Gå til innhold

D3 2006, slakk i girkasse


LANDreas

Anbefalte innlegg

Har en D3 2006 som har gått 200' km. Har en liten slakk i drivlinjen, som merkes spesielt godt når man triller inn mot rundkjøringer uten å stopp helt – og så gir gass igjen. Merker det også godt når jeg ligger i høyere fart på motorvei (90–110 km/t) og bilen girer ned. Det er et lite "dunk" i drivlinjen, som om det er en slakk et sted.

 

Girkassen er ny, det samme er diff.'ene, så mistenker transfer. Dette vil ikke forsikringsselskapet høre på, da både de og verkstedet mener dette er bruksslitasje. Bilen var ikke sånn før jeg fikk problemer med girkassen og den ble byttet. Da smalt det noe helt j**vlig i nevnte situasjoner (manglet et par tenner?), og jeg mener derfor dette må være følgeskade.

 

Noen andre som har lignende, med omtrent samme kilometerstand?

 

Takk. A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være kjedet i transferkassen som begynner og bli litt strukket/slitt?

Er også enig med discoverer om opphengslageret på mellomaksling, mitt var veldig dårlig og manglet gummi rundt deler av det, jeg fikk en helt annen kjøreopplevelse etter bytte av bakre mellomaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakre mellomaksling byttet jeg på egen kostnad, for å utelukke den.

 

Litt rart at mekanikeren har gått bort fra at han ville bytte transfer dersom ikke bytte av diffene ga godt nok resultat. Mulig han er redd for, eller er blitt veiledet av forsikringsselskapet, for forsikringen er nå gått ut pga. kjørelengde. Ikke vet jeg, men jeg har hele tiden gitt beskjed om at jeg ikke er 100 % fornøyd. Men selskapet har bekostet masse altså, så er delvis fornøyd. Men vil jo ha bilen sånn den var før skaden, helt uten slakk, og det er kun 35’ km siden. En sånn slakk kommer ikke over natten ...

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Andreas, hvis du ikke har stor slakk i selve diffene, så er det nok sannsynlig at slakken ligger i transfere kassen. Som nevnt over her kan jo kjedet være strekt eller noe annet ha en betydelig slakk.

Det er jo ikke den verste komponenten å skifte med hensyn til jobb, men den er jo nokså dyr til Disco 3.

Så gjør en grundig sjekk av drivlinjen først, konkluderer du fremdeles med transfere - så må du nok bare få den skiftet/ evt. overhalt.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Brage. Det meste er jo skiftet, så jeg mener at forsikringsselskapet bør ta transfer’n også, så bilen blir sånn den var før girkasseskaden. Bilen virker, men jeg bruker den lite pga. dette, da jeg er redd det skal ødelegge den nye girkassen. Heretter blir jeg sittende med regningen selv, og den var ikke sånn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket stor forskjell på å bytte kjede i hvertfall. Men kjenner slakken i transferkassa hvis man har bilen på bukk

 

nytt kjede er vel en drøy tusenlapp fra uk. Legg på simringer og olje. Så kostnaden er ikke så stor hvis man gjør jobben selv :)

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...