Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

....og da tror jeg faktisk at bilen er 100% original og tidskorrekt fra alt fra felger (S og V) til interiør og eksteriør.....hvis vi ser bort i fra den lille tuningen som er gjort på motoren for at bilen skal være lettere å kjøre. 

 

Oppdatert todo liste:

- Demontere webasto og rense brennkammer, nye pakninger kjøpt

- Bytte sensor for kjølevann, del kjøpt

- Fikse ECU for varme i ratt

- Bytte tannhjul i venstre speil, deler kjøpt

- Lakkere dørhåndtak i original farve

- Pusse ned og lakkere speilbraketter

- Rette den siste lille bunken på øvre bakluke

- Full innvendig og utvendig detailing, her trenger jeg ikke kjøpe noe, men benytte gammel erfaring og dyrt utstyr og produkter som allerede finnes i garasjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt lokk til oljefilterhuset. Sjekket denne delen til Land Rover og kostet over 1000kr. Kjøpte derfor en fra GS Bildeler til E53 til kr 350.

 

Installert, rengjort og latt motoren gå for å se etter lekkasjer. Alt ser ut til å være ok.

 

 

A82676E2-4471-40EB-8FEC-A720B46EAC73.jpeg

A0F5A15B-4634-4E71-B9F4-F177E1D9FD30.jpeg

802E40B6-6B7D-42A2-AFCB-06F81A1A3BA3.jpeg

97B24496-23CE-4C7E-BC1B-081592C22C3D.jpeg

10FA0F0A-3CD6-44BE-9482-77C512DED686.jpeg

C2171BF9-0095-46DF-914C-5BBAAC426C3A.jpeg

B4A00A22-6669-4422-B969-F0EE7380525B.jpeg

1F7BA171-B48A-48E6-B69C-0C1817CEBB51.jpeg

A2444B3E-6CA7-4B1D-A119-2227899D8DEF.jpeg

CCE6D4E4-924D-49D0-91C4-C756A4EB6DE8.jpeg

088DA0CA-5616-4C62-8ED0-DB3E506CD067.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Vidar S skrev:

Konge :D

 

Morsom tråd å følge, med en innsats som er beundringsverdig

 

Takk for det. Range Roveren begynner å bli bra nå. Begynner å komme ned på det som er av detailing nå og ikke "større" reparasjoner. Det har vært en morsom reise så langt og har lært veldig mye. Føler jeg kan L322 TD6 fra 2002-2005 ganske godt nå :).

 

Morsomt at du følger med. Synes til tider dette er litt monolog fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Særdeles godt jobbet, og veldig flittig! 

Deilig å se noen ta vare på disse (snart klassikerene) flotte bilene :)

Er litt på kikkern selv, men kunne tenkt med TDV8 eller 4.4 V8.. 

 


TDV8 er vel den beste modellen etter hva jeg har forstått fra L322 guru (selvutnevnt) @MariusMorch. L322 av de tidligste utgavene begynner nok å bli så lavt priset som de kan bli (om det ikke er L322 i løs vekt). 4.4 literen fra BMW tror jeg du gjør lurt i å styre unna. Den er det masse utfordringer med når den har blitt noen år. På den annen side er det en mulighet for å få tak i en billig L322 som man kan lære mye om.

 

 

 

 

 

Ble en runde til på RRen.

 

Sist gang vi kjørte til hytta så merket jeg at det ikke kom spylerveske ut av bakviskeren. Motoren gikk. Årsaken antar jeg har sammenheng med sjeldent bruk av bakrutespyleren. Virker som om dysene står i konstant lukket posisjon. Frem med nål og WD40. Bruker nålen for å «stake» dysegangene og WD40 for å løsne opp i rust og skitt. Da er det bare å ta tiden til hjelp og håpe at ting løsner.

 

 

 

 

254DF9F1-BF2F-43EE-B2C3-0718E02B777B.jpeg

244E04DD-2084-4F09-9498-B5DA5E170595.jpeg

7B61E993-70DD-45B4-AEEA-26C6EFF28000.jpeg

1DAC1725-3E4A-4BE4-B75B-DF2C70C36F08.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Særdeles godt jobbet, og veldig flittig! 

Deilig å se noen ta vare på disse (snart klassikerene) flotte bilene :)

Er litt på kikkern selv, men kunne tenkt med TDV8 eller 4.4 V8.. 

 

Du har vel hatt 4.4i før, Siggen? 

Jeg liker den motoren, stort sett er det vel bare Vanos som er noe stress. Hadde samme motor i 540en min og byttet vanos på den. Overhalte enheter kom på 3k og jobben på ca 8k. For Siggen er det antagelig null stress å gjøre den jobben selv, er mer fiklete enn vanskelig. 

Kommer nok til å skrelles unna noen TD6er som er holdt kunstig i live de siste årene ja. Er dyre biler når vedlikeholdt har blitt neglisjert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, MariusMorch skrev:

Du har vel hatt 4.4i før, Siggen? 

Jeg liker den motoren, stort sett er det vel bare Vanos som er noe stress. Hadde samme motor i 540en min og byttet vanos på den. Overhalte enheter kom på 3k og jobben på ca 8k. For Siggen er det antagelig null stress å gjøre den jobben selv, er mer fiklete enn vanskelig. 

Kommer nok til å skrelles unna noen TD6er som er holdt kunstig i live de siste årene ja. Er dyre biler når vedlikeholdt har blitt neglisjert. 


 

 

15 timer siden, SiggenRRC skrev:

Begge to, likte 4.4 best - men tørst.....

 


I grunnen handler det kanskje om å finne et relativt rustfritt eksemplar. Alle biler som ligger ute på finn.no med pris opp mot 150.000kr har rust i hjulbuene og i bakluka. Det er vel større sjans for at en TDV8 har mindre av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lysholm skrev:


 

 


I grunnen handler det kanskje om å finne et relativt rustfritt eksemplar. Alle biler som ligger ute på finn.no med pris opp mot 150.000kr har rust i hjulbuene og i bakluka. Det er vel større sjans for at en TDV8 har mindre av dette.

De ruster på samme måte alle sammen. Nå ruster de ikke voldsomt mye synes jeg. Men hjulbuer bak og øvre bakluke er velkjent. Nå er det langt fra det verste i verden å utbedre heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har nok en liten forkjærlighet for disse bilene. Som andre skriver så begynner de billigste å bli ganske rimelige. Selv om mange sikkert har blitt neglisjert de siste 5-10 årene så er det enda mye bil igjen og jeg vil si. "Mye bil for pengene". :)

Potensielt mer som trengs å gjøres på en Defender fra 2002 egentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en strafferunde på viskeren bak. Ned med deksel og løsne takspoileren for tilgang til viskeren bak. Rengjøring av deksel over festeskruen til viskeren og noen testforsøk før jeg konkluderte med "job well done". 

 

 

66DE3F26-FEBE-428D-ADF9-F6E4C08732BB.jpeg

344385EC-7D18-4017-9388-014E57B96FAB.jpeg

754B6290-C2D6-48C8-A47C-91D176CEFCA2.jpeg

85CAF287-B2F1-4ECC-86AD-39E3C9CBC39E.jpeg

312D6384-3194-4A11-A12D-89513A6CA088.jpeg

A9511694-0994-42BD-A039-0538367BC5F8.jpeg

5A7CDB98-4C83-4835-ADAC-948F73E3C119.jpeg

F7245877-E128-46D8-93B3-4B1DE9BFD528.jpeg

F3537146-E3FF-4D20-977A-8D9CA6C91C98.jpeg

25C03FF9-B123-4D98-B6BD-4BC1E80D21B9.jpeg

40572D7B-331F-4ADB-95A1-602C0566CB5E.jpeg

9 timer siden, MariusMorch skrev:

De ruster på samme måte alle sammen. Nå ruster de ikke voldsomt mye synes jeg. Men hjulbuer bak og øvre bakluke er velkjent. Nå er det langt fra det verste i verden å utbedre heller. 


Når man ser rusten på utsiden av skjermen så er det godt med rust bakenfor. I know....

Poenget med å kjøpe en nyere er at de kanskje ikke er fullt så mye angrepet enda og man har mulighet til å gjøre enklere preventiv rustbeskyttelse.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Alle har nok en liten forkjærlighet for disse bilene. Som andre skriver så begynner de billigste å bli ganske rimelige. Selv om mange sikkert har blitt neglisjert de siste 5-10 årene så er det enda mye bil igjen og jeg vil si. "Mye bil for pengene". :)

Potensielt mer som trengs å gjøres på en Defender fra 2002 egentlig. 

 


Masse bil igjen på de aller fleste, men man må være mann eller kvinne for oppgaven. De rimeligste eksemplarene rundt 100’ må man mest sannsynlig regne med litt jobb, herunder ta rusten mens det er sveisbart metall uten at man trenger å bytte for mye metall. Har sett noen som er rimeligere (60-70’) og da snakker vi om prosjekt.

Jeg er selvfølgelig inhabil og er helt enig med deg hva angår forkjærligheten. For min del husker jeg godt da de første kom i 2002. Derfor ville jeg gjerne også ha pre facelift uavhengig av alle de potensielle feilene som disse har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasserer man en L322 i garasjen ser man med en gang at det er MYE bil for pengene ja. En mastodont av en bil! Har selv vurdert et slikt prosjekt men har vært litt skremt, men Lysholm her har jo bevist at det er en overkomlig oppgave om man setter seg inn i sakene.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JEJ skrev:

Plasserer man en L322 i garasjen ser man med en gang at det er MYE bil for pengene ja. En mastodont av en bil! Har selv vurdert et slikt prosjekt men har vært litt skremt, men Lysholm her har jo bevist at det er en overkomlig oppgave om man setter seg inn i sakene.

 

JE


Jeg får den ikke inn i garasjen en gang:D..., men der står uansett Teslaen og støver ned. 


Hvis du vurderer et slikt prosjekt så hopp i det, men jeg vil varmt anbefale at du har tilgang til bukk. Verktøy (og utstyr) er halve jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg satt på takboksen på vogna så gjorde jeg en måling av høyde. Denne er ca 2420 mm. Dette gjør tilgang til parkeringshus helt umulig og i den forbindelse lurte jeg på hvor mye bilen senker seg mellom de ulike høydealternativene jeg har å velge i på luftfjæringen. Tenkte å legge ut spørsmålet her, men gjorde heller et google søk. Fant denne på landyzone:

 

Motorway mode is 20mm higher than access mode.

In terms of vehicle height :

Access = 1820mm (5ft 11.7")
Motorway = 1840mm (6ft 0.4")
Standard = 1863mm (6ft 1.3")
Off road = 1913mm (6ft 3.3")

(heights apply to pre-'05 L322 without shark fin sat. nav. aerial)

 

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/l322-suspension-motorway-possition.108246/

 

Det betyr i praksis at forskjellen mellom "Low" og "Normal" er 43mm som var den avstanden jeg var ute etter. Fortsatt er parkeringshus utelukket så lenge takboksen er på taket.

 

Fant forøvrig de samme målingene i verkstedmanualen:

 

 

Skjermbilde 2020-03-13 kl. 16.52.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er all denne koronavirus informasjonen  som forstyrrer meg, men jeg har tenkt en stund på om det er mulig å gjøre en konvertering av L322en fra diesel til elektrisk drivlinje. Jeg har googlet litt, men har ikke funnet noen som har gjennomført dette foruten Liberty som hadde et konsept for noen år tilbake. Noen som har informasjon om noen som har gjort dette? Jeg vet det er gjort på en Range Rover Classic fra et selskap i UK, men har ikke sett noen L322.

 

Noen som vet og eller har noen tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vidar S skrev:

Holder ikke ikke X-eng på med noe elektrisk? eller var det en annen ettermarked-leverandør?  Antagelig ikke L322, men prinsippene er jo like. 

 

Den eneste jeg har fått med meg er denne:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et selskap som gjorde dette for 10 pluss år siden. De gikk konk gitt. Var og en fyr på YouTube som prøvde. Men de ga opp. 

 

I seg selv en ypperlig kandidat. Nok plass til batterier osv. Men bilen er ikke ny eller gammel nok enda til at noen har realisert ideen skikkelig virker det som. 

 

Vi kommer til å gjøre en podcast om elektrifisering av drivlinje etterhvert. Men må samle mer informasjon først 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Regelverket i Norge er ikke per dags dato tilpasset ombygging av drivlinjen fra fossil til elektrisk. Vegvesenet er relativt tradisjonelle i tankegangen og har ikke kommet seg over i elbil alderen enda. Derfor vil det nok måtte vente på seg til dette blir endret. En annen utfordring er at ombygninger som i videoen over bruker eksisterende girkasse. Jeg tror dette er relativt dødfødt når vi tross alt snakker om GM kassen i TD6. Den tåler knapt mer NM enn hva TD6 leveres med originalt. Er mulig ZF kassen i 4.4 literen tåler mer, men jeg er redd momentet på en elmotor river girkassen i fillebiter. Når det er sagt er det nok den enkleste måten å konvertere på ved å beholde eksisterende girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MariusMorch skrev:

Var et selskap som gjorde dette for 10 pluss år siden. De gikk konk gitt. Var og en fyr på YouTube som prøvde. Men de ga opp. 

 

I seg selv en ypperlig kandidat. Nok plass til batterier osv. Men bilen er ikke ny eller gammel nok enda til at noen har realisert ideen skikkelig virker det som. 

 

Vi kommer til å gjøre en podcast om elektrifisering av drivlinje etterhvert. Men må samle mer informasjon først 

 

Liberty var navnet på selskapet. Jeg levde i håpet på at han i USA med den hvite Range Roveren skulle ferdigstille konverteringen av L322, men han ga opp.

 

 

Om dere gjør denne podcasten Marius, så inviter noen fra Vegdirektoratet eller Vegvesenet. Jeg har sett fra elbilforumet at mange ønsker og drømmer om å gjøre konverteringer, men at regelverket er alt for rigid. Det er en i Norge som både har konvertert drivlinjen på en eldre Mini og konvertert batterikjemien på en Think. Han har en tråd på elbilforumet hvor bildene dessverre ikke er tilgjengelig lenger (Photobucket). Kallenavnet hans er Caspar og han holder til i Oslo. Han hadde også vært en het kandidat i en podcast.

https://elbilforum.no/index.php?topic=4416.0

 

Forøvrig en artikkel som tar livet av en hver potensiell konvertering:

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilberg Ove var innom dette da han gjestet podcasten. Amcar jobber blant annet med å få myket opp regelverket, og Hilberg virker positiv til å få det til. Men det vil ta litt tid, og det må antagelig også litt mer utvikling til internasjonalt så vidt jeg skjønner. Teknologien er noe tidlig foreløpig. Men Hilberg virket optimist og jeg har inntrykk av at dette vil være fullt mulig ila noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MariusMorch skrev:

Hilberg Ove var innom dette da han gjestet podcasten. Amcar jobber blant annet med å få myket opp regelverket, og Hilberg virker positiv til å få det til. Men det vil ta litt tid, og det må antagelig også litt mer utvikling til internasjonalt så vidt jeg skjønner. Teknologien er noe tidlig foreløpig. Men Hilberg virket optimist og jeg har inntrykk av at dette vil være fullt mulig ila noen år. 

 

Ja, det stemmer. Husker det når du sier det.

 

Jeg skjønner jo selvfølgelig skepsisen til at hobbymekanikere skal kunne gjøre ombygging i garasjen uten nødvendig kompetanse, men utfordringen ligger nok hovedsakelig på lite kompetanse og agilitet hos vegdirektoratet, herunder vegvesenet. Passiviteten til å tenke nytt stopper muligheten for at vi får nyutvikling av konverteringskit for fossile biler. Utvikling av konverteringskit vil gjøre en konvertering sikker å utføre. I en sirkulær økonomi så stopper dette opp. En logisk tilnærming er jo at det vil være positivt for miljøregnskapet om vi konverterer bilparken til elektrisk gjennom å gjenbruke de eksisterende bilene, mot kjøp av nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...