Gå til innhold

Bladfjærer serie 1


ian928

Anbefalte innlegg

Daisy er stiv bak. Det er vel ikke annet å vente, så gammel som hun er... Jeg ser fjærene er svært rustet, så de må ihvertfall tas fra hverandre, slipes og smøres. Men skal denne lette bilen virkelig ha så mange blader? Er fristet til å kjøpe nye fjærer, noen anbefalinger?

A255FFD9-149F-4F56-84A9-83B6EB7A47EB.jpeg

1F0A5033-ACED-4B07-BDEC-18FD955F37D2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er nok modne for utskifting! Men av nysgjerrighet, jeg teller 12 fjærer. Jeg har googlet men finner ikke noen seriebiler med 12 fjærer.

 

Daisy gikk som e-verksbil når hun var ny, kan det ha blitt montert kraftigere fjærer bak i den forbindelse?

 

Og til slutt, hva anbefales av fjærer? Foran er de nok ikke så slitne tror jeg, men jeg hadde ikke hatt noe imot litt mykere fjæring her også. Og kanskje bitte litt høyere? Ser det selges såkalte parabolfjærer som er mykere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i parabolfjærer.

Men med mykere fjærer vil du merke slitte dempere og slarkete styring bedre.

 

Vil nok tro at fjærene en gang i tiden ble banket opp og flere blad lagt til.

Ikke en uvanlig modding i tidligere tider for å kunne laste mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med styring og dempere. Styring ble tatt for svært få km siden (men en del år), dempere har jeg ikke peiling på, de burde nok byttes for sikkerhets skyld.

 

Jeg bruker å handle hos Rimmers, noen erfaringer med Parabolfjærene deres (står at det er Britpart)? Ser det følger med bøyler, er det noe annet jeg må regne med å bytte? Regner med at alt av bolter bør byttes.

 

Ser også på Rimmers at de samme fjærene er ført opp for S1, S2 og S3, er dette riktig?

 

Ian

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

I dag var vi under Daisy igjen og så på de stakkars rustne fjærene hennes. Sist gang jeg tok opp dette så strandet jeg egentlig på hvilke fjærer jeg skulle kjøpe. Se på vedlagt link, det er ett sett der for tidlige serie 1, og ett sett for serie 2/3. Sånn er det stort sett på alle nettsider.

 

Kan vi bruke noen av disse fjærene?

 

Ian

 

https://sandersonleafsprings.co.uk/shop/?filter_make=land-rover&filter_model=

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillet mellom bladfjærer kom i -54 om jeg husker rett.

Altså smale fjærer t.o.m. -53 og bredere f.o.m. -54 g frem til spiralfjærene kom.

Men noen litt mindre voksne som husker sikkert kommer nok snart på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lafterolf skrev:

Bytt dempere også, dine gamle blir for korte.

Hei, vi hadde tenkt å bytte dempere også uansett, hvis vi må ha lengre så tenker jeg det er best å kjøpe det i et kit. Hva med disse som er komplette med dempere? De bakfjærene ser merkelige ut men det får jeg heller leve med.

 

https://www.paddockspares.com/parabolic-spring-kit-front-swb-lwb.html

https://www.paddockspares.com/parabolic-spring-kit-rear-swb.html

 

Helst kunne jeg tenkt meg komplett kit med alt, nærmeste jeg finner er Heystee men det ser ut som det ikke har vært aktivitet der på lenge.

http://www.heystee-automotive.com/parts/springs/71510-01.htm

 

Ian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lafterolf skrev:

Den tredje bladføra aktiveres om bilen har tung last skal hindre at bilen slår helt sammen. Tviler på at du vil oppleve det på en lett serie1.  Dvs den er ikke aktiv under normal kjøring.

 

.... skulle man derimot rygge på ei rot .....

 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget en lang bestillingsliste til Paddock:

  • Fjærer, støtdempere og U-bolter
  • Poly foringer i ramme
  • Bolter til fjærer og foringer i ramme
  • Øvre bolter til støtdempere
  • Check straps
  • Bumpstops

Finner ikke bolter til check straps og bump stops? Regner med det meste er rustet i filler. 

 

Noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utslitte foringer i ramma kan du like godt bruke dem. De gjør samme nytten som polyforinger.

 

Med andre ord. Bruk gummiforinger. Og grunnen er:

Seriebilakslinger har ikke panhardstag som holder akslingen på plass fra å vandre sideveis. Det er foringenes oppgave å hindre dette, og jo mykere foringene er jo mer vil akslingene gå sideveis, og du må ratte tilsvarende for å holde bilen på stø kurs.  Siden de nye fjørene blir høyere øker momentet på foringene tilsvarende. 

 

Det finnes polyforinger som fungerer, men da må de være støpt. Er det typen der du har løs metallforing vil det bli hulrom bak den når påkjenning på foringen kommer. Altså ingen ting som holder igjen. 

 

På bladfjørbil uten panhardstag må det brukes støpte gummiforinger. Selv byttet jeg på bladfjørene også, for de kommer med plastforinger. 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du utslitte foringer i ramma kan du like godt bruke dem. De gjør samme nytten som polyforinger.

 

Med andre ord. Bruk gummiforinger. Og grunnen er:

Seriebilakslinger har ikke panhardstag som holder akslingen på plass fra å vandre sideveis. Det er foringenes oppgave å hindre dette, og jo mykere foringene er jo mer vil akslingene gå sideveis, og du må ratte tilsvarende for å holde bilen på stø kurs.  Siden de nye fjørene blir høyere øker momentet på foringene tilsvarende. 

 

Det finnes polyforinger som fungerer, men da må de være støpt. Er det typen der du har løs metallforing vil det bli hulrom bak den når påkjenning på foringen kommer. Altså ingen ting som holder igjen. 

 

På bladfjørbil uten panhardstag må det brukes støpte gummiforinger. Selv byttet jeg på bladfjørene også, for de kommer med plastforinger. 

Her kommer det gode poenger hele tiden, takk for at du øser av din kunnskap!


Jeg bytter da til gummiforinger i ramme. Jeg ser du skriver at det bør byttes på fjærene også, bestiller 8 ekstra (forstår fra nett at foring 548205 passer i ramme bak og i alle fjærer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne litt sent. Jeg har ikke vært fornøyd med slike fjærer.

Henger seg fast i ting,bøyer da hovedfjæra og man får veldig skjev bakstilling.

Etterhvert ble de aktive fjærene slappe og bakakselen vred seg mer og mer ved belastning.

Ikke mer på mine biler som har endel terreng å hygge seg i.

Gatekjørsel i bryllup,17.mai,o.l. holder de sikkert greit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har nylig byttet til parabol-fjærer på min serie 2a 88. Kjøpte sett til foran og bak med fjærer, justerings-kiler, lenger dempere og u-bolter hos Landrover Butikken. Akseptabel pris, men de har ikke klart å levere muttere som passer til u-bolter så jeg har brukt de gamle u-bolter og muttere.  I tillegg måtte jeg dreie nye senter-bolter da styre-tappen ble for kort når jeg brukte medfølgende justerings-kile mellom fjærer og aksel.

I tillegg har jeg byttet alle gummi-foringer, og her ble det en ekstra jobb! Det viste seg at engelskmannen hadde fusket når de monterte foringer i galvanisert ramme. De hadde dreid av på foringer i stedet for å fjerne sink i hullene! Så jobben min ble å brosje ut av hullene. Sørget for at det ble 0,05 mm press, og da gikk det greit å skru inn nye foringer. Men jeg måtte først lage hylser til jobben for både demontering og montering.

Er bra fornøyd. Bilen, om man får kalle det bil, fikk bedre kjøreegenskaper. Mykere fjæring og slipper å gjete styringen hele tiden. Men også nye dekk forbedret styringen kraftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...