Gå til innhold

Engine/Transmission/Park brake/HDC fault


hallvard

Anbefalte innlegg

Hei Forum. Da var det min tur... 20 min fra hytta med henger på slep bestemmer min D3 fra 2007 seg for å bli kraftløs. Feil kommer og lamper lyser, se bilder. Bilen slipper seg ned og all motorkraft forsvinner. Slår av motor og starter igjen, alle feil borte i 20 sekund, før alt kommer tilbake og sånn fortsetter det. Batteri og lading er ok, hvilespenning på 12,4 og lader pent på 14,3-14,4. Har ikke noe tilgang til feilkodeleser. Er det noen som har gode forslag, for berging blir rekvirert?

 

Hemne/Trøndelag

3020B07E-F556-4D96-BEB6-ADA41825AF08.jpeg

7C717430-9A3E-4D11-A82A-D4BD43E538AB.jpeg

453FFF39-69BB-4674-BE34-84AAC43878C1.jpeg

1C8128E8-5044-455C-8910-FDE219DE716D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@motom, har vært inne på tanken, men kjerra har fungert knirkefritt i de to årene jeg har hatt den så det har bare blitt med tanken...inntil nå...

 

Etter litt lesning slo det meg med MAP/MAF-sensorer. Disse ble rengjort ifm. EU i fjor, så det burde ikke være årsaken. Har også registret at kompressor går oftere en normalt i det siste. Men har den noe sammenheng med nevnte feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene gir ofte følgefeil, altså går en komponent skeivt går alt skeivt. Letteste her er å få fatt på en kodeleser og lese ut feil. Siden du ikke har det kan du forsøke å gjøre en «hard resett» på bilen. Det gjøre ved at du kobler GND (svart) og + (rød) av batteriet, for å ta disse sammen. Bruk en skrutrekker eller lignende for å få de sammen. Da skal det komme en liten gnist, og bilen er resatt. Kanskje litt dårlig forklart, men et raskt google-søk viser deg hvordan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle forslag forsøkt. ECU så bra ut, ingen irr observert. Alle feil kom tilbake etter en liten tur, denne gangen med ei ny lampe (luftfjæring, se bilde).

 

Rekkefølge på feil:

-Transmission fault

-HDC...

-Engine...

-Parkbrake...

 

Blir nok plattbil til byen for videre diagnose. Takk så langt, to be continued.... (men alle forslag mottas fremdeles med takk :))

9FECF189-AC9B-4D01-967F-08511D66084D.jpeg

Endret av hallvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror kompressor er årsaken så kan du prøve å ta sikringen til kompressor/luftfjæringen og så ta en resett... Kanskje verdt et forsøk (jeg tenker bare høyt, har ingen erfaring med dette, ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke rettet mot lufttanken. Bilen har gått 233k, og tanken er mildt sagt rusten. Det jeg mistenker er at kompressor går i tide og utide, slik at spenninga dropper under et visst punkt med kaos som resultat. Kan prøve å starte opp, ta sikring og se hva som skjer. Takk igjen for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Lufttank kan fort elimineres ved å bruke salovann på flaske, og sprute på tanken. 

 

En ting til du kan sjekke ut på kompressoren er ledningene / kontaktene inn til den. De kan gi ganske mye trøbbel, og sørge for at kompressor går veldig ofte. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at bremselysbryter er nevnt. Hvis den klikker kan de resultere i mye rart. 

Ellers tror jeg det er slik at de komponentene som feiler henger i serie på Can-bus, så hvis det blir feil på en, så vil man få feil på alle fordi de ikke snakker sammen. Mener videre at disse har minst to store kontakter hvor kablene er skjøtet, den ene ligger oppe på rammen bak et plastdeksel innenfor venstre bakhjul. Beveg på ledninger å se om noe skjer. 

Den andre kontakten tror jeg enten sitter under innerskjermen mot fører eller bak veggdeksel ved venstrefot til fører (avhengig av årsmodell).  Disse feilene kan være vanskelig å finne ut av og på et verksted blir det dyrt. Få med deg en fyr med koblingsskjema om ohm-meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering: Merkeverksted satt på saken, og det ble i første omgang konstatert defekt sperremotor på bakaksling. Denne ble byttet og bilen friskmeldt. Rakk å komme hjem med bilen før alle varsellamper kom tilbake. Nytt verkstedbesøk, og feil funnet i retning av EPB. Har ikke brukt brekket på lenge (lang historie), så ikke sannsynlig at feil kan oppstå. Bremsebånd og innmat justert, og alt vel. På vei hjem kom feilene på nytt. Nå er jeg rådvill. Vil bemerke at verkstedet gjorde en grundig jobb ifm brekket, så der er alt i orden. 

Kjerra kjører pent ellers, girer fint mellom alle gir, høy/lav virker fint, luft opp/ned og alt av terrain response-program virker (har dog ikke terrengkjørt) tilsynelatende. 

 

Spørsmålet er da om det er kommunikasjonsfeil et sted, ECU og/eller TCM, eller noe annet skruff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 20.43, yarnslayer skrev:

Om det er merkeverksted ville jeg bedt om en utskrift av avleste feilkoder..... uten det blir det bare å famle i blinde. 

 

Har ikke feilkodene, men det kommer en iCarsoft LR 2.0 i posten i løpet av neste uke, så får se hva resultatet blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, silverminken skrev:

Bølla: har du fortsatt en bryter liggende? Fikk transmission fault, suspension fault osv, og hadde nettopp en bremselyspære som gikk så antar bryteren er greit utgangspunkt...?

Hei Silverminken ja jeg har denne typen. Ser du bor i Røyken jeg har kontor på Slemmestad eternitveien 34 gamle eternitfabrikken

20190618_092910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på dette mysteriet. Som nevnt tidligere ble det to feilmeldinger og stopp på vei hjem etter siste verkstedbesøk. Bytta denne delen, og hadde ytterligere to feilmeld/stopp,  men på mystisk vis har "Sluket" (som frua nå har døpt den), oppført seg meget pent. Om det er fordi jeg kjørte i noe utfordrende terreng slik at bilen måtte jobbe, eller at den bare har bestemt seg for å være snill vites ikke. 

 

Hva denne delen gjør vet jeg faktisk ikke, men den var fysisk ødelagt og kontakten full av irr og møkk. Noen som vet?

 

Enn så lenge kjøres det pent med et litt stivt smil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...