Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at sluring ikke er bra for automatkasser. Justere trykket til mer komfortabel giring medfører mer sluring. Jeg ville justert andre veien for bedre arbeidsforhold for girkassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, rang skrev:

Mitt inntrykk er at sluring ikke er bra for automatkasser. Justere trykket til mer komfortabel giring medfører mer sluring. Jeg ville justert andre veien for bedre arbeidsforhold for girkassen.

 

Mulig jeg ordla meg feil. Det er ikke mer sluring. Den er justert slik at girkassen for minst mulig belastning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så ble det nye matter i Range Roveren. De gamle stoffmattene smuldret opp og hadde gjort sitt. 621kr på Gytis fraktfritt. Modelltilpasset og virker å være av god kvalitet.

D93AF375-EF44-4066-A36E-1EFAEC201344.jpeg

A88657F1-7A24-4CE5-80E3-5F49777CC5B1.jpeg

7696E9F7-B5CB-409D-A4A5-4E10A1793D25.jpeg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Og etter at jeg hadde lagt ut disse bildene oppdaget jeg at de to øverste skruene som holder det ene plasdekselet i fronten var rustne. En kort strafferunde så ble de meget bedre.

 

 

30D5AEA7-AA0F-492E-9079-B73C2CF64FB9.jpeg

 

Og nå ser jeg at skiltet forran er litt skjevt. Her må det justeres ;)

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 25.4.2019 den 22.31, bjopau skrev:

Bor du i trøndelag? Jeg har kabel og software fra rsw solutions som ikke er låst til vin kode. Har bytta pc på jobb så jeg må få installert det på den nye og teste mot min bil først, men da kan det kanskje ordne seg med en diagnoserunde om du bor i nærheten av Trondheim.

 

@bjopau Kan du fjerne komfort/easy access funksjonen med din diagnose? Tenker spesielt på rattet som justerer seg hele tiden når man åpner og lukker bilen.

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden det er en stund siden siste så har jeg gjennomgått "to do" listen og oppdatert denne. Denne gangen i prioritert rekkefølge. 

 

Oppdatert «to do» liste: 

  1. Fikse rusta på bakskjermen og begynnende rust i hjulbuene bak, preventive tiltak gjennomført
  2. Sjekke frostvæsken og evt bytte
  3. Rette bulk på bakluke
  4. Polere og vokse bilen
  5. Bytte vakuumslange til turboen
  6. Sjekke forstilling (synes styringen er litt upresis)
  7. Oljebehandle understell (litt usikker på valg av produkt)
  8. Dyprense tepper og tak
  9. Bytte olje på diff forran og bak
  10. Ny oljeservice på motor og girkasse
  11. Venstre speil er løst, har flasset av lakk og trenger en fix eller kjøp av nytt
  12. Finne en fix til gripehåndtakene på dørtrekkene eller bytte begge dørtrekk forran

 

Fortsatt en del ting igjen på listen, men den minker og det begynner å komme en del punkter som er "nice to do" ikke nødvendigvis "need to do". Dette gjelder f.eks service av motor og gir hvor det er under 1000 km siden olje og filter ble byttet. Årsaken til at jeg skal gjøre dette igjen er for å få ut all gammel dritt og forurensning, og dermed gjennomføre en form for flushing av motor og gir. Sistnevnte gikk det over 9 liter olje på så den er det 99% ny olje på. Nå er første prioritet rusta på bilen og forhåpentligvis får jeg dette ordnet i september. Jeg har kjøpt retteverktøy på ebay for bulken bak og nytt emblem. Dette skal jeg forsøke å fikse selv.

 

Når det gjelder oljebehandling av understell så vil jeg gjerne ha tips til hvilke produkter som fungerer best og som er enklest å påføre.

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerende stå-på-vilje, samt fremdrift på degB)

Tror ganske mange, kanskje til og med flertallet her inne sverger til Lanolin/fluidfilm.  Lett å påføre, gjemmer ikke skumle gamle rustflekker/hull. Kan gjøres selv, eller hos noen som driver med det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ble en liten tur under bilen i dag. Har merket et par små oljeflekker etter bilen og tenkte det var greit å sjekke.

 

Den ene kom fra påfyllingsskruen til fordelingskassa og den andre ser ut å være fra diffen forran. Påfyllingsskruen skrudde jeg til og brukte bremserens for å tørke bort gammel olje slik at jeg kan sjekke om jeg har stoppet lekkasjen. Forran klarte jeg ikke lokalisere hvor oljelekkasjen kommer fra. Det får jeg vente til jeg får den opp på bukk. Tørket også bort gammel olje her slik at jeg kan følge med.

 

I tillegg fikk bilen nye pærer forran så nå ser den ikke ut som en nærmest enøyd banditt (Den ene pæra var langt svakere enn den andre).

E4E3FED9-B934-4E4E-81B5-B99A356C2715.jpeg

F5C98E18-91FB-4B2F-B171-7E06DCCE3741.jpeg

E570A2EA-7DD7-4353-94F4-922F933BDB76.jpeg

9471C453-3B7E-44DD-A5C7-C4ADD16DC8F8.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg sverger til linolje. Billig og raskt. Skal du gjøre noe under bilen i ettertid er det ikke så grisete som sauefett.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg sverger til linolje. Billig og raskt. Skal du gjøre noe under bilen i ettertid er det ikke så grisete som sauefett.

 

 

 

Kjøper du bare spray på Biltema eller bruker du annen linolje?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 litersbokser fra Biltema. De har trykkluftsprøyte som passer rett på boksen. 2 liter holder vanligvis, kanskje 3 om du er spandabel. Ca 100kr pr boks.

 

Jeg sprøyter under hvert år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, lafterolf skrev:

1 litersbokser fra Biltema. De har trykkluftsprøyte som passer rett på boksen. 2 liter holder vanligvis, kanskje 3 om du er spandabel. Ca 100kr pr boks.

 

Jeg sprøyter under hvert år.

 

Skal teste dette. Takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk sjekket oljelekkasjen i dag. Følgende ble avdekt. Det var ikke lekkasje på differensialen forran, men det var svetting over tid rundt oljekjøleren og oljefilterhuset.

 

Har også irritert meg litt over risting ved nedbremsing og vi sjekket derfor alle foringer og stag. Ingen bevegelse å spore. Vi lokaliserte derfor feilen til å være bremseskivene bak. 

 

Dermed ble det en tur innom Skruvat og ebay.

 

 

 

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 20.56.27.png

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 21.42.57.png

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 21.43.25.png

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 21.44.47.png

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 21.45.19.png

Skjermbilde 2019-08-28 kl. 21.45.47.png

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

I uke 41 eller 43 blir rusta fjernet på Range Roveren og jeg har fått en kompis som er super nøye til å hjelpe (eller er det kanskje jeg som skal det). Det gleder jeg meg helt vilt til. Da kan RRen gå en fredelig vinter i møte uten rust. 

 

Venter fortsatt på bremsedeler fra Skruvat og pakninger fra Russland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hentet vinterhjulene i dag. Det var lenge siden de hadde fått en vask. 30 minutter med riktige produkter gjorde underverker.

 

 

7E1F2EA2-BA4F-4C4A-9617-AA4A6A4E9249.jpeg

7EAA49A9-5B33-424D-A30A-75F8424D06D6.jpeg

BC35ADAF-06DB-47E0-9B04-3C257D51C530.jpeg

8F290ABE-7C6A-4FD0-ACD9-32F4BE4CD25A.jpeg

1A5F709B-94C7-41DB-8498-56A6C57D4E0F.jpeg

9F564F9B-D3ED-4E40-9242-F6FD699DB5ED.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny nøkkel fikset fra ebay. Skulle bare teste det og bestille en til om det fungerte...noe det gjorde. Så da blir det bestilling av en til.

 

https://www.ebay.com/itm/CUT-TO-CODE-PHOTO-Range-Land-Rover-L322-Key-Remote-Upgrade-2002-2005-NO-CHIP-/253732322675?fbclid=IwAR1-WawNGjIQN_ZousGkj7z0Ek6NIzLqs56O-lS8pbMGiKbZ1T1C3O_4FuQ&nma=true&si=zsX1JLKFF8JAl9d5PpizXdHFMp4%3D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

 

Transponderen/startsperra ble flyttet over. Tok bilde av nøkkelemne slik at dette ble levert ferdig utfreset.

 

Litt prøving og feiling for programmering av tastene så var alt i orden.

 

 

85D64FD1-DA12-4C51-A5F6-CD6AEAF92AC4.jpeg

DC209CAF-503B-4969-B059-3F403AB31919.jpeg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

For en ukes tid siden fikk jeg bilen opp på bukk og sprayet hele bilen under med linolje fra Biltema. Sprayer også i hulrom slik at den er klar for vinteren. Var en enkel jobb, men det blir jo litt gris med så tyntflytende olje. Brukte to slike spraybokser og da var alt av understell, vognbunn og hulrom dekt pluss helt sikkert noe som ikke skulle fått olje.

 

image.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror sprayboksen gir lite linolje. Den vil tørke raskt. 

 

Jeg bruker litersbokser. Bruker 2-3 liter under bilen. Da renner det godt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timer siden, lafterolf skrev:

Tror sprayboksen gir lite linolje. Den vil tørke raskt. 

 

Jeg bruker litersbokser. Bruker 2-3 liter under bilen. Da renner det godt.

 

Ja, vi får se hva tiden bringer. Sikkert bedre enn ingenting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...