Gå til innhold

P38 Vindusheisproblemer [solved]


Anbefalte innlegg

Har en range rover 1998 2.5 diesel, googlet fram at betegnelsen er P38.

 

Sjåførvinduet virket plutselig ikke, det klikker i releet når vindusknappen betjenes. [edit: fant i ettertid ut at det er selve vindusheismotoren som lagde denne lyden.]

Det høres ikke ut som at skinnene er gått av sporet eller noe sånt.

Jeg regner dermed med den ikke får strøm. [edit: feil, den fikk strøm.]

 

Mitt ønske er i første omgang å få lukket vinduet så bilen kan kjøres og parkeres i regnet.

Skal fikse vinduet når den tid kommer.

 

Har fjernet panelet på døra og funnet fram vindusheismotoren, og prøvd å kjøre 12V (eksternt batteri) inn på den 2 største kablene jeg antok var selve motoren - uten hell.

Er motoren defekt og må skiftes? Eller er det noe jeg overser?

Endret av noteligibleforstars
Grammatisk småplukk. Vesentlige korrigering markert [edit]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge beskrivelsen må du ha vindu i nedre posisjon for å få skiftet motoren til vindusheis. dvs: 

 

0. kjør vindu til nedre posisjon

1. fjern vindu

2. fjern vindusheis mekanisme med motor

3.  skift motor.

4. installer..

 

Kanskje du kan få vinduet opp med å demontere motor, men virker som mye jobb - for så å gjøre det om igjen senere.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: (ca 1 time etter første post)

 

Tok med bilen til et lokalt verksted hvor det jobbet en gammel erfaren mekaniker:

5-10 lette hammerslag på metallet til vindusheismotoren mens jeg holdt inne vindusknappen, og vinduet rullet både opp og ned som normalt.

Når jeg kom hjem å testet vinduet var det fastkjørt igjen. Gjentok samme prosedyren (men med flere og kraftigere hammerslag) - og vinduet fungerte "ish" igjen.

 

NB/altså: problemet er der fortsatt, men nå er vinduet vertfall lukket og jeg har tid til å skaffe deler og kan parkere & kjøre i regnvær imens :D

Takk for svar @Brage , skal ta den prosedyren når tiden og delene er tilstede.

_________________________________________________________

 

La med bilder og litt hjelp til de som måtte komme i ettertid med samme problem.

 

IMG-1493.JPG IMG-1491.JPG IMG-1489.JPG

 

Var uproblematisk å demontere dørpanelet.

Vipp ut toppen på trekanthøyttaleren ved A-stolpen, koble fra høytalerpluggen. 1 skrue bak dørhendelen og 2 skruer under armlenet/dørhåndtaket + poppeklips langs alle sidene som løsner ved å bryte med jevn kraft. Husk å koble fra pluggen til høyttaler ved bena, fort å glemme blush

 

Hvis du ønsker å feilsøke vinduet manuelt på eksternt 12V batteri så er det ledningene grønn/grå & grå/hvit som går til vindusmotoren, disse er mye større enn de andre ledningene - og sitter rett ved siden av hverandre. Ta ut pluggen fra kretskortet i den svarte boksen,  avisoler 6-9 mm PN 2,5 og stikk inn i korrekt hull. Ledningene vil sitte fast av seg selv så det er uproblematisk å bruke begge hendene til å touche polene på batteriet for testing.

Endret av noteligibleforstars
Grammatisk småplukk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...