Gå til innhold

Justere dekk på felg.


BBernt

Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke så store dekk at de bør kunne rive bilen i filler med ubalanse, står problemhjulet på høyre bak ja? 
Hadde lenge problemer som mest kan beskrives som death wobble på en RRC på 35"  Gudene må vite hvor mange ganger jeg vridde felg i dekk, balanserte på nytt og byttet plass på hjul osv osv før jeg fant ut at forrige eier ikke hadde dratt til noen bolter i understellet godt nok. Hadde allerede tatt flere runder med muttertrekker på direkteluft fra kompressor i str container, men etter en runde med 1 meter latmannsarm forandret bilen seg fra heilt jævlig å kjøre til verdens beste bil  :) 
Gratis og verdt å vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løsning på påskenøtten er at dekket er skeivt. Dekket ( GG X3 235/85 x 16) ble testet ut på annen felg av Dekk1 her i byen. Firmaet har stått på i en travel tid og ordnet opp med  Interdekk for å få nordover nytt dekk. Tusen takk til Dekk1 ! Mens jeg venter, har jeg en utfordring med 3 alternativer:

 

Kjøre med det ubalanserte dekket

Kjøre med det gamle dekket med kortere rulleomkrets

Kjøre med 14 år GG TR reservehjul

 

Ingen av alternativene er fristende, men faller vel ned på det ubalanserte og holder meg unna E8.

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dekket skeivt er det stor sannsynlighet for at det er kjørt på en skarp kant, feks hull i asfalt. Corden (strengen som armerer dekket) har blitt bøyd/brukket og dekket får en kul.

 

Jeg ville ikke brukt det i nød engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skeive dekket med de andre 3 er ubrukte og levert i fjor vår fra Interdekk. Ble ikke montert før nå, og det var slik jeg oppdaget forholdet. Fikk beskjed at de sender 4 nye dekk til erstatning for det ene som ble reklamert. Blir lagt om kostnadsfritt, er nå glad for at jeg har noen ekstra sett med felger slik at dette blir enklere å håndtere. Hva som skjer med de 3 dekkene som blir til overs, vet jeg ikke. Blir vel å undersøke om jeg kan overta noen for bl.a. å skifte ut reservedekket og kanskje et på panseret hvis det blir klubbtur til Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjeve eller skada dekkene jeg har vært borti har alltid hatt en synlig feil ved kjøring i dekkmaskiner.

Men jeg er mekaniker og ikke dekkmann så min erfaring er begrenset .

Kan det være seriefeil siden de sender 4 nye dekk , tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

De skjeve eller skada dekkene jeg har vært borti har alltid hatt en synlig feil ved kjøring i dekkmaskiner.

Men jeg er mekaniker og ikke dekkmann så min erfaring er begrenset .

Kan det være seriefeil siden de sender 4 nye dekk , tro ?

 

Mest sannsynlig så er det nok en batch med dekk som ikke er helt bra, og som de har fått en del klager på ja. Tviler på at de hadde sendt fire nye dekk om så ikke var tilfelle. 

 

Kan hende det er like dumt å bare returnere de tre resterende også. Er det noe galt med den batchen så er det ikke sikkert de vil la deg beholde de uansett. Og det er kanskje like greit. Om stammen på dekket kan være vridd eller skjev, så er det ikke noe man har lyst til å sette på bil uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er saken avsluttet. Interdekk sender opp 4 GG AT3 som erstatter 4 GG X3. Begrunnelsen fra Interdekk er at de ikke kan garantere balansering av nye X3. Jeg beholder de gamle X3 til en omforent pris og oppnår den langsiktige målsettingen litt hurtigere med et sett nye gatedekk og et sett MT dekk til bruk i kjøreområdet. Allikevel er det trist at nettopp disse MT dekkene kan ha begrensende egenskaper, den ene Xen i X3 skulle være for gode egenskaper på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...