og somsagt så virker det sålenge tv ikke er tilkoblet hdmi ut på forsterkeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/groups/217166212813/

 

Kan det ha noe med TV instillinger å gjøre, ARC el.l ?

Tror stedet å svar på, er FB gruppen eg linker til. Der får man som regel hjelpen som behøvs.

Har selv samme TV boksen, og opplever ikke det samme.

Ideelt sett, burde jo Emotivaen detektere lydofmatet den får servert.( direct mode)

Regner med Du har valgt film som har 5.1 koding .

Eg bruker Altibox " tuneren" lite, får det meste via TV appene. Og da er lyden på stell.

 

Hva med HDMI kablene, burde seff ikke ha så mye å si for lyden.

Eg måtte bytte alle ut, med kabler som støtter 4K, fikk masse droputs på lyd på enkelte filmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo teoretisk være kablene, men mener dem skal støtte v1,4 hvertfall og det burde holde.. det rare er at med en gang jeg napper hdmi ut av tvn så skifter forsterker over til dolby digital og setter jeg jeg den tilbake går den over til pcm igjen.. drar jeg kabelen ut av dekoder og setter den inn i bluray spilleren så går den også rett i dolby digital lyd... 

Har også samme dekoder tilkoblet samme forsterker og videre til en projektor i kjelleren, det oppsettet fungerer bra.. så jeg forstår fælt lite nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lyd modus står tv på. 

På min kan det velges. 

Kan jo hende den overstyrer noe om Arc er aktivert. Virker slik for meg. 

Nå bare synser og gjetter eg. 

 

TV min, Philips, har forskjellige innstilling på hva lyd den sender ut. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både hdmi, optisk og tv modus på lyden ut frs tv, prøvd å skru av cec kommunikasjonen  både i tv og forsterker uten noe resultat, skrur jeg av tvn så står forsterker fortsatt i pcm, må fysisk dra ut hdmi pluggen for å få den til å gå i dolby.. byttet begge hdmi kablene idag til 2.0 kabler uten at det hjalp heller.. nå har jeg koblet optisk mellom dekoder og forsterker og lagt den til som lyd på hdmi inngangen, det virker hvertfall så jeg har dolby imens jeg forsker videre på dette:) takke meg til før når man hadde en rød, en hvit og en gul kabel så virket det:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg ikke flere tips på lager. 

Emotivaen , er jo "gammel" i denne sammenheng, kanskje den ikke liker tv'n... 

Brukte en Sherbourn pt 20 et eller annet men måtte bytte den ut m litt nyere Onkyo. Da den ikke taklet 4k etc... Så den er i garasjen. 

 

Viktig at lyden er på stell. 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ikke ny, men kan jo ta ut hdmi kabelen fra altiboxen og sette den inn i bluray spilleren og da virker alt fint..  Er noe merkelig hele greia, en kar hos soundgarden hadde en teori om at det kunne være tv'n som kommuniserte med altiboxen og gjorde at den gikk over i pcm, men han hadde ingen teori på hvordan løse det utenom å bare kjøre optisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre altibox direkte til tv 

Og bruke arc tilbake til prosessor? 

 

Har altibox selv, men bruker mest tv appene 

Tenkte prøve altibox appen på tv og se hvordan det går. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd direktekobling, men vurderer prøve da lyden ikke er i sync med bildet, lyd først, så kommer bilde litt etterpå. Ville helst ha minst mulig ledninger opp til tv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lip sync Er en stadig tilbakevendende utfordring. 

 

Irriterende når man først har lagt merke til det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...