Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

1 time siden, iknutis skrev:

Vi er mange som leser og ikke skriver.

Stå på videre.

Vurderer selv å handle en P38 som hobbybil, fullt mulig det når man pendler med elbil til daglig.

Kan absolutt anbefales. Er morsomt og lærerikt, men det koster selvsagt.

 

12 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Herlig jobba med pixel-feilen! 

Kanskje du skal (om du har tid) lage en "how-to" om hvordan man gjør dette - er jo en relativt kjent feil på L322! 

Håper forresten det ordner seg med girkassa :blink:

Takker. Hva angår pixelfeilen så har jeg bare sett det blitt fikset. Er svogeren som er elektro ingeniør og jobber med bilelektronikk til vanlig som gjorde jobben. Mitt inntrykk er at dette krever kompetanse litt over snittet.

 

Håper selv girkassa blir rimeligst mulig, men vi får se til uken når jeg får filter kitet. Da får vi inspisert, klødd oss i hode og kommet med gode og mindre gode forslag om hva som kan være galt. Om ikke annet sørget pixelfiksen til at vi fikk lest feilkoden som kommer i displayet "Trans feilsafe prog".

 

 

Bestilte denne på eBay til RRen for å få bluetooth på originalradioen. Har planer om å montere selve adapterboksen på hylla over sikringene i hanskerommet. Tenkte å bruke dobbelsidig borrelås tape.

 

https://www.ebay.com/itm/BTA-Bluetooth-Adapter-CD-Changer-Switch-for-Land-Rover-Range-Rover-L322-02-2004/223232676900?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

 

s-l16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lysholm skrev:

Kan absolutt anbefales. Er morsomt og lærerikt, men det koster selvsagt.

 

Takker. Hva angår pixelfeilen så har jeg bare sett det blitt fikset. Er svogeren som er elektro ingeniør og jobber med bilelektronikk til vanlig som gjorde jobben. Mitt inntrykk er at dette krever kompetanse litt over snittet.

 

Håper selv girkassa blir rimeligst mulig, men vi får se til uken når jeg får filter kitet. Da får vi inspisert, klødd oss i hode og kommet med gode og mindre gode forslag om hva som kan være galt. Om ikke annet sørget pixelfiksen til at vi fikk lest feilkoden som kommer i displayet "Trans feilsafe prog".

 

 

Bestilte denne på eBay til RRen for å få bluetooth på originalradioen. Har planer om å montere selve adapterboksen på hylla over sikringene i hanskerommet. Tenkte å bruke dobbelsidig borrelås tape.

 

https://www.ebay.com/itm/BTA-Bluetooth-Adapter-CD-Changer-Switch-for-Land-Rover-Range-Rover-L322-02-2004/223232676900?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

 

s-l16.jpg

 

Har du dsp-anlegg? Er den kompatibel med DSP den blåtanndingsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MariusMorch skrev:

 

Har du dsp-anlegg? Er den kompatibel med DSP den blåtanndingsen? 

DSP Marius??? Du spør meg og jeg spør deg:P

 

Har full pakke med tv, cd veksler, telefon, navi etc. Denne dingsen kobles på CD veksler inngangen og fungerer via cd nr 6. CD veksleren fungerer som vanlig. Fungerer kun på 2002-2004 modeller, dvs BMW "produserte" L322.

 

@MariusMorch Har lest meg opp og jeg har DSP

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg rimelig fornøyd. Har fått kjøpt 20" hjulene som jeg synes er de peneste på L322. Forventes levert i løpet av helga.

 

 

485_821296982.jpg

485_839074058.jpg

485_950402157.jpg

485_954648196.jpg

485_1096648208.jpg

485_1479665677.jpg

485_1799223343.jpg

485_1809145596.jpg

19 timer siden, SiggenRRC skrev:

Lykke til med åpning og undersøkelse av pasienten :)

 

 

Takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten runde i dag for bytte av reflekser, blinklys og bremselys. Veldig enkle ting å gjøre.

 

Takspolieren bak er montert med 3 skruer bak dekselet i luka, deretter drar man takspoleren mot seg og hele løsner. Bremselyset er montert med 4 torx skruer i takspoileren. Er en fordel å ha fett når man skal montere det nye lyset får å få tredd gjennom ledningen i selve takspoileren og når man skal feste pakningen til taket. Utover det er det en veldig enkel DIY.

 

Alle skruer ble satt inn med WD40 før montering også fikk jeg rengjort under blinklys, refleks, takspoler og bremselys. Like greit å få det gjort når man er i gang.

 

....ja også måtte jeg fjerne et emblem også.

 

11DFB73F-65E3-4507-9F6E-63294AB7D037.jpeg

EFB73219-1AF0-4AAE-A6A6-7BE134EF02B1.jpeg

F1225A7A-C97C-46BA-85A1-308752769A38.jpeg

45FE6100-DE43-4BB3-83D7-9CEE634730AB.jpeg

D75E8D28-C15F-4D4F-821F-9494AEB52A50.jpeg

106214C8-A02A-4896-A0AF-DDDE90E0259A.jpeg

C0A1647F-8C40-45D4-8741-2F03E29C0B98.jpeg

1E1C5D18-1A7F-4BCB-9E02-024F4B208143.jpeg

596F2B44-CD72-4F04-A9C0-3A5C03D217F1.jpeg

A0E4FDBE-117F-4A19-9C81-D952A4E498EE.jpeg

4EF1EC9B-B22C-4D21-B19E-E8275419F94C.jpeg

9E1BFEDE-ACB5-48EC-ACAE-1715A39DC7C3.jpeg

AA6B5A4A-0131-4AB5-93BF-F12F63A3AAB2.jpeg

63BBBCE4-C6D3-436C-8359-83C926C621C4.jpeg

13329D68-2160-4048-B7BB-5151C671B55A.jpeg

BDEEB844-BF52-474A-B2CB-266965EB6A28.jpeg

F114FBCA-5742-4D64-A1A6-DF136DD17200.jpeg

DE0668D3-A116-4919-B285-3155B37E1FA9.jpeg

4D3DF7B9-E312-48F4-94BD-947D4927DEB4.jpeg

DF264125-86BA-45CF-91D4-6748E6D3E574.jpeg

E20BFBF4-2B0D-49C8-B519-82A8522473EE.jpeg

923DF7D0-2084-4024-B456-301C7B7B810B.jpeg

32A2438E-E543-49E7-ACCC-5C78929232EC.jpeg

AD6316CA-A73F-4CC4-AB3C-6F43114C3ADC.jpeg

6432B789-4F17-4867-972B-CC54ECB4966E.jpeg

6F23DF6A-F8E1-43DE-A5E8-18C88FE4A002.jpeg

4224721D-2050-4C01-B641-9E49C146C51F.jpeg

6B4DF84A-556E-4714-80CF-28CB28A5B467.jpeg

EBBCE0DC-B882-4C36-8AD9-6B2D4C8BAB72.jpeg

66B099E8-F883-4A13-89E5-2FC3E0828B17.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt stykke arbeid. Slikt som løfter inntrykket mye. Resultatene ser veldig, veldig bra ut. :)

 

Men jeg hadde brukt kobberpasta i stedet for WD40 om man ønsker at skruer og bolter skal løsne enkelt neste gang. Sistnevnte fordunster og blir borte relativt raskt, mens kobberpasta holder veldig lenge. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, trondshj skrev:

Godt stykke arbeid. Slikt som løfter inntrykket mye. Resultatene ser veldig, veldig bra ut. :)

 

Men jeg hadde brukt kobberpasta i stedet for WD40 om man ønsker at skruer og bolter skal løsne enkelt neste gang. Sistnevnte fordunster og blir borte relativt raskt, mens kobberpasta holder veldig lenge. :)

 

 

Hadde nok foretrukket kobberpasta selv, men hadde det ikke for hånden. Var noe ala WD40 jeg brukte, men som smører bedre og holder lengre....., men ja kobberpasta hadde vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! LES DETTE:

For de av dere som har lest tråden og hva jeg har skrevet om hvor anerkjente RATS er ifb med girkasser.....dette trekkes herved 100% tilbake. Jeg skal forklare hvorfor:

 

Denne girkassen ble først overhalt hos RATS og etter at forrige eier fikk den tilbake så fungerte den ikke som tiltenkt. Regningen var på over 50.000 kr for første overhaling. Bilen ble derfor satt på bilfrakter og sendt fra Trondheim til RATS for reklamasjonsarbeid. RATS ville ikke godta reklamasjonen og påstod at bilen var trimmet. Forrige eier måtte derfor dokumentere at den ikke var trimmet, noe den heller ikke var. Etter frem og tilbake fikk derfor forrige eier kreditert regningen på over 70.000kr for overhaling nr 2.

 

Så til dagens jobb og funn:

Vi åpnet girkassen og tok ned bunnpannen. Deretter skrudde vi ut valve bodyen for å se om vi så noe mistenkelig. Det gjorde vi ikke, men utfordret oss selv og skrudde opp valvebodyen også. På valvebodyen er det 4 akkumulatorer som styrer girskiftet. Disse består av noen pakninger og fjærer. Her kommer forklaringen på min vrede ovenfor RATS. I alle fire akkumulatorer skal det være fjærer med forskjellig størrelse. I den ene akkumulatoren som styrer 3-4 gir manglet det fjærexclexclexcl. Her er nok årsaken til at girkassen ikke fungerte som tiltenkt for foregående eier og nå for meg.

 

At selv spesialister kan gjøre feil er ok, men ikke når girkassen har vært inne to ganger for "overhaling" og RATS i tillegg fraskriver seg reklamasjonsansvar..... Dette er rett og slett useriøst av RATS, så styr unnaexclexcl.

Først og fremst synes jeg det er synd på foregående eier som har stolt på at overhalingen ble gjort ordentlig. Forrige eier var også avhengig av bilen som gjør dette enda værre. For meg er dette en prosjektbil og det er ikke noe krise om den ikke er kjørbar med det første selv om jeg selvfølgelig håper at prosjektet skal bli rimeligst mulig. For min svoger og meg er det både spennende og utfordrende, og det er det som gjør at jeg er relativt avslappet selv når vi finner slike funn.

 

Resultatet av dette slurvet fra RATS er at filteret og bunnpannen var full av fint metallspon. Det er nok en sjanse for at girkassen er død, men vi skal forsøke å få tak i akkumulator fjærene, fylle på riktig olje og filter og se om det er noe håp. Dersom det ikke fungerer så bytter vi girkassen.

 

For de som er nysgjerrige på hvordan denne girkassen ser ut innvendig anbefales denne tråden:

https://www.lrukforums.com/threads/gm-5l40-e-teardown-part-3.132585/

 

Masse bilder fra dagens operasjon nedenfor:

 

6L935ueIRGmzQzY83gAGAg.jpg

OFTA4zXMQxO8k4DtLPW5MA.jpg

g3RxyhhMRLCyXthu+y9LQg.jpg

YCxFpan9RYm4byaWyaMHSA.jpg

nwxkKYCvR66YPyQhHrvkPA.jpg

ZtQBHsBmT0ySpFuty1asLg.jpg

e0xlUKRQSAasQAzmsM3fgQ.jpg

A1ab%jNKTaelcnZvp4myBg.jpg

IuIrstlATfyb4dpG+GNBtQ.jpg

bvQkBrV0RtuBHMrVrAxd2w.jpg

wEkGkCQeTsSO175jiObOSg.jpg

ElHLysAUSkm0HGAGVXINCA.jpg

qLhTlOzhSryzZoii5roCFA.jpg

fullsizeoutput_4f5.jpeg

fullsizeoutput_4f6.jpeg

S4pKbxHjQZioGHIjyvSNVQ.jpg

c+F1+ve5Ro2YYZIruhQvwQ.jpg

ACsmiQctS06CoyqaCxqlBg.jpg

3sblNEcNTKOcIMfzYvLhHQ.jpg

MgIVNHe5SC+zL1o%SRvzlg.jpg

4G9YMHqZQHql+sk0Ljg4DA.jpg

C%RE6fFzRA2IC8cTHqog5A.jpg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjer mye i dag. De "nye" felgene er ankommet. Da venter jeg bare på originale bolter, på vei over dammen fra UK, og en ordentlig vask så kan de monteres på den girkasseløse Range Roveren.

 

 

tiMp%B1%TOiAUFV%sRbPkg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet over pågangsmot og kompetanse. Synd med girkassa. Mener å ha lest at materialet i valve body er for mykt slik at det slites og avgir spon. Det er en av årsakene til at GM girkassa hyppig havarerer. 

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MartinM skrev:

Bøyer meg i støvet over pågangsmot og kompetanse. Synd med girkassa. Mener å ha lest at materialet i valve body er for mykt slik at det slites og avgir spon. Det er en av årsakene til at GM girkassa hyppig havarerer. 

 

Martin 

 

Takk for det. Pågangsmotet er det enda ingenting å si noe på, men kompetansen er det min svoger som står for. Jeg lærer mens vi holder på. Har lest opp og ned, bort og frem om denne girkassen og valvebodyen er en svakhet, men spesielt ventilene på sidene. Det som er litt rart er at denne girkassen er brukt i mange forskjellige bilmodeller, men det virker som om at det er RRen som virkelig tar livet av de.

 

PS! Om noen har en havarert GM5L40E girkasse fra Range Rover TD6 som de ønsker å gi bort, i trondheims området, så er jeg interessert. Skal evt benyttes for læringens del og evt delekasse om noe kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lysholm skrev:

 

Takk for det. Pågangsmotet er det enda ingenting å si noe på, men kompetansen er det min svoger som står for. Jeg lærer mens vi holder på. Har lest opp og ned, bort og frem om denne girkassen og valvebodyen er en svakhet, men spesielt ventilene på sidene. Det som er litt rart er at denne girkassen er brukt i mange forskjellige bilmodeller, men det virker som om at det er RRen som virkelig tar livet av de.

 

PS! Om noen har en havarert GM5L40E girkasse fra Range Rover TD6 som de ønsker å gi bort, i trondheims området, så er jeg interessert. Skal evt benyttes for læringens del og evt delekasse om noe kan brukes.

 

Det er ikke så rart. Bilen veier mellom 500 og 1000 kilo mer enn de andre bilene den står i. Men nesten like ræva i X5. Lite trøbbel i E39 530d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 22.44, Lysholm skrev:

 

Hadde nok foretrukket kobberpasta selv, men hadde det ikke for hånden. Var noe ala WD40 jeg brukte, men som smører bedre og holder lengre....., men ja kobberpasta hadde vært bedre.

Anbefaler lithiumfett istedet. :)  Var noe med galvanisk korrosjon som kunne oppstå med kobberpasta, så jeg skiftet til lithiumfett fra i år av. Kjøpes på Biltema eller andre assorterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på i gjengen som er imponert over arbeidet som blir utført her.

 

Hadde nok aldri gjort noe sånt med en bruksbil, men på en prosjektbil kunne jeg kanskje vært modig/gal nok til å gjøre jeg også. Man lærer i alle fall mye av slikt. Stå på, og hold oss oppdatert både med skriverier og bilder. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iknutis skrev:

Anbefaler lithiumfett istedet. :)  Var noe med galvanisk korrosjon som kunne oppstå med kobberpasta, så jeg skiftet til lithiumfett fra i år av. Kjøpes på Biltema eller andre assorterte.

 

Har det liggende og burde jo tenkt på det som en løsning, men det får bli neste gang.

 

 

3 timer siden, trondshj skrev:

Slenger meg på i gjengen som er imponert over arbeidet som blir utført her.

 

Hadde nok aldri gjort noe sånt med en bruksbil, men på en prosjektbil kunne jeg kanskje vært modig/gal nok til å gjøre jeg også. Man lærer i alle fall mye av slikt. Stå på, og hold oss oppdatert både med skriverier og bilder. :)

 

 

Hadde ikke gjort dette selv på en bruksbil, men i og med at det er et prosjekt så kan man jo utfordre seg selv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens runde var et halvhjertet forsøk på å nullstille de nye felgene som jeg har kjøpt. Disse hadde veldig mye inngrodd skitt, så jeg tok frem både felgrens, prickbort og iron x. De ble bedre, men ikke bra.

 

Fikk jo selvfølgelig ikke rotet frem kamera før etter første runde med prickbort, så de to første bilde viser status etter at prickbort hadde fått jobbet litt. De siste er «ferdig» resultat ehhhh. Orket ikke mer.....

03694E86-8E2A-4DB7-B6D1-05892FA3DD5A.jpeg

7709F64D-4B90-4DFE-98C5-77E825EF6770.jpeg

C3AAB277-CFFD-4BA0-BA21-EEC9731FB1A1.jpeg

89BFA4F1-721B-4DAA-AD7F-618AFC84A59F.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Nye deler er ankommet:

- Fjærer til girkassen

- Nytt rimelig filter og pakning til girkassen -> Skal bruke dette for å se om girkassen fungerer etter montering av fjærer. Fungerer det bytter vi olje igjen og monterer originalt filter og pakning, samt bytter skruer i bunnpannen.

- Nye viskere forran

- Nye hjulbolter til 20" felgene

- Bluetooth adapter

 

Bestilte i tillegg endedeksel til rails. Tror jeg monterer railsene på taket så slipper jeg å lagre de. Får se.

 

 

 

 

8Kjz47IySvaTINsw9JSOYA.jpg

Car-Styling-4pcs-ABS-Roof-Rack-Rail-End-Protective-Cover-For-Land-Rover-Range-Rover-2004.jpg_220x220xz.jpg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På tide med en oppdatering av hva som gjenstår på bilen. I god bilprosjektånd er noe fjernet fra listen og andre ting lagt til:P

 

Oppdatert «to do» liste: 

  • Bytte olje på diff forran og bak
  • Montere fjærer, flushing av girkasse og bytte filter og pakning, alternativt overhaling av girkasse
  • Venstre speil er løst og trenger en fix
  • Fikse rusta på bakskjermen, over frontvinduet og begynnende rust i hjulbuene bak, preventive tiltak gjennomført
  • Montere rails eller blokkere monteringshullene på taket
  • Fikse tilt på rattstamme/Bytte øvre del av rattstamme
  • Mapping av bil for EGR block, bedre økonomi, mer futt og snillere mot girkassen
  • Rette bulk på bakluke
  • Polere og vokse bilen
  • Dyprense interiøret og behandle setene
  • Farge ratt og girspake  
  • Finne en fix gripehåndtakene på dørtrekkene
  • Montere "nye" originale 20" hjul
  • Montere Bluetooth adapter

 

Førstkommende søndag vil vi "bryte" oss på girkassen og se om det vi tror ikke hjelper, likevel hjelper... Det vi tror ikke hjelper er å sette inn riktige fjærer i akkumulatorene, bytte olje og filter også vil girkassen fungere. Blir likevel spennende. Update og bilder kommerexcl

 

Forøvrig: Er noen ute etter en fordelingskasse til L322 så har jeg en som fungerer som skal selges.

 

 

 

3Ki3ufxiQvayRp6DeNBXKw.jpg

oEaRbRqXQnawggreJIDS8w.jpg

yjJKovh9Samxys%S%UoDfg.jpg

OHlTAS3rQrmzo5HvblFwTQ.jpg

oLvNAeDdRIeVN4Gp+klDYQ.jpg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...