Gå til innhold

Justere dekk på felg.


BBernt

Anbefalte innlegg

Fortsatt er det fare for snø og frost, men nye sommerdekk er klare. Dvs 3 av 4 dekk er montert på felg og balansert, det siste dekket er jeg avventende til. Dekkene er General Grabber MT X3, 235/85x16. Det siste dekket er bombardert med balansevekter, de 3 første er så og si uten vekter. Jobben ble utført på byens yrkesskole på kalibrert dekkmaskin. Veileder til elevene sa de var trange å få på, og det jeg undrer er om det siste dekket er kommet skeivt på felgen? Tenkte å få dette dekket langt på felgen en gang til med kanskje en halv omdreining for å fange opp eventuell kast på felg eller dekk, eller?

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjevt på felgen høres rart ut og er lett synlig.

 

Vri dekket en halv tørn på felgen.

Når ubalanse i felg matcher ubalansen i dekket kan det blir mye vekter på ett sted.

Det burde villederen vite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, gautes skrev:

Skjevt på felgen høres rart ut og er lett synlig.

 

Vri dekket en halv tørn på felgen.

Når ubalanse i felg matcher ubalansen i dekket kan det blir mye vekter på ett sted.

Det burde villederen vite.

 

 

Amen.

 

I min tid i dekkbransjen var dette det vanlige. I noen helt ekstreme tilfeller så måtte man bytte om på dekk og felg - eller rett og slett skrape dekket - eventuelt be kunden om å kjøpe ny felg fordi det rett og slett ikke ble bra. Men det var sjelden.

 

Om man legger på et dekk med mye kast på en felg med mye kast, og treffer "rett", så må man brått ha så mye lodd at det rett og slett ikke er plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Må det mye vekter til kan det tenkes at felgen ikke er sentrert i maskina også. 

Med uerfarne elever ville jeg prøvd en gang til.

Det er enormt med vekter, åpenbart at man blir mistenksom. GG sier selv denne dekktype er i god balanse så det gikk en alarm hos meg når jeg så loddene. Veilederen på yrkesskolen mente hjulet var godt kjørbar som bakhjul, men å rotete dekket på felg var unødvendig. Svarene her oppmuntrer meg til å få dette remontert nå før våren kommer om ikke alt for lenge...

Løsning på denne påskenøtten kommer senere.

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant?

Denne felgen har ikke tilstrekkelig dybde på felgen til å feste lodd på. Har et sett med Compomotive felger som ikke har kant i det hele, se bilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Litt ved siden av, jeg er veldig nysgjerrig på de GG X3 dekkene, vil du poste ett par nærbilder når du har fått justert vektene på hjulet ditt;) 

 

Mvh Brage

 

235/85 x 16

54DA8DE2-5B0E-4957-ADD5-400B67347558.jpeg

141D7A13-56A7-4302-AFB2-742632651C2A.jpeg

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, trondshj skrev:

Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant?

Ofte limes det på lodd fordi noen ikke ønsker synlige lodd.

Det oppstår korrosjon bak lodd på felgkanten, limte lodd er bedre pga tykt limbånd.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Ofte limes det på lodd fordi noen ikke ønsker synlige lodd.

Det oppstår korrosjon bak lodd på felgkanten, limte lodd er bedre pga tykt limbånd.

 

Joda - den ser jeg. Men jeg tenkte mest på innsiden. At noen heller vil ha pålimte lodd på yttersiden kan jeg skjønne. 

 

Når det er sagt, så syntes jeg at de limloddene var noe svineri den gangen jeg drev på. Var mye lettere å avbalansere med de "gammeldagse" loddene. Heldigvis var det stålfelg på minst 95% av bilene den gangen. :P

 

Og med hensyn til å få hjulet skjevt på balanseringsmaskinen, så har jeg opplevd det noen ganger med Discoen. Er noe herk, for det blir kast når man kjører uansett. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBernt.

 

De dekkene blir knallbra på bilen din, har vurdert de selv til min RR da i 265X75R16, har meget gode erfaringer med General Grabber og de der nye X3 MT dekkene er knalltøffe:).

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å prøve disse, ja. Hadde GG at2 forrige sesong og var helhetlig fornøyd med km og i terreng. Så etterhvert de ble trappeslitt uten å merke det så mye på asfalten. Tror de blir kompromissløst tøffe på en RR i 75profil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemhjulet ble balansert på Vianor og utlevert med betydelig mindre vekter. Fikk desverre ikke snakke med den ansatte som gjorde dette, men han monterte vektene nesten motsatt. Kontaktet deretter yrkesskolen for å høre hvilke tanker de hadde og hjulet ble pånytt prøvd i dekkmaskinen. Resultatet ble ikke det sammme som hos Vianor, justerte på nytt med 20 til 30 gram på begge sidene. Hjemme ble avstand mellom felgkant og dekk målt til 3 mm og 5 mm på samme kantene vektene er plassert. Tanken som fester seg i fobi delen av hjernen er om dekket sitter skjevt på felgen og om det er fornuftig å legge dekket om på nytt.

6C10F1FB-1DDA-4BA1-B125-C48B30D2A474.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekket sitter nok bra - om du tenker på det vi har nevnt tidligere, så handler det om å feste dekket korrekt på avbalanseringsmaskinen.

 

Dekkpusheren jeg pleier å bruke drar hjulet noen omdreininger før han begynner avbalanseringen, og strekker ut innretningen man bruker for å måle innpresset på felgen for å se til at hjulet sitter 100% rett på maskinen før han går i gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt1

Er maskinen satt opp i vater og er den kalibrert riktig?

Feilkalibrering gir mye lodd overalt.. 

 

Punkt2

Veldig mange glemmer at Land Rover av denne typen IKKE sentrerer på senterhull, men hjulbolter. Dette kan gi skikkelige feile utslag på balanseringen. 

Finnes verktøy i skikkelige verksted for slikt. 

 

Punkt3

Moderne maskiner gir info om hvor mye dekket skal vris for å minimalisere bruk av lodd. Men det forutsetter at brukeren kan bruke maskinens funksjoner

 

Så stoler nok mest på dekkforhandler i dette tilfellet, selv om de også trenger litt veiledning iblant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dekkene blir å rulle denne sesongen. Etter det blir det MT kjøring og nytt sett med General Grabber TR originalbesetning til asfalten.

Balanseringen av MT dekket prøves nå så får jeg se om slankingen er bortkastet denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom vibrasjonene jeg forventet bakfra, lagde kø i fredagstrafikken på E8 mot hytta. Greide å balansere speedometerviseren på 80 før ubalansen i dekket slo inn. Forunderlig at det er så vanskelig å forene dekk og felg i harmoni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne påskenøtten skal løses. Hvis det er felg kan jeg bytte settet med Compomotive felgene jeg har til overs. Synes Tornado looken frisket opp bilen så det kan være en løsning. Men den fobiske delen med nøtten tilsier flere undersøkelser. Skal se etter merket som foreslått opp i mot plassering av loddene. GG X3 virket noe nervøs på veien med 2.0 bar, støy var ikke noe mere eller mindre enn AT2 med 2.0 trykk. Øker trykket noe for å få bilen midt i kjørebanen med en hånd på rattet og den andre på cubbyboxen. 

Endring: ingen synlige skader på felg. 

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...