Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Jasswass skrev:

Masse god læring her! Oppskrifta du har laget her kunne sikkert passe på wiki-siden. 


Denne var i grunnen kun skrevet for å prøve å forenkle det litt, selv om det ble litt langt. Er man interessert i litt påfyll på detailing delen så vil jeg anbefale denne:

 

https://www.detailersclub.no/pages/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Adam var ikke lenge i paradis. Kjørte noe søppel på dynga tidligere i uken og premien ble "Check trailer light". Det hadde jo selvfølgelig vært greit så lenge det hadde vært en pære på hengeren som hadde sluttet å virke, men når den fortsatt gir samme melding uten at hengeren er koblet til så er det nok noe muffens...

 

Siden bilen åpenbart tror den har en henger hengende etter seg så får man ikke justert høyden på bilen, blinklyset til høyre blinker som om det har spesielt mye hastverk til å svinge til høyre og etter hva jeg har lest så skal visstnok både ryggelysene og bakre tåkelys være koblet ut når bilen har henger koblet til. Dette er såpass irriterende for eieren at det ikke kan oversees i lengre tid (dvs flere dager etter hverandre). Så da blir det en runde på RRen i helga for å finne svaret på hva dette kan være. 

 

Teori: Enten er det noe feil i hengerkontakten, i ECUen til tilhenger tilkoblingen (Ja, denne har selvfølgelig egen ECU) eller i lysmodulen (som er en annen ECU). 

 

Jeg har fått plaget svogeren til å sette av noen timer i morgen for feilsøking. Når vi er på ECU nivå da er ting relativt gresk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at svogern har tatt ansvar alene og funnet feilen. Var ecuen på hengerfeste..... Selv jeg ser hvor feilen er :P

 

Del er bestilt til ecuen og på vei. ECUen er reparerbar og blir fikset. Inntil videre har han fikset en hack slik at meldingen ikke kommer opp og alt fungerer som det skal.

 

 

DDC1F7A6-17E0-447B-BF7F-1FFC5B935154.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom slagene er den gamle engelskmannen levert tilbake hos lakkereren for en liten strafferunde jobb. Jeg pushet de ganske mye da jeg måtte ha bilen klar til en helg da jobben ble gjort. I tillegg fikk de fargeforskjell ved første lakkering som betydde at de også brukte ekstra tid i den forbindelse. Det var derfor ikke overraskende at det kunne bli noe som måtte rettes opp i etterkant. 

I løpet av vinteren har jeg bare oversett dette, vel vitende om at KM Auto i Trondheim ville ordne dette når det passet. Akkurat denne uken passet det perfekt å levere bilen. Dette er i grunnen det som er fint med å bruke de riktige personene og firmaene ved slike jobber. De ordner opp.

 

Hva skal gjøres:

- Lakksig på panseret

- Noe rust nederst ved overgangen hjulbue og kanal er kommet tilbake

- Etter innsveisingen av ny bakskjerm så har det kommet en reaksjon i grunnarbeidet som har medført flere litt innsunkne punkter

 

Siden jeg bruker bilen relativt lite så kan de bruke så mye tid som de vil, men jeg regner med at den er ferdig i løpet av noen dager eller i løpet av en uke, kjenner jeg de rett.

 

 

9A083E9D-A53D-4627-80F5-3957FB83EADF.jpeg

52368775-C8CB-443A-984B-ADC972A6D772.jpeg

2BE86DD1-7E91-4E3A-8473-1E68010044B1.jpeg

FF266E2D-F8C5-42FA-BFD7-85205AF109C1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er bilen på nytt lakkert og fremstår egentlig ganske pen etter den første vasken etter lakkeringen. Poleringen gjorde susen.

 

Siden den har stått mye i det siste så har jeg fått erfare at den tapper batteriet raskt. Derfor ble det litt feilsøking. Årsaken fant vi på venstre siden i baggasjerommet. Det er her bilen fikk en skade og det er også her den var rustet (som alle andre L322). Vi fant raskt ut at dersom vi koblet fra alt av hifi/navigasjonsutstyr så ble strømforbruket en helt annen, og normal. Dermed er alt av moduler som ligger på venstre sider bak plukket ut for gjennomgang, rens og sikkert litt lodding.

 

Jeg har også forsøkt meg litt på retting av den lille bunken på den øverste delen av bakluken uten at jeg lyktes spesielt godt med det. 

 

 

CF219B69-D01B-484C-80D8-BAC2608008C2.jpeg

F680566B-3341-431C-91F8-FD95728DFDA6.jpeg

D25D1459-D17C-4E78-B634-A117A81EEEE3.jpeg

5BA12BDC-BDBE-40A2-AFDA-D30DD236B9C2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye (brukte) deler på vei. Har fått tak i alle stereo og navi moduler fra en 2004 4.4V8 og begge sidespeilene. Alt av deler på vei i posten nå.

 

Planen er at vi gjennomgår og renser de nye modulene slik at vi er sikker på at de er slik de skal være før de puttes i bilen. Har renset alle kontakter, men det blir nok en ekstra runde på disse også slik at vi eliminerer kontaktproblemer. 

 

Sidespeilene på bilen min er i orden, men pga at det er vanskelig å få tak i (og dyrt) med speilglass med dimmefunksjon så har det ene speilet mitt normalt glass m/varme, men uten dimming etter at jeg selv dessverre ødela glasset det ved bytting av tannhjul for fold in/out funksjonen på det ene speilet.

 

 

 

 

88CB366F-1541-4A9D-9E95-3A2D88B11008.jpeg

FBF89300-F325-454F-B520-11B6A16BC9A8.jpeg

8792917D-EE49-4008-8B0D-C1D67DE4F8C5.jpeg

62E5D30C-2013-44D6-BF27-DD19BD9D488A.jpeg

EC23BD43-B4A9-4BC5-AA18-093333900FC6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jo blitt rene 1 gen L322 wiki og av ren nysgjerrighet så googlet jeg litt om de forskjellige stereo alternativene som finnes i 1 gen L322. I den forbindelse fant jeg denne som beskriver det på en god måte:

 

https://audiotechdirect.com/blog/range-rover-20022004-l322-radios-obstacles-/

 

I tillegg fant jeg en bra beskrivelse av forskjellen mellom DSP forsterker og ordinær forsterker:

https://www.sinbosenaudio.com/info/what-is-the-difference-between-dsp-power-amplifier-and-ordinary-power-amplifier-sinbosen-i00048i1.html

 

Happy reading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, MariusMorch skrev:

Hva er planen med stereoen?

 

Dessverre ikke noe spennende Marius. Planen er bare å få det til å fungere som det skal. Eksisterende enheter har fått store fuktskader ifb med skaden/rusten bak og trekker derfor strøm når bilen står parkert. Det tømmer batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene er mottatt og vi er i ferd med å tilbakestille stereo og navimodulene i bilen. Gps modulen var bra. Det samme var bluetooth modulen. Radioen fra de brukte delene var ok. Resten var dessverre i værre stand enn de som sto i min. Ble derfor en større jobb for min svoger med forsterkeren. Den har nå fått full rens inkl elektrolyttbad og er nå i ferd med å loddes sammen i tillegg til noen komponentbytter. Selve dvdspilleren til navien fungerte, men er ganske godt angrepet av korrosjon. Jeg er usikker på om jeg kommer til å sette den inn igjen, da navigasjonen uansett ikke benyttes og det er begrenset hvor interessant det er med en navi med gamle kart.

 

Så langt har vi fått bekreftet at bilen ikke drar strøm med de modulene som nå er installert. Derfor skal dette normalt gå fint når vi får forsterkeren på plass.

 

Jeg vil anbefale alle som har L322 og jevnlig sjekke fuktnivået rundt modulene i baggasjerommet. Har du rust (som du sikkert har hvis det ikke er ordnet) i bakskjerm/hjulbue så er det garantert høyere fuktighet ved disse modulene. Årsaken er at isolasjonen i bakskjermen trekker vann og denne tørker ikke fort....Dette er også årsaken til at det ruster i overgangen bakskjerm/hjulbue/bakfanger.

 

 

533C07AF-58E8-4625-B433-BD2C18A6DF24.jpeg

32A89282-889B-4986-80EB-C0A5B6BD1FDD.jpeg

CDAAC206-B106-4B56-B9E6-ED2ED5AB234B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter familieråd har vi tatt en veldig modig og sikkert merkelig beslutning. Vi beholder Range Roveren og selger Teslaen. Det vil si at familiens bilpark blir en tilårskommen L322 og en Nissan Leaf.

 

Rasjonale bak beslutningen er at vi knapt har brukt Teslaen de siste 4 månedene, har mye egenkapital bundet opp i Teslaen og at vi selger den mens man enda kan få igjen en god del penger for bilen, og bunkre noen NOK på konto. Elbilmarkedet er i rivende utvikling og det kommer mye spennende fremover i tid. Dermed vil man kunne kjøpe den samme eller bedre rekkevidde for pengene vi sitter igjen med etter salget, litt frem i tid. Inntil videre tar vi derfor risikoen med L322en og "satser" på den. Om ikke annet er L322en høyt verdsatt av passasjerene som prefererer denne forran Teslaen. Så får vi se om det blir en serie med utfordringer, eller om det fungerer slik vi håper.

 

 

UT:

 

279BC445-47A6-463A-BF8E-BF0FB80DE734.jpeg

 

 

INN

 

26467620-3BCB-457B-967D-F213D168F711.jpeg

 

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av noen biler disse L322....

 

Kjørte opp til hytta for noen dager siden. Klimaanlegget fungerte utmerket og godt var det i og med at det var +30. Etter 20 min så driver jeg å justerer på den manuelle innstillingen for viften i og med at fruen i baksete ikke var happy med tempen. Klimabetjeningen har vært litt rar og hvis man raskt skrur opp viftehastigheten så slår hele panelet seg av. Trenger litt tilsyn med andre ord. Uansett, tilbake til turen. Ved justeringene jeg gjorde så slutter hele klimaanlegget å fungere. Selv med maks viftehastighet så kommer det bare svak kald luft ut av lyrene. AC rørene i motorrommet rimer så det fungerer som det skal og motorene i dashbordet hørte man godt. Forsøkte stopp og start, men til ingen nytte.

Hmmmmm.....Turen videre blir med alle vindu åpne inkl takluke.

Før vi ankom hytta dro vi innom den lokale REMA butikken og bilen ble selvfølgelig lukket og låst. Da vi kjørte fra butikken fungerte alt som det skulle. Merkelig, men det har sikkert sammenheng med at modulene ble nullstilt da den stod stille. 
 

Klimapanelet skal få en god gjennomgang og jeg har også kjøpt ny vifteregulator slik at jeg får byttet den også.

 

Så til gårdagen.... det er hett både for folk og maskiner og bilen har blitt godt kokt i flere dager og uker. Bilen stod parkert på et kjøpesenter og det var veldig varmt. Hoppet inn i bilen og vred om nøkkelen «trans fail safe prog». Da tenkte jeg «er det mulig». Tok ut nøkkelen fra tenningen og startet bilen. Alt som normalt.
Forøvrig, girkassen var velfungerende før meldingen og er det fortsatt. Får satse på at det er noen moduler som har fått litt mye varme og at det er det som er årsaken.

 

 

 

 

DCB50871-5021-4021-B6F1-9A4AFD12D483.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 1.11, MariusMorch skrev:

Høres ut som viftemotstand. Kjøp original. Ikke kina/ebay osv. Men det er en bmw-del,så kan bestille en til x5 eventuelt om original land rover er utgått. 

 

 

Har allerede kjøpt en, ikke kina/ebay, men heller ikke original. Den er ikke spesielt vanskelig å bytte så skulle den streike igjen så kjøper jeg original som vel er av merke Valeo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lysholm skrev:

 

Har allerede kjøpt en, ikke kina/ebay, men heller ikke original. Den er ikke spesielt vanskelig å bytte så skulle den streike igjen så kjøper jeg original som vel er av merke Valeo. 

Noe sånt ja! 

I min 4.4i kjøpte jeg en til en E39 5-serie fordi delenummer var det samme, men prisen var halvparten. 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...