Gå til innhold

Engine system fault — igjen


vidar20

Anbefalte innlegg

Da var vi gang igjen.... min kjære Discovery 3 2008 får «Engine System Failure» rett etter start.

 

Hadde lignende problem for noen dager siden og da løste dette seg ved å stoppe, slå av bil i noen minutter, for så å starte og kjøre vanlig uten feil. Har til tider skjedd  en gang om dagen. I vinter hadde jeg litt problemer med starte og min blåtann batteri logger meldte om «low cranking  voltage» Tenkte da at batteri var begynt å bli dårlig. Dette problemet løste seg ved at temperaturen steg og våren kom

 

Fikk låne diagnose verktøy i dag, Hawkeye. Fikk da opp div koder « P0101 - Mass or Volume air flow circuit A range / performance  circuit voltage above threshold» Den dukket ikke opp etter sletting av koder

Denne har jeg sett før og ser den i sammenheng med at bil har blanket egr både fysisk og ved sofware?

 

I dag var P0101 borte men får den enda mer kryptiske P0000 No signal / No communication.   Det er denne som kommer med en gang bil starter og den forsvinner ikke etter stopp, vent, start metoden min. Dersom jeg sletter feil med diagnoseverktøy med motor i gang forsvinner «Engine system failure» og bil kjører normalt, til jeg starter bil igjen 

 

Mitt spm er da, har jeg en feil i motor ecu eller kan det være døende batteri som skaper trøbbel?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps har ladet for en liten uke siden.  Ctek’en stod på over natten. Merk at det har blitt en del småkjøring siden det. Blåtann batteri-dingsen har ikke meldt om noe de siste ukene. 

 

Har eid en RRS før og den var litt syk før den fikk ny dynamo. Men da var det Hdc og luftfjæring ++ som meldte fra. 

 

Håper fortsatt på at det er batteri og ikke ecu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egr blendet?

om ja, så napp ut kontaktene til disse og se om problemet ikke løser seg. To grå på hver side av motorcool Min gjorde det samme i høst. plugga ut kontakter og var ikke plaget mer. 

 

Om ikke; 

rens map/maf sensorer... tørk av smuss, se etter gugge/bytt disse - koster ca 5-8 pils. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er blendet ja. Kan nappe kabler i morgen tidlig. 

 

Hvordan er renser du/dere map/maf? Spray eller tørke ren. Sjekket «butterfly» og den lange intercooler slangen for lekkasjer i kveld og de var begge fulle av olje. Trodde dette forsvant etter blending ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er olje der så skal det vel være så - helt tørt er vel det systemet ikke. MAF nede til venstre kan bare stå - visst nok skjærs sjeldent disse feiler.  map på toppen av Y-«blokka» løsner du med 1 skue, plugger av og tørker ren. 

 

kabler napper du av. 

 

ecu har fått beskjed at egr er borte - reprogranering.  Da bør alt være honkydorry. 

 

Oljeskift greie må resettes, så dpf ikke går full om litt bare.  Aner faktisk ikke hvordan.  Trodde min var ok frem til sist helg.... 

men du har en start.  Napp kabla på EgR, få en kyndig person til å nullstille oljeskiftteller. så fremt ecu er satt opp til p ikke lese egr burde du være set for life... eller?

og ja... to pils for mye nå!:o

men tror du får samme kløn som med min nå. 

 

kan holde deg oppdatert :D

jeg tok ut butterfly da... aner ikke om det er bra eller dårlig, men forestiller meg st det er bra siden egr er blendet og butterfly struper O2 tilgangen om den forblir aktiv der egr ellers ville aktivert seg. 

 

 

Om jeg har misforstått det så si gjerne i fra       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nappet egr kabler enda men fått slettet kode og bil går som normalt. Sikkert bare til jeg napper ut nøkkel. 

 

Men knapper til cruisekontroll er døde. Resten av knapper på rattet er ok

 

Sjekket også Spesial Programs. Der dukker det opp «systems fault» i displayet

Endret av vidar20
Flere feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...