Gå til innhold

Luftfjæring


Nils T

Anbefalte innlegg

Konas Discovery 3 2007 (gått 228000) har utviklet et problem som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Stå bilen mer enn 24 timer så synker den stort sett helt ned på fjæringen. Den synker helt beint, ingen feilmeldinger på fjæringen og løfter seg igjen ved oppstart. Kompressoren går ikke unormalt mye, maks et par minutter ved oppstart og står helt normalt. Klarer ikke å tenke meg frem til hva som er årsaken, så jeg vil være taknemmelig dersom noen andre har innspill.

 

Mvh

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at selv med tenning av og låst bil vil den hele tiden senke den akslingen som ikke lekker for at bilen skal være bein/vater.

Dette unngås ved og la en dør stå åpen over natten, da vil du se akkurat hvilken krets/belg som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Andershauk skrev:

Jeg fikk høre at selv med tenning av og låst bil vil den hele tiden senke den akslingen som ikke lekker for at bilen skal være bein/vater.

Dette unngås ved og la en dør stå åpen over natten, da vil du se akkurat hvilken krets/belg som lekker.

 

Riktig! 

Og som et alternativ til å la døra stå åpen så tar du ut sikring 26 i motorrommet. Da kobler du ut luftfjæringen og da vil den synke ned der problemet ligger. 

 

Hvis den synker ned på begge hjulene på en aksling er det sannsynligvis på fordelingsventilen til den akslingen. Foran sitter den foran høyre forhjul gjemt bak (eller altså foran) innerskjermen. 

 

Lykke til med feilsøking og søk og du skal finne. Dette har vi drevet mye med her inne... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svarene. Skal prøve å ta ut sikringen. Går ut fra at den er i sikringsboksen i motorrommet. Jeg har iøvrigt vurdert å bygge om til spiralfjærer, men er usikker på om det kan godkjennes med xenonlys. Noen som vet?

 

Mvh

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils T skrev:

Takker så mye for svarene. Skal prøve å ta ut sikringen. Går ut fra at den er i sikringsboksen i motorrommet. Jeg har iøvrigt vurdert å bygge om til spiralfjærer, men er usikker på om det kan godkjennes med xenonlys. Noen som vet?

 

Mvh

Nils T

Sikringen sitter i sikringsboksen ved siden av batteriet. 

Ved å bygge den om til spiralfjærer så fjerner du hele sjelen og ryggraden til discovery 3. 

Det er ikke så store problemer med å ha luftfjærer som folk skal ha det til. 

Byttet begge belgene bak på min for snart 4 år siden pga ett knekt stabilisatorstag klarte å punktere den ene belgen, 2 ledningsbrudd og 1 sensor på 125 000km i mitt eie. Å bygge om til spuralfjærer vil koste mer en å bytte evt det som kanskje er ødelagt. 

Si ifra om hvor den synker ned hen iløpet av natta :)

https://www.advancedfactors.co.uk/steering--suspension-12-c.asp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har nå stått i 2 døgn uten sikring og har senket seg som vanlig, kanskje en smule mindre. Den står beint uten å være lavere på en av akslingene eller hjørne. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger. Føler at jeg famler i blinde. Noen innspill?

 

Mvh

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen hever seg som normalt, og kompressoren ikke går unormalt mye, så ville jeg ikke tatt meg bryet med å legge all verdens ned i feilsøking.

 

Skulle nesten tro at du hadde belger som lekker veldig jevnt. Er belger og støtdempere gamle, så er det kanskje på tide å bytte de uansett, og da vil i alle fall _den_ feilkilden bli eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nils T skrev:

Bilen har nå stått i 2 døgn uten sikring og har senket seg som vanlig, kanskje en smule mindre. Den står beint uten å være lavere på en av akslingene eller hjørne. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger. Føler at jeg famler i blinde. Noen innspill?

 

Mvh

Nils T

Jeg ble fortalt av et verksted at om bilen seig jevnt ned fremme og bak hadde han erfaring med at det var lekkasje fra lufttank.

Og den pleier jo ikke se veldig bra ut på d3/d4 etter noen år/tusen km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jorgenht skrev:

Kan det ikke være verdt å renovere ventilblokkene? Hjalp hos meg. Et sett med riktige O-ringer koster ingenting på Ebay. En god formiddag så er alle 3 renovert. 

Har du link til de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fant du noe mer ut av dette?

Jeg har et beslektet problem... Etter skifte til sommer dekk og tilhørende oppjekking har luftfjæringen "gått bananas". Etter litt forumlesning, bl.a denne tråden satte jeg den i offroad høyde, tok sikringen og lot den stå over natta. Jeg "håpte" på indikasjon på ventilblokk foran, men nedsynkingen gir meg ikke noe veldig godt inntrykk av hva problemet kan være. 

Vestre foran synker mest, ca 10 cm, Høyre foran ca 4cm, venstre bak ca 6cm og høyre bak ca 1cm. Før dekkskift (jekking) hadde jeg ikke noe problem med nedsynking..

 

Noen ideer på hva dette kan være? Programvare? Plutselig fått lekkasje i venstre belg foran? Begge/ alle ventilblokker? reservoir?

 

Når bilen startes opp går den raskt til riktig høyde, uansett "mode". Ingen feilmeldinger..

 

Hjælp

 

2006 RRS 2,7Tdv6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jorgenht skrev:

Takker, sjekker ut. 

Kan være greit å ha liggende 

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppjekking frå offroadhøgde til "fully extended" kan trigge en allerede begynnende lekasje skal en tru dei som har opplevd dette . 

 

Du kan sjekke høydesensorene ved å kjøre opp på en fortauskant e.l med et og et hjul .

 

Min bil datt foran over natta , og litt meir på eine sida. Det viste seg å være ventilblokk foran som hadde fått det berykta kvite støvet i seg .  Her betyr det både overhaling av blokker og bytte /overhaling av kompressor . Aller helst reingjering av ventilblokker også . 

Sjansen er stor for at drt blir værre so like greit å finne ut av det. 

 

Spray med zalo er første bud for å utelukke helt lekasje på luftslanger og belger . Her må du nok av med innerskjermer m.m for å komme til men det er heldigvis fort gjort . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen, takker for tips lenger opp her. Fikk ikke noe utslag ved zalo sjekken. Var allikevel nesten overbevist om at demperen foran på venstre side hadde en lekkasje da den sank både med og uten fjerning av sikring. Høydesensorene foran, hs begynte å gi en feilmld i GAP, og byttet derfor begge sider foran. Det hadde ikke noe å bety for nedsenkning over natta, fortsatt mest på vs foran, men 4WD skjermen i displayet viste bedre alignment etter bytte av sensorene. Hadde noen symptomer på småjusteringer av level, særlig ved parkert bil på tomgang, som ble borte etter sensorbytte.

 

Selv om jeg hadde en ide om at ventilblokka foran ikke var issuet, siden vs foran sank mye, hs nesten ingenting, plukka jeg ut ventilblokka foran. Det var en grei jobb. Litt kål å komme til i skjermbue hs foran, men skrudde ut to skruer på undersiden, foran på innerskjermen, to skruer på innsiden fremre del og tok ut en av disse pluggene som sitter der. Ved å lirke litt på "senterplastbolten" i pluggen, får man tak med en avbiter el.l og kan trekke ut senter slik at den kan gjenbrukes. Brettet innerskjermen tilbake for å tilgang til ventilblokka.

 

Med bilen på bukker, ble den nedre voss koblingen løsnet forsiktig, og luft sluppet ut fra belgene foran. Trodde jeg. Fortsatt luft i systemet da de andre voss connectorne ble løsnet. Blokka ble delt og pakninger byttet. Det var ikke noe hvitt støv inne der, men endel sort møkk i ventilhuset, mulig bittesmå gummipartikler fra innsiden av belgene? (Trodde belgene var 6 år gamle, ihht selger, men det var stemplet 2006 på de...) 

 

Alt ble plukket fra hverandre og rengjort. Brukte silikonspray på alle pakninger/ pakningsflater etter rengjøring og før sammenstilling. Pakningssettet jeg kjøpte på ebay fra US ett eller annet sted var ok, men måtte gjenbruke noen pakninger  (ringdiameter innvendig ok, men materialtykkelsen på ringene var litt voldsomme for pakningene som er mellom plastkoppen og "ventilstanga" for ventilene ytterst på begge sider. Det var med en stk minipakning som sitter på en liten messinghylse inni senterventilen. Om man drar ut messinghylsa, ser man at det også er en pakning på andre siden, altså totalt to. Dessuten var den ene pakningen i pakningssettet tynnere (ID ok men mindre materialtykkelse) enn originalt, så lot de originale være.

 

Da ventilblokka var installert igjen, prøvde jeg å starte bilen for å fylle fordemperne med luft før fjerning av bukker og nedsenking. Det gikk ikke, tror det var pga at bakdemperen på den ene siden hadde gått i extended mode? Fikk ivertfall endel meldinger om extended mode og lot være å fikle mer med det. Slapp bilen forsiktig ned fremme til den var på bumpstops fremme. Startet igjen og den selvnivellerte uten noen issues. Nå, 72t etter er det null nedsenking noen steder. Brukte 2t på den første høydesensoren, 1t på den neste (Skru løs braketten med sensoren på (1stk hex) , istedet for å prøve å skru ut de to torx skruene mellom brakett og sensor mens det står inne på plass...) 2t på ventilblokk.

ventilblokk.png

Ventilblokk delt.png

L320.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...