Lysholm Skrevet 28. april 2019 Forfatter Del Skrevet 28. april 2019 1 time siden, iknutis skrev: Vi er mange som leser og ikke skriver. Stå på videre. Vurderer selv å handle en P38 som hobbybil, fullt mulig det når man pendler med elbil til daglig. Kan absolutt anbefales. Er morsomt og lærerikt, men det koster selvsagt. 12 minutter siden, SiggenRRC skrev: Herlig jobba med pixel-feilen! Kanskje du skal (om du har tid) lage en "how-to" om hvordan man gjør dette - er jo en relativt kjent feil på L322! Håper forresten det ordner seg med girkassa Takker. Hva angår pixelfeilen så har jeg bare sett det blitt fikset. Er svogeren som er elektro ingeniør og jobber med bilelektronikk til vanlig som gjorde jobben. Mitt inntrykk er at dette krever kompetanse litt over snittet. Håper selv girkassa blir rimeligst mulig, men vi får se til uken når jeg får filter kitet. Da får vi inspisert, klødd oss i hode og kommet med gode og mindre gode forslag om hva som kan være galt. Om ikke annet sørget pixelfiksen til at vi fikk lest feilkoden som kommer i displayet "Trans feilsafe prog". Bestilte denne på eBay til RRen for å få bluetooth på originalradioen. Har planer om å montere selve adapterboksen på hylla over sikringene i hanskerommet. Tenkte å bruke dobbelsidig borrelås tape. https://www.ebay.com/itm/BTA-Bluetooth-Adapter-CD-Changer-Switch-for-Land-Rover-Range-Rover-L322-02-2004/223232676900?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 39 minutter siden, Lysholm skrev: Kan absolutt anbefales. Er morsomt og lærerikt, men det koster selvsagt. Takker. Hva angår pixelfeilen så har jeg bare sett det blitt fikset. Er svogeren som er elektro ingeniør og jobber med bilelektronikk til vanlig som gjorde jobben. Mitt inntrykk er at dette krever kompetanse litt over snittet. Håper selv girkassa blir rimeligst mulig, men vi får se til uken når jeg får filter kitet. Da får vi inspisert, klødd oss i hode og kommet med gode og mindre gode forslag om hva som kan være galt. Om ikke annet sørget pixelfiksen til at vi fikk lest feilkoden som kommer i displayet "Trans feilsafe prog". Bestilte denne på eBay til RRen for å få bluetooth på originalradioen. Har planer om å montere selve adapterboksen på hylla over sikringene i hanskerommet. Tenkte å bruke dobbelsidig borrelås tape. https://www.ebay.com/itm/BTA-Bluetooth-Adapter-CD-Changer-Switch-for-Land-Rover-Range-Rover-L322-02-2004/223232676900?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Har du dsp-anlegg? Er den kompatibel med DSP den blåtanndingsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 28. april 2019 Forfatter Del Skrevet 28. april 2019 (endret) 1 time siden, MariusMorch skrev: Har du dsp-anlegg? Er den kompatibel med DSP den blåtanndingsen? DSP Marius??? Du spør meg og jeg spør deg Har full pakke med tv, cd veksler, telefon, navi etc. Denne dingsen kobles på CD veksler inngangen og fungerer via cd nr 6. CD veksleren fungerer som vanlig. Fungerer kun på 2002-2004 modeller, dvs BMW "produserte" L322. @MariusMorch Har lest meg opp og jeg har DSP Endret 28. april 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 28. april 2019 Forfatter Del Skrevet 28. april 2019 Er selvfølgelig mulig jeg må montere dette i bagasjerommet når jeg tenker meg om. Er vel der det kobles til. Er uansett bluetooth jeg er ute etter. Får satse på at det fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 30. april 2019 Forfatter Del Skrevet 30. april 2019 Dagens delefangst. Nå blir det spennende å se når vi åpner girkassen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Lykke til med åpning og undersøkelse av pasienten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Nå er jeg rimelig fornøyd. Har fått kjøpt 20" hjulene som jeg synes er de peneste på L322. Forventes levert i løpet av helga. 19 timer siden, SiggenRRC skrev: Lykke til med åpning og undersøkelse av pasienten Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2019 Siden jeg får levert nye hjul til RRen så vil de som står på nå bli solgt. Skulle noen være interessert så er det bare å ta kontakt. Hjulene er 18". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 (endret) Ble en liten runde i dag for bytte av reflekser, blinklys og bremselys. Veldig enkle ting å gjøre. Takspolieren bak er montert med 3 skruer bak dekselet i luka, deretter drar man takspoleren mot seg og hele løsner. Bremselyset er montert med 4 torx skruer i takspoileren. Er en fordel å ha fett når man skal montere det nye lyset får å få tredd gjennom ledningen i selve takspoileren og når man skal feste pakningen til taket. Utover det er det en veldig enkel DIY. Alle skruer ble satt inn med WD40 før montering også fikk jeg rengjort under blinklys, refleks, takspoler og bremselys. Like greit å få det gjort når man er i gang. ....ja også måtte jeg fjerne et emblem også. Endret 4. mai 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Godt stykke arbeid. Slikt som løfter inntrykket mye. Resultatene ser veldig, veldig bra ut. Men jeg hadde brukt kobberpasta i stedet for WD40 om man ønsker at skruer og bolter skal løsne enkelt neste gang. Sistnevnte fordunster og blir borte relativt raskt, mens kobberpasta holder veldig lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 56 minutter siden, trondshj skrev: Godt stykke arbeid. Slikt som løfter inntrykket mye. Resultatene ser veldig, veldig bra ut. Men jeg hadde brukt kobberpasta i stedet for WD40 om man ønsker at skruer og bolter skal løsne enkelt neste gang. Sistnevnte fordunster og blir borte relativt raskt, mens kobberpasta holder veldig lenge. Hadde nok foretrukket kobberpasta selv, men hadde det ikke for hånden. Var noe ala WD40 jeg brukte, men som smører bedre og holder lengre....., men ja kobberpasta hadde vært bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 I morgen blir det girkassejobbing. Bilder og erfaringer kommer. Stay tuned Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) NB! LES DETTE: For de av dere som har lest tråden og hva jeg har skrevet om hvor anerkjente RATS er ifb med girkasser.....dette trekkes herved 100% tilbake. Jeg skal forklare hvorfor: Denne girkassen ble først overhalt hos RATS og etter at forrige eier fikk den tilbake så fungerte den ikke som tiltenkt. Regningen var på over 50.000 kr for første overhaling. Bilen ble derfor satt på bilfrakter og sendt fra Trondheim til RATS for reklamasjonsarbeid. RATS ville ikke godta reklamasjonen og påstod at bilen var trimmet. Forrige eier måtte derfor dokumentere at den ikke var trimmet, noe den heller ikke var. Etter frem og tilbake fikk derfor forrige eier kreditert regningen på over 70.000kr for overhaling nr 2. Så til dagens jobb og funn: Vi åpnet girkassen og tok ned bunnpannen. Deretter skrudde vi ut valve bodyen for å se om vi så noe mistenkelig. Det gjorde vi ikke, men utfordret oss selv og skrudde opp valvebodyen også. På valvebodyen er det 4 akkumulatorer som styrer girskiftet. Disse består av noen pakninger og fjærer. Her kommer forklaringen på min vrede ovenfor RATS. I alle fire akkumulatorer skal det være fjærer med forskjellig størrelse. I den ene akkumulatoren som styrer 3-4 gir manglet det fjær. Her er nok årsaken til at girkassen ikke fungerte som tiltenkt for foregående eier og nå for meg. At selv spesialister kan gjøre feil er ok, men ikke når girkassen har vært inne to ganger for "overhaling" og RATS i tillegg fraskriver seg reklamasjonsansvar..... Dette er rett og slett useriøst av RATS, så styr unna. Først og fremst synes jeg det er synd på foregående eier som har stolt på at overhalingen ble gjort ordentlig. Forrige eier var også avhengig av bilen som gjør dette enda værre. For meg er dette en prosjektbil og det er ikke noe krise om den ikke er kjørbar med det første selv om jeg selvfølgelig håper at prosjektet skal bli rimeligst mulig. For min svoger og meg er det både spennende og utfordrende, og det er det som gjør at jeg er relativt avslappet selv når vi finner slike funn. Resultatet av dette slurvet fra RATS er at filteret og bunnpannen var full av fint metallspon. Det er nok en sjanse for at girkassen er død, men vi skal forsøke å få tak i akkumulator fjærene, fylle på riktig olje og filter og se om det er noe håp. Dersom det ikke fungerer så bytter vi girkassen. For de som er nysgjerrige på hvordan denne girkassen ser ut innvendig anbefales denne tråden: https://www.lrukforums.com/threads/gm-5l40-e-teardown-part-3.132585/ Masse bilder fra dagens operasjon nedenfor: Endret 5. mai 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 Her er vi ivrige på googling..... Fjærer kjøpt: https://www.ebay.com/itm/Range-Rover-2-9L-5-Speed-Automatic-Gearbox-GM-5L40E-Accumulator-Spring-60mm/192075054168?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 https://www.ebay.com/itm/Range-Rover-2-9L-5-Speed-Automatic-Gearbox-GM-5L40E-Spring-66MM/172490071978?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Overhaling av kasse er det flere som gjør og interessant lesning: https://xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53-forum/82777-gm-5l40-e-teardown.html?fbclid=IwAR0ptd6qS8evvC6EpzRORadIx3-UDQMDPrqNXyKKFiaOYJktyYLIsbdxv8M Vi får se hva som skjer når vi får fjærene og får montert disse. Vi (min svoger og jeg) vurderer å overhale kassen selv om det må til, men vi har ikke bestemt oss enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 Skjer mye i dag. De "nye" felgene er ankommet. Da venter jeg bare på originale bolter, på vei over dammen fra UK, og en ordentlig vask så kan de monteres på den girkasseløse Range Roveren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Bøyer meg i støvet over pågangsmot og kompetanse. Synd med girkassa. Mener å ha lest at materialet i valve body er for mykt slik at det slites og avgir spon. Det er en av årsakene til at GM girkassa hyppig havarerer. Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 23 minutter siden, MartinM skrev: Bøyer meg i støvet over pågangsmot og kompetanse. Synd med girkassa. Mener å ha lest at materialet i valve body er for mykt slik at det slites og avgir spon. Det er en av årsakene til at GM girkassa hyppig havarerer. Martin Takk for det. Pågangsmotet er det enda ingenting å si noe på, men kompetansen er det min svoger som står for. Jeg lærer mens vi holder på. Har lest opp og ned, bort og frem om denne girkassen og valvebodyen er en svakhet, men spesielt ventilene på sidene. Det som er litt rart er at denne girkassen er brukt i mange forskjellige bilmodeller, men det virker som om at det er RRen som virkelig tar livet av de. PS! Om noen har en havarert GM5L40E girkasse fra Range Rover TD6 som de ønsker å gi bort, i trondheims området, så er jeg interessert. Skal evt benyttes for læringens del og evt delekasse om noe kan brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 39 minutter siden, Lysholm skrev: Takk for det. Pågangsmotet er det enda ingenting å si noe på, men kompetansen er det min svoger som står for. Jeg lærer mens vi holder på. Har lest opp og ned, bort og frem om denne girkassen og valvebodyen er en svakhet, men spesielt ventilene på sidene. Det som er litt rart er at denne girkassen er brukt i mange forskjellige bilmodeller, men det virker som om at det er RRen som virkelig tar livet av de. PS! Om noen har en havarert GM5L40E girkasse fra Range Rover TD6 som de ønsker å gi bort, i trondheims området, så er jeg interessert. Skal evt benyttes for læringens del og evt delekasse om noe kan brukes. Det er ikke så rart. Bilen veier mellom 500 og 1000 kilo mer enn de andre bilene den står i. Men nesten like ræva i X5. Lite trøbbel i E39 530d. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 På 4.5.2019 den 22.44, Lysholm skrev: Hadde nok foretrukket kobberpasta selv, men hadde det ikke for hånden. Var noe ala WD40 jeg brukte, men som smører bedre og holder lengre....., men ja kobberpasta hadde vært bedre. Anbefaler lithiumfett istedet. Var noe med galvanisk korrosjon som kunne oppstå med kobberpasta, så jeg skiftet til lithiumfett fra i år av. Kjøpes på Biltema eller andre assorterte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Slenger meg på i gjengen som er imponert over arbeidet som blir utført her. Hadde nok aldri gjort noe sånt med en bruksbil, men på en prosjektbil kunne jeg kanskje vært modig/gal nok til å gjøre jeg også. Man lærer i alle fall mye av slikt. Stå på, og hold oss oppdatert både med skriverier og bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 6. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2019 4 timer siden, iknutis skrev: Anbefaler lithiumfett istedet. Var noe med galvanisk korrosjon som kunne oppstå med kobberpasta, så jeg skiftet til lithiumfett fra i år av. Kjøpes på Biltema eller andre assorterte. Har det liggende og burde jo tenkt på det som en løsning, men det får bli neste gang. 3 timer siden, trondshj skrev: Slenger meg på i gjengen som er imponert over arbeidet som blir utført her. Hadde nok aldri gjort noe sånt med en bruksbil, men på en prosjektbil kunne jeg kanskje vært modig/gal nok til å gjøre jeg også. Man lærer i alle fall mye av slikt. Stå på, og hold oss oppdatert både med skriverier og bilder. Hadde ikke gjort dette selv på en bruksbil, men i og med at det er et prosjekt så kan man jo utfordre seg selv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Dagens runde var et halvhjertet forsøk på å nullstille de nye felgene som jeg har kjøpt. Disse hadde veldig mye inngrodd skitt, så jeg tok frem både felgrens, prickbort og iron x. De ble bedre, men ikke bra. Fikk jo selvfølgelig ikke rotet frem kamera før etter første runde med prickbort, så de to første bilde viser status etter at prickbort hadde fått jobbet litt. De siste er «ferdig» resultat ehhhh. Orket ikke mer..... Endret 7. mai 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 23. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) Nye deler er ankommet: - Fjærer til girkassen - Nytt rimelig filter og pakning til girkassen -> Skal bruke dette for å se om girkassen fungerer etter montering av fjærer. Fungerer det bytter vi olje igjen og monterer originalt filter og pakning, samt bytter skruer i bunnpannen. - Nye viskere forran - Nye hjulbolter til 20" felgene - Bluetooth adapter Bestilte i tillegg endedeksel til rails. Tror jeg monterer railsene på taket så slipper jeg å lagre de. Får se. Endret 23. mai 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 23. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2019 ....og ja, i går bestilte jeg to nye ventiler for førersiden og passasjersiden, da nederste vingen som fordeler luftretningen er ødelagt på begge sider i RRen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 24. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2019 (endret) På tide med en oppdatering av hva som gjenstår på bilen. I god bilprosjektånd er noe fjernet fra listen og andre ting lagt til Oppdatert «to do» liste: Bytte olje på diff forran og bak Montere fjærer, flushing av girkasse og bytte filter og pakning, alternativt overhaling av girkasse Venstre speil er løst og trenger en fix Fikse rusta på bakskjermen, over frontvinduet og begynnende rust i hjulbuene bak, preventive tiltak gjennomført Montere rails eller blokkere monteringshullene på taket Fikse tilt på rattstamme/Bytte øvre del av rattstamme Mapping av bil for EGR block, bedre økonomi, mer futt og snillere mot girkassen Rette bulk på bakluke Polere og vokse bilen Dyprense interiøret og behandle setene Farge ratt og girspake Finne en fix gripehåndtakene på dørtrekkene Montere "nye" originale 20" hjul Montere Bluetooth adapter Førstkommende søndag vil vi "bryte" oss på girkassen og se om det vi tror ikke hjelper, likevel hjelper... Det vi tror ikke hjelper er å sette inn riktige fjærer i akkumulatorene, bytte olje og filter også vil girkassen fungere. Blir likevel spennende. Update og bilder kommer Forøvrig: Er noen ute etter en fordelingskasse til L322 så har jeg en som fungerer som skal selges. Endret 24. mai 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.