Gå til innhold

DPF


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Batteripoler av, og kortslutte mellom klemmene- såkalt hard reset? Om du ikke har diagnoseapparat da. 

Er det så mye å gjøre med full dpf, foruten å kjøre hardere og lengre enn vanlig? 

Kanskje ha på sånn guffe som senker forbrenningstemperaturen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt risikosport om dagen @SiggenRRC? Han som underkjente fruens menneskelige Touran pga motorlampe og dpf kode var overbevist om at jeg hadde fjernet innholdet og sveiset det igjen. Han var faktisk skråsikker. 

Var bare trøblete og rense det denne gangen, derfor kom motorlampe på dårlig tidspunkt. 

Har etterpå, som noen her nevnte i en annen tråd kjørt på med en DPF rens fra gubbdagis, og den har faktisk gjort susen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jorgenht skrev:

Batteripoler av, og kortslutte mellom klemmene- såkalt hard reset? Om du ikke har diagnoseapparat da. 

Er det så mye å gjøre med full dpf, foruten å kjøre hardere og lengre enn vanlig? 

Kanskje ha på sånn guffe som senker forbrenningstemperaturen.. 

Vurderte et øyeblikk å ta en hard reset. Blei hotell i østersund ikveld- så hører jeg hva verksted sier i morgen. Vil de gjøre nada, så kjører vi hard reset og druser sørover så langt det går. 

 

Man kan fjerne den greia der? på skikkelig vis? uten motolampe og vedvarende koder?

Takk for responsen. Godt å ha et forum å spørrecool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jorgenht DPF kan man deaktivere i IID-Tool, dermed vil det aldri dukke oppe feilmeldinger og lignende på en evt. EU :) 

Når det er sagt kjenner jeg ikke de nye reglene for EU alt for godt enda, men det er jo begrenset med tid inspektør har. Gitt at sveisen er fin, så de ikke kan se at den er "tuklet" med så bør dette gå fint - det er uansett en måte for @Glue for å slippe å ha flere dager i Østersund! 

Operasjonen med å fjerne DPF er gjort på noen få timer, og man slipper å vente på deler osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

@jorgenht DPF kan man deaktivere i IID-Tool, dermed vil det aldri dukke oppe feilmeldinger og lignende på en evt. EU :) 

Når det er sagt kjenner jeg ikke de nye reglene for EU alt for godt enda, men det er jo begrenset med tid inspektør har. Gitt at sveisen er fin, så de ikke kan se at den er "tuklet" med så bør dette gå fint - det er uansett en måte for @Glue for å slippe å ha flere dager i Østersund! 

Operasjonen med å fjerne DPF er gjort på noen få timer, og man slipper å vente på deler osv. 

 

 

Får se hva Citybil her i bygda kommer frem til. Virker som om de hadde god peiling på Land rovere og annet jordbruksredskapcool Land rover, traktorer, klippere og freser ser ut til å være det dem bruker tiden sin på. Rar kombo... Spent på denne da jeg har lest for mye på nett nå om turboras, egr og annet ræl

EGR er for så vidt fjerna, fikk bare angst nå for at jeg ikke har fått det sammen riktig etter jeg fjerna butterflysaken. Og at det har rasa faenskapet.... Blek men fattet

atter en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt kan komme av at EGR er fjernet, men ikke DPF. 

EGR er nødvendig for at DPF skal kunne rense seg. 

Selv om programvare er oppdatert vil DPF gå tett over tid, og kan lage trøbbel slik du opplever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret må vel bli ja, eller du kan montere fungerende EGR for å få systemet opp å gå igjen. Men alt kommer an på hva som er gjort med programvare. 

 

Men uansett bør du begynne med feilkoder

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, YMK skrev:

Svaret må vel bli ja, eller du kan montere fungerende EGR for å få systemet opp å gå igjen. Men alt kommer an på hva som er gjort med programvare. 

 

Men uansett bør du begynne med feilkoder

EGR er programmert vekk....

 

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Igjen; her kan man skru ut DPF, kappe den på langs, fjerne innmaten, sveise sammen, montere inn i bilen. Dette er å foretrekke uansett - og bilen vil gå langt bedre  :) 

 

Det får jeg nok ikke et verksted til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Når var det du fjernet EGR da? En uke siden? En måned siden? Fem år siden?

 

 

I august 2018. 9 måneder er litt kort. 

 

1 time siden, SiggenRRC skrev:

@Glue det ordner man i Lommedalen cool

Et gaardsprosjekt med andre ordcool Hva skjer på EU? merkes ikke det på avgassmåling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 9 måneder er litt kort.

 

Vet ikke hvordan det er på PKK nå, men tidligere så målte man i alle fall ikke partikkelutslipp. Men det har jo blitt en del endringer på PKK.

 

Men er virkelig EGR så trøblete? Jeg mener - på min D4 som nå har passert 230.000, så er det fortsatt orginal EGR (banker i bordet). Men 3-literen har kanskje ikke de problemene med EGR som 2,7-literen har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde revurdere EGR greia og få de på plass igjen. Lettere å bytte de og billigere enn å styre med nytt DPF med ujevne mellomrom. Veit ikke om dette er en generell plage på 2.7 literen uten EGR. 

 

Bilen står på eidsvoll, så nå leiteaksjon det etter et verksted på østsiden av oslo som kan få den på veien igjen:D Så får man se.  

 

Ny DPF blei visst dyrt om det må byttes helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjenner noen med bilhenger så ville jeg anbefale Techno Classic på Liertoppen. Det er jo ikke så langt fra Drammen heller. :)

 

Vil tippe at de både kan hive inn EGR og reprogrammere bilen tilbake til orginal stand. 

 

Edit: Mht varighet på EGR så skal det nevnes at bilen min som oftest går tosifret antall mil om gangen, så det kan jo selvsagt også ha noe å si, men det har jo ikke vært veldig mange poster som omhandler EGR og D4 her inne. Enn så lenge i alle fall. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...