Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

11 timer siden, jschille skrev:

Syns du gjer ein kjempejobb med denne bilen! Spennande med l322 prosjekt :)

Takk for det

 

Fikk svar fra Nardo Bil i Trondheim på filtersettet. Første pris var nesten 3000kr, men fikk det ned til 2640kr. Jeg lukket øynene og bestilte dette. Synes det er en stiv pris. Da blir det filterskift og flush på kassen til uken en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens leveranse fra Skruvat og eBay, samt noen viskere jeg hadde liggende og som jeg tror passer RRen.

 

olje

oljefilter

dieselfilter

luftfilter

pollenfilter

kamakselfilter og pakninger

 

Skiltene hentes i løpet av morgendagen og da kan til og med RRen få seg en velfortjent sup med diesel.

BCDF932B-7924-40EB-B3B7-472BCAAB9562.jpeg

AF22F7A8-AF5C-4DDB-9EE1-4AA732CE18A3.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ranger skrev:

Artig å se pimpa L322 settes tilbake til original stand.

Må innrømme at jeg var en av de som kjøpte krom detaljer til min forhenværende.

 

Det var vel en periode bilene skulle ha krom speil, krom ditt og datt. Nå er ikke det så hot^_^

 

4 minutter siden, sander skrev:

Blir kjempefint dette her.

Har fulgt trådene dine på DCN, så har jo en viss forventning om hvor bra dette skal bli ;) (Antar det er deg, hvis ikke har du en navnebror med samme øye for detaljer) 

 

Det er riktig observert:D

Dette er riktignok Titanic på hjul og gått såpass langt, herunder naturlignok litt sliten, at det nok ikke er gjort på en helg eller to. I begynnelsen er man litt ivrig med å få gjort mye på kort tid, men så flater inspirasjonskurven ut etter hvor mange problemer man møter...., og jeg forventer problemer...Blir nok mer et langtidsprosjekt. Målet er jo å få den til å se ut som den har gått vesentlig kortere og at alt fungerer som det skal. Dit kommer vi, men det vil nok ta litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført første prøvekjøring og her er en erfaringsrapport:lol: :

 

Først må jeg påpeke at bilen ikke har blitt brukt på lang tid noe som ikke er bra for noen biler, spesielt ikke de som har gått langt og kanskje særlig ikke biler ala L322 med mye kompleks elektronikk.

 

Så til prøvekjøringen......

Kjørte bilen en relativt begrenset strekning fra verkstedet der bilen står til nærmeste bensinstasjon.

- Ved første girskift merket jeg en noe røff giring.

- Ved første nedbremsing merket jeg risting i bilen.

 

De to første erfaringene er bagateller.

 

Så sier det pling og en uleselig melding (pga pixelfeil) kommer i instrumentpanelet.

 

Så kom overraskelsen... eller kanskje ikke en overraskelse...bilen girer ikke høyere enn 2 gir. Forsøkte å legge den over i manuell modus for å se om det hjalp, men det hjalp ikke. 

 

Etter å ha tydet det jeg kunne tyde av meldingen tolker jeg det som «Trans fail safe»

 

Da jeg skulle parkere skulle jeg rygge den tilbake, men bilen ville ikke rygge. Den ga motstand. Jeg stoppet bilen og startet opp igjen, men samme resultat. Veldig forsiktig ga jeg gass og så slapp motstanden opp og bilen rygget som normalt. Jeg er ganske sikker på at det ikke har sammenheng med bremsene, men vet ikke helt sikkert. For oss er dette bare et signal i puslespillet om hva som er galt.

 

Ble jeg nevneverdig stresset....nei.

 

At vi potensielt kunne få girkasseutfordringer er ingen bombe da selger hadde informert om at det sannsynligvis måtte byttes girkasse på bilen. Den konklusjonen er riktignok ikke en endelig konklusjon hos oss enda. 

 

Til uken får vi filterkitet og ny og riktig automatolje er allerede på vei i posten. Først da får vi åpnet girkassen og orientert oss. Det blir spennende å se om den ryr sammen når vi tar ned bunnpannen eller om det er en fiksbar sak.

 

Det positive med girkassen er at den er fullstendig overhalt hos kanskje Norges mest anerkjente girkassespesialist, RATS, for 25.000km siden og det er ikke dratt noe tungt med bilen. Med andre ord kan dette være alt fra oljenivå til fullstendig girkasse ras. Det er derfor ikke tid for dommedags profetier enda.....

 

 

 

 

A117599F-2093-4080-AE99-117087B8A4D8.jpeg

6BCCBAEB-0EBF-4F2D-933F-39D586654A38.jpeg

659CE86F-B3B8-4FD3-8A20-F777A55FD2F4.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til den rats overhalinga som er gjort på den bilen der. Kassa røyk jo første gangen etter overhaling bare et halvt år eller noe sånt etter overhaling. Da hadde en aksling gått rett av inni der. De mente bilen var chippet, men jeg mener de tok det på garanti etter overhaling og bremsing hvor de fant ut at den ikke var chippet. Jeg tror det var en montasje feil som gjorde det havariet. Og jeg ser du skriver,at du venter på rett olje. Hva er rett? Og har det vært feil olje på den? Jeg mener du ikke bør legge mye i den kassa før du vurderer et komplett bytte. Den har jo tross alt røket noen ganger. Det er uansett et flott utgangspunkt. Om du får skikk på kassa og bytter alt av hjuloppheng og bremser i en smell så får du en tight og billig 322. Jeg har samme bil selv og er godt fornøyd med bilen, men det krever litt innsats å holde de i stand. 

Endret av bjopau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bjopau skrev:

Jeg er litt skeptisk til den rats overhalinga som er gjort på den bilen der. Kassa røyk jo første gangen etter overhaling bare et halvt år eller noe sånt etter overhaling. Da hadde en aksling gått rett av inni der. De mente bilen var chippet, men jeg mener de tok det på garanti etter overhaling og bremsing hvor de fant ut at den ikke var chippet. Jeg tror det var en montasje feil som gjorde det havariet. Og jeg ser du skriver,at du venter på rett olje. Hva er rett? Og har det vært feil olje på den? Jeg mener du ikke bør legge mye i den kassa før du vurderer et komplett bytte. Den har jo tross alt røket noen ganger. Det er uansett et flott utgangspunkt. Om du får skikk på kassa og bytter alt av hjuloppheng og bremser i en smell så får du en tight og billig 322. Jeg har samme bil selv og er godt fornøyd med bilen, men det krever litt innsats å holde de i stand. 

Enig og det er riktig at bilen ikke er chippet. Jeg kjenner historien godt da jeg bruker samme verksted som sjekket og dokumenterte for foregående eier at bilen hadde original programvare.

Det er ikke planen at vi skal legge mye penger i denne girkassen. Vi kommer til å sjekke for åpenbare feil og teste litt. Derfor trenger vi uansett olje og filter. Finner vi feil med kassa blir det ikke overhaling av denne kassa, da får vi tak i en annen. Som sagt har jeg vært klar over at kassa kan være en risiko da jeg kjøpte bilen så jeg er ikke spesielt stresset over det. Håper selvfølgelig at det blir billigst mulig, men ingen bombe om det krever girkassebytte.

 

Riktig olje er Texamatic 7045E og er det eneste som er anbefalt på disse GM kassene. Har du ikke det så sørg for å få tak i det og få flushet kassen med riktig olje og nytt originalt filter kit. Ligger link til hvor du får tak i dette (både olje og delenummer for kit) lengre opp i tråden.

Det viktigste akkurat nå er at bilen har skilt slik at vi er i posisjon til å kunne finne ut av hva som feiler bilen. Da kan vi kjøre bilen på veien og avlese live data og feilmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra til slutt dette tenker jeg.

Min har gått ca 253000 nå. Den var det bytta kasse på etter ca 140-150000. Jeg bytta olje og filter da jeg kjøpte bilen for ca 50000 siden. Da forhørte jeg meg med automatgearservice. De anbefalte mobil 1 atf shc så jeg skaffet ganske mye av det og kjørte 3 skift på rappen. På de to første så ble bilen bare startet og kjørt igjennom turene. På det 3. Skiftet tok jeg ned panna, rengjorde den og bytta filter og tok nivået nøyaktig. Jeg og sjekka muligheten for flushing, men de ville ikke bytte filter fordi de mente flushingen rengjorde filteret under flushingen. Jeg fikk ikke helt troa på det så valgte den metoden jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bjopau skrev:

Blir bra til slutt dette tenker jeg.

Min har gått ca 253000 nå. Den var det bytta kasse på etter ca 140-150000. Jeg bytta olje og filter da jeg kjøpte bilen for ca 50000 siden. Da forhørte jeg meg med automatgearservice. De anbefalte mobil 1 atf shc så jeg skaffet ganske mye av det og kjørte 3 skift på rappen. På de to første så ble bilen bare startet og kjørt igjennom turene. På det 3. Skiftet tok jeg ned panna, rengjorde den og bytta filter og tok nivået nøyaktig. Jeg og sjekka muligheten for flushing, men de ville ikke bytte filter fordi de mente flushingen rengjorde filteret under flushingen. Jeg fikk ikke helt troa på det så valgte den metoden jeg gjorde.

Det er helt riktig måte å gjøre det på. De bytter ikke filter ved flushing. Jeg vil gjøre det på nesten samme måte, men tar ned pannen først og bytter olje og filter. Kjører et par dager, for deretter å bytte oljen. Det skal i prinsippet holde.

 

Hvis du leser denne tråden så ser du svarene fra girkasseguruen på disse kassene om hva som er riktig olje og filter:

https://www.lrukforums.com/threads/how-much-gearbox-oil-for-l322.138217/

 

Jeg følger derfor disse anbefalingene, men det kan godt hende at oljen du har brukt er riktig.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i trøndelag? Jeg har kabel og software fra rsw solutions som ikke er låst til vin kode. Har bytta pc på jobb så jeg må få installert det på den nye og teste mot min bil først, men da kan det kanskje ordne seg med en diagnoserunde om du bor i nærheten av Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bjopau skrev:

Bor du i trøndelag? Jeg har kabel og software fra rsw solutions som ikke er låst til vin kode. Har bytta pc på jobb så jeg må få installert det på den nye og teste mot min bil først, men da kan det kanskje ordne seg med en diagnoserunde om du bor i nærheten av Trondheim.

Jepp, bor i Trondheim, men jeg har tilgang til diagnoseutstyr selv. Takker selvfølgelig for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor RRen veier så mye. Fikk øvre styrekonsoll i dag og den veier mye. Skjebnens ironi at en liten del på denne som er støpegods på 3x2 cm med fire tenner som sikkert veier noen gram som ryker og skaper problemet.

 

Dette er den oppgraderte utgaven med støtpute i gummi på enden av tiltfunksjonen.

 

I morgen er planen demontering av dashbord for å ta ut instrumentpanelet slik at vi (min svoger) får fikset pixelfeilen. Gidder jeg så blir det også olje og filterskift.

05115723-29D4-4541-BCC6-B23C062E55F1.jpeg

DEE06209-4F6C-4FE1-8547-725CBFA3045A.jpeg

FD40D705-559E-46E8-955F-6519B7D32CB0.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen timer med sjelefred og skruing i dag også. Bytting av filter og olje, samt forberedelse til reparasjon av pixelfeil.

 

Smurte også opp alle viskerarmer da disse var ubevegelige samt la på litt ekstra rusteter i hjulbuene.

 

Fikk også sjekket reservehjulsbrønnen og der var det tørt og fint. Forøvrig artig med originalt ubrukt reservehjul.

 

Ble masse bilder i dag.

33C99539-50EE-4144-9B50-3A1419169DC4.jpeg

235B4CDB-8479-44A9-9922-EFCB4B7F94F3.jpeg

F16E66A4-6A29-432E-912E-7F3976F1EA1B.jpeg

F434F116-7878-4F61-98FC-21325CE7B1D6.jpeg

3E3BC479-41A0-4C0D-94A9-D0E6A686F567.jpeg

B92D416A-D57B-4110-99B0-7EBC73F5DADA.jpeg

DAAC7BEE-9355-475B-99A7-EEBC2440525E.jpeg

1C39404F-E179-4849-AF1A-620C0337AFB2.jpeg

6A400DF4-1F55-44A9-BAF0-4AABC9939CDC.jpeg

44CC245F-8B04-4BDF-BFAC-F3ABE91D1FCA.jpeg

4F2BAF6C-0A94-4458-9BC7-ADFE0F5E5E2E.jpeg

9A3FF41C-215E-4F8F-8BFD-79C9BE747B4A.jpeg

F965117B-6BB9-4A46-9192-D96CC7E21C4E.jpeg

CA62C772-E9B8-4D5A-9AC9-EC9605481798.jpeg

8B8F871A-454F-4D75-A88F-6C0DE5C68677.jpeg

C2312A7A-0B18-4F19-B74C-DD900D1FC7BF.jpeg

64220C5B-643E-4E55-B99A-50775DD04CC2.jpeg

C9FFB31B-36D6-49D7-B8CE-BB0AFF4A588D.jpeg

266DB890-6F53-4D5B-8B5C-0401464B1B5F.jpeg

6CE846AC-FD03-4C0C-897E-2B5AF113F738.jpeg

2ABE46F8-A0EF-4CB9-B0D9-A011D0CC7790.jpeg

4C9C720E-DF93-4178-96C0-14996DDC8100.jpeg

6C3A4AE9-328B-4461-8FF9-0E11AB882010.jpeg

EFD34892-1987-47D1-9B4A-EF48607760D9.jpeg

5D67C62B-45BD-4456-B700-E8F677D9E247.jpeg

63FDA67B-786F-46E1-8227-63E88ED27890.jpeg

A5784303-B22C-42A2-AB5C-B1F8484F175A.jpeg

9612443D-A440-4B3B-AF91-50102F5C2622.jpeg

4CE7191D-64E1-4628-9E81-035A149BC3A4.jpeg

4C083557-1373-4A7B-8C98-723EF77142DE.jpeg

4390CE5B-93E8-4DB9-8670-EE1C4115BC53.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, trondshj skrev:

Du går grundig til verks ser jeg.

 

Det er vel så stille på denne tråden fordi vi som følger den bare leser og nyter arbeidet som blir gjort. :)

 

Fremgangsmåten er i grunnen å få tatt igjen manglende vedlikehold siden den har stått så lenge. Siden det er en feil på bilen så er det også slik at vi eliminerer feilkilder jo flere ting vi sjekker. Samtidig er det morsomt fordi vi lærer mye om bilen og hvordan den fungerer (eller skulle fungert:D). Jeg har blitt L322 frelst etter at jeg kjøpte denne bilen ved en ren tilfeldighet. Hadde ingen planer om å kjøpe RR da denne plutselig dukket opp på Facebook og den var lokalisert i nærheten. Dessuten synes jeg disse RRene er verdt å ta vare på, da det ikke er mange av de og at de er godt utstyrte med masse kjørekomfort. Når det gjelder det siste er det selvfølgelig noe helt annet enn Teslaen jeg kjører til vanlig. Det er litt nostalgi i RRen og luksus fra en "svunnen tid". Siden dette er hobbyprosjekt, så har det heller ikke noe å si at den ikke er kjørbar med det første.

 

Takker for at du og dere følger. Det gir meg inspirasjon til fortsatt å poste oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en runde i dag også. Noe langtekkelig for min svoger som sleit med tapen som skulle byttes i instrumentpanelet.

 

I dag var jeg egentlig kun en bisitter. Det var svogeren som gjorde jobben:

- ordnet pixelfeil og kalibrerte instrumentpanelet

- renset luftmengdemåler i ultralydbad

- byttet veivhusventilasjonsfilter

 

Sistnevnte var det på høy tid at ble byttet. Det var skittent.

 

Jeg fikk æren av å bytte luftfilter og skru sammen det meste etterpå. Relativ lett jobb selv om vi slet litt med skruepunktene da vi skulle sette på toppen av dashboardet, men ikke mer enn at det løste seg greit.

 

 

6C792C67-B72F-4E65-B9FC-C2BDB114D563.jpeg

B5352B4D-42C1-4E7F-85CC-C0D4D9CC973F.jpeg

89684FA2-E5D1-48F2-AB21-3EEC3E146844.jpeg

7E1C82AD-E872-4F4E-9B89-8323F8D9CC54.jpeg

9942D5A7-1D08-4039-BE1B-5D1D3BD0D7C3.jpeg

9313BD66-07B1-4788-99BC-B14B5DA195F8.jpeg

5C301B4D-C603-4FFD-9101-2EA7367298C4.jpeg

7122A3E8-A7FB-4F6B-81BC-74983F1DE2B6.jpeg

5E082023-577C-4608-A3C9-52595D9FCC84.jpeg

73506E25-B439-4BF8-8394-0043620AAF99.jpeg

092028F6-A995-47DA-86C7-49E638DE82E8.jpeg

5332CE32-3C62-45E1-868F-6637EC5819B6.jpeg

3F5DBF8F-0222-40A1-AF9F-CC34CCF0BCB2.jpeg

07483D58-E625-4BD0-A8A4-8240AF96B2BE.jpeg

372ECE63-989B-4910-A244-38D22C4954E8.jpeg

784BCF63-8BDC-445D-8A7B-99BE0C87D5C6.jpeg

1542BB9D-26B0-4D6F-8787-D669C0AA93DB.jpeg

4F04DD2F-FB95-4280-AB45-ADC33B6E76F0.jpeg

26707020-D5A2-47B7-848A-C69DDEA4238C.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...