Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

 

Ble 3 timer med kosetid med RRen i dag. 

 

- Montering av valvebody

- Olje, filter og pakning på girkassen

- Fjerning av feilkoder

- Testdrive

- Sletting av feilkoder igjen

 

Konklusjon:

Girkassen er toast og vi må lese oss litt opp på hvilke deler vi trenger for en evt overhaling. Vi er litt gira på å gjøre overhalingen selv og etter funnet fra RATS så er vi relativt sikker på at kassa vil holde om vi gjør det ordentlig. Spørsmålet er kostnadene vs kjøp av en overhalt en til 20.000kr.

 

En ny erfaring fikk vi riktignok. Vi tømte kassa helt for olje for noen uker siden da vi tok ut valvebodyen. Nå etter noen uker stående på samme plass var bunnpanna relativt full av olje. Ergo fikk vi egenlig flushet kassen også. Vi måtte på med nesten 7 liter olje etter at vi hadde gjennomført oljebytteprosedyren etter boka.

 

Om ikke annet fikk jeg på 20"erne og nå begynner bilen å ligne slik jeg vil ha den...original....og etter hvert strøken. Sistnevnte vil nok ta litt tid.

 

Det blir sikkert en stund til neste oppdatering om jeg ikke bytter øvre rattstamme neste helg. Vi får se.

 

 

 

 

IMG_2407.JPG

IMG_2410.JPG

nxVQOryaSJS7uvqAuhjwNA.jpg

z8V%DqpYSQWjDNdQW2GyGA.jpg

EY6dCgQSSFmmXoLfs7Tvjg.jpg

8u3uHp2iSke9yGVOW5oKXA.jpg

aQ%QFTxURziqfKuDs0g51g.jpg

tTTcU5v%TtmWyHIc9k61DA.jpg

Xrr2mfjDSK6jcvFXazrALA.jpg

Lk7cmppXT+6n+doL2W+lCA.jpg

EsQDri8GQP6XzGGVupHLcQ.jpg

xliagoahRtW+0bbeur0ezQ.jpg

nOHtKu0HSsqfevxlTtgW1A.jpg

N%x%+QfaTUKbLdRc1sXBQA.jpg

P6xFms77QKCjJwXwpA+XKA.jpg

CJFhx%OETt6N4IzdJWWEsw.jpg

ZuhWCWyeRcCtvZ%O4v2Aqg.jpg

MKInSXVGTsuwr8nXzKX%mA.jpg

yYVkOk5ASv67aIxPnDfg0g.jpg

QAcu3GTiQO6dMVovGRDRog.jpg

MH1XWL+MSDmKWgioLfkQKw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iknutis skrev:

Synd med girkassen, har dere en anelse om hva som må gjøres med den eller blir det bare å plukke den i atomer?

 

Dette var ingen bombe og jeg er ikke veldig skuffet over vårt funn.

 

Vi tror det er brente clutcher med bakgrunn i at det har manglet fjær i den ene akkumulatoren. Dvs at vi tror 3 og 4 gir har vært innkoblet hele tiden og de derfor har brent sammen. Hvilke følgeskader dette har gitt vet vi ikke, men det må vi evt finne ut. Den må nok plukkes helt ned dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ja er det noen som har tips i forbindelse med overhaling av girkasse så tar jeg gjerne i mot det. Dette er evt «bambi på isen» for min egen del.

 

4 timer siden, iknutis skrev:

Greit så lenge det er en prosjektbil. :)
Er samme jeg tenker om P38'n som jeg hentet forrige uke.

 

Enig.

 

Hadde ikke kjøpt denne dersom jeg hadde hatt behov for bilen. Er en perfekt bil å ha som prosjektbil. Den vekker både følelser, er kuul og verdt å ta vare på. Dessuten er det langt i mellom man ser en L322 på veien, i alle fall i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lysholm, er kanskje ikke så aktiv i tråden, men følger den med et par gode øyne - bra lesning, synd med girkassen! 

Vet ikke om du har sett på youtube, men der ligger det en "how-to" av noe slag på hvordan man renoverer en kasse, som din. 

Mener jeg har sett et eller annet sted på nettet at du også får kjøpt de nødvendige delene (overhalingskit) til samme girkasse :)

 

Linker følger under: 

 

Youtube: 

 

 

Kit: 

https://www.ebay.com/itm/BMW-ZF5HP24-TRANSMISSION-MASTER-REBUILD-KIT-W-STEELS-AND-UPDATED-A-DRUM-/182306018671

 

Siste link, der finnes det flere varianter, men uansett er det LANGT rimeligere enn å kjøpe ny kasse - eneste er at man skal ha relativt stor tro på seg selv at man klarer oppbygningen :)

 

 

EDIT: Teardownen i den filmen er kanskje til 4.4 liten, er vel ikke samme kasse, men prinsippene er de samme :)

Kitet kan helst sikkert kjøpes til kassa til din bil! 

 

 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi vurderer litt forskjellige alternativer. 

 

1. Overhale eksisterende girkasse. I såfall må jeg forvente å kjøpe overhalingskit til 7000 kr + mva + fortollingsgebyr

2. Kjøpe en brukt girkasse med 3 mnd garanti og flytte over de beste delene fra den girkassen som står i bilen i dag. kr 8500 inkl frakt.

3. Overhale kassen igjen. Pris 20000 kr.

 

Akkurat nå fremstår alternativ 2 som det beste. Vi vil få en fungerende kasse og vi har mulighet til å flytte over valvebody (det som ofte ryker på disse kassene) og den forsterkede converteren. Har ikke besluttet dette enda, men mottar gjerne deres både kvalifiserte og ukvalifiserte innspillexcl

 

@SiggenRRC Er GM5L40E kasse i denne bilen. Overhalingskitet er derfor forskjellig, samt girkassen forøvrig.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ to fremstår selvfølgelig lunrativt, men samtidig hadde jeg kanskje holdt på alternativ en. Rett og slett av to grunner;

 

1. Man får en ny oppbygd kasse.

2. Man får en EKSTREM mestringsfølelse :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SiggenRRC skrev:

Alternativ to fremstår selvfølgelig lunrativt, men samtidig hadde jeg kanskje holdt på alternativ en. Rett og slett av to grunner;

 

1. Man får en ny oppbygd kasse.

2. Man får en EKSTREM mestringsfølelse :)

 

 

 

 

Absolutt ikke uenig, men det er selvfølgelig også vesentlig mer arbeid også. 

 

Måtte sette sammen et før og «etter» bilde av RRen. Det går i riktig retning.

 

 

6D699F84-C5E6-4D9D-9024-255FABA10533.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har som har eid denne bilen? Reg nummer BD30315. Solgt til Eriks Bildemontering AS. Jeg skulle gjerne hatt noe info om girkassen.

 

Bilmerke: LAND ROVER
Biltype: RANGE ROVER, 2002-2012 (TYPE III)
  3.0 D 4X4 VOGUE
Årsmodell: 2002
KmStand: 248068
Karosseri: 5 DØRS SUV
Farge: GRØNN
Motorstr: 2926
Motor: DIESEL
Motorkode: 306D1
Gir: AUTOMAT
Girkode:  
Chassisnummer: SALLMAMC42A104089

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=SALLMAMC42A104089

 

 

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, trondshj skrev:

Du kan jo ringe de og høre. Kanskje de husker om bilen ble kjørt inn eller ikke. Veldig trivelige folk som jobber der.

 

Jeg har snakket med de og bilen er kjøpt inn for oppdeling. Det vil si at de har kjørt bilen, girkassen fungerer og den leveres med 3 måneders garanti, men jeg tenkte kanskje at dersom noen har eid den så kunne jeg fått svar på om den har fått byttet olje og filter etc i deres eie. Vet at det er et long shot.

 

Jeg har forøvrig kjøpt girkassen, men pga helligdager får jeg ikke betalt den før på mandag, men det betyr uansett at jeg får den levert i løpet av kommende uke.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt: Bytte av øvre rattstamme

 

Å herrrregud dette var en større jobb enn jeg hadde sett for meg. 7 timer med nærmest nonstop skruing, tenking og banning, men jeg fikk det til.

 

Måtte flytte motorene over fra den gamle rattstammen til den "nye". Plastkappen som holder nedre motor er vanskelig å få av og den må av hel ellers sitter ikke motoren slik den skal.

 

Her er billedkavalkaden:

 

 

BC%53hrPT0uVZMoSGOlP7A.jpg

OWMvDr5wSt+MMWaNJeczBA.jpg

PGtJ4ERnT7WDOj81MnBtkg.jpg

nL08L44cTk250GmUeJXhRw.jpg

c0a%Umk0TDqSFkjum8zNCQ.jpg

K9d1U7s+QfWmZ9Mcgn2dBg.jpg

lKbpnI4VRTOoAmRUge2pNA.jpg

t50lA6uSQ5idfHrYwwGyfw.jpg

dPdIzZKBSqCgJEZ5nx4dUA.jpg

ZQu9vyVgSuWvYDTf2raORw.jpg

kOwiCdMaRzi16pRWoYu8Cw.jpg

F%60ydLwTVKgfcIKLSGQFQ.jpg

rPsr3SfYRdeBfyIGmrIMdA.jpg

5nE1IbzvQsi7OgYNPXMZZQ.jpg

dh4ZYFLDTcqWYqrGTBpQFw.jpg

qXQZ7RaMS9+eeBOXVw3p2w.jpg

8%MeiBfKTZ64oq628hs+og.jpg

tpC9CQFsRUGSCu9NxXpR9Q.jpg

IOhhqE+3QvW66VqTFIDVvQ.jpg

VTAkefPoRQ+08Ah91YjF3g.jpg

kXJP5+tSR5CTk71QKBOiSg.jpg

VhY1%2Q2SmawIDm5apnqDg.jpg

 

.......og her er den ferdig og alt fungerer som det skal. Er riktignok en del feilmeldinger, men det får vi slette med diagnosen.

 

Filmen ble dessverre som nedlastning på PC/MAC, men den viser at alt fungerer som den skal. På mobiltelefon kan den spilles direkte av.

YLZDUE4vTWSwGyM320PzTw.jpg

J07%fEYkRLiuJyOIHkkaUA.jpg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstereis for bytting av girkasse. Var en del frustrasjon, spekulasjon og utmattelse i løpet av dagens 8 timer vi jobbet med dette i dag. Vi har fått på plass "ny" girkasse, men er fortsatt en del igjen som vi skal få ordnet i morgen. Det er en h... jobb og jeg er utrolig glad for at vi har muligheten for å gjort dette med riktig utstyr, på riktig måte og med riktig kompetanse. Den kassa er tung, og siden kassen ble levert med converter og fordelingskasse så flyttet vi over alt slik at vi får testet kassen slik den er 100% i forhold til garantien vi har på 3 måneder. 

 

Her er noen bilder fra dagens økt. Fikk knipset noen under jobbingen, men ble dessverre ikke så mange.

 

 

 

 

I1PjocQjRBC9i0wazjm9Ng.jpg

C6Lwplp4SWSAymaUHwG66w.jpg

8sZjfbHJT0KCgj6SYwtiuA.jpg

JrhqnoHATpSrKF8mVgAzFQ.jpg

WMqVQO28SgKvgimwza6VWA.jpg

UkhKm8+yRWqcC%6dVqk+eQ.jpg

ZV08+vsoTtWhhH+4QOT1bA.jpg

5bGTZD7tSsKTiTS%jrGytw.jpg

an7Oq1QDTEWIAgB1TQcB7Q.jpg

ANZ5zl7dTpWqpkTq0dO%KA.jpg

AvVkqgAASYuHblLgRlQbvQ.jpg

zMJ2PayxQQG3tS7vQcZ7bw.jpg

 

Fikk forøvrig bekreftet at jeg har vært noe unøyaktig med steering angle sensoren da jeg byttet rattstammen slik at det nok blir en strafferunde der exclexcl 

Får fjernet alle feilkoder etc, men når man legger over for mye så kommer div feilmeldinger opp. Årsaken er at sensoren noterer avvik utover område eller intervallet den monitorerer og avgir derved feilmelding. Ergo må jeg ut med rattstammen en gang til slik at jeg får satt inn sensoren riktig på rattstammen. Da regner jeg med at feilkodene forsvinner. Er ikke så ille, bare mye skrujobb, men også mye læring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lysholm skrev:

Fikk forøvrig bekreftet at jeg har vært noe unøyaktig med steering angle sensoren da jeg byttet rattstammen slik at det nok blir en strafferunde der exclexcl 

Får fjernet alle feilkoder etc, men når man legger over for mye så kommer div feilmeldinger opp. Årsaken er at sensoren noterer avvik utover område eller intervallet den monitorerer og avgir derved feilmelding. Ergo må jeg ut med rattstammen en gang til slik at jeg får satt inn sensoren riktig på rattstammen. Da regner jeg med at feilkodene forsvinner. Er ikke så ille, bare mye skrujobb, men også mye læring :(

 

Kan du ikke heller forsøke å kalibere sensoren? 

Det kan gjøres blant annet på D3, mener også det kan gjøres på L322 - da slipper du å demontere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiggenRRC skrev:

 

Kan du ikke heller forsøke å kalibere sensoren? 

Det kan gjøres blant annet på D3, mener også det kan gjøres på L322 - da slipper du å demontere :)

 

 

Har forsøkt det, men feilen kommer tilbake. Vi har riktignok ikke forsket så mye på det enda, men det var beroligende at de gjør slikt på D3. Da skal vi forske litt mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ohhhh my god, we fucked up..... excl Vi slet noe forferdelig da oss glade amatører skulle bytte kasse for første gang. Resultatet ble at converteren har sklidd ut av posisjon og da vi festet kassa til motoren så har converteren presset på oljepumpa til kassa og dermed ødelagt den. I alle fall det vi tror... Så da ble det ut med kassa nok en gang med masse bannskap og oppgitthet. Nå har vi to ødelagte kasser, men heldigvis kan vi flytte deler over fra den ene til den andre og få en fungerende kasse. Bare masse jobb, så etter to dager fant vi ut at vi triller bilen på plassen sin og legger en ny plan. Med andre ord er bilen ikke kjørbar slik den nå står, uten girkasse.

Om ikke annet masse læring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at converter settes i kassen før den løftes opp, så skrus den fast mot flexplate når alt er på plass. 

Gjør man ikke dette, er det utrolig enkelt å ende det dere er dessverre. Dere er ikke alene om å ha lært på den harde måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...