Gå til innhold

Serie 1 kalesje


tiopet

Anbefalte innlegg

Fulgte med en kalesje og stativ når jeg kjøpte "Lillegull", 1956 serie 1.

Sikkert 30 år siden dette så dagens lys og var montert på bilen.

 

Satte det opp (på bilhengeren) og så ser jeg at det kanskje mangler noe, noe som sitter over og ned ved sidedører, Top drain channel og side drain channel.

Må jeg ha dette? for mitt stativ har ikke disse på-sveiste festene på stativet? Ikke er det spor etter at noe har vært festet der heller.

 

Disse er vel kanskje for å gi ekstra tetning rundt dørene? Hva skjer hvis jeg ikke har dette?

Er det mulig å få tak i dem evnt. hvis jeg strengt tatt må ha dem da.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/971547_10152883940830364_1653062678_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=87862cebf481a97c3e9b5c4f6686dd89&oe=5D3139CB

 

Jeg har sånt på min serie 3, en over frontruta, med tagger for å feste canvas'en, de på siden har også en tagg for å feste de så de holder seg nedi skinna,  og stolpen i bakkant stropper man duken i bakkant til, i tillegg er det noen braketter som skal rundt forbi på kassa for å holde fast duken. 

De er vel for å gjøre det tett i regn også, sålenge duken er impregnert.

Usikker på hvordan de ser ut på en S1,, men ser https://www.paddockspares.com/330999-galvanised-hoop-set-88in-full-length.html  har delene, du kan eventuelt spørre en av pusherne om det finnes noe for S1 også. linken er for S2-S3 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle knagger og kroker rundt hele bilen, bare lurer på om jeg må ha de delene rundt side-dørene. 

Kalesjen har jo vært montert av tidligere eier, tydeligvis uten de delene som mangler. Hvis det da er bruk for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serie 1.

 

Krokene er allerede på frontruta.

 

80-tommerne hadde ikke de delene rundt dørene, du kan ha bøyler derfra.

 

86-tommerne hadde slike deler rundt dørene, altså over dør og bak dør.

 

Om man har bruk for dette? Tja, spørs på bruken.

 

80-tommern min var luftig, husker jeg. Men aldri noe problem. Ved behov genser og vindtett jakke. Husker ikke hvordan min forrige 86-tommer var.

 

Som oftest var dørtoppene tatt av og sideveggene rullet opp.

 

80-tommern hadde ikke engang varmeapparat. 86-tommern hadde tak om vinteren, samt varmeapparat.

 

Kjører hele året med LW'er kun med canvas (ikke mye som har endret seg på 35 år), men det er jo bare "kosekjøring". Canvas er tettere enn tak på LR. Men det bråker mye mere. Øreplugger er obligatorisk.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaring.

Da har jeg tydeligvis 80" bøyler og 86" canvas :lol:

Da blir det test og kjør etter hvert, så får vi se hva man gjør.

 

På min gamle 88" kjørte jeg uten tak eller kalesje hele sommerhalvåret. Under kjøring i regnvær så hadde jeg bare en liten kalesje over bagasjerom, vindtrykket i fart holdt regnvannet unna forseter. Brukte oilskinn frakk og sånn skinn hatt (cowboy lignende sak).

Ved parkering brettet jeg kalesjen over hele bilen og festet den med strikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en ekstra bøyle så trenger jeg en, så kan jeg bruke den som mal til å lage resten.

 

Mangler nemlig stativ.

 

Var på Rudskogen og luftet Light Weight («rullebilen» til Andreas) i går. Marius (andre sønnen) og hunden var med en kort tur, Marius blir lett sjøsyk og vuggingen i terrenget i gammel LR er som på sjøen i båt. Hunden hyperventilerte etter kort tid. De gikk tilbake til depot etter veldig kort tur.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ekstra bøyler. 

Når ungene er med på tur i bil, så er det kun i Land Rovere de ikke blir bilsyke i.

I alle vanlige biler og busser, så blir de fort kvalme og dårlige. Selv sier de at det kun er i Land Rover de kan se godt ut fra baksete.

På moderne vanlige biler i dag så kan man knapt se over rattet selv om jeg er 184cm. 

Sikkerheten til passasjerer går på bekostning av utsyn og er sikkert grunnen til at moderne biler er oftere innblandet i ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...