Gå til innhold

Disco 2 v8 hvilken olje?


MS86

Anbefalte innlegg

Drar til fjells i morgen og så at det nærmer seg min. på oljepinnen. Har ikke hatt bilen så lenge og aner ikke hva som ble fylt på sandmo da jeg tok en full oljeservice der i januar. Hva bør jeg etterfylle?

Ønsker alle forøvrig en riktig god påske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt Biltema på mine biler inkl veteranbilene med nybygde motorer og de går fortsatt:) Biltema rekker jeg ikke før det stenger så får ta det første og beste!

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg litt forvirret. Tok for gitt at det måtte være del eller helsyntetisk på så «ny» bil.. ?

Denne fant jeg ikke kjelleren:)

ikke 10w 40 men mineral.

da har jeg tre valg

-Biltema mineral 20w50 acea a2/b2

eller

- catrol GTX mineral 15w50 acea a3/b3

-mobil super 2000 10w40 semi-syntetisk acea a3/b3

 

håper på rask tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe større problem å bruke mineralolje om man ikke får tak i noe annet.  De kan blandes.  Men normalt bruker du den oljen som står spesifisert i instruksjonsboken.  Syntetisk olje er overlegen mht holdbarhet og å holde motoren ren.  5000km skifteintervallet Svalbard anbefaler er nettopp på grunn av dette.  Eller skulle jeg gjerne fått vite hva som gjør mineralolje bedre 

Du kan trygt regne med at Sandmo har fylt helsyntetisk.

 

PS.  Det er helt andre lagre i V8 motoren i D2 enn i tidligere utgaver.  Det er ikke helt den samme motoren som ble kjøpt fra Buick midt i forrige århundre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruksjonen på denne motoren er snart 50 år gammel, så det er neppe helt krise hva du benytter.
Den dårligste oljen du får fatt på idag, er antageligvis langt bedre enn den beste som fantes den gangen disse motorene ble konstruert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disco 2 v8 SKAL IKKE HA HEL SYNTEYISK men værsegod kjør på jeg veit hva je talar på,,,, lykke til sikkert veldig mange som er uenige det fårså være ,,,,dette har je greie på men snekkere det kæn je itte god påske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Det er ikke noe større problem å bruke mineralolje om man ikke får tak i noe annet.  De kan blandes.  Men normalt bruker du den oljen som står spesifisert i instruksjonsboken.  Syntetisk olje er overlegen mht holdbarhet og å holde motoren ren.  5000km skifteintervallet Svalbard anbefaler er nettopp på grunn av dette.  Eller skulle jeg gjerne fått vite hva som gjør mineralolje bedre 

Du kan trygt regne med at Sandmo har fylt helsyntetisk.

 

PS.  Det er helt andre lagre i V8 motoren i D2 enn i tidligere utgaver.  Det er ikke helt den samme motoren som ble kjøpt fra Buick midt i forrige århundre...

 

Enig. Var vel heller ikke hydrauliske løftere for 50 år siden? Har holdt på med vw (veteraner) en del og på type 4 motorene kom de ikke før i 79-80.. for så vidt 40 år siden allerede ;)

Nærmer meg siste spørsmål før jeg også tar påske..

hva betyr og hvor viktig er egentlig acea a2/b2 etc ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎04‎.‎2019 den 17.05, MS86 skrev:

Hva bør jeg etterfylle?

 

 Du har jo omtrent samme motoren som jeg har i min RRp38 V8, bare din har litt kortere slaglengde derav 4.0 liter.

 

Jeg kjører konsekvent på Castrol Magnatec 5w40 C3 helsyntetisk som du kjøper nokså rimelig på Mekonomen, er faktisk veldig ofte på tilbud akkurat denne. Er veldig fornøyd med opplevelsen av akkurat denne oljen så kommer til å fortsette med den. 

 

C3 spesifikasjonen dekker kravene til A2/B2, A3/B3, men er da i tillegg også beregnet for bruk ved 3 veis katalysator mm

Pakker med CASTROL MAGNATEC-olje

Jeg skifter olje ca hver 10 000km.

 

Jeg brukte kun Castrol GTX mineralsk olje under de første 1000km ved innkjøring av ny motor da det er anbefalt, som jo Svalbard sverger til.

Ja motoren er i teorien ett nokså gammelt konsept, men den inneholder moderne hydrauliske ventilløftere, og ett modernisert innsprøytnings og avgass system med bl.a. MAF sensor og katalysator.

 

Vi har 2 andre bensinbiler til på gårdsplassen, begge får varianter av denne Castrol oljen:).

 

Mvh Brage

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen MS86.

 

Det er slik at når du spør om oljer vil du bli presentert mange sannheter, noen er mere bastant enn andre. 

Svalbard over her til eks, er rimelig bastant på sin mening, og den kan nok for mange være rett.

 

Her er ett innlegg om Rover V8 som underbygger det Svalbard sier, og argumentene er gode som du ser.

 

"The Rover V-8 engine relies more on oil volume than oil pressure. So the oil doesn't have to have extreme temperature or pressure capabilities. As a result the quality of the oil therefore doesn't need to be of premium quality. So use of synthetic or semi-synthetic oils is not necessary and a bit of a waste of money. If you use your car as an everyday car and plan to keep it with the same engine for a long time, than regular oil replacement will have a better effect on your engine than using the more expensive oils.

A somewhat thicker standard oil doesn't hurt so 15W40 is a good option for use in temperate climates like Holland and the UK. If you already have somewhat worn bearings (indicated by low oil pressure) you better use a thicker 20W50 oil. Make sure though that you use an engine oil with good detergent qualities, particularly for the V-8's as they tend to be very sensitive to oil sludge. Oil as used in turbo-diesel engines has very good detergent qualities so preferably use that.

With synthetic oils like Mobil 1 problems can come up like:

Heavy oil consumption, this is caused because the synthetic oil is very thin and leaks past the valve seals and piston rings.
Bearing wear, the crankshaft bearings are designed for thicker oil and with the thin synthetics they don't get proper lubrication.

Standard synthetic Mobil 1 is rated at 5/30. If you want to use synthetic anyway (TVR is recommending synthetic in their Rover V8's) then preferably use the thicker Motorsport 4T grade which is rated at 15/40. This will reduce oil consumption and premature wear of the bearings. If you want the oil a bit thinner Mobil 1 and 4T can be mixed."

 

- Samtidig som du ser er en kjent Rover V8 spesialist som TVR ute og anbefaler syntetisk olje i sine motorer.

 

Så mitt tips om olje er kun basert på egne erfaringer etter 12 år med daglig drift av moderne Rover V8 i min RRp38 i vårt Nordiske klima, men jeg er helt åpen på at det er mye rett i anbefalingene til Svalbard også.

Så er det jo også slik at vi bor i Norge med gjerne minus 20 til minus 30 enkelte dager når du skal ut og starte opp, og da holder nå jeg en knapp på en god syntetisk olje.

 

I tillegg så er det jo ikke for den vanlige mann i gata å skifte olje hver 5000km, det tror jeg for de fleste vil oppleves som litt for ofte om du ikke har tilgang på veldig gode verksted fasiliteter.

 

Som sagt, spør om motorolje og du vil få mange svar, da er det hyggelig om de er underbygget med noen fakta slik at du kan gjøre deg opp din virkelighet.

Uansett er det viktigste at oljen er frisk og at du har oljetrykk, forsvinner trykket( for lavt olje nivå til eks ) havarerer motoren umiddelbart.

 

Lykke til i oljejungelen

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skulle gjerne vite hvordan en hel synt 20W-50 er tynnere en en mineral 20W-50 olje slik denne artikkelen antyder.

Og semi-synth er å bare kaste penger ut av vindu. Det er nemlig samme mineral olje blandet med minimum 5%

syntetisk olje.

En god 5W/20W-50 olje og skift heller oftere (hver 5-7000 km) er bra for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...