Gå til innhold

D3 Feilmeldinger etter bytte av bærebruer


knikeren

Anbefalte innlegg

Etter bytte av bærebruene foran så plinger det i alt som er, får opp oransje lampe på antispinn, luftfjærer, osv den senker seg med en gang. Rattvinkelenber en kvart vinkel ute av stilling også. 

Så spm er om dette kommer av att firhjulskontrollen er helt på jordet? Jeg må bare klare å få humpet meg ut til verkstedet som skal ta ny firhjulskontroll på torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at styresensor ikke er på avveie for da får du fort motorlamper og redusert ytelse... vet ikke om det er vanlig at dette skjer etter bytte av bærebruer men høres ut som en sensor som ikke henger med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet bruer og prøvd å få det noenlunde likt så jeg kunne komme meg på 4-hjuls kontroll. Bilen var helt fin uten feilmeldinger til jeg passerte 50 km/t, og juletreet begynte. Jeg nevnte det for mekanikeren, og han antok også at det hadde noe med abs sensor fordi ett hjul var litt for mye ute av stilling. Men det var borte etter 4-hjuls kontrollen, og har ikke kommet tilbake.

 

Verkstedet her oppe knoter ikke med luftfjæringen når de utfører 4-hjuls kontroll. De lar bare bilen gå på tomgang så fjæringen holder seg der den skal være under justeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var det jo noe kjent med Kenneth! Sliter litt med å skille alt fra hverandre men er ganske sikker på at du må kalibrere, både høyde på fjærene og rattvinkelsensor. Det måtte ihvertfall jeg. 

 

I tillegg viste det seg jo at det var delvis brudd på en kabel til en høydesensor bak på den ene siden hos meg. Det vet vi jo er årsak til mye gøy. Sikker på at du ikke har vært borti en ledning med vinkelsliperen... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fogga skrev:

Jeg hadde byttet bruer og prøvd å få det noenlunde likt så jeg kunne komme meg på 4-hjuls kontroll. Bilen var helt fin uten feilmeldinger til jeg passerte 50 km/t, og juletreet begynte. Jeg nevnte det for mekanikeren, og han antok også at det hadde noe med abs sensor fordi ett hjul var litt for mye ute av stilling. Men det var borte etter 4-hjuls kontrollen, og har ikke kommet tilbake.

 

Verkstedet her oppe knoter ikke med luftfjæringen når de utfører 4-hjuls kontroll. De lar bare bilen gå på tomgang så fjæringen holder seg der den skal være under justeringen.

Det er dette jeg også tenker att er feilen, tenkte å høre med folket om lignende hendelser. Jeg napper ut sikring 26 og homper til verkstedet :) firhjulskontrollen er det ingen andre en merkeverkstedet som får lov å røre på min bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kulien skrev:

Hmm, dette var det jo noe kjent med Kenneth! Sliter litt med å skille alt fra hverandre men er ganske sikker på at du må kalibrere, både høyde på fjærene og rattvinkelsensor. Det måtte ihvertfall jeg. 

 

I tillegg viste det seg jo at det var delvis brudd på en kabel til en høydesensor bak på den ene siden hos meg. Det vet vi jo er årsak til mye gøy. Sikker på at du ikke har vært borti en ledning med vinkelsliperen... :o

Veldig sikker på att jeg ikke har vært borti med vinkelslipern. Brukte kun bajonett og det var bare på de nedre som måtte kuttes :) tar å kalibrer den i morgen når sommer dekkene er på. Blir nok å heve den 2-3cm i tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, knikeren skrev:

Veldig sikker på att jeg ikke har vært borti med vinkelslipern. Brukte kun bajonett og det var bare på de nedre som måtte kuttes :) tar å kalibrer den i morgen når sommer dekkene er på. Blir nok å heve den 2-3cm i tillegg 

 

Nja, tror du skal vente med heving til du er kvitt problemene med juletrelys i dashbordet ;).

 

Tilbake til normalsituasjon først, så begynne på moroa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kulien skrev:

 

Nja, tror du skal vente med heving til du er kvitt problemene med juletrelys i dashbordet ;).

 

Tilbake til normalsituasjon først, så begynne på moroa! 

Men da blir det ikke heving :(når firhjulskontrollen er tatt så tuller ikke jeg med høyden etterpå og sliter i stykker disse sommer dekkene også :( ville bare hatt den litt høyer, men kan ikke koste på den to firhjulskontroller i år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ser den. Det blir fort dyrt. Er bare redd at om du hever og ikke får vekk feilmeldinger så er du like langt. Kan hende du må prøve å heve med en gang da. Men jeg ville brukt litt tid med kalibrering osv først og sett om du får vekk feilmeldingene før du sender til firehjulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kulien skrev:

Hm, ser den. Det blir fort dyrt. Er bare redd at om du hever og ikke får vekk feilmeldinger så er du like langt. Kan hende du må prøve å heve med en gang da. Men jeg ville brukt litt tid med kalibrering osv først og sett om du får vekk feilmeldingene før du sender til firehjulskontroll.

Om jeg må kalibrere igjen etter firhjulskontrollen for evt kabelbrudd, eller sensor feil. Så burde vel det la seg gjøre ved å skrive ned høydene på foran og bak på forhånd. 

Bilen kan også senkes og heves uten feilmelding når den står stille og ikke noe trøbbel med dette før jeg begynte. Nå er det jo bare satt fort på plass sånn att jeg kan få kjørt den ut å få tatt firhjulskontrollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Skal du justere høyden gjør du dette før hjulstillingskontroll. Så kalibrerer du rattvinkelsensor til slutt.

 

Nå skjønner ikke bilen hva som skjer, siden alle hjul har lik hastighet og rattet står skeivt, noe sånn som 2+2=3. Og da går den i feilmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, engebo skrev:

Du hadde bærebruene i rett høyde når du dro til boltene (senter nav til hjulbue = 47,6 cm foran og 48,5 bak)?

Det hadde jeg, satte den ned på dekkene sånn att den fikk riktig vekt å høyde. Dette skal jo heldigvis de løsne å justere på selv :)

Bakre har jeg tatt for ett par år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta alt hele veien rundt nylig. 

Inkludert begge ende ledd. 

Ingen feil eller andre utfordringer. Selv om ratt var noen grader ute. 

 

4 hjuls kontroll gikk som det skulle. 

De eg bruker, lar bare en dør være åpen. Så tuller ikke bilen mere m det. 

 

Måtte også bytte kabel på ene sensor. Stive gamle ledninger. Knakk rett av. 

 

Selv jekket eg bare opp armene og fikk rett avstand til hjulbue før tilstramning. 

 

Bære bruer sier du, skulle ikke hatt armer da?  Mulig feil kilde... Hm :P:D

 

Neida, kjedelig at slikt skjer. Håper det blir ordnings på det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta forran på min i høst, og fikk samme problemer, sannysnligvis pga rattet sto skjevt. Jeg stillte den opp på flatt underlag, fikk en kamerat til å sitte inni bilen og holde rattet bent, mens eg justerte på styrestagene til hjulene forran sto ca på linje med bakhjula. Tok en prøvetur, og da stod rattet ca beint, fikk heller ingen feilmeldinger. Tror ikke du trenger noe kalibrering, hvertfall slapp jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, er litt usikker her, men jeg tror det finnes en egen 4hjulskontrol modus bilen skal in

via diagnose før hjulstillingskontrol. Men kan være det er kun de nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, qcnr skrev:

Hmmmm, er litt usikker her, men jeg tror det finnes en egen 4hjulskontrol modus bilen skal in

via diagnose før hjulstillingskontrol. Men kan være det er kun de nyere.

Du har helt rett, de låser den på luftfjærene :) det er ikke alle verkstedene som er klar over dette og det kan koste deg dyrt hvis ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...