Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

Har fått kontakt med en kar i Russland som har gjennomført konvertering fra GM girkassen (GM5L40E) til ZF (ZF5HP24) girkassen på TD6. Her er oppskriften:

 

1) you Need the front part of the body that is attached to the engine. From BMW 7 series, E38, M57 engine.

 

41A5A8AE-8BDA-44AB-92F5-2AF7E13180BC.jpeg

 

 

2) You need a 5hp24 transmission Assembly from the M62 Range Rover. I bought only the case, the back cover with a bearing (there is a ring separately goes, puts on a planetary gear, the shaft with a planetary gearbox) and the inside used from the BMW E38.

 

AFEC15EC-F444-4E47-9369-A4CDF29D9D73.jpeg

 

3) Need a BMW E38 M57 torque Converter

 

09B9FEF0-53F2-454A-8FFB-F5C3CD23BA86.jpeg

 

4) Need a Board to install the torque Converter, automatic transmission control module(from E38 M57, or you can from the petrol version but flash the firmware from diesel)

 

BD5AA12A-BE65-47CB-9760-2F6D154E2266.jpeg

D4927574-9135-435A-A7F2-262016410DE9.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert med alle bilder og beskrivelser av hva man trenger:

 

Har fått kontakt med en kar i Russland som har gjennomført konvertering fra GM girkassen (GM5L40E) til ZF (ZF5HP24) girkassen på TD6. Her er oppskriften:

 

1) you Need the front part of the body that is attached to the engine. From BMW 7 series, E38, M57 engine.

 

41A5A8AE-8BDA-44AB-92F5-2AF7E13180BC.jpeg

 

 

2) You need a 5hp24 transmission Assembly from the M62 Range Rover. I bought only the case, the back cover with a bearing (there is a ring separately goes, puts on a planetary gear, the shaft with a planetary gearbox) and the inside used from the BMW E38.

 

AFEC15EC-F444-4E47-9369-A4CDF29D9D73.jpeg

 

3) Need a BMW E38 M57 torque Converter

 

09B9FEF0-53F2-454A-8FFB-F5C3CD23BA86.jpeg

 

4) Need a Board to install the torque Converter, automatic transmission control module(from E38 M57, or you can from the petrol version but flash the firmware from diesel)

 

BD5AA12A-BE65-47CB-9760-2F6D154E2266.jpeg

D4927574-9135-435A-A7F2-262016410DE9.jpeg

 

5) Wire from x5 e53 m62 5hp24.

 

63BAEB99-8B62-499C-A4D1-2FA3022F732E.jpeg

467820E8-E7F4-4CBA-8AC8-8A0B4C11E6AD.jpeg

 

6) Connector for gearbox oil cooler

 

B53D8E45-6FF2-404C-83E6-0F765273510E.jpeg

8CA5CAEC-0334-49D1-9FB8-7DBD187CD9CE.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiggenRRC skrev:

Skal du gjennomføre bytte / oppgraderingen?


Jeg vurderer det. Girkassen vi har byttet fungerer, men jeg skal sjekke hvor tilgjengelige disse delene er for en evt konvertering. 
 

Uansett var informasjonen mest ment som informasjon til de som har en haltende girkasse og skal bytte. Hadde jeg vært i den situasjonen så hadde jeg gjort konverteringen umiddelbart.

 

Russeren jeg har hatt kontakt med har en velfungerende L322 TD6 med den konverteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset braketten til speilet i dag og byttet tannhjul i speilene. Slipte, grunnet og lakkerte. Ødela riktignok speilglasset da jeg ikke fant ut hvordan det er festet. Dermed ble det en tur på Biltema for å kjøpe klippbart speilglass som en midlertidig løsning. Hvis noen vet hvordan man får ut speilglassene på L322 pre facelift så forklar gjerne. Har googlet og sett på div youtube klipp, men ingen som har pre facelift speilene, dermed vet jeg ikke om festet er det samme på pre facelift som på faceliften.

 

 

2D8D2A8E-FC39-4CEB-AAF6-B6B13EDC3940.jpeg

5F321AB5-954B-4714-BEBB-63E286D12A2E.jpeg

33328C13-8059-468E-86B3-24B273A43C22.jpeg

B439E445-6232-49B3-AFDB-82F55C6580F2.jpeg

BDFED24B-FA17-4BFE-AA13-753820D5B3B3.jpeg

738CFA2B-669B-47B7-A966-DFFA7E7A2A90.jpeg

8D2896EF-359E-4E35-B692-68BB02A376BB.jpeg

EC73F952-ADB4-4846-8E3D-47173FFA784B.jpeg

7542E1A7-26A7-4BCD-915E-F9C2F5EE1C6D.jpeg

8632B284-8EA3-442D-A353-0E35202E1687.jpeg

E9143897-4872-4657-AB96-71CB92CE5794.jpeg

B07E7CCB-20C8-45A1-A54F-36BCBACD69DA.jpeg

27ED44B8-12E7-45EF-A210-5BD7215604E4.jpeg

7A0E6B2E-EC06-4760-B4F9-87DA72A9A719.jpeg

BCD65138-C4CE-40BA-9DFF-6B9B53539AF9.jpeg

5C4343C0-095A-44B1-B9AF-BEC9E2A5688E.jpeg

C5F93418-51A1-4D45-8550-8E5AD7EF01BF.jpeg

6DE59F23-C253-4687-B4B8-660B1DEF2297.jpeg

B6EC9B50-5AC9-483D-BE76-EBB2B2C4C6AB.jpeg

8C32B72C-6894-4CC0-875F-81181A4F6F52.jpeg

03D14CAA-AED0-4509-8924-D097357581A0.jpeg

C1340ED2-B133-4E93-9F86-B8DDD688778F.jpeg

BB3FACE7-906F-4798-9817-E8179AA63CE2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hastverksjobb (dårlig grunnarbeid) på det andre speilet for å få samme finnish. Ble ikke bra, men bedre enn det var. Det snødde vannrett da jeg demonterte og monterte og lakkeringen forgikk i en blikkbod. En kald opplevelse med varmepistolen som kombinert ovn og lakktørker. 


 

DA8F9A4D-B37E-4AC6-902B-346C384D78D9.jpeg

71787528-E986-4722-A1AD-2FE7E5A3CCBF.jpeg

DDC90C14-6267-452B-B984-6FF23FDC7490.jpeg

396F5A39-4ADF-4024-A016-ADC59102F00A.jpeg

B7CA9F2D-BD7F-43C2-B8B7-0CDAC25EE139.jpeg

C5381F59-8508-4FAE-9EEF-3ED98EBEB32D.jpeg

51AAE9C9-0A15-4C87-BA45-60EC8FDCE18D.jpeg

B836E3FB-6185-4E96-B6DA-F85E27738CA9.jpeg

3BC4208E-FBE3-4FCD-AB7D-772460FAF83B.jpeg

67B77E75-6C5E-4D3E-8A3F-75A146A22F99.jpeg

C6FB004D-0085-4168-9E07-6E37985414B0.jpeg

F5EA129E-36F4-4E95-B408-73B83DB3F519.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet pansersensor for alarmen i dag. Årsaken er at alarmen har gått litt adhoc inntil jeg koblet sensoren i fra. Deretter har alarmen fungert som den skal. Bestilte delen på GS Bildeler. Brukte delenummer fra en E38. 
 

I tillegg brøyt jeg meg på varmen i rattet. Syndromet er som følger: Trykker på knappen på rattet og den lyser akkurat like lenge som den trykkes inn. Deretter slukker lyset i knappen.

Sjekket sikring og byttet til en helt ny sikring just in case. Trykker på knappen til varmen i rattet og den lyser i ca 1 min. Deretter lyser den like lenge som den trykkes inn. Hmmmmm........

 

Kåler deretter noe voldsomt med å få av airbagen på rattet. Har selvfølgelig koblet fra batteriet. Etter at den endelig er løsnet på begge sider demonterer jeg lett kontakten til rattvarmeelementet i rattet og ohmer dette (fulgte en oppskrift på youtube). Får utslag på varmesensorene som er de to midterste ledningene. Inget utslag på de to ytterste ledningene som gjelder varmeelementet i rattet. Siden jeg kan nada om bruk av multimeter så er jeg ikke sikker på om jeg gjør det riktig og om multimeteret står riktig, selv om jeg prøvde alle valgene som er under ohm delen på multimeteret. Deretter demonterer jeg ECUen til varmen i rattet. Her er jeg hverfall helt i offside og får ikke annet ut av det enn at jeg får tatt et bilde av kretskortet. Dette er nok en jobb for min svoger. Om ikke annet fant jeg ut av hvordan release mekanismen fungerer på airbagen. Den har jeg bantes mye på. Makan til makkverk av en festeanordning.

 

Her er bildene fra dagens økt.

 

 

77075B1F-46F2-4F31-AE61-5835EE90CC85.jpeg

F1FE247A-5D3A-4DFA-8947-7448819887B2.jpeg

DF26D301-2042-4EF3-AFBF-C15D2AF96AA2.jpeg

DBF34BC9-077E-4DC3-8646-21D81E1BD172.jpeg

318877EF-F8DE-4E4C-91AE-E695C5DE7497.jpeg

F5342C04-C9E5-4496-980D-F80CD9E68C76.jpeg

BD2621CA-B580-4C41-B40C-930E298EEAB2.jpeg

BA1168D1-2DD0-4036-9DB7-DFE8BE7F8066.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lysholm skrev:

Hvis noen har et ratt til L322 m/varme (som fungerer) så ta gjerne kontakt. Det kan se ut som om varmetrådene i rattet på bilen har tatt kveld. 

 

Kjøpte et brukt ratt på ebay. Kom seg på 1000kr inkl frakt og toll. Skal vissnok være i god stand og fungere 100%. La oss håpe det er tilfellet.

 

Plasten bytter jeg med det jeg allerede har, da dette er helt og pent. Skinnet ser ut til å være i OK stand, men litt slitt. Dette renses, skinnbehandles og seales. Når det er gjort og tørt så legger jeg på et rattrekk i skinn som "sys fast". Dette vil gjøre rattkransen tykkere, da jeg synes rattet er litt tynt på L322. Hadde tenkt å gjøre dette på rattet som er montert i bilen nå.

 

 

image.png

image.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt: Lakkering av dørhåndtak

 

Maskerte, pusset ned håndtakene, baselakk og matt klarlakk.

 

På bildene av ferdige håndtak så virker farven veldig lys, men det ble relativt god match med farven på grillen og luftelyrene i skjermene. Man ser farven best på de to bildene av håndtakene som har fått klarlakk.

 

 

3041D76A-F056-4F82-A619-76C39D522F4A.jpeg

6B889292-009F-4B7E-9A07-B4431D2A1C2F.jpeg

73A1ABC3-1CCB-4CF7-92CF-00D897D15318.jpeg

B82BA06B-7ADF-47E2-9E61-DB2E56A270B7.jpeg

97D300EE-9B7B-4BF1-8D23-D32F8396C562.jpeg

DABFBFE2-5054-4670-9BF4-0FD3FB0F0DA5.jpeg

936B621B-C683-4C66-8466-0426E4C1072E.jpeg

09EFDB45-343D-4A22-9F85-C881E478FE6D.jpeg

5BC67EC3-A0C6-45B6-A8F9-D23F2F29DCEE.jpeg

16CBB7E2-F191-4894-97DC-7DD918EC739D.jpeg

255EE251-8270-4F4A-8FF4-C0C008E92C6A.jpeg

55C8A29E-23F1-461B-8E5F-E1804A64EE43.jpeg

1A00DB98-7321-4AA4-9AD2-725C5A800CE4.jpeg

BEE7CFE9-A56E-4ABE-A900-3765FBA31EC7.jpeg

9B2CB05E-D988-4931-BB5F-F8D0652F1435.jpeg

EF35FCEE-C896-49F1-91F3-388CCEECEC78.jpeg

0FC3BE1D-1970-4281-8A6E-1BCD897D9CF8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten en helt spesiell opplevelse i dag da det dukket opp en L322 i bakspeilet på en av innfartsårene til Trondheim i dag. Det er særdeles få L322 i Trondheim og det måtte derfor foreviges ;) Det kan opplyses at det var en youngtimer (02-05 modell).

 

 

95924C72-35E2-4BCC-821A-A97378A5E885.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble koronabenk (man tager det man haver.....) i furteboden i dag. Har for liten plass eller for mye ting. Vanskelig å få det ryddig, men måtte få plass til en arbeidsbenk. Har savnet det. Ble ikke store saken (115cm x 60cm), men ble bra nok. 
 

 

718B8483-5175-4908-BBB4-9BF6A70AADF6.jpeg

BC1594A2-1B32-49CE-8CFF-D52DA4E9523B.jpeg

B3F22744-8FD4-433B-9D18-97606FD29E17.jpeg

F771A45C-DBD5-45AC-BA41-BF3935D59052.jpeg

6B534011-F6B8-4994-B74C-8B5FAD7A28C5.jpeg

86605976-5827-47CA-95DA-609631A74C1B.jpeg

D03DE734-4359-4DD8-BF38-D6A0867B9C1C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, vegarj skrev:

jaggu mye småting å ta tak i selvopptatte en bil som ser ganske ryddig ut i utgangspunktet. Kjenner meg igjen i min D3 :)

 

Never ending story. Er gjort mye småreparasjoner av ulike plastdetaljer opp gjennom årene på denne etter lakkering av pyntelister som er feil demontert, men det er gjort med lynlim el.l. Det blir sprøtt og sprekker. Målet er å få bilen til å se ut som om den har gått vesentlig kortere enn 335000km og nå gjenstår i grunnen en grundig detailing av lakken for å heve totalinntrykket. Snøen laver riktignok ned i Trondheim så det lar vente på seg. 

 

 

 

E935C4F3-2F05-44E2-B11E-4A885CE773BE.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fått på sommerhjulene nå. Har fått tanker om at jeg kanskje skal selge bilen, men det blir nok ikke før etter at jeg har byttet ratt og polert den ordentlig. Synes den brukes for lite og fortjener å bli brukt. Den er jo tross alt i orden og alt fungerer som det skal. Til og med nye dekk både på sommer og vinter.

 

Mulig det er koronatidene og for mye hjemme som gjør at jeg tenker på salg....

307A8704-D469-4F0F-93E5-0CF3AE440460.jpeg

3DB2E95E-6C70-4A32-8FE5-24B7A80DF8F9.jpeg

5471CE97-3D3B-42B0-86CF-051B9CE89407.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...