Gå til innhold

TD5 starter men stopper etter 3 sekunder


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette gjelder en 2004 TD5 LR130

 

Skiftet dieselfilterholder og connectorer til slangene for kort tid siden. En uke senere fikk jeg problemer.

Bilen startet, gikk i ca 3 sekunder for deretter å stoppe.

Kjørte lufteprosess samt strammet connectorene et lite knepp i håp om at den hadde trukket falsk luft og ikke fikk diesel.

Dette hadde tilsynelatende en positiv virkning der og da men problemet dukket opp igjen.

 

I desperasjon kjørte jeg starteren til bilen ikke orket motstå lenger og startet. Masse røyk men bilen går som ei klokka. Ingen tegn til fusk.

Dette skjer kun når bilen er "kald" i den grad man kan kalle tropetemperatuer her nå for "kald".

 

Jeg har ingen ulyd i pumpa men den stopper tilsynelatende å gå når bilen slukner. Vrir man om nøkkelen til av og deretter på - hører man summingen fra pumpa.

Når jeg da igjen forsøker å starte kan jeg dra starteren i 30 sekunder eller mer før den starter. Hosting og harking, stor røyksky og deretter går den som ei klokke.

 

Jeg har ikke surklelydene fra pumpa som slik jeg fikk da injektorforingene måtte skiftes for 2-3 år siden og bilen stanser ikke når den først har kommet over de første 3 sekundene med drift. Da injektorforingene måtte skiftes stanset også bilen i hytt og gevær.

Jeg har ikke utslag på noen av instrumentene i dashbordet slik man får ved dårlig kontakt/jording til dieselpumpa. Releet og rele-festet til dieselpumpa har jeg skiftet fordi dette sviktet tidligere.

 

Ut over alle selvfølgeligheter som at jeg ikke har aircondition etc melder Nanocommen noe om "Tachometer Open Load" som jeg ikke husker fra tidligere. Tror ikke jeg har Tachometer, har i hvertfall ikke en viser inne i bilen. Hvis noen vet hva jeg skal se etter på nanocommen tar jeg gjerne imot tips, jeg er ikke godt kjent med den.

 

Jeg forstår hvorfor bilen stanser hvis pumpa slutter å gå men hvorfor er den så tung å starte når den tydeligvis får diesel siden den etterlater en gigantisk røyksky? 

 

 

Dag

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Connectorer til slangene, er det hurtigkoplinger på dieselrørene?

 

I tilfelle, hvor?

 

Har du byttet plass på to slanger?

Ja, har connetorer på disse slangene. Connectorene sitter skrudd inn i dieselfilterhuset, slangene har hurtigkobling inn på connectorene.

Var veldig nøye på å ikke gjøre feil og markerte dem før jeg gjennomførte operasjonen.

 

Det er fire connectorer.

En med tilbakeslagsventil, en med en slags gummi og to uten noe som helst.

Men.......Connectoren med tilbakeslagsventil stod plassert på pumpesiden av filteret og på plassen nærmest hjulet. Dette er retur til tank.

 

2:14 ut i denne filmsnutten "https://www.youtube.com/watch?v=BENlNexvSL8" er denne plassert på samme side men på tilførselsslangen fra tank mot filter.

Jeg er hellig overbevist om at denne er satt tilbake i rett posisjon men nå blir jeg jaggu usikker (kontrollerte både gammelt og nytt). Det er jo mer logikk i at den skal hindre diesel på vei fra pumpe i å renne tilbake i tanken enn at den skal hindre diesel som vitterlig SKAl tilbake i tanken å komme frem.

 

Gikk ut i natta og byttet over connector med tilbakeslagsventil slik at den står slik det er vist i video og på tegninger. Kjørte deretter lufting (5xpedaltrykk) og pumpa uler infernalsk, noe den ikke blir ferdig med.

 

Byttet deretter tilbake og plasserte tilbakeslag på retur mot tank . Kjørte lufting og pumpa stilnet slik den skal være.

Jeg har ikke byttet på slangene da jeg skiftet pumpehus. Det kan jeg se av at den innerste slangen er stripset fast slik at den ikke kan nå bort til feil connector.

Mulig forrige eier har gjort noe rart her.

Får vippe skiten av og se hvilken som leverer diesel i morra....

Hvis slange på feil sted, skulle da bilen gått i det hele tatt ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde mye rart her - og gikk faktisk den og. (problemene jeg hadde viste seg å være relatert til et sprekt dieselrør, som ga luft).

 

Dette var også en TD5 130 - og mitt problem viste seg å være ta en skjøt på dieselrøret som går forbi filterhuset hadde rustet, ekspandert og sprukket slangen. Vanskelig å se da det er en beskyttelseshylse rundt. Men da hadde jeg andre symptomer enn deg, bilen stanset etter noe tids kjøring.

 

Etter endel research endte jeg opp med at det riktige oppsettet er det jeg har tatt bilde av under. Bilen har gått uten dieselrelatert krøll siden i hvertfall.

 


2016-01-30 10.17.28.jpg

2016-01-29 21.51.36.jpg

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Ja, hvis dette er korrekt oppsett har noen vært inne og skrudd før meg.

Dette betyr jo at også videoen  "https://www.youtube.com/watch?v=BENlNexvSL8"  viser feil plassering.

 

Jeg finner lite på nett som viser korrekt oppsett og ingen som viser connectoren med gummihette.

 

Hvis jeg kombinerer informasjon fra flere tegninger synes det som at oppsettet ditt er korrekt.

 

Takk for innspill, jeg tester dette.

Dag 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...