Gå til innhold

2001 Disco 2 v8 toppakning


Camorten

Anbefalte innlegg

Hei

V8 4.0 mister en del kjølevæske. Finner mye kjølevæske under bilen og har sporet dette til flere ting. For det første har jeg lekkasje på Throttle body heater, men meste parten henger på blokka.

Når jeg følger dråpene oppover ser det for meg ut som toppakningen lekker i begge ender på førerside og i ene enden på passasjerside. I tillegg lekker det også olje fra toppdekselpakningene. 

 

Planen er å gå på med bytte av toppakninger, men så leser jeg at noen har prøvd seg med lurium for å bli kvitt lekkasjene. Er dette noe jeg bør prøve først? Evt hva?

 

Neste spm er hva jeg bør bytte når jeg først er i gang med bytte av toppakninger.

Jeg ser for meg å bytte throttle body heater, valley gasket, bolter på toppene, pakninger, eksosmanifoldpakninger, toppdekselpakninger, og bolter til eksosmanifold. Er det mer som bør byttes?

 

Ca hvor omfattende er jobben? Jeg er gjennomsnittelig god til å skru, men er ingen mekaniker. Har greit med verktøy og 2-søyler i garasjen.

 

Carl Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke prøv med noe "lurium" først. 

Det virker som om du har ramset opp det viktigste for ett topp paknings skifte, i tillegg kommer jeg kun på ett par o-ringer for kjølevæske rørene som går inn på innsugs manifoilen og husk også å ta med de gummipakningene i begge ender av valleygasket. 

Det er ikke spesielt vanskelig skrujobb, men du må ha torque meter -(  man får nesten angst når man skal dra momentet på topp boltene ).

 

Kan være en god ide å skifte begge vippe arms akslingene når du først har det åpent i motoren, det er enkelt. De har en begrenset levetid pga original "feil" konstruksjon.

 

Ett godt tips er å sjekke gjengene til eksosmanifoilene grundig før du monterer toppene, det er vanskelig å fikse dårlig gjenger der med toppene på plass.

 

Dette klarer du;)

 

mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Og motivasjon ;)

Jeg kommer til å bytte alt av O-ringer jeg kommer over. Bytter Coiler også når jeg er der. Og plugger og ledninger. Vannrøret som går inn i front på motor har jeg også liggende. Ny radiator har jeg også liggende, og alle slanger byttes. 

 

Vippe arms akslingene har jeg ikke funnet. Har du noe delenummer på de? 

 

Bør jeg gå for plansliping av toppene uansett eller bør jeg se an tilstanden? Ser også at noen bytter topper uansett men det er vel overkill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for vippearms akslingene, ett eksempel fra Famous Four.

 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=2804

 

Jeg ville kun planet toppene om du må, det betyr at du kontrollerer de opp mot toleransene, er de godt innenfor gjør du ikke noe mere. Hvis du må planslipe, gjelder det å ta av absolutt minimum for å oppnå planhet.

Grunnen er at etterplanslipning må du ofte shimme vippearms aksling bukkene, og det er en krevende prosedyre. I tillegg kan det gi litt problemer med montering av valleygasket.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg tror jeg er litt i samme båt som deg, med lekkasje foran på motoren. Jeg har lest at noe av problemet med toppakning er at de originale boltene mister kompresjon etterhvert. Jeg vurder å kjøpe ARP pinnebolter når jeg skal gjøre jobben. Hvis du kjøper komplett pakningskit til motoren får du med det meste av pakninger. Det ligger en del bra guider på nettet også. 

 

Mvh Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for all hjelp! 

Nå er jobben gjort! Alt ser ut til å fungere, og vannforbruket virker som det er betydelig redusert (antakelig til ingenting, men det er tidlig å konkludere).

For fremtidig referanse har jeg byttet:

Toppakninger (elring)

Toppdekselpakninger

Valley gasket

Eksosmanifoldpakninger

Innsugsmanifoldpakning

Alle O-ringer jeg kom over. 

Plugger

Pluggledninger

Coiler

Throttle body heater

Bolter til topp

Bolter på eksosmanifolder

Alle vannslanger og vinkelrøret i front av motor

Ekspansjonstank og tanklokk

Byttet ikke vannpumpe, da den er ca 1 år gammel.

Radiator

Vifte og viskose på viften

Vifterem

Strammehjul og begge løpehjulene på viftereima

Byttet ikke vippearmsakslinger da jeg ikke fant noe slark på de. 

 

Og fikk vasket blokka utvendig for ca 20år med lekkasjer. Noen steder var det over 1cm tykt lag med gammel olje!

 

Just in case byttet jeg olje før første oppstart, og kjørte 15-20 min på tomgang, for så å bytte olje og filter på nytt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...