Gå til innhold

Piping venstre bak - Discovery 4 2016


Stian Raknes

Anbefalte innlegg

Om noen har vært borte i samme? Jeg tenkte det var en stein eller noe, men har nå banket og blåst ... høres godt under 30 km/t, kun fremover, og det er en forskjell i om hjulet er skrudd til eller ikke. Det blir altså mindre hørbart når jeg har dekket av og vrir frem og tilbake, eller bare løsner opp mutterne .... noen forslag før demontering? Skal jo egentlig avgårde i morgen på ferie også selvfølgelig. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stian Raknes skrev:

Om noen har vært borte i samme? Jeg tenkte det var en stein eller noe, men har nå banket og blåst ... høres godt under 30 km/t, kun fremover, og det er en forskjell i om hjulet er skrudd til eller ikke. Det blir altså mindre hørbart når jeg har dekket av og vrir frem og tilbake, eller bare løsner opp mutterne .... noen forslag før demontering? Skal jo egentlig avgårde i morgen på ferie også selvfølgelig. Takker!

Har du sjekket att ikke noe har hoppet av på parkbremsa, sko, fjærer osv... På min så tok bremseskjoldet imot

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, knikeren skrev:

Har du sjekket att ikke noe har hoppet av på parkbremsa, sko, fjærer osv... På min så tok bremseskjoldet imot

 

Jeg har ikke kikket inni nei, og kjente at det var litt varme nå etter en 10 minutters tur. Hvis noe har hoppet av, så kan jeg vel teste med å ta på parkbrems, jekke opp, og hvis hjulet går rundt så er noe av antageligvis. Det så ikke ut til at skjoldet kunne ta imot. Er vel best å ta det fra hverandre ... kan jeg muligens teste med å sette parkbrems i service-mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det er EPB som har hengt seg opp. Nærmere bestemt at det er armen på en av bremseskoene til håndbrekket som har blitt treg og skaper problemer. 

 

Midlertidig fiks er å få av skive og bremsesko. Bryte opp hengselet og smøre så det begynner å gå lett igjen.

 

Langsiktig fiks er å bytte bremsesko og sette inn hengselet med litt fett som tåler høy temperatur før montering. Da slipper du problemet i overskuelig fremtid. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, trondshj skrev:

Tipper at det er EPB som har hengt seg opp. Nærmere bestemt at det er armen på en av bremseskoene til håndbrekket som har blitt treg og skaper problemer. 

 

Midlertidig fiks er å få av skive og bremsesko. Bryte opp hengselet og smøre så det begynner å gå lett igjen.

 

Langsiktig fiks er å bytte bremsesko og sette inn hengselet med litt fett som tåler høy temperatur før montering. Da slipper du problemet i overskuelig fremtid. :)

 

Holder også en finger på det siden de blir varme :)

Kan han ikke nøutløse det med vaieren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stian Raknes skrev:

Ok, takk, EPB høres sannsynlig ut da ja. Trodde det ikke skulle være noe problem, siden det var ett eget punkt på service hos forhandler. Da blir det å ta de selv begge to ja.

Så vaier skal trekke skoene vekk inn?

Hvis du drar i vaieren som du finner under midtkonsollen så skal jo den løsne opp epb hvis ikke jeg husker helt feil. Mine lå innpå og det kjentes ut som hjulet løsnet. Dro i vaieren og det løste problemet på skoene mine ihvertfall :) prøv det i første omg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stian Raknes skrev:

Ok, takk, EPB høres sannsynlig ut da ja. Trodde det ikke skulle være noe problem, siden det var ett eget punkt på service hos forhandler. Da blir det å ta de selv begge to ja.

Så vaier skal trekke skoene vekk inn?

 

Vil anta at de bare sjekker at den fungerer.

 

Wiren strammer til når parkeringsbremsen skal på - som på vanlig parkeringsbrems. Nødutløseren slakker vel ytterligere på wiren. Dersom det er den "armen" som er stuck, så er det vel 50/50 om det løsner eller ikke, men absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet så vil det gjøre jobben med å få av skiva enklere. I tillegg har du muligheten til å sette parkeringsbremsen i servicemodus. Dette kan gjøres med å enten benytte diagnoseverktøy, eller så er det en prosedyre for å gjøre det uten. Husker den ikke i hodet, men der vil google hjelpe deg. Samme prosedyre på D3 og D4. Har selv benyttet den "manuelle" måten. :)

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for innspill. Rekker ikke å se på det nå så fikk tak i en menneskebil. Det får bli kos å plukke det ned siste rest av påsken. Greit å ha tid hvis det skulle være noe. Jeg har diagnose, så det skal jeg få satt i servicemode. Litt pent vær også så kan man jo glede seg til jobben :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke river bremsebelegget av skoene når man tar av skiven, så er det en helt grei jobb - gitt at det er armen som er problemet.

 

Anbefaler å myke opp leddet (eventuelt bytte bremsesko) og sette inn hengselet med bremsefett. Da setter ikke armen seg så lett i fremtiden. :)

 

Edit: Fordelen med å beholde de gamle bremseskoene og skivene er at man (forhåpentligvis) ikke må kjøre "bedding in" etterpå.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig greit å få opp egentlig, men bremsebånd var helt kjørt. Jeg må egentlig ha kjørt en stund med det hengende tror jeg, og det har vært en del varme. Jeg gjorde rent, skrudde inn justeringsskruen, og monterte tilbake. Sikringen er ute. Da regner jeg med at det skal være greit å kjøre med til jeg får fikset det. Takk for innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var ikke så enkelt ate det bare var å bytte nei... Høyre side (som var uten feil) gikk smertefritt etter at jeg skjønte hvilken vei spreaderplata skulle stå, men problemsida er det ikke nok slakk i vaier tror jeg. Det gikk å trekke den litt ut med tang, men den dro seg inn igjen med en gang, så det går ikke å få på skiva. Jeg får fortsatt ikke satt den i servicemodus heller, så da regner jeg med at det er ett problem med selve EPB-enheten egentlig. De burde jo holde mer enn 3 år skulle en tro. Jeg får vel høre med om det er garanti, bra at jeg begynte å fikle på det selv først da B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper som sagt det er den armen på den ene bremseskoen som har satt seg, og da hjelper det ikke å få slakk på wire dessverre. Den armen vil holde bremsen på, selv om det er slakk i wire.

 

Har ikke helt troen på at en 3 år gammel EPB-modul skal feile - med mindre du drar på parkeringsbremsen i hvert bidige kryss. :P

 

Da er det egentlig bare å ta tiden til hjelp. (Om mulig) Vri bremseskiva så justeringshull og skruehull er over hver sin bremsesko. Trekk ut skive mens du benytter en dor eller annet verktøy til å banke skoene over kanten på skiva. Pass på å banke på metallet på skoen og ikke på bremsebelegget, så kanskje du kan gjenbruke skoene når du er ferdig (etter å ha fått leddet på armen til å gå igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er av, så det er å få på nytt som er problemet :). Armen går fint, men det ser ut til at den "strammes" opp, sånn at skoene presses ut og jeg ikke får på skiva. Og EPB'en virker, jeg hører at den går, men jeg tenkte at vaieren muligens "henger", slik at den ikke får kjørt ut helt på venstre sida? Eller noe ...

Endret av Stian Raknes
lagt til mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært sånn lenge? Kan være at de som monterte det sammen brukte litt mye rå makt...

 

Jeg har opplevd at hakket på den ene bremseskoen der sprederplata(?) sitter ikke er dypt nok (det med en metalldings bak), og måtte file ned den litt.

 

Mener det var i området her:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok, takk, små marginer altså. Det var bare så veldig god klaring på andre sida.

Men du hadde fått den i servicemode (unlatched)? Jeg regner med at servicemode er en slakking på vaier, det høres ut som EPB-motoren kjører ut? Men den manuelle justeringa er før man tar den ut av servicemode igjen?

 

Jeg vet ikke hvor lenge det har vært sånn, jeg fikk ett verksted til å bytte skiver og klosser, og hadde varmgang med en gang jeg hentet den, og var tilbake med den for det, og så vår den på service hos LR-verksted, med justering, så jeg har tatt det for gitt at det var ok. Jeg har ikke merket noe før pipinga begynte.

Kanskje jeg skal prøve en unjam også :blink: ... står litt om det på disco3-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var i servicemode ja - og det er ikke mye klaring å gå på der. Det var full slakk på wire med nye skiver og nye bremsesko. På den første siden gled alt på plass og skive smatt på plass. På den andre var det £$&%/ ikke mulig å få skive på plass. Etter et par monterings og demonteringsforsøk skjønte jeg at det ikke var mekanikeren det var noe galt med, men bremseskoen...

 

Om bremseskoene beveger seg greit ut og inn (med skive av) så regner jeg med at EPB-modulen er grei. Du får kjøre "bedding in" når du har fått ting på plass uten at det skrubber/subber, så tenker jeg at ting kommer i vater. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da fikk jeg på venstresida, trikset ble L-kila, den var ikke helt ute, og drev og falt av også. Jeg tok litt lim for å holde den på plass under montering, og da gikk skiva over. Justering og embedding, og ser da ut til å fungere. Ingen merkbar henging ihvertfall. De var litt varme (begge sider) da jeg kom tilbake etter embeddingturen, men håper det var pga. embeddingen. De skal vel ikke være noe varme i det hele tatt egentlig skulle jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ventet 1 minutt mellom hver gang. Tok en tur nå isted etter at de hadde kjølt seg helt ned, og det er litt varme, men tror det er caliperne faktisk. For hvis jeg kjenner på skiva, og ikke "trommelen" er det der det er varmt (fant det trikset på disco3.uk), så det burde jo utelukke bremsebånda (?). Calipere er "bare" 2k ... steike. Jeg smurte opp pinnene når jeg hadde de ute, så det er vel bare å få tak i nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...