Gå til innhold

Soveposer av vadmel, millitært.


lafterolf

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et parti av gamle soveposer. Disse er av vadmel, og det medfølger inner og yttertrekk. De har ligget nedpakket siden 1946 og kom sannsynligvis med Marshallhjelpen.

 

De har ikke tatt skade av lagringen. Tror de er brukte, men er tydeligvis renset før de ble pakket bort.

 

Er det noen her inne som besitter kunnskap om disse?

Ble de brukt av det norske forsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1980 gikk jeg i grønt, og ble noe kjent med disse inner- og yttertrekkene som måtte kneppes sammen med en slags "vadmelsbase" og ble til noe som lignet en sovepose...  Kalde var de, og langt fra komfortable. 

 

Jeg vil tro at det beste vil være å la disse være nedpakket som et minne om Marshallhjelpen...    cool

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, isak skrev:

Rundt 1980 gikk jeg i grønt, og ble noe kjent med disse inner- og yttertrekkene som måtte kneppes sammen med en slags "vadmelsbase" og ble til noe som lignet en sovepose...  Kalde var de, og langt fra komfortable. 

 

Jeg vil tro at det beste vil være å la disse være nedpakket som et minne om Marshallhjelpen...    cool

Den gangen var det ikke vadmelspose. 

Har snakket med folk som var inne på sekstitallet, de hadde heller ikke brukt vadmelsposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, isak skrev:

Rundt 1980 gikk jeg i grønt, og ble noe kjent med disse inner- og yttertrekkene som måtte kneppes sammen med en slags "vadmelsbase" og ble til noe som lignet en sovepose...  Kalde var de, og langt fra komfortable. 

 

Jeg vil tro at det beste vil være å la disse være nedpakket som et minne om Marshallhjelpen...    cool

 

De du husker var fullt med kapok (noe slags bomullsfiber) . Fantes i mobiliseringslager langt innpå 90tallet. 

 

Vadmelssoveposer har jeg ikke hørt om. Er de fra US burde det finnes noe på nett om de. 

https://www.armynavysales.com/ww2-wool-sleeping-bag-liner-me147-28.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "Guttorm" lenker til er akkurat maken til de vi hadde, med våre var også grønne...  sikkert samme greien.  Morsomt uttrykk i lenka; "mummy sleeping bag"  peker tilbake på at innrullert og gjensnurra  i posen, så man ut som en mumie!   cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ligget mye våken i, Guttorm! :lol:

Endte med en stopp hos Genuin på Steinsletta og ny derfra.

Første gang jeg skulle bruke den, ble vi imidlertid overrasket over god forpleiing med multifuel som sto og gikk i teltet og annen fyringsvakt så det endte med å ligge oppå påsan i lett antrekk... :D

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...