Gå til innhold

Endringer i Disco 4 gjennom modellevetiden


Littlep

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer kjøp av Disco 4 og lurer på hvilke endringer som ble gjort underveis i levetiden?

 

Skjønner at det var en større oppgradering i 2012 med økt effekt (245 hk til 256 hk) og ny gearkasse (8-trinns). Infotainment-systemet ble vel også oppgradert da?

 

Er det noen andre større og mindre endringer/oppgraderinger som ble gjort i modellevetiden som jeg bør vite om?

 

Noen spesielle ting jeg bør være spesielt på vakt ved kjøp av Disco 4?

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

 

Du har endringen som du nevner i 2012 hvor man gikk bort fra 2,7 liter på 190 Hk og i stedet hadde den sammen 3.0-literen med hhv 211 og 256 hk, samt at den fikk ny gearkasse, og at gearspaken forsvant til "fordel" for et hjul i midtkonsollet for gearskifte. Infotainmentsystemet fikk seg vel også en overhaling i samme slengen. Også kom det en facelift i 2014 med litt endringer på eksteriøret. Det er vel de store endringene sånn i hovedsak. :)

 

Det finnes en del tråder her på forumet som omhandler kjøp av D4. Søk og du vil finne. Generelt sett så er det solide biler med lite problemer. Hjullager foran er "forbruksvare" og varer oftest litt i overkant av 100.000 km. (Det gjør i alle fall mine med mitt kjøremønster og min kjøring).

 

Parkeringsbremsen lager ofte litt krøll. En arm på en bremsesko begynner å gå tregt, noe som etterhvert gir ganske kraftige vibrasjoner og dernest varmeutvikling der bak. Enkelt å fikse, men man frykter det verste om man ikke har opplevd det tidligere.

 

Tanken til luftfjæringen sitter litt utsatt til, og begynner ofte å ruste. Den sitter under førersetet omtrent. Sjekk tilstand på den. Heller ikke noen stor jobb å bytte, men om den er sliten så kan det enten benyttes til pruting eller at du kan få byttet den preventivt om du kjøper fra en forhandler.

 

Bakre mellomaksel er også en "slitedel". Den holder oftest et sted mellom 160.000 og 200.000 km. Sliten mellomaksel/mellomaksellager gir også vibrasjoner i bilen.

 

Utover det så skal bilen skifte gear mykt og pent. Harde gearskift kan tyde på at gearkassen trenger en flushing. Det skal ikke være vibrasjoner i bilen, og heller ikke ulyder. Test bremsene. Sjekk at de også er vibrasjonsfrie, og at bilen oppfører seg pent både med fjærlett trykk på pedalen, og med så hard bremsing at ABS nesten slår inn.

 

Sjekk bremserør bakover. Disse ligger litt gjemt til, men er utsatt for saltsprut og skitt. Gå NØYE over disse. Det er normalt sett en "body-off"-jobb å bytte disse. (Men det er fullt mulig å bytte de uten å løfte av karosseriet).

 

Stort sett er det småting. D4 er som sagt generelt sett en solid bil. Men det er en tung bil, så bremser og hjuloppheng slites. Jeg har kjørt min D4 drøyt 200.000 km, og har egentlig ikke hatt noen veldig store og dyre reparasjoner. Modeller med Hitatchi-kompressoren (som min) har ofte issues med denne, men det er overkommelig å overhale og/eller bytte disse. Kommer an på hvilke årsmodeller du sikter etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, trondshj skrev:

Du har endringen som du nevner i 2012 hvor man gikk bort fra 2,7 liter på 190 Hk og i stedet hadde den sammen 3.0-literen med hhv 211 og 256 hk, samt at den fikk ny gearkasse, og at gearspaken forsvant til "fordel" for et hjul i midtkonsollet for gearskifte. Infotainmentsystemet fikk seg vel også en overhaling i samme slengen. Også kom det en facelift i 2014 med litt endringer på eksteriøret. Det er vel de store endringene sånn i hovedsak. :)

 

 

Jeg har 2010 3.0l tdv6 med 245hk og 6trinns automat, den ble vel oppgradert til 256hk når de introduserte 8trinns automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Evo16v skrev:

 

Jeg har 2010 3.0l tdv6 med 245hk og 6trinns automat, den ble vel oppgradert til 256hk når de introduserte 8trinns automat.

 

Ja, i tillegg til 2,7 så hadde man selvsagt 3.0... Har jo en av sistnevnte på gårdsplassen, så jeg glemte jo rent å nevne det.

 

Når det er sagt, så kan det være på sin plass å være litt våken på de senere modellene, og passe på at man får en 256hk og ikke en 211 hk, dersom det er ett av kriteriene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Myhre skrev:

D4 med 2,7 er det vel solgt forsvinnende få nye av i Norge, eller tar jeg styggelig feil?

 

Det er nok ikke mange nei. Det aller meste som er solgt i Norge er HSE med største motoralternativ. Har sett noen med 3.0-literen med 211 hk, men har vel inntrykk av at det er flest 245/256 hk ute og går. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...