Gå til innhold

Nivåforskjell luftfjæring D3


ronnygroenhaug

Anbefalte innlegg

Har en Discovery 3 (2008) som gir feilmelding på luftfjæringa. Feilmelding i dash kommer *nesten* hver gang bilen brukes, men alltid når det regner. Når det er tørt og fint kan jeg faktisk kjøre en hel del uten feilmelding i det hele tatt.

Kan dette være nivåsensor..? Jeg vet det er umulig å fjerndiagnostisere over internett, men er det en mulighet med feil på sensor? Merket en stund etter vi overtok bilen at den står ca 2cm lavere på førersiden foran. Jeg har kun målt når bilen er i Normal høyde, men har den siste tiden fått inntrykk av at den står flatere/mer i vater når jeg hever bilen til Off-road. Gir det mening?

Føler også at bilen har en forskjellig "feeling" fra gang til gang jeg kjører. Noen ganger er den smooth og myk og fin, andre ganger føler jeg at jeg er tilbake i BMW'en med sportsfjærer.

Kan dette være tilfelle eller har jeg begynt å gå fra vettet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diagnose vil gi en pekepinn. Fullt mulig det er og en litt dårlig ledning en eller annen plass, siden det skjer når det regner, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full systemskann tatt av NAF som jeg legger ved.. Jeg tipper bilen skal returneres til selger, er i full sving med advokat og forbrukerrådet da selger har snytt oss noe voldsomt. Derfor ser jeg ikke for meg at dette er noe jeg trenger å bekymre meg for mye om, selv om jeg holder på å bli gal av alle skjulte feil som forårsaker slikt som dette med fjæringa.

Men det er alltid artig å høre andres meninger! 

systemskann.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt fortalt at en disco ofte kan gi følgefeil på andre komponenter om det er feil på en komponent og at jeg aldri måtte bli redd om det var rundt 20-30 koder lagret.

Hva er km stand på bilen?

Min D3 06mod kommer også opp med suspension fault fra tid til annen uten at jeg har sett et mønster i det og jeg vet jeg har en sliten kompressor og luftlekkasje. 

Deler til luftlekkasjen er på vei og etter det skifter jeg stempelringer i kompressor(Har pr nå kun byttet tørkemiddel)

 

Om jeg løfter min i offroad nivå får jeg melding om at kompressor er varm og at den må kjøles ned før den fortsetter, det er nok stempelringene som gjør dette tenker jeg.

 

Vil tro at om du sletter feilkodene og kjører en tur og fokuserer på den/de feilene som  kommer opp på luftfjæring vil du bli litt mindre avskrekket.

 

Har du målt batterispenning og ladespenning? Kan vist gi noen voldsomme feilkoder på disse bilene:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Andershauk mht batteri og ladespenning. Om dette ikke er i vater så kan man egentlig ikke bry seg så mye om feilmeldingene.

 

Ellers kan defekte høydesensorer gi feil av typen som blir nevnt her. Eventuelt dårlig kalibrering. Sjekk strømmen, og få deretter gjennomført en ny diagnose (om det er relevant). De feilmeldingene man da står igjen med kan være ting man skal ta en titt på. Om batteri/lading er dårlig, så vil du få en masse feil som ikke nødvendigvis er reelle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått ca 162.000. 

14.00 volt med last.

14.20 volt uten last.

Ref.verdi 900 amp

Målt kaldstart 882 amp

 

Jeg får ikke meldinger om at kompressor er varm, kun gult lys. Fikk slettet feilkodene, da svoger har et diagnoseapparat men har ikke lest av etterpå. Han er på sjøen for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp både varsel om temp(kun ved løft opp til offroad) og veldig ofte men ikke alltid gult varsellys med suspension fault i display.

Har du 4x4 display i bilen kan du se om det er et hjul som tuller når feilen kommer. Da kan ting tyde på at det er nivåsensor/kablene til den sensor på det hjulet som tuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 14.07, Andershauk skrev:

Jeg får opp både varsel om temp(kun ved løft opp til offroad) og veldig ofte men ikke alltid gult varsellys med suspension fault i display.

Har du 4x4 display i bilen kan du se om det er et hjul som tuller når feilen kommer. Da kan ting tyde på at det er nivåsensor/kablene til den sensor på det hjulet som tuller.

 

Om du får varsel om temperatur, så har du høyst sannsynlig passert "Best før"-datoen for tørkemiddelet i tørka på kompressoren. Om du handler raskt nok, så rekker du å bytte det før det blir helt til pulver som både kan skade selve kompressoren og som i verste fall kan komme seg ut i ventilgalleriene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trondshj skrev:

 

Om du får varsel om temperatur, så har du høyst sannsynlig passert "Best før"-datoen for tørkemiddelet i tørka på kompressoren. Om du handler raskt nok, så rekker du å bytte det før det blir helt til pulver som både kan skade selve kompressoren og som i verste fall kan komme seg ut i ventilgalleriene...

Har bytta tørkefilteret, husker ikke om feil kom etter det også. Har ikke provosert kompressor for jeg hører den er sliten og bruker lang tid på og heve. 

Har overhalingskitet fra x8r? liggende som skal taes etter luftlekkasjen er ok:D

 

7 timer siden, ronnygroenhaug skrev:

Jadda! I går fikk jeg Engine system fault og bilen gikk i haltemodus.. Ble ikke kvitt feilmeldingen, så nå står kjerra..

Fått lest av feilkoder på motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 16.29, Andershauk skrev:

Fått lest av feilkoder på motor?

 

Nope, svoger er til sjøs enda.. Men haltemodus, motorlampe og Fault-meldingen var borte neste dag. 

 

Kan et fullt partikkelfilter gi slike symptomer?

Endret av ronnygroenhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom til å tenke på en ting.. Og forresten, har ikke fått lest av koder enda, da ferier osv ikke har vært helt samkjørt :D men altså.. Har lest litt her på forumet at baklyktene kan skape trøbbel med feilkoder som egentlig bare er vas hvis pærer ikke er sånn og sånn, stemmer det? Jeg kjøpte nemlig bilen med Disco4-utseende baklykter. Kan dette være noe som tuller til ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er gjort, de sto montert ved kjøp. Men jeg regner med at selve lyktene er som de skal, det hadde vel vært juletrebelysning bak der hvis noe var off? 

Kom bare til å tenke på at selv om de fungerer normalt så kanskje det allikevel foregår noe i systemet som forårsaker krøll.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, jorgenht said:

Gåen bremselyspære har vært en gjenganger på engelsk forum ja, lager krøll. Med D4 lykter er det vel en motstand som bør monteres? 

Motstand må monteres, men det er kun for blinkelysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...