Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en Discovery 4 MY2011 3.0 TDV6 - 245hk som akkurat har nådd 130.000 km på telleren. Har hatt bilen i 3 år og har gjort en god del preventivt vedlikehold i min eiertid, herunder skiftet bærebruer og foringer foran, kryss på rattstamme, dynamo og batteri, samt bremserør. Har også understellsbehandlet to ganger med lanolinolje. Ønsker å beholde bilen i mange år, og tar gjerne i mot innspill fra dette fantastiske forumet til preventivt vedlikehold. På disco3.co.uk er det mange ulike punkter som en hobbymekaniker prøver å få med seg, men ikke like lett å henge med i svingene alltid. Har tenkt følgende i tillegg til normal service i år:

 

  1. Skifte olje på tranferkasse og differ
  2. Flush av girkasse samt skifte av filter
  3. Skifte bremsevæske
  4. Skifte registerreim
  5. Skifte multireim
  6. IID-tool (men synes prisen er ganske stiv)

 

Vedr. pkt 4 og 5 så er jeg usikker på hva som bør tas med i samme runde. Bør oljepumpe, løpehjul og strammer også skiftes i samme prosess? Noen skriver også om feil på "inlet manifold" også, er dette noe jeg bør vurdere å skifte?

 

Hvis det er noen som kan tipse om delenummer til pkt. 4 og 5 tas det mot med takk :-) Bruker JBM Motor i Karlstad til alt som blir for mye knot, de aksepterer egne deler og har super service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av reim til drivstoffpumpa hører også til pkt 4 og 5. Men der er det trangt, og det er mulig at man må ha spesialverktøy. Pumpa er timet, så det er vel ikke helt rett fram å bare bytte reima heller.

 

Min D4 har nå gått drøyt 230.000 km, og har orginal oljepumpe. Men løpehjul og strammer bør byttes. Ikke hørt om noen her inne som har at trøbbel med innsuget på D4.

 

IIDTool anbefales. 

 

Du kan jo fyre av gårde en mail til rimmerbros eller noen andre med VIN-nummeret til bilen, og forklare hvilke deler du trenger. De pleier å respondere ganske raskt med en smørbrødliste. :)

 

I tillegg hadde jeg slengt med et servicekit til kompressor, slik at du i det minste kan få byttet filtere og tørkemiddel på den. Etter 8 år og 130.000 km så er nok det ganske ferdig. Så får du selv bestemme om du kjører "full Monty" med nye stempelringer og pakninger, eller om du skal greie deg med filter og tørkemiddel. :)

 

https://x8r.co.uk/products/land-rover/air-suspension-repair/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi

 

Ellers så synes jeg todo-listen din så fin ut.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må ha er IIdtool eller tilsvarende . Eg ser det som et absolutt must å ha. 

 

Min 2012 med ca 160 000 på telleren har foruten bremser og slite deler fått både ny register og multireim , nye egr ventiler , oljebytte på diff og kasse, vedlikehold av epb , rustbehandling med mercasol , ditec lakk behandling ( fikk gunstig kampanje , usikker effekt ) , bytte av kompressor og ventilblokker , bytte av inntak til kompressor (pga skade) , smøring av vaier til reservehjul , nye park sensor(er) og lodding av ledning , bytte av speil pga defekte varmetråder ,  div foringer foran og bak. 

 

No står bilen uansett med havari på girkasse så oljebytte med flush er ingen garanti for at ting holder. 

Kostbart blir det også . 

 

Neste på lista hadde vært bytte av bremseskiver og klosser bak 

Bytte av bremselysbryter og oljeretur til turbo nr 2 . 

 

Btw , på biler med låsbar bakdiff anbefales hyppigere oljebytte :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Admiral von Schneider skrev:

Det første du må ha er IIdtool eller tilsvarende . Eg ser det som et absolutt must å ha. 

 

Min 2012 med ca 160 000 på telleren har foruten bremser og slite deler fått både ny register og multireim , nye egr ventiler , oljebytte på diff og kasse, vedlikehold av epb , rustbehandling med mercasol , ditec lakk behandling ( fikk gunstig kampanje , usikker effekt ) , bytte av kompressor og ventilblokker , bytte av inntak til kompressor (pga skade) , smøring av vaier til reservehjul , nye park sensor(er) og lodding av ledning , bytte av speil pga defekte varmetråder ,  div foringer foran og bak. 

 

No står bilen uansett med havari på girkasse så oljebytte med flush er ingen garanti for at ting holder. 

Kostbart blir det også . 

 

Neste på lista hadde vært bytte av bremseskiver og klosser bak 

Bytte av bremselysbryter og oljeretur til turbo nr 2 . 

 

Btw , på biler med låsbar bakdiff anbefales hyppigere oljebytte :)

 

 

 

Det gjelder ikke bare biler med låsbar diff. LR (og andre produsenter) er mildt sagt optimistiske med oppgitte intervaller, så det er absolutt ikke noe i veien med å skifte smøremidler oftere enn det produsenten anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, trondshj skrev:

Pumpa er timet

Er den? 

 

Jeg timet ikke pumpa på min 2,7 da jeg re-monterte min motor. 

Jeg har D3.

 

Edit:

Ved bytte av den bakre reima bør du også ha ny strammer. Den kommer ferdig med en splint så du kan montere den og tre på reima for så å dra ut splinten slik at den strammer. 

Endret av torke
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, torke skrev:

Er den? 

 

Jeg timet ikke pumpa på min 2,7 da jeg re-monterte min motor. 

Jeg har D3.

 

Edit:

Ved bytte av den bakre reima bør du også ha ny strammer. Den kommer ferdig med en splint så du kan montere den og tre på reima for så å dra ut splinten slik at den strammer. 

 

Det er forskjell på 2,7 og 3,0-literen. 2,7 har ikke timet pumpe, 3,0 har. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks jeg har 2,7 da^_^ den reima står nemlig på min todo liste.

Støtter oppstaking av taklukedrenering, jeg hadde lekkasje og da jeg sjekka var det mye seig guffe nedi ventilen. Jeg kutta forresten bare slangen og skjøtte på en plastslange som går rett ut.

Jeg bytta også vannpumpe når jeg først hadde registerdekselet av. Vannpumpa står ikke på registeret men jeg syntes det kan regnes som en slitedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

 

Det er forskjell på 2,7 og 3,0-literen. 2,7 har ikke timet pumpe, 3,0 har. :)

 

Ja, da så. da skjønner jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det følgende;

  • Flush girkasse
  • Skifte oljer differ og transferkasse
  • "Vanlig service"
  • Bytte reg.reim foran og bak med strammere
  • Bytte multireim med strammere
  • bytte glødeplugger
  • Skifte oljepumpe
  • Skifte vannpumpe
  • Oppstaking taklukedrenering

Har også lagt til en iidtool i budsjettet, og skal se på kompressoren til luftfjæringen nå til helgen. Fikk den morsomme erfaringen med øvre bakluke som er vanskelig å åpne også nå de siste dagene, har bestilt ny driver og kabel.

 

Har fått svar fra Advanced Factors vedr. deler, legger ut smørbrødlisten i tilfelle den kan bli til nytte for flere (delenummer vises i link).

 

Sitat

 


Takk for nyttige innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med en ekstra simring til veiv og spesialverktøy for montering av simringen.

Jeg hadde bare det spesialverktøyet som brukes for og føre den riktig på plass og jeg ødela den første simringen min når jeg skulle tre den på veiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, oeaanons skrev:

Da blir det følgende;

  • Flush girkasse
  • Skifte oljer differ og transferkasse
  • "Vanlig service"
  • Bytte reg.reim foran og bak med strammere
  • Bytte multireim med strammere
  • bytte glødeplugger
  • Skifte oljepumpe
  • Skifte vannpumpe
  • Oppstaking taklukedrenering

 

 

Synes vel glødeplugger og oljepumpe er litt unødvendig.

Glødeplugger kan knekke når du bytter de og da må du enten ha spesialverktøy for å få ut det som står igjen i toppen, eller du må ta av toppen. Uansett så er ikke glødepluggene kritisk, bilen starter selv om et par av dem er defekt, så jeg ville ikke byttet dem før de ryker.

 

Meg bekjent er det ingen problem med de oppgraderte oljepumpene som du har på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Å bytte glødeplugger før de sveller ut må være lettere enn å frese ut plugger som har satt seg er min tanke.

 

I og for seg et godt poeng, men på den annen side så er visstnok ikke glødepluggene så £€¤%"#¤ å bytte på 3-literen som på 2,7-literen. Nå er det helt sikkert mange faktorer jeg ikke har peiling på som bestemmer levetiden til glødepluggene, men jeg har fortsatt seks fungerende orginale glødeplugger etter drøyt 230.000 km. ¤banker i bordet¤ 

 

...også får det jo være måte på hvor mye man skal utføre av preventivt vedlikehold. Man kommer jo til et punkt hvor man snart kan kjøpe en ny bil i deler og skru den sammen selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 25.4.2019 den 15.05, oeaanons skrev:

Har en Discovery 4 MY2011 3.0 TDV6 - 245hk som akkurat har nådd 130.000 km på telleren. Har hatt bilen i 3 år og har gjort en god del preventivt vedlikehold i min eiertid, herunder skiftet bærebruer og foringer foran, kryss på rattstamme, dynamo og batteri, samt bremserør. Har også understellsbehandlet to ganger med lanolinolje. Ønsker å beholde bilen i mange år, og tar gjerne i mot innspill fra dette fantastiske forumet til preventivt vedlikehold. På disco3.co.uk er det mange ulike punkter som en hobbymekaniker prøver å få med seg, men ikke like lett å henge med i svingene alltid. Har tenkt følgende i tillegg til normal service i år:

 

  1. Skifte olje på tranferkasse og differ
  2. Flush av girkasse samt skifte av filter
  3. Skifte bremsevæske
  4. Skifte registerreim
  5. Skifte multireim
  6. IID-tool (men synes prisen er ganske stiv)

 

Vedr. pkt 4 og 5 så er jeg usikker på hva som bør tas med i samme runde. Bør oljepumpe, løpehjul og strammer også skiftes i samme prosess? Noen skriver også om feil på "inlet manifold" også, er dette noe jeg bør vurdere å skifte?

 

Hvis det er noen som kan tipse om delenummer til pkt. 4 og 5 tas det mot med takk :-) Bruker JBM Motor i Karlstad til alt som blir for mye knot, de aksepterer egne deler og har super service.

Hei, da har du hatt god flaks som har noe positivt å si om JBM Motor i Karlstad! Leverte bilen i anledning en oljelekkasje i forkant av motoren. Lang historie kort, 3 ganger og tilsammen 9 uker var bilen der. Og fortsatt er ikke bilen iorden! Han er en lystløgner og helt uten yrkesstolthet! Svarer ikke på telefon, får andre til å svare og si at han er ute, mens jeg står og ser på han. En katastrofe er det rette navnet på butikken til Johan, og han med!!!

 

tenk dere nøye om før dere setter bilen på dette verkstedet. Bilen har og falt av bukken, stigtrinn på ene siden er bøyd, men går av henglsene når jeg spør hva som har skjedd. Øvrige deler er og ødelagt og sammenmonteringen er en skandale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ca et halvt år at jeg skrev denne posten (for 2,5 år) siden prøvde jeg å få kontakt med JBM Motor for å bistå med punktene som var omtalt. Det var lettere sagt enn gjort, de hadde byttet til nye lokaler og fulgte ikke opp. Virket som det hadde vært noen endringer på personalsiden også, for han jeg tidligere hadde snakket med (som jeg var så fornøyd) jobbet ikke der lengre. Til tross for gjentatte purringer og endte opp lokalt i Norge i stedet, da jeg fikk en dårlig magefølelse med hele opplegget. Trist å lese at det har endret seg sånn, men bra at dette kommer opp her i forumet så ikke flere må gjøre samme erfaring. Har i ettertid brukt Technoclassic på Lier som jeg kun har positive erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...