BBernt Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 (endret) Fortsatt er det fare for snø og frost, men nye sommerdekk er klare. Dvs 3 av 4 dekk er montert på felg og balansert, det siste dekket er jeg avventende til. Dekkene er General Grabber MT X3, 235/85x16. Det siste dekket er bombardert med balansevekter, de 3 første er så og si uten vekter. Jobben ble utført på byens yrkesskole på kalibrert dekkmaskin. Veileder til elevene sa de var trange å få på, og det jeg undrer er om det siste dekket er kommet skeivt på felgen? Tenkte å få dette dekket langt på felgen en gang til med kanskje en halv omdreining for å fange opp eventuell kast på felg eller dekk, eller? Endret 15. april 2019 av BBernt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 Skjevt på felgen høres rart ut og er lett synlig. Vri dekket en halv tørn på felgen. Når ubalanse i felg matcher ubalansen i dekket kan det blir mye vekter på ett sted. Det burde villederen vite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 15 minutter siden, gautes skrev: Skjevt på felgen høres rart ut og er lett synlig. Vri dekket en halv tørn på felgen. Når ubalanse i felg matcher ubalansen i dekket kan det blir mye vekter på ett sted. Det burde villederen vite. Amen. I min tid i dekkbransjen var dette det vanlige. I noen helt ekstreme tilfeller så måtte man bytte om på dekk og felg - eller rett og slett skrape dekket - eventuelt be kunden om å kjøpe ny felg fordi det rett og slett ikke ble bra. Men det var sjelden. Om man legger på et dekk med mye kast på en felg med mye kast, og treffer "rett", så må man brått ha så mye lodd at det rett og slett ikke er plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 Må det mye vekter til kan det tenkes at felgen ikke er sentrert i maskina også. Med uerfarne elever ville jeg prøvd en gang til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 15. april 2019 Forfatter Del Skrevet 15. april 2019 (endret) 11 minutter siden, lafterolf skrev: Må det mye vekter til kan det tenkes at felgen ikke er sentrert i maskina også. Med uerfarne elever ville jeg prøvd en gang til. Det er enormt med vekter, åpenbart at man blir mistenksom. GG sier selv denne dekktype er i god balanse så det gikk en alarm hos meg når jeg så loddene. Veilederen på yrkesskolen mente hjulet var godt kjørbar som bakhjul, men å rotete dekket på felg var unødvendig. Svarene her oppmuntrer meg til å få dette remontert nå før våren kommer om ikke alt for lenge... Løsning på denne påskenøtten kommer senere. Endret 15. april 2019 av BBernt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvis en halv tørn ikke virker, prøv å balanser kun felgen så ser du ihvertfall om den er ok eller ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Nå skal dette hjulet på slankekur, håper det som bruker å skje ikke skjer....At det legger på seg enda mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Denne felgen har sannsynligvis ikke vært sentrert i maskina. Haugevis av lodd på hver side i motsatt ende. Prøv å få det balansert på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Litt ved siden av, jeg er veldig nysgjerrig på de GG X3 dekkene, vil du poste ett par nærbilder når du har fått justert vektene på hjulet ditt Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 1 time siden, trondshj skrev: Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant? Denne felgen har ikke tilstrekkelig dybde på felgen til å feste lodd på. Har et sett med Compomotive felger som ikke har kant i det hele, se bilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 (endret) 1 time siden, Brage skrev: Litt ved siden av, jeg er veldig nysgjerrig på de GG X3 dekkene, vil du poste ett par nærbilder når du har fått justert vektene på hjulet ditt Mvh Brage 235/85 x 16 Endret 16. april 2019 av BBernt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) 3 timer siden, trondshj skrev: Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant? Ofte limes det på lodd fordi noen ikke ønsker synlige lodd. Det oppstår korrosjon bak lodd på felgkanten, limte lodd er bedre pga tykt limbånd. Endret 16. april 2019 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 11 minutter siden, lafterolf skrev: Ofte limes det på lodd fordi noen ikke ønsker synlige lodd. Det oppstår korrosjon bak lodd på felgkanten, limte lodd er bedre pga tykt limbånd. Joda - den ser jeg. Men jeg tenkte mest på innsiden. At noen heller vil ha pålimte lodd på yttersiden kan jeg skjønne. Når det er sagt, så syntes jeg at de limloddene var noe svineri den gangen jeg drev på. Var mye lettere å avbalansere med de "gammeldagse" loddene. Heldigvis var det stålfelg på minst 95% av bilene den gangen. Og med hensyn til å få hjulet skjevt på balanseringsmaskinen, så har jeg opplevd det noen ganger med Discoen. Er noe herk, for det blir kast når man kjører uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 BBernt. De dekkene blir knallbra på bilen din, har vurdert de selv til min RR da i 265X75R16, har meget gode erfaringer med General Grabber og de der nye X3 MT dekkene er knalltøffe. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Det blir spennende å prøve disse, ja. Hadde GG at2 forrige sesong og var helhetlig fornøyd med km og i terreng. Så etterhvert de ble trappeslitt uten å merke det så mye på asfalten. Tror de blir kompromissløst tøffe på en RR i 75profil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 24. april 2019 Forfatter Del Skrevet 24. april 2019 Problemhjulet ble balansert på Vianor og utlevert med betydelig mindre vekter. Fikk desverre ikke snakke med den ansatte som gjorde dette, men han monterte vektene nesten motsatt. Kontaktet deretter yrkesskolen for å høre hvilke tanker de hadde og hjulet ble pånytt prøvd i dekkmaskinen. Resultatet ble ikke det sammme som hos Vianor, justerte på nytt med 20 til 30 gram på begge sidene. Hjemme ble avstand mellom felgkant og dekk målt til 3 mm og 5 mm på samme kantene vektene er plassert. Tanken som fester seg i fobi delen av hjernen er om dekket sitter skjevt på felgen og om det er fornuftig å legge dekket om på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Dekket sitter nok bra - om du tenker på det vi har nevnt tidligere, så handler det om å feste dekket korrekt på avbalanseringsmaskinen. Dekkpusheren jeg pleier å bruke drar hjulet noen omdreininger før han begynner avbalanseringen, og strekker ut innretningen man bruker for å måle innpresset på felgen for å se til at hjulet sitter 100% rett på maskinen før han går i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Hiv hjulet på bilen og prøvekjør. Tror mest på proffsjappas avbalansering. Skoleutstyr får ofte bank av amatørene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Punkt1 Er maskinen satt opp i vater og er den kalibrert riktig? Feilkalibrering gir mye lodd overalt.. Punkt2 Veldig mange glemmer at Land Rover av denne typen IKKE sentrerer på senterhull, men hjulbolter. Dette kan gi skikkelige feile utslag på balanseringen. Finnes verktøy i skikkelige verksted for slikt. Punkt3 Moderne maskiner gir info om hvor mye dekket skal vris for å minimalisere bruk av lodd. Men det forutsetter at brukeren kan bruke maskinens funksjoner Så stoler nok mest på dekkforhandler i dette tilfellet, selv om de også trenger litt veiledning iblant Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 25. april 2019 Forfatter Del Skrevet 25. april 2019 Disse dekkene blir å rulle denne sesongen. Etter det blir det MT kjøring og nytt sett med General Grabber TR originalbesetning til asfalten. Balanseringen av MT dekket prøves nå så får jeg se om slankingen er bortkastet denne gangen også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 26. april 2019 Forfatter Del Skrevet 26. april 2019 Da kom vibrasjonene jeg forventet bakfra, lagde kø i fredagstrafikken på E8 mot hytta. Greide å balansere speedometerviseren på 80 før ubalansen i dekket slo inn. Forunderlig at det er så vanskelig å forene dekk og felg i harmoni. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Veldig sjeldent at kast ligger i dekk. Det er nesten alltid felgen som ikke er i balanse. Ikke umulig at den har kast etter hardt bruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Det pleier å være et merke på nye dekk som forteller hvor de er tyngst, gjerne en gul prikk, hvor er dette ift loddene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 26. april 2019 Forfatter Del Skrevet 26. april 2019 (endret) Denne påskenøtten skal løses. Hvis det er felg kan jeg bytte settet med Compomotive felgene jeg har til overs. Synes Tornado looken frisket opp bilen så det kan være en løsning. Men den fobiske delen med nøtten tilsier flere undersøkelser. Skal se etter merket som foreslått opp i mot plassering av loddene. GG X3 virket noe nervøs på veien med 2.0 bar, støy var ikke noe mere eller mindre enn AT2 med 2.0 trykk. Øker trykket noe for å få bilen midt i kjørebanen med en hånd på rattet og den andre på cubbyboxen. Endring: ingen synlige skader på felg. Endret 26. april 2019 av BBernt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.