hallvard Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Hei Forum. Da var det min tur... 20 min fra hytta med henger på slep bestemmer min D3 fra 2007 seg for å bli kraftløs. Feil kommer og lamper lyser, se bilder. Bilen slipper seg ned og all motorkraft forsvinner. Slår av motor og starter igjen, alle feil borte i 20 sekund, før alt kommer tilbake og sånn fortsetter det. Batteri og lading er ok, hvilespenning på 12,4 og lader pent på 14,3-14,4. Har ikke noe tilgang til feilkodeleser. Er det noen som har gode forslag, for berging blir rekvirert? Hemne/Trøndelag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Alle pærene i baklys og skiltlys er ok? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Viser bildene rekkefølgen på feilene, en av de kommer først? Prøvd å koble fra hengerkontakt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Bremselys og skiltlys ok, henger koblet ifra. Rekkefølge er jeg usikker på, må evt ut for å fremprovosere feilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Tok en kort runde nå, feilene kom flere ganger. Stopp og start, med feil i ulik rekkefølge. Ingen fukt under matter osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Er nok lurt å skaffe seg en kodeleser hvis du er interessert i å diagnosere slike feil selv. Kanskje noen i ditt område som kan hjelpe deg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 @motom, har vært inne på tanken, men kjerra har fungert knirkefritt i de to årene jeg har hatt den så det har bare blitt med tanken...inntil nå... Etter litt lesning slo det meg med MAP/MAF-sensorer. Disse ble rengjort ifm. EU i fjor, så det burde ikke være årsaken. Har også registret at kompressor går oftere en normalt i det siste. Men har den noe sammenheng med nevnte feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Disse bilene gir ofte følgefeil, altså går en komponent skeivt går alt skeivt. Letteste her er å få fatt på en kodeleser og lese ut feil. Siden du ikke har det kan du forsøke å gjøre en «hard resett» på bilen. Det gjøre ved at du kobler GND (svart) og + (rød) av batteriet, for å ta disse sammen. Bruk en skrutrekker eller lignende for å få de sammen. Da skal det komme en liten gnist, og bilen er resatt. Kanskje litt dårlig forklart, men et raskt google-søk viser deg hvordan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Ta ut batteriet, fjern ett plastdeksel. Da kommer en ECU (transfer case) frem som bruker å ha irr i pluggen. Gjør rent, prøv på nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 (endret) Da er alle forslag forsøkt. ECU så bra ut, ingen irr observert. Alle feil kom tilbake etter en liten tur, denne gangen med ei ny lampe (luftfjæring, se bilde). Rekkefølge på feil: -Transmission fault -HDC... -Engine... -Parkbrake... Blir nok plattbil til byen for videre diagnose. Takk så langt, to be continued.... (men alle forslag mottas fremdeles med takk :)) Endret 19. april 2019 av hallvard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Hvis du tror kompressor er årsaken så kan du prøve å ta sikringen til kompressor/luftfjæringen og så ta en resett... Kanskje verdt et forsøk (jeg tenker bare høyt, har ingen erfaring med dette, ennå) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Har en kompressor liggende i kjellern, kliss ny, om det kan hjelpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Har en mistanke rettet mot lufttanken. Bilen har gått 233k, og tanken er mildt sagt rusten. Det jeg mistenker er at kompressor går i tide og utide, slik at spenninga dropper under et visst punkt med kaos som resultat. Kan prøve å starte opp, ta sikring og se hva som skjer. Takk igjen for tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Hm. Lufttank kan fort elimineres ved å bruke salovann på flaske, og sprute på tanken. En ting til du kan sjekke ut på kompressoren er ledningene / kontaktene inn til den. De kan gi ganske mye trøbbel, og sørge for at kompressor går veldig ofte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Ser ikke at bremselysbryter er nevnt. Hvis den klikker kan de resultere i mye rart. Ellers tror jeg det er slik at de komponentene som feiler henger i serie på Can-bus, så hvis det blir feil på en, så vil man få feil på alle fordi de ikke snakker sammen. Mener videre at disse har minst to store kontakter hvor kablene er skjøtet, den ene ligger oppe på rammen bak et plastdeksel innenfor venstre bakhjul. Beveg på ledninger å se om noe skjer. Den andre kontakten tror jeg enten sitter under innerskjermen mot fører eller bak veggdeksel ved venstrefot til fører (avhengig av årsmodell). Disse feilene kan være vanskelig å finne ut av og på et verksted blir det dyrt. Få med deg en fyr med koblingsskjema om ohm-meter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Hvis du bor i nærheten av Oslo Asker så har jeg en ny tank og bremselysbryter liggende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 13. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2019 Liten oppdatering: Merkeverksted satt på saken, og det ble i første omgang konstatert defekt sperremotor på bakaksling. Denne ble byttet og bilen friskmeldt. Rakk å komme hjem med bilen før alle varsellamper kom tilbake. Nytt verkstedbesøk, og feil funnet i retning av EPB. Har ikke brukt brekket på lenge (lang historie), så ikke sannsynlig at feil kan oppstå. Bremsebånd og innmat justert, og alt vel. På vei hjem kom feilene på nytt. Nå er jeg rådvill. Vil bemerke at verkstedet gjorde en grundig jobb ifm brekket, så der er alt i orden. Kjerra kjører pent ellers, girer fint mellom alle gir, høy/lav virker fint, luft opp/ned og alt av terrain response-program virker (har dog ikke terrengkjørt) tilsynelatende. Spørsmålet er da om det er kommunikasjonsfeil et sted, ECU og/eller TCM, eller noe annet skruff... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Om det er merkeverksted ville jeg bedt om en utskrift av avleste feilkoder..... uten det blir det bare å famle i blinde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 16. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2019 På 13.6.2019 den 20.43, yarnslayer skrev: Om det er merkeverksted ville jeg bedt om en utskrift av avleste feilkoder..... uten det blir det bare å famle i blinde. Har ikke feilkodene, men det kommer en iCarsoft LR 2.0 i posten i løpet av neste uke, så får se hva resultatet blir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverminken Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Bølla: har du fortsatt en bryter liggende? Fikk transmission fault, suspension fault osv, og hadde nettopp en bremselyspære som gikk så antar bryteren er greit utgangspunkt...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Hvis bremselysbryteren er defekt, virker den i utgangspkt som den skal, men ligger å lager krøll i systemet med jevne (og ujevne) mellomrom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverminken Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Kan ikke nok om dette men har hørt/lest at flere har sett brente brytere feks pga lyspære, og mye ikke-relaterte feilkoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 11 timer siden, silverminken skrev: Bølla: har du fortsatt en bryter liggende? Fikk transmission fault, suspension fault osv, og hadde nettopp en bremselyspære som gikk så antar bryteren er greit utgangspunkt...? Hei Silverminken ja jeg har denne typen. Ser du bor i Røyken jeg har kontor på Slemmestad eternitveien 34 gamle eternitfabrikken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Liten oppdatering på dette mysteriet. Som nevnt tidligere ble det to feilmeldinger og stopp på vei hjem etter siste verkstedbesøk. Bytta denne delen, og hadde ytterligere to feilmeld/stopp, men på mystisk vis har "Sluket" (som frua nå har døpt den), oppført seg meget pent. Om det er fordi jeg kjørte i noe utfordrende terreng slik at bilen måtte jobbe, eller at den bare har bestemt seg for å være snill vites ikke. Hva denne delen gjør vet jeg faktisk ikke, men den var fysisk ødelagt og kontakten full av irr og møkk. Noen som vet? Enn så lenge kjøres det pent med et litt stivt smil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Støyfilter? Er vel en her som har trøblet med denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.