Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

4 timer siden, lafterolf skrev:

Kan jeg spørre om hvilken prisklasse bilen kommer i?


Det vet jeg ikke. De ligger vel fra 90.000-150.000kr på finn.no, men de rimeligste har rust i skjermer etc. Jeg ser ikke for meg at jeg priser den veldig høyt. Kanskje rundt 110.000kr. Har ikke tenkt på prisen enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt (brukt) ratt mottatt i posten. Demonterte plastdetaljene og ohmet varmesensoren og varmeelementet. Alt er i skjønneste orden. Fikk også renset rattet og lagt på litt lærmelk.

 

Da er det klart for påsying av rattrekk. Bilder kommer av dette.

 

 

5DCCDA2B-EB8E-47E4-A864-BF2155125533.jpeg

8DC81A84-BFC6-4F03-A559-4F104CCA4E8D.jpeg

4CD18FA5-3FA1-4BA5-B317-3E55B6D969C5.jpeg

4B3365E4-9871-4982-8286-04225A7AFFE7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke 100%, men jeg er sikker på at jeg får det tilnærmet 100% med litt varme og kjøling slik at jeg får krympet skinnet litt på den venstre siden. Ellers ble det veldig bra.

 

Ble uansett mye bedre å holde i og det løfter inntrykket innvendig. Varme i rattet er testet og fungerer. Det blir, det blir:D

2C311E0E-F32A-41B1-B932-186E85413602.jpeg

058385FD-378B-4F1F-B635-13A71B33C68A.jpeg

DAF98BA7-132A-47AA-BCDF-E4C38A114A9E.jpeg

C009EB4F-C24C-43B3-B29D-A497C402178F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Skinnet vil krympe over tid det. Har tilsvarende i Defenderen og det er blitt veldig tight etter noen år! :)

 

Jeg trodde kanskje det, men var ikke helt sikker. Da skal jeg bruke det litt og se om det tighter seg til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet begynner å nærme seg slutten, hvis man kan si det om en aldrende Range Rover. Er vel heller et stadig rullende prosjekt som kanskje er riktig betegnelse.

 

Oppdatert todo liste:

- Demontere webasto og rense brennkammer, nye pakninger kjøpt. Webasto fungerer, men varmer for lite. Er i utgangspunktet litt bortkastet arbeid, da webastoen bruker så mye strøm at den reelt sett sjelden blir brukt av den grunn. Er sikkert lite bruk som er årsaken til at den heller ikke varmer så godt.

- Rette den siste lille bunken på øvre bakluke. Er nesten ikke synlig, men jeg har et gjør det selv kit med div dentless repair utstyr som jeg vil prøve.

- Full innvendig og utvendig detailing, her trenger jeg ikke kjøpe noe, men benytte gammel erfaring, dyrt utstyr og produkter som allerede finnes i garasjen. Her venter jeg bare på godt vær i og med at jeg ikke får bilen inn i garasjen og jeg ønsker å gjøre det hjemme der jeg har alt utstyret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og ja. Den "gode" gamle Kärcheren begynte å lekke og da ble det ny høytrykkspyler. Det gamle detailer genet slo inn og jeg gikk for AVA P80 Master Limited Edition. Hadde sikkert klart meg med en vanlig P80, men det ble slik. P80 Master LE har alt man trenger og ikke trenger. I tillegg passer alt av utstyr man har fra Kärcher direkte på hurtigkoblingen. Fikk prøvd den på lørdag med vask av 2 sett med hjul og spyling av gårsplass. 160bar og 600 l/t gjorde jobben. 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket og klar for polering. Dette blir morgendagens prosjekt. Ikke ideelt å polere ute, men jeg har div lurium stående i garasjen slik at lakken blir støvfri og ren til polering selv om den blir stående ute til i morgen. 

 

 

505447EF-1C47-494D-822B-CB6E227DBD14.jpeg

87978CA0-B565-4458-A093-19DC271360F9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Ja, jeg må si rattet ble veldig bra! Link? :)

 

 

Here you are: https://www.aliexpress.com/item/4000105676890.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.31a14c4dZETPp0

 

Progresjon av rattfornyingen. Merk at rattet i bilde 1 ikke er det rattet som jeg sydde på rattrekket på. Rattet i bilde 1 er mye mer slitt enn det jeg brukte til fornyingen.

 

A40A3DBC-FB08-4B87-84C2-A5F1D65B03D8_1_105_c.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en lang dag med polering. Har aldri polert ute og det ga noen utfordringer med polish som tørket raskt mens maskinen var i gang. Langt i fra min beste jobb, men den ser vesentlig bedre ut enn den var. Nå er det kun taket som gjenstår, resten er polert og vokset. Å ja....jeg må ta en runde på frontlyktene og blinklysene forran, men det går raskt. 
 

Her er noen bilder:

 

Et par 50/50 på frihånd (uten tape). Nesten umulig å få til gode 50/50 ute

 

 

B4311D5A-EE41-4E7C-878E-C87BC064869E.jpeg

352DC372-87FB-4E29-862F-1A820270918E.jpeg
 

 

Og her er noen ferdigbilder av bilen (minus tak)

 

 

E060D041-8165-44A8-8618-3E762772C7AA.jpeg

8388C6D0-5F8A-487F-83FD-5E2BEA3F749D.jpeg

D01D1148-9D5E-405C-B874-9F0E101B949A.jpeg

2B1B6B89-DA28-4053-AE4C-A5A015896BF8.jpeg

F4398C09-7F3D-4A65-936F-4BDAB58278FE.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempebra jobb - både med ratt og polering ! 

Har prøvd sjølv med trekk på eit D3 ratt - men fekk det aldri skikkeleg til rundt eikene.. men ser du har brukt godt med tape, så dette er inspirasjon til å prøve på nytt, takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jschille skrev:

kjempebra jobb - både med ratt og polering ! 

Har prøvd sjølv med trekk på eit D3 ratt - men fekk det aldri skikkeleg til rundt eikene.. men ser du har brukt godt med tape, så dette er inspirasjon til å prøve på nytt, takk !


Takk. Instruksjonene tilsa at man skal bruke nesten sammenhengende tape (i mindre biter) hele veien rundt. Jeg ble selv fornøyd med resultatet.

 

 

0ABC0615-C45A-4ECE-B6FF-56CE564D25CD.jpeg

14 timer siden, Vidar S skrev:

Mye mye bedre enn det jeg noen gang har fått til 

ser virkelig bra ut 


Det ble greit, men det er en stor bil som tar lang tid å polere. Derfor polerte jeg kun 1 steg. Den burde fått 2 stegs behandling. Har vel brukt totalt 10 timer på denne inkl dagens jobbing. 
 

 

 


Før og etter bilder av tak. Hele taket var slik førbildet viser.

 

 

28499A6B-1829-4BDF-96F5-67AA22F59C41.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin jobb du har gjort. Bilen ble knallfin :wub:

 

kan jeg spørre hva du har brukt av remedier på lakken? Har lyst til å ta min D3, men føler jeg går vill i benevnelser og produkter. Det å spørre detailer-folk er litt vanskelig syns jeg da de legger lista så høyt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2020 den 21.52, Tysen skrev:

Helt utrolig hva du har klart å trylle frem ut av denne bilen. Skulle ikke tro det når du startet med det noe utslitte utgangspunktet. Håper du tar til fornuft og beholder bilen til kos og hygge i lang tid ^_^

 

Takk for det. Målet var at den skulle ende opp med å se og være i vesentlig bedre stand enn en RR fra 2002 med over 335.000km på telleverket. Jeg leker med tanken på salg, men er ikke sikker og den er hverken annonsert eller gjort noen forberedelser til dette. Akkurat nå er det en tanke og ikke noe annet. Jeg tror jeg kan slå fast at denne RRen mest sannsynlig er noe av det beste i det norske markedet gitt samme årsmodell og kjørelengde. Kanskje kan jeg driste meg til å si at den overveiende sannsynlig matcher nyere og kortere kjørte RR L322 også. Om det skulle ende med salg så vil i alle fall ny eier få en bil i meget god stand.

 

14 timer siden, vegarj skrev:

Utrolig fin jobb du har gjort. Bilen ble knallfin :wub:

 

kan jeg spørre hva du har brukt av remedier på lakken? Har lyst til å ta min D3, men føler jeg går vill i benevnelser og produkter. Det å spørre detailer-folk er litt vanskelig syns jeg da de legger lista så høyt 

 

Det er dessverre ingen enkel vei til et godt resultat og nå spør du en gammel detailer med masse dyrt utstyr i garasjen, men la oss ta det fra start:

 

1. Lakken vaskes ned på riktig måte:

a) Avfetting 1: Prickbort el.l (tar tjære, asfalt etc) og legges på tørr lakk, vent 5 min (Ofte på salg på Rusta til 39kr for en liter. Dette holder til en vask)

b) Avfetting 2: SurfexHD el.l (tar organiske skitt) og kan legges på toppen av Prickbort. Vent 5 min.

c) Spyl av

d) Avfetting 3: IronX el.l (tar metallpartikler), vent 5 min

e) Spyl av

f) Finn frem bøtte, egnet såpe og svamp/vaskehanske. Vask med bøtte og svamp er egentlig kun for glans og evt helligdager som ikke er blitt ryddet av veien med avfetting. Poenget er at du ikke skal sette en svamp/vaskehanske på lakken uten at lakken er "ren". I motsatt fall vil man dra rundt skitt og skape riper uansett hvor godt du har spylt på forhånd. Spyling fjerner ikke skitt.

g) Spyl av

 

Budget style kan du finne produkter som gjør lignende nytte på Biltema. Det har ingen betydning, da bilen skal poleres etterpå. Ofte så bruker man dyrere produkter til vask for at voks eller coating skal holde lengre, men dette gjelder egentlig til vask av behandlede biler. Rimelige produkter kan fungere like godt som dyrere produkter.

 

2. Clay:

Jeg vil si at det er en option om du ønsker å bruke clay på lakken før polering. Clay vil lage spor i lakken og er ment til å ta forurensning som ikke er tatt med avfettingen. Detailere bruker clay for å bevare poleringspaddene og sikre at lakken er 100% ren. Kjenner du på lakken med hånden og lakken er uten nupper og andre etterlatenskaper så kan du fint droppe clay. Bruker du clay, må bilen maskinpoleres! Jeg brukte ikke clay på min RR.

 

Clay kan kjøpes på Biltema, eBay el.l.

 

3. Polering:

a) Polish medium grov (Rupes gul/Menzerna 2500)

b) Poleringspads medium foam (Rupes gul)

c) Liten og stor Rupes Ocillerende poleringsmaskin

d) Myke microfiber kluter

e) Maskeringstape 

 

Jeg gikk for det man kaller en ett stegs polering. Polering er kun en samlebetegnelse for sliping av lakk. Noen kaller polering det fineste steget og kaller de grovere stegene for rubbing. Alt er riktignok polering.

En ett stegs polering kan enten gjøres ved bruk av en "all in one" polish for poleringsmaskin eller å velge en medium grov polering. Jeg brukte det siste da jeg ikke hadde "all in one" polish. Jeg anbefaler riktignok en AIO da denne tar flere steg i en og samme operasjon. Dvs den begynner relativt grovt, men etter hvert som polishen poleres inn i lakken så blir polishen finere. Dermed få man såkalt 2 steg i 1. 

 

Poleringsmaskin (Ocillerende eller DA som noen også kaller det), pad og polish kan gjerne kjøpes av den rimeligere sorten. Det er klart at kvaliteten har en betydning, men hva angår poleringsmaskin så er det ofte slik at de billigere modellene rister mer enn de dyre. Det viktigste er at den er ocillerende/DA. Roterende poleringsmaskin bør ikke benyttes av nybegynnere da det er større sjanse for at man brenner gjennom lakken. Jeg har selvfølgelig de dyreste maskinene fra den tiden jeg holdte på aktivt. Det samme gjelder polish.

 

Fremgangsmåte:

1. Masker skarpe kanter på karrosseriet og overganger mellom paneler eller mot plast, lister etc. Lakken er tynnere i disse områdene.

2. Monter padden "dead center" på poleringsmaskinen

3. Legg på 4 mindre polish "durter" på padden. Ved ny/ren pad primes padden med litt mer polish f.eks 8 "durter".

4. Sett padden (på maskinen) på det område som skal poleres og dra utover polishen. Anbefaler et område på ca 40cm x 40cm.

5. Kjør rolig fire pass over samme områder på ca 40cm x 40cm, tørk av polish med microfiber. Gjenta samme prosess på samme område. 

6. Start på nytt 40x40 område med samme utførelse som pkt 5.

 

Hvor raskt skal maskinen gå (omdreininger)? Dette står spesifisert på polishflasken.

Jeg vil anbefale at man kanskje legger i noen kroner på polish og pads. Jeg ville kjøpt medium grov pad og AOI polish. På en Land Rover trenger man 8 pads da paden skiftes ut når den blir mettet og/eller litt "skitten". Paddene vaskes etter bruk og brukes igjen (så lenge de ikke er skadet).

 

4. Voks/Coating:

Legg på voks eller coating. For nybegynnere vil jeg anbefale voks da det er 100% safe og ikke trenger noen opplæring. I prinsippet gjør man det samme på voks og coating. Legg på, tørk av. Forskjellen er at coating på sett og vis legger en hard hinne på toppen av lakken, mens voksen...ja...legger voks. Ved coating må man være veldig nøye og arbeide på små områder, hvis ikke kan man få skjolder i lakken. Microfiber som benyttes til å tørke av coatingen skal kastes etter bruk. Ved voksing legger man på deler av bilen og tørker av med microfiber klut som kan vaskes etterpå og benyttes igjen. Normalt skal voks og coating herde etter at de er tørket av, dvs at bilen ikke kan benyttes før etter x-timer og må stå inne. Noen vokser (f.eks Collinite) trenger ikke herding. Jeg brukte Fusso på min RR. Den har heller ikke herdetid.

 

Kjøp en rimelig voks til 2-300kr. Denne vil skape super "wet look" og holde ca 6 måneder. Etter 6 måneder så kan man vaske på samme måte som beskrevet i pkt 1 og legge på et nytt lag med voks.

NB! Voks skal legges tynt så en boks med voks vil holde til MANGE behandlinger/biler.

 

5. Vask etter behandling:

Ved ordinær vask av bil anbefales det at man følger fremgangsmåten under pkt 1, men at man sløyfer d) IronX el.l.

 

6. Hva skal man kjøpe?

- Avfetting

- Såpe

- Svamp

- Clay

- Poleringspakke f.eks 

https://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-pda-15-v2

NB! På alle pakker som selges følger det som regel med for få pads. Som jeg skrev ovenfor så bruker du raskt 8 pads på en Land Rover (stor bil). Derfor må man kjøpe til de ekstra pads man behøver.

- Optional polish, men anbefalt (AIO polish https://bilnerden.no/menzerna-one-step-polish-3-in-1)

- Voks eller coating f.eks

https://bilnerden.no/collinite-super-double-coat-wax

 

Masse bilpleieutstyr kan også kjøpes på ebay, men man må selvfølgelig vite hva man skal kjøpe.

 

Jeg kunne selvfølgelig lagt til flere momenter her som lakkdybdemåler, wipedown, ekstra vask m.m, men følger du det som er skrevet ovenfor så vil du få et supert resultat.

 

 

 

 

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sander skrev:

Ser utrolig bra ut :) Moro å følge med her Lysholm

Takk.

 

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Flott oppskrift til ren lakk :)

 

Viktig med ren lakk.

 

5 timer siden, motom skrev:

Takk for oppsummeringen :D På tide å vokse bilen ordentlig for en gangs skyld :D

Det er bare å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...